Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Permalänk
Medlem

Detta tips är värt mitt första inlägg här på flera år.

Var på gränsen till att bli arg på både Com Hem och Netgear för att skiten funkade så dåligt, men nu funkar det som det ska.

Tack!

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem

Lirar en hel del dota och upptäckt att jag oftast droppar ur?

Hostar med LC, kör en stund, och sen smäller de till och alla andra "kickas" ut och jag är själv kvar.
Problemet började när jag bytte från comhems gamla modem + dlink router till netgear routern som följer med 100/10 abbet?

Någon som har någon lösning?

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa XXL. Någon som bor i Helsingborg som har det och funkar det i så fall bra (ni får 100, inte 50)?

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk

Jag har problem med routingfunktionen. Någon som får samma problem? Problemet är följande: Jag kan inte hitta mina trådade datorer via namn (//HOMESERVER samt //MEDIACENTER). Via IP fungerar det, men det förstör mina möjligheter för VPN, FTP m.m. Blir väl kanske till att köpa en DIR-655 framöver men vill kunna använda allt fullt ut tills dess. ComHems support är inkompetenta har jag märkt och förstår inte någonting av vad jag pratar om. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Jag har problem med routingfunktionen. Någon som får samma problem? Problemet är följande: Jag kan inte hitta mina trådade datorer via namn (//HOMESERVER samt //MEDIACENTER). Via IP fungerar det, men det förstör mina möjligheter för VPN, FTP m.m. Blir väl kanske till att köpa en DIR-655 framöver men vill kunna använda allt fullt ut tills dess. ComHems support är inkompetenta har jag märkt och förstår inte någonting av vad jag pratar om. Vad kan jag göra?

jag har inget problem med att hitta några av mina datorer på det sättet (både trådade och trådlösa) säker på att det inte ligger i Operativsystemet?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick mitt XXL idag och det var problemmed hängningar m.m. Slog av NAT och kör på mitt gamla Router (DIR-655) och då verkar det fungera.
Då jag beställde XXL fick man erbjudande att köpa ON-Demand box för 495kr. Detta gjorde jag. ON-Demand kommer också med ett modem för 1:- då detta krävs för att kunna köra play-funktionerna m.m. Detta modem är samma som till XXL.
Dock har jag inte fått igång On-Demand funktionerna.
Eftersom On-Demand boxen kommer stå två våningar upp i huset kommer jag ha en box där. Kan man ha två modem inkopplade samtidigt till comhem. Jag har det nu och det verkar fungera att surfa.
I källaren är modemet kopplat till min D-Link router med NAT avslagen.
Övervåningen har modem kopplat till ON-Demandboxen och detta modem har jag NAT på.
Men min fråga är
1. Kan man ha två modem inkopplade om man har två modem och två uttag?
2. Kan On-Demand boxem vara kopplat till en port på D-Link routern som i sin tur är kopplat till netgear med NAT avslaget och ha On-Demand att fun gera?

Mvh
/Thomas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelot
Hej!

Jag fick mitt XXL idag och det var problemmed hängningar m.m. Slog av NAT och kör på mitt gamla Router (DIR-655) och då verkar det fungera.
Då jag beställde XXL fick man erbjudande att köpa ON-Demand box för 495kr. Detta gjorde jag. ON-Demand kommer också med ett modem för 1:- då detta krävs för att kunna köra play-funktionerna m.m. Detta modem är samma som till XXL.
Dock har jag inte fått igång On-Demand funktionerna.
Eftersom On-Demand boxen kommer stå två våningar upp i huset kommer jag ha en box där. Kan man ha två modem inkopplade samtidigt till comhem. Jag har det nu och det verkar fungera att surfa.
I källaren är modemet kopplat till min D-Link router med NAT avslagen.
Övervåningen har modem kopplat till ON-Demandboxen och detta modem har jag NAT på.
Men min fråga är
1. Kan man ha två modem inkopplade om man har två modem och två uttag?
2. Kan On-Demand boxem vara kopplat till en port på D-Link routern som i sin tur är kopplat till netgear med NAT avslaget och ha On-Demand att fun gera?

Mvh
/Thomas

1. Ja det tror jag fungerar om du meddelar comhem att det är så du vill ha det. Annars kommer antingen ondemand eller bredband sluta fungera på ena modemet plötsligt och allt ligga på samma. Tekniskt sett finns det ingen begränsning mer än kanske i comhems interna system.

