Permalänk

Ny "HTPC" dör efter ett tag

Har lite problem med husets "HTPC", och även om det inte går att få ett definitivt svar på internet, tänkte jag att det kanske är värt ett försök.

Saker som händer:
När man startar datorn blir det ibland "CPU fan-error!" - datorn säger att CPU-fläkten inte snurrar, vilket den förvånansvärt faktiskt gör.
Det funkar inte att installera om Windows 7 Ultimate x64 på den, eftersom att det bara blir samma symptom igen.
När man kommer in i Windows, kan man ibland använda den felfritt i 5-10 minuter, sedan är det som att processorn/grafikkortet överhettas, eftersom skärmen upprepar en bild, så att det ser allmänt error-aktigt ut.
Datorn får ofta blue-screen vid startup, den hänger sig vid BIOS, eller vill att man ska konfigurera BIOS eftersom att man har bytt någonting.

När jag senast installerade om Windows på den, körde jag lite saker för att kolla om processorn mådde så bra, och det visade sig att när den hade varit på 100% i ett par minuter, var tempsen fortfarande behagliga 55 grader.
Toppen, tänkte jag - det verkade fungera att installera om Windows. Men det gjorde det inte.

Värt att notera:
Processorn är bytt, eftersom att jag trodde att det var den det var fel på. Problemen kvarstod efter bytet.
Grafikkortet har jag haft i och provat i min egna dator. Maxade Team Fortress 2 i ca 2 timmar med det, dock utan errors.
Processorn och grafikkortet kan jag därför nästan garantera att det inte är fel på, även om jag skulle gissa på att det är något av dem om jag inte var sker på att de är felfria.

Vad det gäller moderkort, RAM, hårddisk och ljudkort vet jag inte vad det kan vara. Förutom Processor och Grafikkort, skulle jag kunna sträcka mig till att det är fel på moderkortet.
Har ni några tips om vad det kan vara?

Specifikationer:
Moderkort: Asus P5QL Pro
Processor: Intel E5300@2,60 GHz
Ram: 2x2gb Kingston HyerX Retail 1066MHz
Grafikkort: Radeon HD 5750 1GB
Hårddisk: Caviar Green 1TB
Ljudkort: Creative X-Fi Titanium
Nätagg: 500W... Osäker på märke - allt annat ACE^^

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

har haft något liknande med en chassi fläkt med en hp dator, har du testat med någon annan fläkt?
när jag kopplade ut fläkten ur hp datorn så stog det chassi fan error, och så fick den bluescreen om man hoppade över det.

Permalänk
Skrivet av gurraaaa:

har haft något liknande med en chassi fläkt med en hp dator, har du testat med någon annan fläkt?
när jag kopplade ut fläkten ur hp datorn så stog det chassi fan error, och så fick den bluescreen om man hoppade över det.

Jag har inte tillgång till någon annan fläkt än den man får med... Men eftersom att det hänt med två stycken processorer, och därmed två fläktar - kan det verkligen vara fel på det?

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

finns det något i bios som har med detta och göra? eller kommer du ens dit?

Permalänk
Skrivet av gurraaaa:

finns det något i bios som har med detta och göra? eller kommer du ens dit?

Jag kommer dit till och från^^
Jag har dock kollat igenom, och allting ser perfa ut i BIOS.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."