Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Permalänk

Jag vet att andra kan komma åt datorer i nätverket men vi är väl en 5-6 stycken här på forumet som har problemet.

Har ingen aning om det hör ihop med streamingproblemet.

Permalänk
Medlem

Tjena

Fick CG3100 nu i veckan och det har bara uppstått problem, har kört med d-link o vanlig sladd i alla år men valde att gå över till trådlöst.

Problemet är att internet dör ungefär 3 gånger i timmen, har kollat varje gång det har gått ner och då har det varit uppe i ungefär 14-15minuter. Modemet står ungefär 2rum ifrån min dator, kör med USB adapter(WN111v2) och jag har 4/5 i signal. Vi är 3 st som kör på samma och det är bara för mig det går ner oftast
Comhem XXL- 100/10

Permalänk
Medlem

Jag är ny medlem för dagen i detta forum!
Jag använder idag comhem´s 50/10 uppkoppling,vilket idag fungerar "Hyfsat"
Jag använder en stationär dator som är direkt kopplat till Cisco´s Gigabit port
Och en trådlös Router(D-link 655) som är kopplad till 100/10 porten!
Genom routern surfar jag trådlöst med min laptopp!
Och på en av de fasta portarna på D-link Routern har jag kopplat en sk.telefon dosa från Megaphone
Den sk.telefon dosan, är någon slags Router av dess slag också,vilket jag ringer betydligt billigare med,jämfört med Comhems egna telefoni!
Allt fungerar klanderfritt så länge comhems uppkoppling är stabil och inte bryts
Men när dessa avbrott uppstår så händer det ofta att D-link Routern hänger sej på något vis,och därmed så blir jag utan telefon,Och även den trådlösa laptop blir utan uppkoppling
Mitt största problem är att telefonin försvinner,eftersom mitt telefon nummer inte existerar för ögonblicket när detta händer(det är det svar de får som försöker ringa mej då)
En reboot på D-linken löser oftast det hela,NÄR jag själv blivit medveten om avbrottet!
Så numera har jag eliminerat detta med ett timer-el uttag som stänger av routern i 30 minuter på natten!Men det uppstår ofta avbrott på dagarna också,kanske de flesta kunder har upptäckt på comhem
Så jag har funderat lite på det nya XXl 100/10 abonemanget,som har ett trådlöst modem netgear cg 3100
Jag har ett önsketänkande om att få en betydligt stabilare uppkoppling med detta,och iaf slippa dessa hangopps som uppstår i routern!Min tanke är att jag skall slippa använda min router,om allt fungerar som jag själv vill
Jag har försökt att hitta svar på en del frågor jag har om detta modem,men kan inte hitta det(har givetvis inte läst prexis alla innlägg här)
Min fråga är,om det fungerar att använda modemet som en vanlig switch,utan Router funktion
Där jag vill ha telefondosan och den stationära datorn kopplad till
(dvs jag vill slippa detta här med setting av portforward med den stationära datorn som är kopplad med kabel)
Och samtididigt använda mej av den trådlösa funktionen i modemet,som laptoppen ska anslutas via!
Jag har frågat comhem,men konstigt nog så vet dom inget om denna uppkoppling
De hänvisade bara till netgear´s support,som troligtvis ligger i england någonstans!För någon svensk support gick det inte att få,och teknisk engelska är inte min starka sida!
Och jag vill absolut inte binda upp mej på 1 år,(vilket jag måste om jag nu beställer detta) Innan jag vet om detta är möjligt!Så jag är väldigt tacksam om någon har provat detta och vet att det fungerar,eller om det nu inte fungerar alls
Det blev långt och koncist,eller vad säjer man:-)Försöker att eliminera oklarheter i det hela bara!
Hoppas jag la in detta på rätt plats i alla fall!Annars så ber jag så mycket om ursäkt och får leta vidare!Tack och hej/Dawolfy

Permalänk
Medlem

"Min fråga är,om det fungerar att använda modemet som en vanlig switch,utan Router funktion"

Använder du comhems cisco EPC2607 så är det bara ett modem utan router redan. Skulle nog testa helt utan router efter modemet i ditt läge för fungerar det genom att bara starta om routern kan felet vara på den. Har du ett Netgear så går det att slå av NAT via 192.168.100.1 alt 192.168.0.1

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar Phunky,men jag var uppenbarligen för detaljerad i min beskrivning,så det blev lite väl missuppfattat,Men det är nog lätt hänt,med denna långa omväga beskrivning

Om vi glömmer mitt Cisco modem(Vilket jag naturligtvis känner till, att det bara fungerar som modem,därav orsaken till att jag idag använder mej av Router,som är "roten till det onda")!
Men jag planerar att Byta till XXL 100/10(För att slippa min Router)med Netgear - CG3100 modem!

