Ny hårddiskteknik ger 300–500 TB utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag vill inte ha mekaniska hårddiskar, hade plånboken tillåtit så hade jag inte haft min SP F3 idag.
SSD är rätt håll att gå tycker jag.

Kan inte annat än hålla med. Tänk om Intel/Corsair skulle använda lite mer av sin astronomiska vinst (Intel främst) till att utveckla en billigare tillverkningsteknik för tex SSD enheter. Sata III, 350/250mb/s 2,5/3,5" och 240gb för strax över tusenlappen. Det skulle vara ruskigt trevligt!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

De kanske borde satsa på att ta fram en SSD på 500TB? Det vore ju en ren himmel i ögonen på datoranvändare :s

Permalänk

Intressant, hur man lagrar all data som man samlat på sig är trots allt otroligt grundläggande för det mesta som datorer används till (för att inte tala om inom mer professionella sammanhang, forskningsdata etc.).

För egen del* vore det intressant om det så länge man ändå ligger en bit "före" när det lägger lagringskapacitet i förhållande till "lagringsbehov" för personligt bruk (åtminstone för de flesta), satsades på enklare/mer automatiserad backup/dataintegritet. Det är trots inte alla som har lust att pyssla med RAID-arrayer, sätta upp en NAS, betala för backup "i molnet" etc.

Nog för att det hänt en del redan både på mjuk- och hårdvarusidan med restorepoints, felkorrigeringsalgoritmer, "överskottskluster" på diskarna etc men faktum kvarstår, har man otur och inte förberett sig och en disk på X TB ryker förlorar man en enorm mängd data, inte sällan svårersättlig sådan.

Reservation för att det inte är mycket mer än en spontan tanke men...är jag helt ute och cyklar?

*Måste erkänna att förutom vissa grundläggande principer och att en hel del data nu ligger på externa servrar har min nuvarande "backup-metod" mest bestått av att ständigt byta till nya, snabbare och större diskar...
Kommer förhoppningsvis ändras för det viktigaste inom närmaste året eller så dock.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Snart blir det HAM(e)R time!

Skämt åsido som Korkenziehher antyder är mekaniska diskar fortfarande att föredra vid stora serverhallar där kostnad/lagrings storlek är av större betydelse än prestanda (läs/skrivhastighet). Stora diskar är billigare att köpa och driva än många små ditton.

Vital data sparas oftast i en eller flera speglingar av orginal disken.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av amoniac:

Fast när man väl börjar få diskar i petabyte-storlek så kommer säkerligen mängden och storleken på filer också växa (lossless video? ), så detta löser nog bara dagens problem, inte de problem vi har framgent.

Väldigt sant, och programmen kommer att optimeras mindre "då alla ändå har plats".
Dock så tvivlar jag på att lossless-video kommer att ta så stor plats, ljud däremot!
På en blu-ray tar ju ljudspåren lätt upp halva utrymmet, beroende på mängd, och mer kommer det att bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Dock så tvivlar jag på att lossless-video kommer att ta så stor plats, ljud däremot!
På en blu-ray tar ju ljudspåren lätt upp halva utrymmet, beroende på mängd, och mer kommer det att bli.

640K ought to be enough for anybody... Vänta du så får du se. Filmer kommer att fortsätta öka i storlek och i kvalité. Det kommer inte komma något läge när folk känner att det räcker, och nöjer sig med den kvalité som nu finns, så länge som framsteg sker inom lagringsmedium. Finns det möjlighet till bättre kvalité så kommer folk vilja ha det.

Och varifrån har du fått att ljud tar större plats än bilden på en bluray? Kan du nämna en film där det är så? För jag har då inte sett någon.
Normalt är väl typ 25 till 33 Mbps för bilden, och 4 till 6 Mbps för ljudet (summerat mellan de olika ljudspåren) på de BD50-filmer jag kollat på. BD25-filmer har ofta lägre bitrate än så på bilden, men fortfarande betydligt större än ljudet.

