SSD Corsair Force 120 GB dåligt prestandtad :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Yes, alla diskarna är tomma och ingen disk är OS disk samt alla har samma/senaste firmware samt alla köra på samma kontroller kort (ICH10R).

Ska testa på ett Areca kort och ett Highpoint om det gör nå skillnad.

Väldigt intressant. Helt plötsligt känns det som man köpt en disk skapad för PR-världens alla tricks istället för en seriöst bra SSD...

EDIT: På andra sidan... hade jag inte vetat om dessa faktiska tester så hade jag varit väldigt nöjd. Denna disk är i verklighetsscenarion KICK-ASS-SNABB!!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Väldigt intressant. Helt plötsligt känns det som man köpt en disk skapad för PR-världens alla tricks istället för en seriöst bra SSD...

EDIT: På andra sidan... hade jag inte vetat om dessa faktiska tester så hade jag varit väldigt nöjd. Denna disk är i verklighetsscenarion KICK-ASS-SNABB!!

Verkar ju en aningen skumt :/

Men så fort jag fått tid att testa mer så återkommer jag med resultat, men den presterar ju fortfarande riktigt bra men inte som andra som recenserat den fåt ut ur den.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Sedärja, jag som precis beställt en F120 tillsammans med en UL30JT. Ska bli spännande o se hur detta ska sluta då!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Har precis införskaffat en ny dator med denna SSD-disk och upplever samma "problem" med låga benchmarksiffror.
Någon som hittat lösning/orsak till detta?

EDIT: Efter lite googlande fann jag lösningen på mitt problem. Genom att installera SSD-disken till ICH Sata kontrollern(satt tidigare i Gigabytes sata-port) så presterar den enligt specifikationerna.

Skillnaden är rätt enorm, får nästan dubbelt så mycket poäng i PC mark Vantage HDD Suite(ca 29500 poäng mot tidigare 17598) och en benchmark i ATTO visar läs/skrivhastigheter på 280 MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Har precis införskaffat en ny dator med denna SSD-disk och upplever samma "problem" med låga benchmarksiffror.
Någon som hittat lösning/orsak till detta?

EDIT: Efter lite googlande fann jag lösningen på mitt problem. Genom att installera SSD-disken till ICH Sata kontrollern(satt tidigare i Gigabytes sata-port) så presterar den enligt specifikationerna.

Skillnaden är rätt enorm, får nästan dubbelt så mycket poäng i PC mark Vantage HDD Suite(ca 29500 poäng mot tidigare 17598) och en benchmark i ATTO visar läs/skrivhastigheter på 280 MB/s.

Vad menar du, att du satt den i 6GB/s uttaget? gör det ens någon skillnad? Jag tror nämligen jag också har min SSD i vanliga Sata-porten i mitt Gigabyte moderkort trots att jag har hög-hastighets portar...
Men utgör detta verkligen en sådan flaskhals?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Vad menar du, att du satt den i 6GB/s uttaget? gör det ens någon skillnad? Jag tror nämligen jag också har min SSD i vanliga Sata-porten i mitt Gigabyte moderkort trots att jag har hög-hastighets portar...
Men utgör detta verkligen en sådan flaskhals?

Nej, detta har inget med 6gb/s gränssnittet att göra.

Det finns nämligen 10 sata-portar på moderkortet och 3 olika kontroller för dessa portar. De två första portarna(sata 0-1) tillhör ICH(Intel) kontroller, port 2-5 styrs av Marvels kontroller och övriga portar(6-9) av Gigabyte.

Jag hade disken kopplad till port 8(Gigabyte kontroller) och åtgärden var alltså att koppla om till någon av de rekommenderade ICH portarna(0-1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Nej, detta har inget med 6gb/s gränssnittet att göra.

Det finns nämligen 10 sata-portar på moderkortet och 3 olika kontroller för dessa portar. De två första portarna(sata 0-1) tillhör ICH(Intel) kontroller, port 2-5 styrs av Marvels kontroller och övriga portar(6-9) av Gigabyte.

