Byta fläkt i nätagg i äldre dator - vad krävs, och vad rekommenderas (för tysthet)?

Permalänk
Hedersmedlem

Byta fläkt i nätagg i äldre dator - vad krävs, och vad rekommenderas (för tysthet)?

Jag har kommit fram till att fläkten i farsans nätagg låter på tok för mycket. Varje gång man rycker ur hans dator vid åska (min är bärbar ) så är det galet tyst varje gång man kommer in i datorrummet. Därmed har jag bestämt mig för att byta ut den fläkten. (Jag har naturligtvis testat mig fram till att det är just den som låter.)

Agget är ett budget/i princip noname (Gembird), med följande specs:
400W totalt
12V: 12A
5V: 30A
3.3V: 26A

Om dessa värden stämmer eller inte vet jag inte, men det är vad de påstår.
Det driver en rätt strömsnål dator: Athlon 64 3000+ Venice undervoltad så långt det går (0.9v tror jag), inget grafikkort som äter ström (Radeon X300 SE), en SATA-disk på 120GB samt en SATA-DVDRW.

Det kanske är svårt att svara på, men hur många (snarare få) CFM kan man komma undan med här? Ju tystare desto bättre. Fläkten ska vara 120mm (mätte upp till 119x119), förresten.

Med tanke på att originalfläkten är 2-pin och ev. har nån slags temperaturstyrning så har jag tänkt köpa en 3/4-pin och helt enkelt samt fult koppla in den i en vanlig molex på utsidan av agget.

Fläktrekommendationer tas emot varmt - det finns ju hur många som helst, och jag har inget koll alls nu för tiden.
Ah, om någon tycker att det är bättre att byta till ett tyst nätaggregat: jag har funderat på det, men om jag byter fläkten så kan jag ju ändå återanvända den som chassifläkt om nätagget skulle få för sig att dö senare... för att inte nämna att det blir billigare med bara fläkten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Scythe är uppskattade på forumet, Nexus lika så.

Nexusen spinner på i 1200rpm ungefär vid 12v och låter inte förfärligt och flyttar rejält med luft så det kan vara något att satsa på. Även Scythe Typhoon är poppis.

Permalänk
Medlem

Om fläkten har temperaturstyrning och därmed voltreglering så hade jag bytt till en Gentle Typhoon på minst 1450 RPMsom max eller en S-Flex som maxar 1600 RPM.
Båda fläktarna tål värmen ok då de har bra lager och har dessutom låga startvolt men om det räcker eller inte är svårt att säga då nätagget förmodlingen är väldigt ineffektivt och spottar ur sig massvis av värme. Tycker du ska ge det en chans i alla fall men i ärlighetens namn vore ett bättre nätagg, även FSPs billigaste modeller, att föredra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag ser inte vitsen med att byta fläkt i nätdelen... varför inte byta mot ett... säg 350W Be Quiet.... fräscha grejer rätt igenom...

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se