Permalänk
Medlem

Går inte komponenterna sönder om det kommer vatten på dom :)? aja grymt iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Går inte komponenterna sönder om det kommer vatten på dom :)? aja grymt iallafall

men du e de ju inte vatten han har de e ju Kylar-olja

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

okej men hur kan komponenterna klara vätska då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

okej men hur kan komponenterna klara vätska då?

Alla vätskor har inte samma egenskaper, vet du väl?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Vart får man tag i dessa oljor man sänker ner datorkomponenter i ? har ett skolprojekt på g som är liknande det här

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Olja och vatten är verkligen inte samma sak. Därför har de olika egenskaper, precis som luft och vätgas (ett random exempel). Dessutom är det inte själv vattnet som leder ström utan deras joner (som förövrigt alltid finns i t.ex ett glas vatten, även i avjonat vatten). Därför leder vatten ström och olja inte.

Begreppet olja är exakt samma sak som alkohol. Det finns många alkoholer (metanol, etanol =sprit, propanol,o.s.v) likaså så finns det många "oljor".

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Frågan är om man kan använda avsyrat(deoxygenated, hur man ska överstätta det vet jag inte) och RO-filtrerat (Reverse Osmosis) vatten (avsaltatvatten) Iom att man plockat ur salterna så borde konduktiviteten ligga nära 0 och att man plockar bort syret minskar oxidation (korrosion och ärgning). Borde då kunna sänka ner datorn i vatten och sedan ha en vatten-till-vatten värmeväxlare som kylning, liknande de system kraftvärmeverk och kärnkraftverk kör.

¤JonE

Permalänk

mindfuck

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade sönder pumpen när ja va på muffen därför fördröjningen
Temp när jag startar 22 grader cpu
gpu 40-45 grader

har du fått pumpen? hur bra är den?var beställde du den ifrån?ebay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Går inte komponenterna sönder om det kommer vatten på dom :)? aja grymt iallafall

Skrivet av juckeyy:

okej men hur kan komponenterna klara vätska då?

#FACEPALM

Garvade så innerligt när jag läste dina inlägg.. Haha. Tårarna rinner fortfarande, tack för din dumhet.
No offence thou.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

#FACEPALM

Garvade så innerligt när jag läste dina inlägg.. Haha. Tårarna rinner fortfarande, tack för din dumhet.
No offence thou.

jag var noob jag fattade inte att det inte ledde ström

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

haha grymt ofta den klarar? O_O

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

#FACEPALM

Garvade så innerligt när jag läste dina inlägg.. Haha. Tårarna rinner fortfarande, tack för din dumhet.
No offence thou.

Frågan om hur komponenterna klarar vätskan är inte orelevant ur andra synvinklar. Vissa komponenter kan lösas upp av vätskor om de utsätts för det under en längre tid. Dessutom så kan materielen i komponenterna reagera med vätskan och på så vis försämras. Jag tror mycket väl att en dator klarar detta under en kortare tid men vad händer efter ett eller flera år?

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att motverka någon form av påverkan vore väl att spraya alla komponenter med vax innan man sänker ner det i oljan. Motsvarande vax som används för att våtaskydda elektronik, men då självklart inte gegga ner alla kylflänsar med det!
Sätt liknande projekt förut, men inte mindre imponerande för det

Permalänk

RIktigt jävla fränt. Skulle själv villja testa något liknande. Men hur ordnar du så att du kan kyla oljan? 5/5 Lätt. mvh niklas

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tezta:

Jag får stoppa ner den i oljan med så den kyls haha nejvärs men ja kan inte göra annat än att hoppas hehe

destu mer du påtar ner i oljan som behöver kylas desto mera värmer du upp oljan, det är en rolig ide som är väldigt väldigt inneffektiv av många orsaker:P

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

kul projekt! väldigt speciell idé. dock så blir ju datorn VÄLDIGT stationär haha xD

Permalänk
Medlem

Hmm... Hur får man bort oljan från komponenterna sen då ifall man vill återgå till luft/vatten?

