Räcker 850W till gtx 480 sli?

Permalänk
Medlem

Räcker 850W till gtx 480 sli?

Hej! Har införskaffat mig ett Corsair AX 850W 80+ GOLD och jag undrar om det räcker för 2 st Gigabyte GeForce GTX 480?

Processor: i7 950
1 HDD & 1 SSD
mobo: Asus P6X58D-E

Permalänk
Medlem

2st GTX295 drar mer ström än 2st GTX480, och jag körde Quad-SLI ett tag med GTX295, Q9550 @ 4GHz, 2HHD's, en massa jävla fläktar och det vanliga på ett HX850W. Så ja det borde gå men man låg lite på gränsen där ett tag

EDIT:

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du meningslösa (iaf för vanliga användare) syntetiska tester som Furmark, kommer du ligga nära absolut max för agget. Kanske t om över beroende på den kort-variation som finns med GF100. AX850 är bland det bästa du kan finna, så det agget kanske t om överlever furmark.:lol:

Var dock beredd på hög ljudnivå, men knappast något mer än vad dubbla 480 genererar. Det ska räcka i vilket fall.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

lastar man med furmark blir det ännu mer (815W):
http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...
och det är oklart hur hårt processorn är belastad i det testet.

Visserligen är mätt på vägguttaget, men lite väl nära gränsen är det. Men Corsair har rejäla marignaler så det kan ju funka helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

lastar man med furmark blir det ännu mer (815W):
http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...
och det är oklart hur hårt processorn är belastad i det testet.

Visserligen är mätt på vägguttaget, men lite väl nära gränsen är det. Men Corsair har rejäla marignaler så det kan ju funka helt ok.

När jag lastade CPU med OCCT och 2st GTX295 med furmark så kom jag upp i 880w mätt från väggen så jag antar att dom belastade CPU också där.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Corsair har ju en utmärkt "uträknare" på sin sida, använd den.

"Your system is an absolute monster! With this kind of hardware, you need an absolute beast of a power supply. Luckily, Corsair has that taken care of. Click below for more information."

950W+...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Hej! Har införskaffat mig ett Corsair AX 850W 80+ GOLD och jag undrar om det räcker för 2 st Gigabyte GeForce GTX 480?

Processor: i7 950
1 HDD & 1 SSD
mobo: Asus P6X58D-E

Om du tänkte överklocka både processor och grafikkort kommer det vara på gränsen, annars är det hur lugnt som helst... Tänk på att program som Furmark, Kombustor, OCCT och Prime95 lastar sakerna till 100% samtidigt(!) vilket spel aldrig kommer eller har gjort. Komprimeringsprogram kan belasta processorn nära sin gräns och en del spel kan belast grafikkortet hårt, men aldrig samtidigt.

Om du kollar på sweclockers test av grafikkort på förstasidan kommer du se att två GTX480 i SLi drar runt 815w vid belastning.

http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...

Lycka till, och om du köper Corsair, köp AX850, inte HX.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdancer:

Lycka till, och om du köper Corsair, köp AX850, inte HX.

Köpt hade han redan gjort

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Köpt hade han redan gjort

Precis!

Blev ungefär samma respons på det här som på andra forum, vissa säger att det räcker, andra inte.
Men utefter denna tråd så tror jag nog att det ska vara tillräckligt med kräm för att klara av 2 st gtx 480's.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dax123:

Precis!

Blev ungefär samma respons på det här som på andra forum, vissa säger att det räcker, andra inte.
Men utefter denna tråd så tror jag nog att det ska vara tillräckligt med kräm för att klara av 2 st gtx 480's.

Men kör inte överklockat och med Furmark, så skall det nog funka ok iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Hej! Har införskaffat mig ett Corsair AX 850W 80+ GOLD och jag undrar om det räcker för 2 st Gigabyte GeForce GTX 480?

Processor: i7 950
1 HDD & 1 SSD
mobo: Asus P6X58D-E

Det räcker gott och väl.