Fråga 2: Tror inte de fungerar men inte 100% säker. Ondemandboxen bör nog kopplas direkt till modemet med NAT påslaget vad jag läst. Väljer du att ha ondemand på ett modem och bredband på det andra kommer du dock inte kunna surfa på modemet med ondemand. De aktiverar alltså bara exakt den tjänst du ber dem logga in och man får inte samma bredbandsuppkoppling eller ondemand på 2 olika modem. Då måste man betala dubbelt om man vill ha så.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp. Har just fått hem modemet men jag får endast 54Mbit/s trådlös hastighet, trotts att jag har N standard på nätverkskortet i datorn.
Med min dir 655 så har jag 270 54Mbit/s .
Är det någon inställning i kontroll panelen för modemet som jag missat?

Tacksam för feedback.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

De flesta får inte ut så mycket mer trådlöst vi detta modem vad jag läst eftersom det kör b/g/n med mindre bandwidth, inaktivera NAT i comhem's modem och fortsätt använd din router istället för trådlöst. Många som tycker det fungerar bättre dessutom.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
jag har inget problem med att hitta några av mina datorer på det sättet (både trådade och trådlösa) säker på att det inte ligger i Operativsystemet?

Japp, det fungerar med min gamla router från BBB. Dock är denna "lånad" och måste skickas tillbaka till BBB innan mars.

Efter närmare koll verkar inga datorer i nätverket hitta varandra via namn sedan inkoppling av CG:n.

Permalänk
Medlem

Jag får olika resultat med tptest och speedtest.
36.95 med speettest.net och 97.99 med tptest.

upload visar samma!

Vad kan detta vara?

Bytte server än den i Stockholm och då blev det bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelot
Jag får olika resultat med tptest och speedtest.
36.95 med speettest.net och 97.99 med tptest.
http://www.speedtest.net/result/672676334.png
upload visar samma!

Vad kan detta vara?

Bytte server än den i Stockholm och då blev det bättre
http://www.speedtest.net/result/672685695.png

Många som får det på speedtest.net, gamla tptest visar också ofta kassa värden. Kass server man mäter emot skulle jag säga. Testa en snabb torrent på ubuntu.com. Har du bra speed där så är allt grönt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

jahknee!!!!!!!!!

TAAACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ÄNTLIGEN!!!!!!
Efter ett helt tangentbord sönderknappat av sökningar av detta problem, så helt random hittade jag denna tråden!! har öppnat portar, stängt, avaktivera gud vet inte vad, och så vart det bara en avbockning i routern!!!!

Permalänk
Medlem

Hej är det någon som har en xbox 360 kopplat till nätverket?

Mitt problem är att jag inte kommer åt xboxen (hittar den inte i nätverket).

1. Har bokat i upnp
2. Fildelning och media center är ibockade i win brandvägg.

Ansluter jag min laptop med nätverkskabel "direkt i routern" så hittar jag xboxen.

Jag misstänker att det är en inställning i routern som behövs för att komma åt xboxen trådlöst?

Snälla tips, hjälp.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacke_72@hotmail
Hej är det någon som har en xbox 360 kopplat till nätverket?

Mitt problem är att jag inte kommer åt xboxen (hittar den inte i nätverket).

1. Har bokat i upnp
2. Fildelning och media center är ibockade i win brandvägg.

Ansluter jag min laptop med nätverkskabel "direkt i routern" så hittar jag xboxen.

Jag misstänker att det är en inställning i routern som behövs för att komma åt xboxen trådlöst?

Snälla tips, hjälp.

Jag ser ut att ha samma problem, kör en mediaextender som försöker hämta data från en dator som sitter på trådlöst, var inga problem med routern innan, nu funkar det dock inte alls tillfredställande.
För min del tror jag dessvärre att jag köper en vettig .n-router och stänger av NAT i Netgearen då den behöver stå på en annan plats för att funka tillfreds för WLAN:et, ska dock forska lite i varför den inte hittar trådlösa enheter från det trådade nätet. Återkommer med svar.