Jag hade disken kopplad till port 8(Gigabyte kontroller) och åtgärden var alltså att koppla om till någon av de rekommenderade ICH portarna(0-1).

Intressant, detta ska jag prova direkt. Det är inget annat som behövs utan det är bara att byta port och boota som vanligt?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Intressant, detta ska jag prova direkt. Det är inget annat som behövs utan det är bara att byta port och boota som vanligt?

Du behöver installera drivrutinerna för den sata-kontroller du kopplar in disken i. Dessa hittar du på Gigabytes hemsida.

Jag vet inte riktigt hur det är uppsatt på ditt moderkort, men det bästa är väl att testa alla portar och köra med den som ger bäst prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem fast jag har den i min först Sata-port. Jag har läst runt lite och kan det hjälpa att aktivera AHCI? Man vill ju gärna få det man betalar för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Du behöver installera drivrutinerna för den sata-kontroller du kopplar in disken i. Dessa hittar du på Gigabytes hemsida.

Jag vet inte riktigt hur det är uppsatt på ditt moderkort, men det bästa är väl att testa alla portar och köra med den som ger bäst prestanda.

Tack jag ska prova det. Kanske inte alla portar då det är lite drygt men minst en till. I alla fall första porten (0).

Skrivet av Ajizi:

Jag har ungefär samma problem fast jag har den i min först Sata-port. Jag har läst runt lite och kan det hjälpa att aktivera AHCI? Man vill ju gärna få det man betalar för!

Jag har provat aktivera det då jag BSOD-ar och ärligt talat gjorde jag nog helt fel. Det bör finnas en steg-för-steg guide för sådana som mig som inte har en jävla aning om vad jag sysslar med ibland
EDIT: Hittade en Youtubefilm( YouTube - Windows 7 with AHCI enabled after installation ) med EXAKT samma sak som hände mig. + att den filmen hänvisar till lösningen ( Felmeddelande vid start av en dator med Windows 7 eller Windows Vista efter ändring av startenhetens SATA-läge: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE" ) .
Vet inte helt säkert att det fungerar eller ger bättre resultat. När jag kommer hem från jobbet ska jag nog göra en backup på hela disken och prova.

För övrigt tycker jag att dessa läs och skrivresultat bör gälla out-of-the-box. Utan att konfigurera i BIOS.
Här är mitt och en till killes resultat som faktiskt är ganska lika:
#10270479

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Asus P6T Deluxe V2 och har samma långsamma hastigheter, har provat många knep men den blir fan inte mycket snabbare.

Visa signatur

Herrow

Permalänk
Medlem

Har också P6t deluxe v2 och ska köpa SSD, 160gb tänkte jag.
Har ni löst detta eller ska jag chansa på annan disk? Tips någon? Ska köra i OSX.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robalm:

Jag slänger in en fråga.
Ska denna vara på enable eller disable när man kör ssd?

ACPI hanterar strömsparfunktioiner på datorer, så ACPI 2.0 är trevligt och påverkar bara om du väljer det så att säga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEdwin:

Sitter på ett Asus P6T Deluxe V2 och har samma långsamma hastigheter, har provat många knep men den blir fan inte mycket snabbare.

Vilken SATA port använder du till SSDn ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Får samma resultat som OP.
Provat allt som står i denna tråd än så länge.

Edit:

Jag nöjer mig med detta, orkar inte pilla mer.