Jag körde 2st GTX480 med ett Corsair TX750W och det gick, agget började surra lite i Furmark under de tyngasta bitarna. Men bara där.
I Crysis så överklockade jag båda GPUs till 800mhz och det gick bra.

Men efter ett tag så köppte jag ett Corsair HX850W (silver.cert) + en watt-mätare. Det jag max kom upp i med min i7 på 4.2 och GPUs på 850mhz var 850w från väggen, alltså total uteffekt 750W till datorn. Jag har alltså 100w marginal till max load från agget.

Så svaret är att med ditt Nätagg så klarar du dig med god marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RödMicra:

Det räcker gott och väl.

Jag körde 2st GTX480 med ett Corsair TX750W och det gick, agget började surra lite i Furmark under de tyngasta bitarna. Men bara där.
I Crysis så överklockade jag båda GPUs till 800mhz och det gick bra.

Men efter ett tag så köppte jag ett Corsair HX850W (silver.cert) + en watt-mätare. Det jag max kom upp i med min i7 på 4.2 och GPUs på 850mhz var 850w från väggen, alltså total uteffekt 750W till datorn. Jag har alltså 100w marginal till max load från agget.

Så svaret är att med ditt Nätagg så klarar du dig med god marginal.

dessutom så är inte nätagget 100% effektivt. dvs att det drar mer ur väggen än vad det levererar.

så ett nätagg som levererar är specificerat att leverera 850 watt till datorn drar ca 1000 watt ur väggen vid det tillfället.

så i t.ex ditt fall så levererade HX850't ca 650 watt till datorn när det drog 750 watt ur väggen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Corsair AX850 är ett riktigt state of the art nätagg kör på det nu! (Y)

Om du nu inte ska leka "dåre" allt för myket och verkligen försöka pressa nätagget till 100%, vilket jag överhuvudtaget inte ser någon anledning till xD - (dock detta bara min åsikt)

Jag kommer att köra att snart uppdatera min rig till ganska exakt det komponenter du snackar om och jag kommer givetvis köra på Corsairs AX850

Permalänk

Som Devildoll skriver så tar det mer från väggen än vad det levererar så ja du kommer klara dig jag har samma setup som dig.

Permalänk
Medlem

Lugnt!
Ett AX 850w fixar detta utan större bekymmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax123:

Hej! Har införskaffat mig ett Corsair AX 850W 80+ GOLD och jag undrar om det räcker för 2 st Gigabyte GeForce GTX 480?

Processor: i7 950
1 HDD & 1 SSD
mobo: Asus P6X58D-E

Kör själv GTX480 SLi med ett corsair 850 watt och klockad cpu och det fungerar fint

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jag är lite sent ute ser jag, men detdär moderkortet är INTE att rekomendera för SLI eller Crossfire. PCI-e slottarna sitter på tok för nära varandra och detta gör att Grafikkorten flåsar varandra i nacken och bli varma. Jag pratar från egen erfarenhet, dessutom så blir gtx 480 EXTREMT varma så det kommer bli en jävla vulkan i datorn med det moderkortet.

Permalänk
Skrivet av RödMicra:

Det räcker gott och väl.

Jag körde 2st GTX480 med ett Corsair TX750W och det gick, agget började surra lite i Furmark under de tyngasta bitarna. Men bara där.
I Crysis så överklockade jag båda GPUs till 800mhz och det gick bra.

Men efter ett tag så köppte jag ett Corsair HX850W (silver.cert) + en watt-mätare. Det jag max kom upp i med min i7 på 4.2 och GPUs på 850mhz var 850w från väggen, alltså total uteffekt 750W till datorn. Jag har alltså 100w marginal till max load från agget.

Så svaret är att med ditt Nätagg så klarar du dig med god marginal.

Man kan subtrahera 15% från det som dras från väggen så datorkomponenterna drog ännu lite mindre än 750W, nämligen 722,5W ^^
Dessutom klarar nätagget mycket större korta peaks än 850W, strax under 1000w har jag för mig.