Permalänk

Cg3100

Som säkert många andra skribenter redan har gjort kommer även jag beklaga mig förbannelse över denna produkt! Aldrig stött på maken till ren skit. Jag har skickat tillbaka 2 st (cg3100) där comhem faktiskt konstaterat produkten som "felaktig". Nu när jag fick min sista burk som är den jag använder idag fick jag nog (samma problem som tidigare, usel routing), snittet är det hemskaste jag sett maken till. Ingen av funktionerna förutom modemet fungerar på ett tilltalande sätt. Trådlösa lösningen är ett rent skämt, använd detta medföljande modemet från comhem till just det (modem) och sätt upp en egen gateway bakom! Finns absolut INGEN support att hämta från varken comhem eller netgear, hänvisar till varandra. Man kan inte ens få en funktionsduglig manual. Så ge upp med att försöka få denna skitprdukt att fungera på ett tilltalande sätt för det kommer ingen lyckas med!

God fortsättning!
Noice

Permalänk
Medlem

Re: Cg3100

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortanoice
Som säkert många andra skribenter redan har gjort kommer även jag beklaga mig förbannelse över denna produkt! Aldrig stött på maken till ren skit. Jag har skickat tillbaka 2 st (cg3100) där comhem faktiskt konstaterat produkten som "felaktig". Nu när jag fick min sista burk som är den jag använder idag fick jag nog (samma problem som tidigare, usel routing), snittet är det hemskaste jag sett maken till. Ingen av funktionerna förutom modemet fungerar på ett tilltalande sätt. Trådlösa lösningen är ett rent skämt, använd detta medföljande modemet från comhem till just det (modem) och sätt upp en egen gateway bakom! Finns absolut INGEN support att hämta från varken comhem eller netgear, hänvisar till varandra. Man kan inte ens få en funktionsduglig manual. Så ge upp med att försöka få denna skitprdukt att fungera på ett tilltalande sätt för det kommer ingen lyckas med!

God fortsättning!
Noice

Nu låter det nog lite PRO comhem men så länge man får ut 100mbit och ännu mer i framtiden med ett "modem" via annat än LAN eller fiber tycker jag det är helt ok om övriga saker fungerar lite "risigt". Skaffar man egen router bakom modemet är problemet löst. Tycker comhem helt skulle slopa routerfunktioner i modemen då det är hastigheten man egentligen betalar för.

Visst tycker man att Netgear skulle ha buggtestat grejjerna en bra bit mer. Innan senaste mjukvaran var det rejäl kallabalik. comhem's 50mbitmodem hade ju endel problem i början också så om 2-3 mjukvaror till inom ett par månader fungerar det nog bättre

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hittade en gammal router hemma som jag nu använder ihop med CG3100:an. Allt här hemma fungerar nu som det ska. VPN, fil- samt skrivardelning. Tyvärr är denna routern SÅ gammal att den stödjer max 20/10 trådlöst. Inte vad man vill ha när man betalar för 100/10. Blir till att köpa en ny .n-router när ekonomin tillåter.. Tråkigt. Någon som har tips på routrar som fungerar bra ihop med CG3100?

Permalänk
Medlem

Poängen med CG3100 är just att man vill slippa ha en extra router.
Synd att skiten inte lirar som det ska, men jag hoppas bara att de löser en bättre firmware, produkten håller inte måttet till 100%

Gode nyheter är att jag fått upp speeden trådlöst nu.
Detta genom att göra följande.

1. Ändrat controll channel ifrån 1 till 13.
2. Ändrar krypten till WPA-PSK

Nu har jag 65 mbit/s på den ena bärbara och 78 mbit/s på den andra.
När jag kör tp test så landar jag på 52 mbit/s ner och 11 mbit/s upp.
Kör jag trådat så har jag 125 mbit/s ner vilket är kanon.

En fråga, får ju inte xboxen tillgänglig i nätverket via trådlöst.
På lan porten i modemet lyser det orange, är den någon som vet vad det betyder?

Visa signatur

Permalänk

jacke_72: Det betyder att den porten används bara

Permalänk
Medlem
Citat:

jacke_72: Det betyder att den porten används bara

Det betyder att xboxen ej har gigkort, ingen fara.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Det var som fan. Tack för den informationen Phunky.

Permalänk
Medlem

NG CG3100 och Dlink dir 655 va gör jag för fel?

Fick hem mitt nya ng cg3100 idag med mitt snabba bredband 100/10 från com hem. Koppladet in allt och fick ett bra resultat på bredbandskollen.se 102 mb/s ner och 10,80 mb/s upp. men så vill ja ha mitt dir 655 som router så jag kopladet bort NAT som alla säger att man ska. allt fungerar men nu har jag bara 80 mb/s ner och 1,5 till max 1,8 Mb/s upp. vad har jag gjort för fel?

