Permalänk
Medlem
Skrivet av Lethalized:

hahaha awesome!

Man bugar oo bockar

Permalänk

Riktigt fränt!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Ett tips, använd "Citera flera" funktionen ist för att skriva 100 svar ^^

Förövrigt, riktigt snyggt

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ingen risk att fläktaxeln rostar...
Men en fråga, blir det inte jobbigt med damm mellan kylflänsarna?

Permalänk
Medlem

Hur ser temperatur värderna ut? Har du tänkt på om fläktmotorn bränns om den får för mkt motstånd?

Grymt snyggt annars ^^

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på något sånt där, men lagt tankarna åt sidan. Kändes som alldeles för mycket jobb och jag har läst att vissa fick problem med att kondensatorer och liknande började lösa upp sig efter ett tag.

Men om jag hade gjort något sånt där, så skulle jag ha bytt ut en vägg från glas till t ex aluminium. Det skulle göra att värmen kan föras över från oljan på ett enkelt sätt.

Kul bygge, och modigt att göra det med så dyra komponenter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Linqon:

Jag har också funderat på något sånt där, men lagt tankarna åt sidan. Kändes som alldeles för mycket jobb och jag har läst att vissa fick problem med att kondensatorer och liknande började lösa upp sig efter ett tag.

Men om jag hade gjort något sånt där, så skulle jag ha bytt ut en vägg från glas till t ex aluminium. Det skulle göra att värmen kan föras över från oljan på ett enkelt sätt.

Kul bygge, och modigt att göra det med så dyra komponenter!

Hehe satsar man inget så vinner man inget

Skrivet av Blaze84:

Hur ser temperatur värderna ut? Har du tänkt på om fläktmotorn bränns om den får för mkt motstånd?

Grymt snyggt annars ^^

visst blir det motstånd men hela motorn oljefylls så den bränns nog inte upp "tror" jag tackar

Skrivet av SpaCC_:

Ingen risk att fläktaxeln rostar...
Men en fråga, blir det inte jobbigt med damm mellan kylflänsarna?

Vet ej återstår att se

Skrivet av kwame:

Ett tips, använd "Citera flera" funktionen ist för att skriva 100 svar ^^

Förövrigt, riktigt snyggt

Fan denna funktion var riktigt smidig hehe tack så mycket

Skrivet av Gunvald Larsson:

Riktigt fränt!

Tackar

Permalänk
Medlem

Hahaha TS brände av en legendarisk 15-post! Hur mår datorn? Kall? Varm? Läckande? Brinner?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt Hade själv tänk göra nå liknade nån gång och undrar då vars du köpte oljan och hur mkt den kosta?

Visa signatur

MIN DATOR --> CPU: Intel Core i5 750 2,66GHz | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | HDD: Samsung 1TB | Moderkort: Asus P7P55D Pro | PSU: Corsair HX750W | GPU: PowerColor Radeon HD5870 | OS: Windows 7 Professional 64 bit | Chassi: Cooler Master HAF 922

Permalänk

Fan va nice! Önskar man hade tid för ett sådant här projekt!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att skaffa sig passiv kylning till CPU och grafikkorten och sedan köra på en propeller som cirkulerar oljan runt?

Hur gjorde du med nätagget?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Riktigt grymt!

Permalänk

Jävligt skön idé själv så tänkte jag på om man kunde använda vatten. Destillerat så det inte skulle leda. Men olja löser problemet utmärkt. Vad får du för temperaturer? Hade du några referenstemp från när den var luftkyld?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Helt underbart
En fråga, hur mycket kladdar man ner, om man skullle vilja byta grafikkort etc? ^^

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Väldigt nytänkande =), hoppas bara du lyckas få till kylningen av oljan på ett bra sätt. (Så att man också får se det ofc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Väldigt nytänkande =), hoppas bara du lyckas få till kylningen av oljan på ett bra sätt. (Så att man också får se det ofc.)

Nytänkade?
Att kopiera ett minst 5 år gammalt koncept kan jag inte direkt kalla nytänkande.
Hittade ett antal oljekylda datorer bara i galleriet på swec.

Vad jag vet myntade tomshardware idén 2005, där finns iaf ett par tidiga artiklar där om ämnet.
Här är en ifrån januari 2006:

Strip Out The Fans, Add 8 Gallons of Cooking Oil : Dousing Your Athlon FX-55 With Eight Gallons Of Cooking Oil?