Permalänk
Medlem

Hade även jag låga värden, extremt låga måste man säga, nämligen 140 read och strax över 100 write, efter cirka 10 timmars knepande vare bara /facepalm som gällde då jag insåg att jag kopplat in den i SATA_E1 som jag trodde var SATA 1 då man knappt såg vad som stod på själva kortet och då nästa som jag uppfattade det hette SATA 2 fast som egentligen var SATA_E2. Kopplade i den i SATA 1 och det funkade gallant!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sun^:

Hade även jag låga värden, extremt låga måste man säga, nämligen 140 read och strax över 100 write, efter cirka 10 timmars knepande vare bara /facepalm som gällde då jag insåg att jag kopplat in den i SATA_E1 som jag trodde var SATA 1 då man knappt såg vad som stod på själva kortet och då nästa som jag uppfattade det hette SATA 2 fast som egentligen var SATA_E2. Kopplade i den i SATA 1 och det funkade gallant!

http://i36.tinypic.com/30t5e9t.jpg

Hur vet man vad är vad?
Spelar det någon roll på en P-55 GD65?

Permalänk
Medlem

Min funkar prima nu också.

Visa signatur

Herrow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EEdwin:

jag fick ändå inte lika högt, skulle vara trevligt om du skrev hur du fixade skitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Hur vet man vad är vad?
Spelar det någon roll på en P-55 GD65?

Kolla i din instruktionsbok till modekortet att du har kopplat in i rätt port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

jag fick ändå inte lika högt, skulle vara trevligt om du skrev hur du fixade skitet.

Jag gjorde allt som stod i denna tråd, inget mer, inget mindre.

Visa signatur

Herrow

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle vilja vara så vänlig att beskriva hur de kom upp i de hastigheterna vi alla vill åt?
Jag har min Force disk isatt i en vit sataport (aka sata3 port)
Jag har Trim aktiverat (och kollat att jag har det)
Jag har dock INTE ACHI aktiverat, utgör detta denna stora flaskhals? Jag har nämligen liknande resultat som Sun^ (innan han fixade det)

En detaljerad beskrivning tack :P?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Är det någon som skulle vilja vara så vänlig att beskriva hur de kom upp i de hastigheterna vi alla vill åt?
Jag har min Force disk isatt i en vit sataport (aka sata3 port)
Jag har Trim aktiverat (och kollat att jag har det)
Jag har dock INTE ACHI aktiverat, utgör detta denna stora flaskhals? Jag har nämligen liknande resultat som Sun^ (innan han fixade det)

En detaljerad beskrivning tack :P?

Scrolla ner i dennna post Guide * Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities *

Sen kolla på AMD site efter nya SATA drivrutiner.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Scrolla ner i dennna post Guide * Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities *

Sen kolla på AMD site efter nya SATA drivrutiner.

Tack! Jag gjorde som du sa. Fixade nya drivrutiner (/facepalm för att jag inte tänkt på det tidigare) men tod även mitt egna råd och fixade ACHI i bios efter att installerat drivrutinerna till det i regedit (nämnt tidigare i tråden)
Det hjälpte!!!

Så nu har jag betydligt bättre Read-hastighet men titta på mina Write

Hur kommer det sig att den ligger lite lägre än er andra som "lyckats"?
Något jag missat?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Tack! Jag gjorde som du sa. Fixade nya drivrutiner (/facepalm för att jag inte tänkt på det tidigare) men tod även mitt egna råd och fixade ACHI i bios efter att installerat drivrutinerna till det i regedit (nämnt tidigare i tråden)
Det hjälpte!!!

Så nu har jag betydligt bättre Read-hastighet men titta på mina Write http://i38.tinypic.com/34fjw42.png

Hur kommer det sig att den ligger lite lägre än er andra som "lyckats"?
Något jag missat?

Det är nog så bra du kan få om du inte har exakt samma system m.m.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp allihop och framför allt till dig Orici.
Så en liten kort sammanfattning för att få ut maximal prestanda ur eran SSD:

