Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Jag har uppmärksammat samma problem med min UL30JT. Jag har även lyckats lösa det, i alla fall på min dator.
Problemet att den inte håller inställningen sker när man ändrar från 40 till 60 Hz i Intels kontrollpanel för grafikkortet.
Det som hjälpte mig var att gå till
Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Bildskärm\Skärmupplösning, klicka på 'Avancerade inställningar', fliken 'Bildskärm' och under 'Uppdateringsfrekvens' ändra till 60 Hz

Hoppas att detta löser problemet för dig och alla andra som har samma problem.

EDIT:

Javisst tog det bort det irriterande ljudet. Tyvärr så verkar det som att CPU:n inte klockar ner sig ordentligt längre. Nu ligger min på 12x177 MHz i idle och fläktarna brummar på ordentligt. Så fort man aktiverar funktionen igen så klockar den snällt ner sig, fläktarna lugnar sig igen och pipandet är tillbaka.
Får ni samma problem när ni följer anvisningarna ovan?

Jag får samma problem, att den inte klockar ned sig tillräckligt, batteritiden försämras också. Jag ska lämna in min på ett annat garantiproblem med skärmen och hoppas på att de inte kan laga den. Vill byta mot annan modell eller få pengarna tillbaka. För de 10 000 jag gav är jag verkligen inte nöjd med datorn.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

I/O device error i Asus UL30JT => hittar inte c:

Edit: Efter att nedanstående författades har ASUS svarat att hårddisken ska bytas/repareras.

Hej

Sitter efter en blåskärm fast i vad jag gissar är en hårddisk-krasch på en Asus UL30JT men skriver här för att möjligen få hjälp med en annan infallsvinkel på problemet:

Bakgrund:

Under arbete med stora filer i Photoshop och ett Chromefönster öppet visas plötsligt en blåskärm och därefter öppnas inställningarna för BIOS, enligt användarens beskrivning (jag satt inte själv vid datorn just då).

Discard och exit gav inget resultat. Save och exit stängde fönstret, windowsloggan ska ha visats någon eller några sekunder men sedan var BIOS-fönstret tillbaka (dock osäker på att det verkligen var BIOS-inställningarna som öppnades igen. Det kan möjligen, av användarens beskrivning att döma, ha varit Advanced Boot Options).

Datorn var nu väldigt het och gick på högvarv så jag rådde användaren per telefon att stänga av med knapp.

Efter att ha låtit datorn svalna startade vi den och valde Advanced Boot Options > Repair your computer.

Repair misslyckades, liksom alla andra alternativ, inklusive felsäkert läge. Allt ledde tillbaka till dialogrutan för Repair.

Testade därför denna tuorial denna tutorial på Sevenforums men datorn kom inte förbi steg 7 (Windows will search for an attempt to repair startup problems). Datorn bara tuggade på stället i flera timmar.

Gick istället vidare med steg 10 i samma tutorial, dvs att arbeta från Command prompt. Den visade "x:\windows\system32>" men när jag skrev "c:" och tryckte enter blev det trista svaret "The request could not be performed because of an I/O device error." och jag är nu tillbaka vid "x:\windows\system32>".

Så är läget just nu. En fråga är ställd till Asus support, men därifrån har det varit tyst i ett dygn.

Nu undrar jag:

1) Kan det när blåskärmen visades ha skett en förändring i BIOS-inställningarna, som vi oavsiktligt sparade när discard och exit inte funkade och vi valde save och exit?

2) Var det något virusaktigt som i så fall orsakade kraschen?

3) Eller är det (som jag lutar åt) ett mekaniskt fel på hårddisken?

4) Är det i detta läge (när inte ens c: kan hittas) någon mening med att använda de reserv-dvd:er vi brände när datorn var ny (ej medföljande W7-skiva alltså).

5) Är det möjligt att återställa W7 från skivorna utan att hårddisken formateras?

6) Om Asus-garantin ger en ny hårddisk - behåller vi då den gamla så att vi kan försöka rädda filer som inte är säkerhetskopierade?

Tack på förhand

/Nisse

PS
Om admin tycker att mina frågeställningar platsar i en egen tråd på forumet så blir jag bara glad om inlägget flyttas.

PS och länk till datorspec
Permalänk

ASUS erbjuder byte

Hej

Efter hårddiskkrasch och brist på reservdelar för reparation mm erbjuder sig ASUS nu istället att byta ut min dotters UL30JT mot en U35JC.

Vore tacksam för råd om hur vi ska hantera erbjudandet.

Prisfrågan? Hennes UL30JT inköptes i dec 2010 för knappt 10.000 kr. Blir inte klok på om utbytesdatorn är en Asus U35JC-RX040V eller Asus U35JC-RX193V, men idag kostar de mellan 6.000 och 7.000 kr.

Garantifrågan? Bör/kan vi begära en ny två-årig garantiperiod i samband med bytet?

Specifikationerna? Mer än så här får vi inte veta om vilken dator det blir:

You had a
Model: UL30JT
CPU: Intel® Core™ i5 520UM
HDD: 500GB 5400rpm Standard HDD
RAM: 4GB
Display: 13.3” (LED Slim)" Glare 1366*768
ODD: Without Optical Disc Drive
General Specifications: http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/UL30Jt/

We offer
Model: U35JC
CPU: Intel® Core™ i5 450M
HDD: 500GB 5400rpm Standard HDD
RAM: 4GB
Display: 13.3” (LED Slim)" Glare 1366*768
ODD: Without Optical Disc Drive
General Specifications: http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/U35Jc/

Tack på förhand
Nils Östergren

Permalänk
Medlem

8 GB minne i Asus UL30JT?

Enligt Asus kan man ha max 4 GB, men flera minnesförsäljare påstår att den klarar 8GB. Jag har naturligtvis 64 bitars OS.

/Micha

P.s. Dessa borde väl funka, om den nu klarar 8 GB?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...