Men jag gillar idén med att kyla datorer med olja, problemet är att den kan förorenas och tillslut kortsluta komponenterna (i min kompis dator kortslöts först en Pci-port vilket gjorde moderkortet oanvändbart).
Ha kul så länge det varar, datorn blir verkligen tyst!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nytänkade?
Att kopiera ett minst 5 år gammalt koncept kan jag inte direkt kalla nytänkande.
Hittade ett antal oljekylda datorer bara i galleriet på swec.

Vad jag vet myntade tomshardware idén 2005, där finns iaf ett par tidiga artiklar där om ämnet.
Här är en ifrån januari 2006:

Haha, okej, personligen har jag inte sett några oljekylda datorer tidigare och tyckte att det verkade nytänkande... Men sedan har jag inte heller hållit ögonen öppna och letat efter sådana heller, så antar att du har en poäng. Oavsett om det nu var nytänkande eller inte, så tycker jag att det var ett kul koncept.

Permalänk
Skrivet av Karlsson89:

Jävligt skön idé själv så tänkte jag på om man kunde använda vatten. Destillerat så det inte skulle leda. Men olja löser problemet utmärkt. Vad får du för temperaturer? Hade du några referenstemp från när den var luftkyld?

Intressant idé! Vinsten med vatten är ju den låga viskositeten, som gör att det egentligen fungerar bättre som kylmedium. Problemet är att det dunstar och troligen ganska snabbt kommer att förorenas och bli "tillräckligt" ledande.

Risken med den här halvöppna lösningen är att oljan på sikt blir alltför förorenad. Hmm undrar om ett oljefilter på kyllinan skulle hjälpa?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Hehe kan du inte berätta vad du har för CPU temp å hårdiskarna, GPU samt modekort om du har möjlghet... kolla typ i everest?
Tror många här är väldigt nyfikna på värderna ^^

Permalänk
Medlem

Worship the master of strage cooling solutions!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

ställ in akvariet i kylskåpet så var värmeproblemet löst

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Hehe kan du inte berätta vad du har för CPU temp å hårdiskarna, GPU samt modekort om du har möjlghet... kolla typ i everest?
Tror många här är väldigt nyfikna på värderna ^^

När jag starta datorn nyss så har den hållit 22 stadiga grader på cpu:n grafikkort 40-45 grader men om några timmer om det att vara uppvärmt igen hade nämligen sönder den nya pumpen man ska inte försöka montera när man är på knallen hehe

Skrivet av Simcon:

Haha, okej, personligen har jag inte sett några oljekylda datorer tidigare och tyckte att det verkade nytänkande... Men sedan har jag inte heller hållit ögonen öppna och letat efter sådana heller, så antar att du har en poäng. Oavsett om det nu var nytänkande eller inte, så tycker jag att det var ett kul koncept.

Man Får tacka iaf simcon det var kul att du var så posetiv faktiskt

Skrivet av zeagan:

ställ in akvariet i kylskåpet så var värmeproblemet löst

Kan skaffa ett litet mini kylskåp:P

Skrivet av Woods:

Hahaha

Permalänk

asså jävlar vad överraskad jag blev, helt underbart gjort måste jag säga, OJ VAD AVUNDSJUK JAG ÄR

Permalänk
Medlem

Borde du inte få bättre temps utan cpukylare?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Grymt kul å se! Bra jobbat!

Hoppas nu bara du har ett tätt och stabilt akvarium. Och det ska väl mycket till innan den oljan antänds antar jag? Man hör ju talas om transformatorer som exploderar men det är väl kanske när de inte kyls tillräckligt :S

det sitter kondisatorer (kondingar) som kan smälla när de blir gammla å varma..

men dem är så små på mammakorten så den smällen blir nog kvävd av all olja..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

bort med fläktarna, sätt på passivkylning å kirra en pump som sätter fart på oljan istället

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Fränt!
Skulle dock vara coolare med en annan cpu-kylare med en fläkt som snurrar liite snabbare, kanske skapar en cool effekt?:D

Permalänk
Medlem

Var e nätagget?

Permalänk
Medlem

Detta hörde man om för några år sedan att folk höll på med Fränt! Dock tror jag du skulle tappa bra med temp ifall du tog ur CPU fläkten, motorn i den lär avge bra med värme när fläkten går såpass tungt ^^ 10/10 riskakor!

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booke:

Var e nätagget?

Den sitter längst till höger mot skärmen. Du ser att det är en bild med ett triangel och en blixt på. Det är nätagget antar jag