Linux-dist för att hosta virtuella maskiner

Permalänk

Linux-dist för att hosta virtuella maskiner

Hej!

Har ett gäng datorer med P3:or eller klenare processorer som står och dammar.
Jag tänkte använda en av de för att hosta virtuella maskiner och eftersom de redan är så klena så behöver jag alltså ett extremt resurssnålt operativsystem, därmed stryker jag Microsofts produkter från listan.
Vilken Linux-dist. rekommenderar ni?

Kan återkomma med spec ifall det behövs.

Permalänk
Medlem

att köra virtuella maskiner på en P3 känns tungt... Att köra virtuella maskiner överhuvudtaget på CPUer med bara en kärna är inget vidare...

Permalänk
Medlem

Om du menar os som ska hosta så är det första jag tänker på är VMware ESXi (visserligen inte en linux dist) men som jonas säger är det kanske lite mycket för en stackars P3a.

Permalänk

Är det för tungt även om man inte ska köra några applikationer på de virtuella OS:en?
Jag kan ha någon P4:a eller Celeron också, men inga processor med flera kärnor.

Permalänk
Medlem

vad skall du med virtuella maskiner till om du inte skall köra några applikationer igång? jag tvivlar på att du kan boota något OS utan någon applikation igång alls

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

vad skall du med virtuella maskiner till om du inte skall köra några applikationer igång? jag tvivlar på att du kan boota något OS utan någon applikation igång alls

Jag ska leka med operativsystemen. Alltså se vad man kan göra och vad man inte kan göra osv
Varför skulle jag inte kunna boota ett OS om jag inte har någon applikation installerad?
Man måste ju ändå installera ett OS först innan man kan installera någon applikation på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTurkishOne:

Jag ska leka med operativsystemen. Alltså se vad man kan göra och vad man inte kan göra osv
Varför skulle jag inte kunna boota ett OS om jag inte har någon applikation installerad?
Man måste ju ändå installera ett OS först innan man kan installera någon applikation på den?

Jag tror du kommer ha problem att hitta ett OS som inte består av ett antal applikationer.

Det jag hade gjort i din position är att helt enkelt installera de OS du vill leka med direkt på datorerna. Varför krångla om datorerna ändå redan är tillgängliga som leksaker?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Jag tror du kommer ha problem att hitta ett OS som inte består av ett antal applikationer.

Det jag hade gjort i din position är att helt enkelt installera de OS du vill leka med direkt på datorerna. Varför krångla om datorerna ändå redan är tillgängliga som leksaker?

Meh, ni förstår ju vad för typ av applikationer jag syftar på...

Jag får helt enkelt testa mig fram, blir nog bäst så.
Men jag har fortfarande inte fått ett svar på min fråga;
Vilken linux-dist är lättast? Den behöver alltså inte ha någon ordbehandlare, motsvarighet till paint etc etc.

Permalänk

Själv så köra jag Debian stable i botten och sen har jag virtualbox för att virtualisera.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju köra OpenVZ. Kan ju vara ett sätt att många olika virtuella servrar t.ex.

OpenVZ Wiki