Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krypterade diskar, kan ej skriva in lösenord (Ubuntu server)

Permalänk
Medlem

Krypterade diskar, kan ej skriva in lösenord (Ubuntu server)

Tjena,

Jag har ubuntu server installerat på min server, har alla diskar utom boot krypterade med krypteringen som ubuntu server erbjuder, aes-256 om jag inte missminner mig..

Startade den, skrev in lösenorden och allting fungerade klockrent.. Nu efter ett strömavbrott då den dog så när jag skall skriva in lösenorden fortsätter den med själva bootup processen, och login rutan kommer fram samtidigt som att jag skall skriva in lösenord för lagringsdiskar. (boot och root har jag fått skriva in)

Men det konstiga är att TTY låser sig, kan inte logga in, men tty2-6 fungerar utan problem..

Någon som vet hur man får det att begära alla lösen innan den bootar, eller får bort loginrutan på tty1, eller får så den inte låser sig...

Vet inte vad som har hänt.. fungerade bra innan strömavbrottet

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

strömavbrott är farligt, speciellt för filsystem och sånt... därför jag har UPS på min server i gardroben ( och all annan elektronik här hemma)

Ang ditt problem har jag tyvärr inga ideer

Permalänk
Medlem

Jag tror inte strömavbrottet orsakat problemet. Jag har ryckt strömmen både medvetet och omedvetet till min server säkert ett 20-tal gånger och har aldrig haft problem med vare sig filsystem, korruption eller kryptering på diskarna. (har också alla diskar krypterade)

Jag skulle gissa på att du inte stängt av automatiska uppdateringar i ubuntu och fått in förmodligen en ny kärna med tillhörande initrd som inte konfigurerats för krypterade diskar. Du skulle kunna prova köra dpkg-reconfigure kernel-image-`uname -r` för att generera en ny initrd där du väljer till stöd för krypterade diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Jag tror inte strömavbrottet orsakat problemet. Jag har ryckt strömmen både medvetet och omedvetet till min server säkert ett 20-tal gånger och har aldrig haft problem med vare sig filsystem, korruption eller kryptering på diskarna. (har också alla diskar krypterade)

Jag skulle gissa på att du inte stängt av automatiska uppdateringar i ubuntu och fått in förmodligen en ny kärna med tillhörande initrd som inte konfigurerats för krypterade diskar. Du skulle kunna prova köra dpkg-reconfigure kernel-image-`uname -r` för att generera en ny initrd där du väljer till stöd för krypterade diskar.

Package `kernel-image-2.6.31-22-server' is not installed and no info is available.
Use dpkg --info (= dpkg-deb --info) to examine archive files,
and dpkg --contents (= dpkg-deb --contents) to list their contents.
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: kernel-image-2.6.31-22-server is not installed

Hur i helsike kan "rätt kernel version" inte vara installerad?
Jag förstår inte, uname -r skall ju lägga in "current kernel verison"

Running depmod. update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-2.6.31-22-server Not updating initrd symbolic links since we are being updated/reinstalled (2.6.31-22.60 was configured last, according to dpkg) Not updating image symbolic links since we are being updated/reinstalled (2.6.31-22.60 was configured last, according to dpkg) Running postinst hook script /sbin/update-grub. Searching for GRUB installation directory ... found: /boot/grub Searching for default file ... found: /boot/grub/default Testing for an existing GRUB menu.lst file ... found: /boot/grub/menu.lst Searching for splash image ... none found, skipping ... Found kernel: /vmlinuz-2.6.31-22-server Found kernel: /vmlinuz-2.6.31-21-server Found kernel: /vmlinuz-2.6.31-14-server Found GRUB 2: /boot/grub/core.img Found kernel: /memtest86+.bin Updating /boot/grub/menu.lst ... done

Jag kan ju skriva in lösen för diskarna, men login rutan kommer upp efter det, så det inte går att skriva in, sedan efter ca 1min av bootup screen (login ca 20sekunder) så låser sig den screenen, och endast tty2-tty6 går att srkiva i, 1an är helt låst.. från logga in och allt... hann låsa upp en disk nu innan det hängde sig..

Den har uppdaterat kernel.. men tror inte det har med det att göra eftersom jag kunde låsa upp en disk.. Var knas när jag skulle låsa upp dom frösta gången också, men då hängde sig inte tty1, så då fick jag upp alla..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.