Permalänk
Medlem

Ubuntu och drivrutiner

Hej ! jag àr otroligt ny med ubuntu och har bara haft Xp innan sè behòver lite hjàlp.

Behòver jag installera alla drivrutiner igen àven om dom ligger pè min hèrddisk,(har installerat Ubuntu som andra OS)?

Varfòr blir min text sè hàr ?

Jag behòver iaf ladda ner catalyst till mitt grafikkort ,men, det finns inte till ubuntu men till linux. kan jag ladda ner det ?

Permalänk
Medlem

Du måste installera drivrutiner specifikt för Ubunru, det räcker inte med att de finns installerade på ett annat operativsystem. Men bortsett från grafikkortet. Vad känner du att du behöver drivrutiner till?

Ati har drivrutiner för Linux på sin hemsida (dessa kan du installera på Ubuntu) Dock kan du låta installera s.k. proprietary graphics drivers enkelt via Ubuntu. Enklast går du via System/Administartion/hardware drivers (beroende på språk) och här kan du välja att aktivera dessa.

Dock vill jag varna för att det ibland är lite krångligt att få igång bra stöd med ati drivrutiner i Linux.

Varför din text ser ut som den gör kan jag inte säga på rak arm. Möjligen kan du testa att ändra layout/språk på ditt tangentbord. Detta gör du via system/preferences/keyboard.

Som nybörjare kan det även vara lämpligt att installera ännu en Ubuntupartition på din hårddisk där du kan prova och experimentera utan att riskera att krångla till det allt för mycket i din huvudpartition.

Permalänk
Medlem

För att komma igång med Ubuntu behöver du inte installera några drivrutiner alls om du har normal hårdvara. Drivrutinerna "finns med från start".

En del trådlösa nätverkskort kan behöva andra drivrutiner.

När det gäller grafikkort hanterar Ubuntu vanligvis dem själv, även de som inte ingår i Ubuntu från början. Ubuntu hittar ditt grafikkort och föreslår annan drivrutin.
De drivrutiner som ingår i Ubuntu fungerar bra så länge du inte skall köra med avancerade skrivbordseffekter.