Problem med Dlink DSL-2740B Router/ADSL modem

Permalänk

Problem med Dlink DSL-2740B Router/ADSL modem

Jag köpte nyligen en DSL-2740B men har bara haft problem med den sen dess.

Den verkar ha svårt att dela ut DNS-server adresser till mina datorer det fungerar ibland men vissa gånger när jag startar datorn har jag bara routerns adress som DNS. Om jag ställer in DNS manuellt så fungerar det.

Jag har även haft problem när jag försöker ansluta min xbox till xbox-live. När jag kör network test på xboxen får jag felet att MTU på min router är för låg och att den måste vara minst 1364 men när jag kollar detta på min router så står det att den är 1492 så jag tycker inte att det borde vara nåt problem.
Router modellen finns också med på microsofts lista över routrar som ska funka med xbox live men där står det att dom testa den med firmware 6.17 jag har en firmware som heter EU_5.14.
Jag var inne på DLinks hemsida och kolla efter en uppdatering men där stod det att 2.51 var den senaste och jag testa att ladda ner den men jag fick validation error när jag skulle installera.

här är en länk till sidan där jag försökte få tag på firmware.
här är en länk till microsofts lista över testade routrar.

All hjälp/tips kommer uppskattas väldigt mycke.
Hur ska jag lösa problemet med DNS?
Har jag inte hittat rätt inställning för MTU eller är det nåt annat som är fel?
Hur fungerar det med DLinks firmware uppdateringar och var kan jag få tag på dom?
Kan det vara så att min router levererades trasig och jag borde få den utbytt?

tack i förväg

Permalänk
Medlem

Dlink sverige hänger inte riktigt med

Tyskland brukar vara snabbare med FW.
Hittade en 5.17
DSL-2740B: Wireless N Modem Router (Annex A) - Technischer Support von D-Link

Verkar vara olika fw beroende på revision på produkten, kolla det innan du uppgraderar.