Så min fråga gäller endast om NetgearCG3100
Kan jag Avaktivera Routerfunktion på den fasta uppkopplingen,(dvs jag vill slippa detta här med setting av portforward med den stationära datorn som är kopplad med kabel)
och sammtidigt använda mej av den trådlösa funktionen på modemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawolfy
Tack för ditt svar Phunky,men jag var uppenbarligen för detaljerad i min beskrivning,så det blev lite väl missuppfattat,Men det är nog lätt hänt,med denna långa omväga beskrivning

Om vi glömmer mitt Cisco modem(Vilket jag naturligtvis känner till, att det bara fungerar som modem,därav orsaken till att jag idag använder mej av Router,som är "roten till det onda")!
Men jag planerar att Byta till XXL 100/10(För att slippa min Router)med Netgear - CG3100 modem!

Så min fråga gäller endast om NetgearCG3100
Kan jag Avaktivera Routerfunktion på den fasta uppkopplingen,(dvs jag vill slippa detta här med setting av portforward med den stationära datorn som är kopplad med kabel)
och sammtidigt använda mej av den trådlösa funktionen på modemet?

Ja, det går alldeles utmärkt på Netgearmodemet. Man kan surfa trådlöst fast NAT är avslaget dvs modemet ej har någon routerfunktion aktiv. Du får flera ipadresser med tjänsten 100mbit så det är inget problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att comhem ,inte kunde ge mej detta enkla svar!
Men nu fick jag iaf det svaret jag hade önskat få:-)
Toppen,tackar för detta svaret som gör mej mera säker i mitt val,av att beställa detta abonnemang med detta modem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawolfy
Mycket märkligt att comhem ,inte kunde ge mej detta enkla svar!
Men nu fick jag iaf det svaret jag hade önskat få:-)
Toppen,tackar för detta svaret som gör mej mera säker i mitt val,av att beställa detta abonnemang med detta modem

STORT EDIT på vad jag sa! Om du ska streama eller filöverföra mellan datorerna (wifi till kablat) med NAT off så kommer trafiken gå via comhems nät = inte gå SÅ snabbt eftersom du har max 10mbit i upload + att det ev blir problem med just streamingen tills v20 mjukvaran släpps i mars. Samma gäller med NAT på med just streaming men filöverförning lär det inte vara nått problem med hastighetsmässigt.... just so you know!

Sedan är det ju svårt att säga hur din externa iptelefonioperatör fungerar med detta modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tackar för den infon,men de kommer säkerligen aldrig hända att jag streamar eller överför mellan datorerna!Jag känner mej för gammal att lära mej wifi,så det är lite "överkurs för mej:-)Men tackar dej iaf för detta uttömmande svaret

Permalänk
Medlem

Jag glömde en viktig detalj,som jag känner att du säkert kan svara enkelt på!
Kanske självklar sak för många med stor vana av router och trådlöst modem,men jag har inte så stora kunskaper om detta!

Jag vill ju gärna känna den säkerheten att ingen annan i huset surfar på mitt bredband!

Kan jag använda mej av lösenord skydd på den trådlösa upkopplingen,även när jag avaktiverat routerfunktion/NAT ?

Permalänk
Medlem

Det ska inte var några problem alls, standardlösenordet är också unikt för just ditt modem förövrigt. För att gå in i modemgränssnittet är det dock som standard Admin/password men går och BÖR bytas iomatt det är vida känt på alla Netgearprodukter.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Du är sannerligen en stor Pärla på detta forum, Phunky:-)Du har verkligen gett mej tillräckligt med "kött på benen" för att jag skall våga mej på att beställa detta nu!
Du är uppenbarligen en stor tillgång här inne,vad det gäller detta iaf!Jag är mycket tacksam för att du finns här och svarar upp så snabbt och korrekt!
Tack och hej /Dawolfy

Permalänk
Medlem

Tack, jag försöker bara hjälpa till med de lilla jag snappar upp från comhem via mitt jobb och diverse kundbesök så ni slipper deras support som famlar ibland. Kolla bara upp att du har gigabitnätverkskort på datorn som ska vara fast ansluten till modemet annars kanske du inte får ens nära 100mbit och comhem lämnar bara hastighetsgarantin med detta.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Du gör ett grymt jobb här Phunky! Tack för det.

