Bygga server, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Bygga server, behöver hjälp!

Hallåj Hallåj!

Snart börjar mitt nya bygge, en server! Håller fortf på att beställer hem saker till den..
Men jag har lite frågor, eftersom jag är helt ny med "servrar".

*Behöver jag verkligen ett grafikkort till den?

*Jag hitta denna guiden; http://www.sweclockers.com/artikel/6026-sa-gor-du-om-en-dator...
är det något OS som är bra? Finns det något annat, som är gratis. Jag ska antagligen ha datorn till en webbserver (webbsida)

*Är en bra internet-uppkoppling nödvändigt? Kommer sidan vara seg vid 8-mbit?

*Kommer en skärm att behövas hela tiden när servern är på eller bara under installationen?
---------

Har ni andra synpunkter av vad som behövs/inte behövs, bra att veta osv.. Hör gärna av er!!

/Viktor

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixorn:

Hallåj Hallåj!

Snart börjar mitt nya bygge, en server! Håller fortf på att beställer hem saker till den..
Men jag har lite frågor, eftersom jag är helt ny med "servrar".

*Behöver jag verkligen ett grafikkort till den?

*Jag hitta denna guiden; http://www.sweclockers.com/artikel/6026-sa-gor-du-om-en-dator...
är det något OS som är bra? Finns det något annat, som är gratis. Jag ska antagligen ha datorn till en webbserver (webbsida)

*Är en bra internet-uppkoppling nödvändigt? Kommer sidan vara seg vid 8-mbit?

*Kommer en skärm att behövas hela tiden när servern är på eller bara under installationen?
---------

Har ni andra synpunkter av vad som behövs/inte behövs, bra att veta osv.. Hör gärna av er!!

/Viktor

*Behöver jag verkligen ett grafikkort till den?

Behövs, men köp ett moderkort med grafikkort integrerat.

*Jag hitta denna guiden; http://www.sweclockers.com/artikel/6026-sa-gor-du-om-en-dator...
är det något OS som är bra? Finns det något annat, som är gratis. Jag ska antagligen ha datorn till en webbserver (webbsida)

OS är en smaksak välj något du trivs i. Som enbart webbserver finns det en uppsjö med OS som kan hantera.

*Är en bra internet-uppkoppling nödvändigt? Kommer sidan vara seg vid 8-mbit?

Är det ADSL? Så länge det inte är tung trafik på sidan, t.ex. bilder så kommer de fungera OK. Om du har flera besökare och en tungladdad hemsida kommer de gå segt.

*Kommer en skärm att behövas hela tiden när servern är på eller bara under installationen?

Behövs bara under installationen, samma sak med tangentbord och mus.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Som OS skulle jag rekommendera Debian eller Ubuntu, båda utan grafiskt gränssnitt så klart. Skulle valt nån utav dem pga att det finn otroligt många tutorials/how_to till dem. Finns säkert andra bra med men det är dessa jag gillar och som är gratis.

PS!
Fast det finns ju inget som slår Windows server 2008 R2. Men det är ju långt ifrån gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raxox:

Som OS skulle jag rekommendera Debian eller Ubuntu, båda utan grafiskt gränssnitt så klart. Skulle valt nån utav dem pga att det finn otroligt många tutorials/how_to till dem. Finns säkert andra bra med men det är dessa jag gillar och som är gratis.

PS!
Fast det finns ju inget som slår Windows server 2008 R2. Men det är ju långt ifrån gratis

Har ett ubuntu på datorn nu, blir att lägga över den till en cd när min server har kommit hem
Har även ett clarkconnect, som jag tankade efter en guide här på swec.

Men när du menar utan grafiskt gränssnitt så menar du att man inte behöver ett grafikkort?

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixorn:

Har ett ubuntu på datorn nu, blir att lägga över den till en cd när min server har kommit hem
Har även ett clarkconnect, som jag tankade efter en guide här på swec.

Men när du menar utan grafiskt gränssnitt så menar du att man inte behöver ett grafikkort?

Nej, han menar att det bara ska vara en terminal, dvs bara text.

Permalänk
Medlem

Okejokej! Tack för alla svar! Återkommer senare om det är något..

Visa signatur

I'm not a Goblin, I'm a Gnome and you just got Gnomed! ♥