Adress till lokal HDD från LiveCD, XBMC

Permalänk
Medlem

Adress till lokal HDD från LiveCD, XBMC

tl;dr:
Vad kallas hårddisken(s filsökväg) för i Live-CD XBMC?

Hej. Jag har tagit ner och bränt XBMC-Live .iso:n till en CD-R skiva och kan boota upp XBMC från skivan. W7 är för slött för att spela upp 720p och XBMC ska vara resurssnålare så jag tänkte testa.

För att lägga till media som ligger på min lokala hårddisk så måste jag skriva in adressen (filsökvägen) till denna hårddisk när jag är inne i XBMC men jag fattar inte vad adressen är, och HDD:en finns inte listad under "Browse".

Hårddisken har Windows 7 installerat på sig och enligt Windows heter disken "C:\".
C är ju root för windows. Jag trodde Root för linux var "/" men den sökvägen leder ju såklart till Live-Skivan som jag bootar från, och där finns inte någon media. Vad är (Linux') sökväg till min Windows HDD (där alla mina filmer jag vill spela upp finns)? Alltså, vad kallas hårddisken för i Live-CD XBMC?

Har googlat och frågat i XBMC's forum utan svar.
Struntar snart i detta och lägger in Windows XP igen, inget bra första intryck :(.

Permalänk
Medlem

I Linux namnges hårddiskarna (SATA och SCSI) /dev/sda, /dev/sdb o.s.v. PATA-diskar /dev/hda .... . Partitionen anges med en siffra efter disknamnet (t.ex. /dev/sda1 är första diskens första partition). För att kunna använda filsystemet, som finns på partitionenn, så måste filsystemet monteras på en katalog. Troligen monteras det automagiskt vid uppstart på /media/disk eller /media/hdd. Om inte så måste du montera den manuellt:
sudo mount /dev/sda1 -t ntfs-3g /media/disk
Istället för /media/disk kan du välja någon annan katalog under /media eller /mnt.

Med kommandot cat /etc/mtab kan du se vilka filsystem, som är monterade och var.

Disken heter inte C: i Windows utan troligen multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1). Du kan se namnet i C:/boot.ini. C: är filsystemets monteringspunkt (motsvarar / i linux). Även i Windows är det möjligt att montera filsystemet på en partition på en mapp.

Visa signatur

Fagerja