Är det OK efter två månader att be om ett nytt modem för att man inte hittar de andra datorerna i nätverket? Det är ju konstaterat att det är modemet det är fel på. Men hur ska man få kundservicen att fatta det och som sagt, är det ens OK att begära ett nytt?

Permalänk
Medlem

Hur menar du "hittar inte de andra datorerna i nätverket"? Som sagt tidigare vet jag inte om det kanske är rellaterat till streamingbuggen som också finns med v19 av modemmjukvaran. Dvs att det inte går att streama mellan wifi och lankopplade datorer. Osäker på om det ens går att FTPa mellan ens en gång om man inte kommer runt det med att använder samma homegroup på datorerna? I så fall löser inte modembyte problemet. Förhoppning lät väl som att v20 skulle komma i början av mars så ev försvinner ditt fel då annars skulle jag be om ett utbytesmodem att testa åtminstonde.

Deras support sköter inte utbyten nu som jag förstår utan de felanmäler problemet så någon får scanna igenom och se om det är ett eventuellt modemfel. Skulle nog avvakta till v20 och fungerar det inte då så felanmäl med så bra info som möjligt så deras analys kan försöka replikera felet. Det kan ju vara ett modemfel, det kan vara nått som löses i v20 och det kan vara nått comhem inte ens stött på ännu som fixas ännu längre fram.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag menar att det är nåt fel på NameService. Sätter jag fast intern IP (Tex 192.168.0.15) på en MAC-adress går det finfint att ansluta. Dock inte via tex //homeserver. Och felet ligger i routern (CG3100) för det funkar utan problem med två routrar som jag testat (problemet med dessa är tyvärr att de är så gamla att de inte ens stöder 100mbit, kommer upp i 24mbit med dessa)

Permalänk
Medlem

Mellan kabelkopplad dator och wifikopplad eller oavsett?

Jag kan undersöka om det är något som är konstaterat fel redan och om det kommer korrigeras i v20, inte 100 på att jag kommer få ett uteslutande svar. Bäst är ju som sagt att invänta v20 men jag får se om jag hör nått vettigt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Det är mellan tråd och trådlöst. Dock har jag nu testat med tråd-tråd också, utan resultat.

Permalänk
Medlem

Kanske nått med NATfunktionen för jag antar att du kör med det aktivt? Tror att det fungerar med det avstängt så får höra mig för hur det fungerar med NAT påslaget. Kanske just därför det fungerar för vissa men inte andra också, vissa kör med NAT på och vissa av vilket gör felet lite svårare att hitta.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Tjena igen. Jag har testat med NAT på och NAT av :/

Samma sak.

Ethernetsladd från 3100:an till annan router -> Vips! Allt funkar. Heh...

Permalänk
Medlem

SKUMT, kollega säger att just utan NAT fungerar det för honom (om han och jag fattade ditt problem korrekt) åtminstonde, han har ej testat med NAT, men han är en tekniker precis som jag och ingen buggtestare, kan du testa att factoryresetta modemet genom att hålla in knappen bakpå i 10 sekunder? I sällsynta fall blir modemen skum vid upgrade till ny firmware. Inte fått svar ang nameservice så svårt att säga men uppenbarligen verkar det ju fungera för vissa så kan vara fel på modem eller dina datorinställningar innan jag vet mer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag ska testa att Factoryresetta och köra utan NAT när jag kommer hem! Tack för tipset! Återkommer med svar ikväll!

Permalänk
Medlem

Problemet jag har på jobbet med min CG3100 är att när jag går från jobbet, så brukar jag alltid dra igång utorrent innan jag drar hem. Från CG3100 har jag en stationär kopplad med kabel, och en switch som delar internet till 3 datorer. Det som har inträffat på senare tiden är att när jag kommer till jobbet så har alla datorerna begränsad anslutning, och det funkar inte att reparera. Så måste 9/10 gånger dra ut strömmen till modemet och sen så funkar det igen.

Skulle behöva lite tips vad jag ska ställa in, så jag slipper detta varje gång.