*Kolla att disken sitter i rätt sata-port och inte ESATA eller liknande som kan utgöra flaskhals ( Jag syftar på Sun^ )
*Se till att ha senaste drivrutiner till moderkortets sata-controller
*Ha TRIM aktiverat. Normalt är TRIM automatiskt aktiverat med Windows 7. ( http://forum.corsair.com/upload/How%20To%20Check%20That%20TRI... )
*Ha ACHI aktiverat i bios. Detta kräver drivrutiner för att undvika BSOD. Installeras lättast genom modifieringar i registret med följande länk Felmeddelande vid start av en dator med Windows 7 eller Windows Vista efter ändring av startenhetens SATA-läge: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Är det fortfarande låga resultat efter detta är det ett antagligen annat problem som någon annan får hjälpa er med.
Lycka till!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag lekt runt med alla guider och inställningar ännu mer.
Fick ingen ökning men ibland kör jag ATTO och tom får lägre resultat.
Orkar inte mer, helt fel att köpa SSD , visste jag att det skulle vara massa pil och inställningar och inte bara plug and play i max lovad prestanda skulle jag vänta ett par år till tills denna teknologi eller stödet för den är mogen.
Sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Tack för all hjälp allihop och framför allt till dig Orici.
Så en liten kort sammanfattning för att få ut maximal prestanda ur eran SSD:

*Kolla att disken sitter i rätt sata-port och inte ESATA eller liknande som kan utgöra flaskhals ( Jag syftar på Sun^ )
*Se till att ha senaste drivrutiner till moderkortets sata-controller
*Ha TRIM aktiverat. Normalt är TRIM automatiskt aktiverat med Windows 7. ( http://forum.corsair.com/upload/How%20To%20Check%20That%20TRI... )
*Ha ACHI aktiverat i bios. Detta kräver drivrutiner för att undvika BSOD. Installeras lättast genom modifieringar i registret med följande länk Felmeddelande vid start av en dator med Windows 7 eller Windows Vista efter ändring av startenhetens SATA-läge: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Är det fortfarande låga resultat efter detta är det ett antagligen annat problem som någon annan får hjälpa er med.
Lycka till!

Tack, glad att jag kunde hjälpa till.

Skrivet av PsychedelicZ:

Nu har jag lekt runt med alla guider och inställningar ännu mer.
Fick ingen ökning men ibland kör jag ATTO och tom får lägre resultat.
Orkar inte mer, helt fel att köpa SSD , visste jag att det skulle vara massa pil och inställningar och inte bara plug and play i max lovad prestanda skulle jag vänta ett par år till tills denna teknologi eller stödet för den är mogen.
Sjukt.

Du får ju ganska bra resultat.

Bara för att kolla:
1) Sitter SSDn i rätt port (i ditt fall ska den sitta i SATA portarna som kontrolleras av Intel chipet)
2) Installera IRST (Om det funkar för dit chipset) (Intel(R) Rapid Storage Technology
3) AHCI aktiverat?
4) Sen kan strömsparnings funktioner ha en lite inverkan på prestandan, t.ex CPU strömsparnings funktioner. (Det är i alla fall vad jag hörde för länge sedan på OCZ's forum)

Sen ska man akta sig för att köra benchmarks på SSD's för mycket då det sliter på dom och det kan bli sämre om man gör det för mycket, vänta hellre några dagar/veckor innan nästa försök.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Blev minst sagt orolig när jag läste den här tråden 2 dagar efter jag hade beställt en F80, men helt utan andra åtgärder än att köra disken i AHCI så har jag följande resultat.

Väldigt olyckligt att inte alla har haft samma tur.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Blev minst sagt orolig när jag läste den här tråden 2 dagar efter jag hade beställt en F80, men helt utan andra åtgärder än att köra disken i AHCI så har jag följande resultat.

http://img412.imageshack.us/img412/7986/ssdf80.jpg

Väldigt olyckligt att inte alla har haft samma tur.

Tror inte det är en fråga om tur utan det vanligaste verkar vara att folk missar ACHI. Med tanke på att många personers resultat såg ut som mina innan jag aktiverade ACHI så är det nog det som är problemet. Att inte aktivera detta ger cirka 180 Read och 80 Write.
Ex: i den här tråden finns resultat från mig och en till innan jag använde ACHI. #10270479

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070