Permalänk
Medlem

Jämför man dagens lagringsbehov med framtidens lagringsmöjligheter så kan ju 500TB tyckas mycket. Även 1GB diskarna var ju rätt extrema när de kom. Kommer mycket väl ihåg när seagate släppte en 160gb disk, det var ju rätt extremt tyckte man. Ni som är äldre på forumet har säkert liknade erfarenheter ännu längre bak i tiden om man ser på utrymme.

Vårat lagringsbehov ökas ju ständigt så det är naivt att komma med "X[enhet] is ought to be enough for anybody" påstående som alltid någon ska skrivar i trådar så fort det vankas större diskar.

Även inlägg som "Åhh inte mekaniska diskar, ge mig SSD!!11!" som man har sett de senaste 2 åren är ju också rätt tröttsamt, mekaniska diskar spelar fortfarande en väldigt viktig roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berserkargang:

Självklart positivt för lagringsservrar av olika slag, men för egen del ser jag hellre att man lägger energin på SSD då jag aldrig ens skulle kunna fylla en terabyte med data som jag vill spara.

1TB är ju småpotatis.. Sitter och grinar som det är just nu. Beror ju helt på vad man sysslar med.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ish:

1TB är ju småpotatis.. Sitter och grinar som det är just nu. Beror ju helt på vad man sysslar med.

Precis, jag har 2tb och de är knappert som fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunlopzu:

Precis, jag har 2tb och de är knappert som fan..

sluta pumpa in så mkt naturprogram i burken då

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

själv har man 1,5tb och utav det har man 1,1tb ledigt utrymme... Inget för mig med andra ord. Men skulle det ploppa ut i butik imorgon så skulle jag ändå vilja ha en. Men om ett par, tre generationer så känns det ju inte lika speciellt.
Vad klassificeras egentligen som en hårddisk generation och vilken generation är vi på i dagens läge (om man kan tänka så)?
Skulle vara intressant å veta när vi kan räkna med detta.

Visa signatur
Permalänk

Rent allmänt är det ju ofta intressant när en tillgång blir "too cheap to meter" (jmf bandbredd och tjänster som Youtube), man vet aldrig vilka nya och intressanta saker som dyker upp, användningsområden och fantasi brukar inte vara det som tryter.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Kan inte annat än hålla med. Tänk om Intel/Corsair skulle använda lite mer av sin astronomiska vinst (Intel främst) till att utveckla en billigare tillverkningsteknik för tex SSD enheter. Sata III, 350/250mb/s 2,5/3,5" och 240gb för strax över tusenlappen. Det skulle vara ruskigt trevligt!

Om det ändå kunde fungera så i praktiken. Men investeringar ska ge avkastning, hur då? genom prispåslag.

Så din teori om att slunga in några biljarder i SSD-utvekling för att skänka bort super-SSD för 1000-lappar håller inte. Det kommer gå i samma takt som hittils. Dvs lagom takt för att hålla priset på konkurrenskraftig nivå och maximera vinsterna.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se användningen för diskar större än 5TB ens för 4k-tv. Det är bättre med flera i parallellisering då det är långsam utveckling av farten hos magnetiska hårddiskar. Det kommer nog bara vara en fråga om ett par år innan magnetiska diskar endast finns kvar hos entusiastiska fildelare, profesionella datasamlare som redigerare av olika slag och i datorhallar ute i molnet i olika SANlösningar. Med 2-3TB utrymme inte ens halvfullt, fastän jag är entusiast ser jag ingen nytta med mer än 250-500gig för en vanlig datoranvändare. Detta kan SSD leverera redan idag med mycket bättre prestanda än hårddsiakr men till för högt pris och som tillval. När bärbara datorer är utrustade med 256gigs SSD som standard och priset kryper mot 5kr/gig så kommer nog vågskålen tippa över tror jag.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

ssd är framtiden, storleksmässigt också

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Vet nåogn vad en 2,5" SSD kan komma upp i rent utrymmesmässigt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Ja tack, ge mig asap, 500TB *drool*
(utrymme behövs alltid, sitter på 8TB, det går åt snabbt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Att slunga in några biljarder i SSD-utvekling för att skänka bort super-SSD för 1000-lappar håller inte. Det kommer gå i samma takt som hittils. Dvs lagom takt för att hålla priset på konkurrenskraftig nivå och maximera vinsterna.