Permalänk
Medlem

Re: Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahknee
(Tänkte bara posta detta ifall det finns någon annan därute som sitter med samma modem/router. Detta kanske även gäller andra netgear routers?).

Fick min 100/10mbit lina från Comhem i förra veckan. bytte ut mitt gamla modem och DIR-655 router mot den medskickade Netgear CG3100.

efter att ha gjort lite standardinställningar i det vansinnigt fula admingränsnittet så insåg jag att klåparna har lyckats göra ett admingränssnitt som bara fungerar fullt ut i IE. Helt otroligt dåligt! I FF3 så fungerade inte vissa knappar ...

Nåja, därefter testade jag att tanka lite torrenter och den maxade linan (ca 12MB/sek). Allt var frid och fröjd tills jag försökte surfa samtidigt. Fick ibland försöka 5-10 gånger innan jag kom in på diverse siter.

Det visade sig att det var den påslagna inställningen "IP Flood detection" som helt enkelt nekade anslutningar hejvilt. Efter att ha stängt av denna funktion så fungerar allt perfekt.

hoppas någon blir hjälpt av detta.

Har precis skaffat samma sak och fick exakt samma problem. Det måste jag testa :D:D

Permalänk
Medlem

Hej,nu har jag fått mitt NetgearCG3100 modem från comhem!Har försökt att få vettig support av Comhem,MEN det råder olika uppfatningar om vad det gäller den trådlösa uppkopplingen!Den ena säjer prexis som här att det går alldeles utmärkt att surfa trådlöst fast NAT är avslaget dvs modemet ej har någon routerfunktion aktiv!Och den andre säjer att NAT måste vara påslaget,om jag skall surfa trådlöst!
Jag har aktiverat det trådlösa på den yttre knapp som comhem hänvisade till
Nåväl jag har provat både att ha NAT påslaget och avslaget!
Och i båda fallen så ser jag comhems trådlösa uppkoppling,full styrka på på staplarna!
Men när jag försöker att ansluta med lösenordet som står under modemet, så misslyckas det oavsett om NAT är på eller avslaget!
Jag får helt enkelt ingen uppkoppling utav det trådlösa modemet
Med min D-link 655 ,så är det absolut inga problem alls att få anslutmingen att fungera!
Och när jag provat Netgear trådlösa,har jag avaktiverat D-link router,för att eliminera ev,konflikt med varandra
Men orsaken till att jag nu bytte till XXL 100,var ju just att jag ville slippa använda min D-link
Så jag vore väldigt Tacksam om någon vet orsaken till varför jag inte kan ansluta min trådlösa dator till Netgear

Permalänk
Medlem

Dawolfy:
Gå in under "Wireless Settings" och bocka i "Enable Wireless Access Point".
Ändra därefter SSID till ditt eget samt säkerhet/lösenord längre ner.
Fungerar?

Hade lite så själv.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Får känslan av att "Enable Wireless Access Point" blir automatiskt ibockat när jag avaktiverar NAT.Det är iaf i nuläget ibockat
Är det under "Maintenance" i fliken "Set Password" som du menar?
Där är ju en ruta "Restore Factory Defaults" som numera står på "No" Som jag förmodar ska stå kvar där

Permalänk
Medlem

oki ändrade password för innlogg till modemet, det kan väl vara vettigt hur som helst.Men var jag kan ändra SSID till ditt eget samt säkerhet/lösenord.Förstår jag inte riiktigt!Det är ju inte likadan setting i Routern när Nat är avslagen!Betydligt mindre flikar att göra setting på!Å den SSID setting finns inte vad jag kan se med NAT av

Permalänk
Medlem

Gesses,jag hittade det du menade till slut!Å mycket riktigt så fungerar det fint nu:-)Tackar för all denna hjälp som var Guld värd

Permalänk

Har nu testat ett antal Factory Resets och pillande och trixande med inställningar i CG3100:n, NAT on/off, olika services m.m. Till slut kunde den bärbara hitta de andra enheterna, men då hade jag kabel i den bärbara. Jag var nöjd, drog ut kabeln, aktiverade trådlöst på CG3100:n och då återkommer problemet. Den trådlösa hittar inget i nätverket.

Ringde kundservice nu som för en gångs skull var otroligt trevlig. Han kommer att ringa mig senare ikväll eller imorgon bitti när han pratat med tekniker. Har jag tur kan detta bli ett garantiärende och får då en ny router. Hoppas..... Återkommer när jag får reda på hur det går.