linux - su www-data funkar men så fort jag skriver minsta tecken så loggas jag ur!?!?

Permalänk
Medlem

linux - su www-data funkar men så fort jag skriver minsta tecken så loggas jag ur!?!?

Hej

Jag har ett mysko problem

Jag måste testa att köra ett kommando under www-data, så jag kör: su www-data. Det fungerar
Men så fort jag skriver minsta tecken så skrivs exit ut och tydligen körs även den texten för jag loggas direkt ur.
Om jag däremot trycker ENTER en gång innan jag skriver ngt tecken så fungerar det som vanligt.

Fattar inte vad som händer. Jättecreepy :/

Nån som fattar varför det kan bli så?

/niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen förklaring, men prova sudo -u www-data kommando och se om det funkar bättre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låter som att du kör /bin/false som shell..

sudo -u www-data bash bör ge dig en prompt

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har kontona som det "buggar" med ens något riktigt shell? Är det false/logout eller något annat så är det inte så konstigt man blir utkastad/race condition som nämns i bugrapporterna...

Använd som sagt sudo -u istället som nämnts tidigare, att byta användare är bara krångligt när dom saknar ett riktigt shell t.ex