Nej precis, var bara en spontan önskedröm.. Typ

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

SSD med storlek som en Quantum Bigfoot om någon kommer ihåg dem.
Blir lite mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Även inlägg som "Åhh inte mekaniska diskar, ge mig SSD!!11!" som man har sett de senaste 2 åren är ju också rätt tröttsamt, mekaniska diskar spelar fortfarande en väldigt viktig roll.

Kan inte annat än att hålla med. Det verkar gå rakt över huvudet på folk att SSD och hårddiskar löser två helt olika behov hos konsumenter. SSD är till för accessbehov, hårddiskar är till för lagringsbehov. Två olika verktyg för att lösa två olika problem.

Det var nog ett antal år sedan jag postade på SweClockers sist, men nu var det dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jämför man dagens lagringsbehov med framtidens lagringsmöjligheter så kan ju 500TB tyckas mycket. Även 1GB diskarna var ju rätt extrema när de kom. Kommer mycket väl ihåg när seagate släppte en 160gb disk, det var ju rätt extremt tyckte man. Ni som är äldre på forumet har säkert liknade erfarenheter ännu längre bak i tiden om man ser på utrymme.

Vårat lagringsbehov ökas ju ständigt så det är naivt att komma med "X[enhet] is ought to be enough for anybody" påstående som alltid någon ska skrivar i trådar så fort det vankas större diskar.

Även inlägg som "Åhh inte mekaniska diskar, ge mig SSD!!11!" som man har sett de senaste 2 åren är ju också rätt tröttsamt, mekaniska diskar spelar fortfarande en väldigt viktig roll.

Jo jag tror ju också att behovet av datalagring kommer att öka. Men det måste väl inte för evigt lösas med mer hårddiskutrymme i varje enskild PC? Det är så mycket som är identiskt och så lite som är unikt, att det tycks mig lite dumt att alla medlemmar på t.ex. Swec ska öka på sitt hårddiskutrymme när många har t.ex. Office, Starcraft2, The Best of [popstjärna]. Behovet av ökad datalagring kan nog lösas med hjälp av bättre weblösningar och uppkoppling. Det är säkert tiotusentals medlemmar bara här på Swec, som sitter med 12GB Starcraft2 (varav ytterst lite data är unikt för just varje PC). Det känns dumt.

Men visst, jag tror också att HDD i PC kommer att fortsätta öka, åtminstone ett tag framöver. Sedan återstår väl att se om man går över till mestadels weblagring. Vilket skulle kräva att "dataproducenter" (filmregissörer, programmerare) kör på det spåret. Vilket skulle kräva att konsumenter litar på "cyberspace" lika mycket som en (oftast internetansluten!) dator i hemmet.

Jag tror personligen att det ligger i vår tid att vilja ha en "riktig egen kopia". Smaka på uttrycket igen: En "riktig egen kopia". Det är vi som vuxit upp med kassettband och VHS som tycker att en "hard copy" känns tryggt - ungdomar kommer kanske inte att se på saken på det sättet om ett par decennier.

