Behöver tips om vass 24" men bra färgdjup och låg fördröjning

Permalänk

Behöver tips om vass 24" men bra färgdjup och låg fördröjning

Tjena!

Jag har en Dell 2405FPW. En skärm som var jäkligt dyr då det begav sig men med dagens mått antar jag att den inte står sig speciellt bra mot konkurrensen. Någon som har ett bra tips på en skärm som är en vettig och bra uppgradering mot just 2405FPW. Den skall ha bättre färgdjup då jag gör mycket grafiska jobb men den måste även vara snabb då jag spelar en hel del. Det skall vara värt att uppgradera.

PS
Jag är intresserad av förslag i alla prisklasser. Dock så ser jag ju helst att skärmen är så billig som möjligt. Jag är inte sugen på att köpa en skärm som kostar lika mycket den här gången (sist fick jag pynta över 10 papp). Men är det enda alternativet så får det väl bli så.

mvh
/Mats

Permalänk
Medlem

Dell U2410

Permalänk

Tack för tipset. Verkar schysst. Finns det någon annan modell med samma egenskaper fast mindre features? Den verkade ha rätt mycket prylar som jag inte har något behov av.

Permalänk
Medlem

HP ZR24W - finns en tråd om denna skärm i Sweclockersforumet.

Permalänk
Skrivet av zymax:

HP ZR24W - finns en tråd om denna skärm i Sweclockersforumet.

+1, ska vara mycket bra!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Hmmm verkade ha jäkligt bra färgdjup. Men 7ms, är det ok? Någon som vet vad skärmen jag har idag har för fördröjning? Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem
Skrivet av perihelion:

Hmmm verkade ha jäkligt bra färgdjup. Men 7ms, är det ok? Någon som vet vad skärmen jag har idag har för fördröjning? Dell 2405FPW

Responstid idag är ganska irrelevant!

Permalänk
Permalänk

Den där HP skärmen verkar inte ha HDMI. Det vill jag nog ha. Fan också, den verkade grym annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perihelion:

Vad säger dig responstid i hela sammanhanget total snabbhet av skärm?

Men ta Dellen då? För grafiskt arbete ska den vara grym!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera HP LP2475w. Den har en massa olika ingångar, så som 2x dvi, 1x Displayport, 1x HDMI, Component, S-video och composite. Inbyggd USB hub och är HDCP-ready, så man kan kolla på högupplöst kopieringskyddade material ex. blu-ray filmer. H-ISP med 1920x1200 i upplösning.

Vet inte hur den står sig mot Dell 2405FPW som du har, men laddar man ner icc-profilen från TFT Central - LCD Monitor Information, Reviews, Guides and News (ligger under articles, sedan ICC Profiles and Settings Database ) och ställer in brightness,contrast och RGB värdet efter vad det står i tabellen, så är färgerna kanon. För den är hemsk innan man kalibrerad den. Du kan även läsa testet på samma sida. Sitter själv med denna HP skärmen och jobbar lite med foto,video och musik produktion. Pris ligger runt 5000-6000kr.

Permalänk
Skrivet av perihelion:

Hmmm verkade ha jäkligt bra färgdjup. Men 7ms, är det ok? Någon som vet vad skärmen jag har idag har för fördröjning? Dell 2405FPW

Nej, ZR24w är en standard gamut-skärm, den har alltså inget extra färgdjup.
Håller du på mycket med bildredigering kan wide gamut vara att föredra. U2410 har fördelen att den har ett användbart sRGB-läge trots att det är en wide gamut-skärm.
Vad gäller responstid är det helt överspelat, speciellt om du inte tycker att din nuvarande hänger efter mycket.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av perihelion:

Den där HP skärmen verkar inte ha HDMI. Det vill jag nog ha. Fan också, den verkade grym annars.

Varför hdmi? Är ju samma bildkvalitet som DVI bara att du skickar ljud genom HDMI sladden också...

Och du behöver ändå inte skicka ljud till den skärmen eftersom att den inte har högtalare...

Kör på ZR24w skulle jag säga, ska köpa en sådan hem tänkte jag.

Om du vill pynta lite mer ta LP2475w. Använder en sådan på jobbet för programmering och lite bildredigering och den har väldigt bra färgåtergivning imho. Även våra designers använder dessa skärmar.
Mycket bra kvalitet också vi har nog 60-70st på jobbet och inget har haft några problem.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du av någon anledning måste ha HDMI på källan så kan du ju alltid skaffa en DVI-kabel DVI ha - HDMI ha 1m Svart - Inet.se för att koppla till skärmen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Varför hdmi? Är ju samma bildkvalitet som DVI bara att du skickar ljud genom HDMI sladden också...

Och du behöver ändå inte skicka ljud till den skärmen eftersom att den inte har högtalare...

Kör på ZR24w skulle jag säga, ska köpa en sådan hem tänkte jag.

Om du vill pynta lite mer ta LP2475w. Använder en sådan på jobbet för programmering och lite bildredigering och den har väldigt bra färgåtergivning imho. Även våra designers använder dessa skärmar.
Mycket bra kvalitet också vi har nog 60-70st på jobbet och inget har haft några problem.

Du upplever inte att färgerna är överdrivna på HPs 2475? Jag menar, det är ju en wide gamut-skärm. Blir ungefär som det ska vara om man håller sig i bildredigeringsprogram och har lagt in en ICC-profil, men mer eller mindre överdrivet i övrigt.
Dell U2410 är ett bättre val då den förvisso också är wide gamut men har ett välfungerande sRGB-läge. Men den kom å andra sidan för knappt ett år sen, LP2475 har funnits på marknaden betydligt längre.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kan vara så aldrig jämfört med Dell U2410 så kan inte säga något om det...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

HDMI för att jag även vill ha en xbox 360 kopplad till den.

Permalänk
Moderator
Moderator

Som sagt så kan du även använda en sådan kabel som jag nämnde

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Om jag tolkar ditt första inlägg rätt så verkar du kunna betala lite mer om du får något för pengarna? Då skulle jag vilja tipsa om denna:

Dell UltraSharp U2711 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

En upplösning 2560x1440 för 8000 kr är fina grejer. Om jag förstått det rätt så är den lika bra som U2410 bildmässigt.

Dock ska du tänka på att den inte har så mkt större yta, eftersom den är 16:9 istället för U2410 som är 16:10. Detta innebär också att pixeltätheten blir hög. Om detta är bra eller dåligt får du nog avgöra själv.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Hmmmm.... Det där sistnämnda svaret var intressant. Jag har insett att högre upplösning kanske är min grej ändå. Om ytan är densamma är bara bra. Vill ha högre pixeldensitet. Perfekt för mina musikprogram. Tack för tipset! Gillar ju Dells skärmar dessutom (antar att det är Samsung i grund och botten? Någon som vet?)

Permalänk

Ah det var en 27" are. Jag trodde det var 24...

Permalänk

Som du ser är ytskillnaden mindre än man tror.

Pixels per inch ligger på:
108.79 för 27''aren
94.0 för 24''aren

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Hmmmm, tack för bilden. Det var ju faktiskt inte så stor skillnad precis som du säger. Mycket intressant. Verkar ha bra färgdjup också. Stort tack, skall kolla lite närmare på den. Kanske blir en sådan i julklapp till mig själv

/M