Permalänk
Medlem

Men vaaaa, jag fattar inte hur du kan lägga dina komponenter i olja bara sådar. Skadas ingenting eller?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Men vaaaa, jag fattar inte hur du kan lägga dina komponenter i olja bara sådar. Skadas ingenting eller?

Du kan lägga dina komponenter i det mesta sålänge det inte leder ström, det är ingen vanlig matolja om du trodde det

Permalänk

Kollade youtube videon, tyckte det var fin finish på detta! Bra gjort! Behövs verkligen pumpen eller överklockar du för mycket?! Liksom CPU o GPU fläktarna borde ju röra om i akvariet ändå!

Permalänk
Medlem

Varför har du fläktarna igång egentligen? purpose/?
also, om du tar bort cpu kylaren helt, skulle det kanske inte kyla bättre då? retorisk fråga.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte? Tål moderkortet och allt olja?

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk

Hej. Varför.går.de ej skicka privat meddelande till dig?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Var köpte du transformatoroljan ?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av t_one21:

Ett sätt att motverka någon form av påverkan vore väl att spraya alla komponenter med vax innan man sänker ner det i oljan. Motsvarande vax som används för att våtaskydda elektronik, men då självklart inte gegga ner alla kylflänsar med det!
Sätt liknande projekt förut, men inte mindre imponerande för det

Vax är opolärt
Olja är opolärt

Varm olja löser således väldigt enkelt upp eventuell vax. Det du i det här fallet behöver om du nu vill skydda komponenterna är någon typ av polärt adhesivt medel typ hmm jag vet faktiskt inte och orkar inte googla

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Varför har du fläktarna igång egentligen? purpose/?
also, om du tar bort cpu kylaren helt, skulle det kanske inte kyla bättre då? retorisk fråga.

Vet inte riktigt hur du tänker nu faktiskt. En kylfläns ökar kontaktytan mellan den varma processorn och omgivningen. Om omgivningen är vatten/olja eller luft spelar ingen roll.

Anledningen till att du inte ser vatten-block som har stora flänsar som luftkylare är att det skulle bli för dyrt och är inte nödvändigt för det ändamålet. Dock har alla vattenkylare även de flänsar, dock mycket mindre. Samt att vattnet kyls ned aktivt (ibland passivt i 9x120 radiatorer) och pumpas igenom vattenkylaren med en ganska hög hastighet.

Att ha fläkt på är pga:
1. Det ser fränt ut
2. Den leder varm olja bort från kylaren.

Dock när hela behållaren når sin maxtemperatur så kommer fläkten inte att göra speciellt mycket, men visst jag skulle hellre ha igång den än av

Och sen en sak till angående din post, du kan inte skriva "retorisk fråga" när det du har sagt obviously inte är en retorisk fråga. En retorisk fråga måste vara mer som ett axiom, alltså en självklarhet.

@Trådskaparen

Du måste nog strö i lite antibiotikum och/eller antifungals för att hålla skit borta. Sen efter det borde du isolera behållaren så ingen mer skit kommer ned i den.

Älskar båten!!!

Permalänk

Tänkte precis på den där båten.

Du måste verkligen skydda mot skit i behållaren helst nu när du oxygenerar oljan.

45 grader varmt + ständigt flöde av syrgas + Olja = vissa thermofiliska bakteriers dröm. Du borde dubbelkolla ifall det finns mikrober som kan äta den där oljan och även kolla så att oljan inte inehåller pcb (bör ha tagits bort från svenska marknaden 1978).

Permalänk

Kyllare

Hej, jag undrar vad du använder som kylare?

Och hur du har placerat den.
Kan du specifiera hur du byggde just den biten?

Byte du CPU fläkten eller så till någon starkare variant?

Vad för olja använde du?

MvH Oscar B

Permalänk
Medlem

Kondensatorer.

Hej! nice build Jag gjorde ett liknande med kondensatorolja för några år sedan. Vill påpeka att man bör vara försiktig dock. Grafikkortet jag använde hade några kondensatorer som svälde upp och ploppa av PCBn...

Så det är nånting man bör ha i åtanke

Frid!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s