Dessutom tycker jag att det känns som om konsumtionstakten ökar. Folk kan skriva att de "aldrig spelade Crysis". Underförstått, det övervägs inte att spela ett spel som är ett par år gammalt. För mig är ett sådant förhållningssätt helt främmande. Jag skulle sagt "jag har inte spelat Crysis". Det är på samma sätt obegripligt för mig att skönlitteratur oftast har kort livslängd, men det är likväl så. Och med ett sådant förhållningssätt till media - att man endast brukar nysläppt - kanske lagringsefterfrågan minskar (eller ökar långsammare).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad ska man med 500TB till Är det för arkivera all världens porr

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vad ska man med 500TB till Är det för arkivera all världens porr

Alla sina rippade DVD och CD, som man naturligtvis äger originalet av själv.
Blir ett fint multimediaarkiv det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Klart flashminnen kan konkurrera med hårddiskarnas kapacitet, det är bara en fråga om tid

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av distortion10000:

Vattenkylning blir nog ett krav i framtida system med HARM-diskar. Jag försökte ta reda på hur varma diskarna blir, hittade en artikel som skrev 575 grader Kelvin (ca 300 grader Celcius), en annan skrev ca 500 grader Celcius. Varmt blir det iaf

Det är temperaturen man lokalt behöver öka HDD-disken till för att kunna skriva med denna metod, det område man värmer upp är så extremt litet att det i det stora hela knappast gör någon skillnad alls. Dessutom är det ju bara när du skriver till disken den behövs värmas, läsing sker som vanligt! Den extra temperaturen kommer nog inte märkas av i praktiken

Skrivet av Squedo:

Gissar att dom kommer bli ganska dyra då dom väl kommer ut på marknaden

Till en början lär det släppas dyra grunkor, men när HAMR-skrivhuvudet mognat lär priserna sjunka som en sten. Det fina är att man kan återanvända allt man vet sedan innan utom just skrivhuvudet!

Skrivet av skogsvilden:

Google har väl redan vart framme och tagit patent på tekniken så att de kan sätta press på hårdvarutillverkarna...

Om det är några som har patent på den här tekniken skulle jag gissa på att det är något amerikanskt universitet, det lär inte vara google iaf...

Permalänk
Medlem

Skulle vara nöjd med 5-10Tb diskar i dagsläget, väldans frustrerande med att fylla hela datorn med 1Tb diskar, funderar på 1 eller 2 st 2Tb diskar nu, men tar emot när det gör så lite i utrymme, större hårdiskar ja tack

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Väldigt sant, och programmen kommer att optimeras mindre "då alla ändå har plats".
Dock så tvivlar jag på att lossless-video kommer att ta så stor plats, ljud däremot!
På en blu-ray tar ju ljudspåren lätt upp halva utrymmet, beroende på mängd, och mer kommer det att bli.

Tja, det kan nog bli stort om man vill, ta tex digitalbio (DCI), de kan ju ha upp till 250Mbit/s i bitrate t ex.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Dock så tvivlar jag på att lossless-video kommer att ta så stor plats, ljud däremot!
På en blu-ray tar ju ljudspåren lätt upp halva utrymmet, beroende på mängd, och mer kommer det att bli.

Nja.

Okomprimerad Super Hi-vision kräver 24 Gb/s för video. Medföljande audio tar 28 Mb/s.

Super Hi-Vision - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vad ska man med 500TB till Är det för arkivera all världens porr

med stor chans på hög pinsamhetsfaktor när jag skriver utan att tänkt igenom det ordentligt vill jag påstå att efter en lite snabb huvudräkning så borde man få ca 14ggr mer utrymme. då räknat i 700mb filmer på 1tbdisk mot 25gb/ 500tb så för filmentusiaster borde det vara som att ha 14tb i nuläget?

tror även att film och spel kommer att ta brutalt mycke mer platts så fort som dom "får" ta platts. även om man kan göra ett spel som tar 10tb så gör man spel på 10gb för att alla ska kunna ha det. när alla har 10tb över tror jag vi har spel som tar det

kommer ihåg när en lärare i gymnasiet berättade att när han köpte sin första dator så hadde den "så mcyket utrymme att den aldrig skulle kunna fyllas" det var några kb som var "ofyllbart" på den tiden. jag tror vi kommer på sätt att fylla en 500tb disk