Permalänk
Medlem

Har samma router men ej testat den på comhem, vet dock folk som har denna router och netgearmodemet utan problem. Testa firmwareuppgradera den.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Tjenare!

Jag kopplade precis in mitt ComHem XXL 100/10 och fick detta CG3100 med.
Först och främst undrar jag om det är direkt farligt att slå av NAT på modemet och köra rakt av, med brandvägg på datorn såklart.

Jag har ett DIR-655 liggandes men det känns som det blir för mycket onödigt "jidder" imellan om jag skulle koppla in den med, jag ser liksom inte fördelarna med det.

Är NAT ett måste? Just nu kör jag CG3100 bryggat utan NAT och det fungerar fint.

*Edit*Nätverk mellan datorer verkar inte fungera om man inte har NAT påslaget? Jag ser inte min bärbara i nätverket iallafall.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Om du stänger av NAT fungerar CG3100 endast som modem. Ingen routing alltså.

Vill du bara stänga av enstaka funktioner hittar du dessa under "Services".

Permalänk
Medlem

Fick mitt Netgear modem idag.
Får ut ~95mbit på stationära med kabel så inga problem där.
Värre med bärbara. Intel 5100 AGN wireless kort och har bara lyckats med ~23mbit som max. Pillat lite här och var men hjälper inte mycket.

Idéer?

EDIT: Läste lite forum där det kom fram till att TKIP (som jag använde) inte fungerade som det ska... eller nått sånt. Med AES som kryptering och lite mer pillande är jag nu uppe i ~45-50 mbit.

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk

Re: Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahknee
(Tänkte bara posta detta ifall det finns någon annan därute som sitter med samma modem/router. Detta kanske även gäller andra netgear routers?).

Fick min 100/10mbit lina från Comhem i förra veckan. bytte ut mitt gamla modem och DIR-655 router mot den medskickade Netgear CG3100.

efter att ha gjort lite standardinställningar i det vansinnigt fula admingränsnittet så insåg jag att klåparna har lyckats göra ett admingränssnitt som bara fungerar fullt ut i IE. Helt otroligt dåligt! I FF3 så fungerade inte vissa knappar ...

Nåja, därefter testade jag att tanka lite torrenter och den maxade linan (ca 12MB/sek). Allt var frid och fröjd tills jag försökte surfa samtidigt. Fick ibland försöka 5-10 gånger innan jag kom in på diverse siter.

Det visade sig att det var den påslagna inställningen "IP Flood detection" som helt enkelt nekade anslutningar hejvilt. Efter att ha stängt av denna funktion så fungerar allt perfekt.

hoppas någon blir hjälpt av detta.

Tack så otroligt mycket! Detta hjälpte i många avseeden!
Hade samma problem med surfen som du, men även när jag lirade Heroes Of Newerth så fick jag fram bara 12 servrar av 700 i gamelisten, men nu när jag stängde av detta så får jag fram alla och kan spela normalt!

Helt sjukt bra, tack åter igen du är en guldklippa!

Permalänk

har en fråga till er som har det. funderar på att skaffa comhems XXL men har en dir855 och jag vill inte byta ut den så jag undrar om man kan stänga av det trådlösa i netgear modemet och vill inte ha brandväggen heller. för den jag har haft innan krångla som fan så

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Jag ser ut att ha samma problem, kör en mediaextender som försöker hämta data från en dator som sitter på trådlöst, var inga problem med routern innan, nu funkar det dock inte alls tillfredställande.
För min del tror jag dessvärre att jag köper en vettig .n-router och stänger av NAT i Netgearen då den behöver stå på en annan plats för att funka tillfreds för WLAN:et, ska dock forska lite i varför den inte hittar trådlösa enheter från det trådade nätet. Återkommer med svar.

Hej!
Jag har samma problem. Jag håller på att bli tokig. Kopplar jag in mitt Playstation 3 med kabel och datorn med kabel så hittar de varandra. Men så fort jag ändrar till trådlöst på datorn så hittar dom inte varandra längre. Det måste vara någon inställning som är fel inställd på routern. Är det någon som har lyckats få detta att fungera?