och så dog mitt 8800 GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimon
Man bakar ett kort för att kretsarna ska ta ihop tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Det kan finnas kretsar som ska leda ström som spruckit, typ i två delar, och när man då lägger in kortet i ugnen så smälter kretsen ihop igen, och när det stelnar så är problemet löst

aha, tänkte att det var nåt sånt. Smart idé. Men kan inte det va farligt med? Tänk om lödningarna smälter fel?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
Tänk om lödningarna smälter fel?

Flytande lod har en ytspänning (precis som vatten) och rinner inte omkring hur som helst utan stannar på den plats där det finns mest flytande lod dvs vid det aktuella lodstället/lödpunkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
aha, tänkte att det var nåt sånt. Smart idé. Men kan inte det va farligt med? Tänk om lödningarna smälter fel?

Skulle de smälta fel så har du ett kort som inte fungerar, vilket du ju inte hade innan heller

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Baka! och upp med bilder sedan du har allt att vinna inget att förlora på det

Permalänk
Medlem

Jag har bakat et 8800GT 512MB. Funkade fint det! Fick man pyssla om det lite också... lägga på ny kylpasta, rensa GPU och kylaren och lite sådär.

Et mysigt söndagsjobb

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Får väll ta och göra det då!
Precis börjat skruva isär kortet nu..

Några tips på hur ugnen skall vara inställd? Ska jag ha lägre temperatur eftersom det är en varmluftsugn? Om ingen svarar så kör jag över-och under värme på 200 i 8 minuter.

Sen, hur byter man kylpasta? Har bara gjort det på cpu.

Ändring: det blev ganska uppenbart hur kylpastan ska bytas ut nu när jag tog bort fläkten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xinos
Får väll ta och göra det då!
Precis börjat skruva isär kortet nu..

Några tips på hur ugnen skall vara inställd? Ska jag ha lägre temperatur eftersom det är en varmluftsugn? Om ingen svarar så kör jag över-och under värme på 200 i 8 minuter.

Sen, hur byter man kylpasta? Har bara gjort det på cpu.

Demontera kylaren rensa bort gammal pasta och applicera ny efter du bakat kortet?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Hjälpsam

Kör utan varmluft.
Rör inte kortet medan det är hett, stäng av ugnen öppna luckan och låt kortet svalna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Haha! Det funkade! Men eftersom jag fick byta kylpasta och plockade bort massa damm från fläkten så kan jag inte vara helt säkert på att det var just bakningen som löste problemet. Ska testa ME2 imorgon och se om det dödar kortet igen eller inte.

Jag kollade rätt noga på kortet när det låg i ugnen och såg inte att några lödpunkter smälte, den enda synliga skillnaden på hela kortet efter att jag tog ut den var att ett klistermärke med en överstruken soptunna på hade ett brännmärke. Men om det var mikrosprickor så antar jag att man inte kan se skillnaden.

Permalänk
Medlem

Grattis! Håller tummarna!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Satsa på ett 5770 kort och undvik strulet speciellt om du jobbar professionellt med dessa, inget strul och du kan köra på utan oro.