Permalänk
Avstängd

Nya Pardus 2009.2 är här.

De flesta som är nya inom Linux har nog bara hört om Ubuntu och nån enstaka distribution till.
Så jag vill gärna presentera ett intressant alternativ som heter Pardus:
Pardus TÜB?TAK/UEKAE

Den internationella versionen finns på Svenska också.
Vad skiljer då Pardus från exempelvis Ubuntu? Man kan säga att den är relativt enkel för nybörjare. Till skillnad mot Ubuntu så är samtliga mediacodecs förinstallerade, vilket är bra om man vill kolla på en köpes DVD film. Dessa codecs finns naturligtvis till Ubuntu också men man får installera dem själv. För en van användare är det ingen stor sak, men för en Linux nybörjare är det inte helt enkelt.

Guider finns här:
PardusWiki

Även ett internationellt forum med en Svensk avdelning finns:
Pardus Worldforum - Index

Permalänk
Medlem

Varför heter inte versionen typ 2010.6 om den är ny?

Provade Pardus litegrann för något år sedan. Skrev lite om det:
http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...
Jag testade inte så mycket mera med Pardus sedan. Nackdelen med Pardus som nybörjare är väl just att det är färre användare att fråga om hjälp jämfört med t.ex. ubuntu. Min gamla tråd tyder ju på det också för ingen svarade på den. Men annars verkar det helt OK tycker jag med trevligt användargränssnitt och så.

Men jag tyckte det var krångligt att förstå det här med att få rootåtkomst och kollar jag wikin så ser det fortfarande förvirrande ut när man kollar alternativen för skapande av användare när man installerar:
Pardus:Installation2009 - PardusWiki

Kryssrutan "Do not ask password for this user" verkar ju livsfarlig. Blir den användaren motsvarigheten till root då månntro? Då gäller det att ha koll på det och skapa en vanlig användare också för normalt bruk. Kryssrutan "give administrator privelegies to this user" verkar motsvara vad man har på ubuntu som administratör men funkar det med sudo i terminalen då eller hur är det tänkt? Om man inte kryssar i någon av dessa rutor så ska man kunna använda rootlösenordet verkar det. Funkar det med "su root" då i terminalen? Hur som helst alla dessa olika alternativen gjorde mig förvirrad och fick som slutresultat att jag inte kunde administrera systemet på ett vettigt sätt så jag gav upp med Pardus (det är lätt att ge upp om det strular som nybörjare).

Jämför man med ubuntu så behöver man inte fundera så mycket när man skapar sitt användarkonto under installationen och risken att det blir fel blir ju mindre då. I och för sig har jag inget emot många valmöjligheter men då bör ju wikin och/eller installationsprogrammet förklara alternativen så man förstår dem. Har börjat prova Arch Linux och där har man ju en del alternativ att fundera på när man installerar men tack vare en bra wiki så kändes det ändå inte svårt.

Nu har jag inte provat Pardus 2009.2 så det kan ju hända att installationsprogrammet förklarar alternativen bättre numera.

Permalänk
Avstängd

Jag kan svara hur det är med detta "Do not ask password for this user"
Man kan välja det alternativet om man inte vill behöva slå lösenordet varje gång man vill installera ett program eller göra nån enklare inställning, som att välja skärmsläckare.(Det är inte root lösenordet som avses.)Startar man datorn behöver man fortfarande använda ett lösenord, men man kan göra en automatisk inloggning också om man ändrar inställningarna i efterhand i systeminställningarna. Nu är det 2009.2 jag menar.

Angående namnvalet så heter den 2009.2 (Geronticus eremita) även om den är helt ny. Det beror på att den bygger på samma utvecklingslinje som version 2009, som sen blev 2009.1och nu alltså 2009.2.
Nästa Pardus som kommer i höst/vinter kommer att heta 2011.

Det är stor skillnad på denna version och den gamla 2008, så testa gärna.