Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Köra minnen i dual channel

Hej, har precis fått hem ett nytt moderkort och processor.

Hur sätter jag i stickorna för att de ska köras i dualchannel?

2 x 2GB har jag!

/ MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2006

Slot 1+3 (den gula närmast processorn samt den röda närmast processorn)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007

RTFM!

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa

Va?! Är du säker?
Fasen jag tror jag satte dom intill varandra. Måste kolla när jag kommer hem...
Jag är iaf säker på att jag RTFM.

AMD 965, ASUS GTX680, Gigabyte 790XTA-UD4, 8Gb, Intel 320 120Gb, 2 * Samsung EcoGreen F4 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Apr 2009

Minnen ska sitta i GULA... Båda två.. slot 1 och 3 är de på intel detta är ett amd kort.

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa

Fel.

De gula hör ihop, och de röda hör ihop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Minnen ska sitta i GULA... Båda två.. slot 1 och 3 är de på intel detta är ett amd kort.

Sorry my bad, är trött idag kollade inte så noga:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gävle
Registrerad
Jan 2010
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fel.

De gula hör ihop, och de röda hör ihop.

Nope dom ska sitta 1+3

Gigabyte GA-P67A-UD4 | Intel Core I7 3770K | Gigabyte 1080TI Aorus Xtreme | 8GB Corsair Vengeance | Corsair HX1000 | Skärm: ASUS 27" VG278HE | Cooler Master Haf X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2005

I alla Gigabyte-kort som jag har stött på för AMD, så ska båda sitta i gula. Inte i 1+3.

WS: Intel i7 3770K, Asus P8Z77-V PRO, Gigabyte 290x WF3, 16GB DDR3, Corsair Carbide 500R
WS2: AMD Phenom2 955 BE, Gigabyte GA-MA770T-UD3P, XFX 5850 BE, 4GB DDR3, Antec 300
HTPC/Server: Intel i3 2100, MSI H61MU-E35, 8GB DDR3, Antec Minuet 350

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2010

intel har 1+3 (oftast)
amd har 1+2 (oftast)

detta är ett amd = 1+2, följ färgkodningen

E-Penis

NZXT H440W | Intel Core i5 750 @ 4,45GHz | BeQuiet Dark Rock Pro 3 | MSI P55-GD65 | Corsair Vengeance LP 8192mb @ 1650MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX650w | Samsung 850 EVO 256gb | 5x olika HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus94
Nope dom ska sitta 1+3

Det är ju olika på olika moderkort. man brukar sätta dom i färgvis. och ibland äre det tex. röd-gul-röd-gul. då sätter man 1+3 eller 2+4. nu äre rödrödgulgul då borde det bli 1+2 eller 3+4. Men om man läser manualen så står det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Det gör jag, men enl CPU Z ser står det att de körs i single channel.

Kanske går att ändra i bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Jaha, okej tack - den satt i varsin färg, får bli båda gula då.

Tack alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Det är ju olika på olika moderkort. man brukar sätta dom i färgvis. och ibland äre det tex. röd-gul-röd-gul. då sätter man 1+3. nu äre rödrödgulgul då borde det bli 1+2 eller 2+3. Men om man läser manualen så står det.

+1 yes

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1 - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2 - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2004

Kul att det blir meningslösa diskussioner där folk tror att dom har rätt när istället det endast krävdes att öppna manualen och lägga ner 30 sek på att kolla

Derp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

När jag praktiserade på ett litet företag som bygger datorer så stötte jag på ett msi-moderkort som hade Färg1Färg1Färg2Färg2 (kommer inte ihåg vilka färger, nå fula pastellfärger iaf), men minnena skulle sitta 1+3 för dual ch.

Det enda som är rätt är det som står i manualen, låt bli att lyssna på folk i den här tråden.

Om du inte kan hitta det i manualen så kan du skriva vilket moderkort du har, så kan vi kolla i manualen som borde finnas på nätet.

i5 6600K + Corsair H90 | Asus Maximus IX Hero | 32GB Vengeance LPX@2400MHz | ASUS 1080Ti OC | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks Eclipse P400S | Corsair AX850W | Asus VG278H+BenQ GL2460HM | Corsair K95 RGB | Logitech G900 | Sennheiser RS 175 + Razer Seirēn Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
När jag praktiserade på ett litet företag som bygger datorer så stötte jag på ett msi-moderkort som hade Färg1Färg1Färg2Färg2 (kommer inte ihåg vilka färger, nå fula pastellfärger iaf), men minnena skulle sitta 1+3 för dual ch.

Det enda som är rätt är det som står i manualen, låt bli att lyssna på folk i den här tråden.

Om du inte kan hitta det i manualen så kan du skriva vilket moderkort du har, så kan vi kolla i manualen som borde finnas på nätet.

Kanske lila och gröna? MSI var den enda (åtminstone välkända) tillverkaren som valde att färgkoda minneskanalerna istället för minnesparen. Jag tror att de har övergett den idén nu.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex

Kör själv msi och 1+2 och 3+4 hör ihop där.

9700k - 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Hur svårt är det att tänka logiskt?

Gul och gul, röd och röd.

Sen så har jag ett AM3 gigabyte kort så jag vet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002

Det råder stor förvirring och delade åsikter i denna frågan rent generellt då det handlar om olika moderkortsmodeller och tillverkare. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro i denna frågan.

Men för att göra det enkelt för dig själv kAFFEz. Prova först att sätta minnen i samma färgschema. Starta datorn och kör hem programmet CPU-Z. Detta programmet kommer beskriva om minnena körs i Dual Channel eller inte.

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Kul att det blir meningslösa diskussioner där folk tror att dom har rätt när istället det endast krävdes att öppna manualen och lägga ner 30 sek på att kolla

Precis. Färgkodningen skiljer mellan mobos och tillverkare. Vissa ska ha en i var färg andra i samma färg. Vissa sak sitta jämte varan andra varannan osv. Total meningslöst att bråka om om igen har läst manualen.

Och det står där Kollar ALLTID. Spelar igen roll hur många burkar man byggt det är som sagt ofta olika.

Gallerier: Modern Midi