Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Behöver du ha fläkt i sidodörren då?
Täck för det hålet med hela plattan, och skär ut hålet om det behövs senare.
Jag har alldrig haft sidofläktar och har förbannat alla chassier med hål på sidan, som drar in en massa damm
Har moddat med svart silvertejp och ett par gammla högtalarfronter på mina Antec 300, och ett vitt industrifilter och delar av en hammal papperskorg på Antec 900 dels i fram och på sidofönstret, inte speciellt vackert
LianLis 140mm fläktfilter i 2pack är ganska praktiska till lite allt möjligt.
Har en i botten och en i sidan på Core3000, som saknat allt vad fläktfilter heter

Jao, det har man ju tänkt på. Blev tillslut att jag tog en byt plywood och fixade passform för. Blir nog att man letar fram en tunnare bit stål eller aluminium i framtiden.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken hur du kan få så hög hastighet ^^ är det alltså bara byta router och vipps får man mer än vad man betalar för? (fiber)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Är lite nyfiken hur du kan få så hög hastighet ^^ är det alltså bara byta router och vipps får man mer än vad man betalar för? (fiber)

Det är väl så att efter ett åsknedslag för ett par år sedan så buttes en Hubb eller nått i huset, den var gigabitanpassad,
Då vi har fiber dit så släpper den igenom den högre hastigheten i kombination med att det inte är så många lägenheter i varje port så finns det kapacitet över.
Bredbandsbolagets dekoder som man har i lägenheten är på 100Mbit/s, nån Xyxel eller vad den heter, den fher WiFi och fast telefonanslutning.
Men direkt från väggen kommer det över 400Mbit/s, men då får man använda en gigabitswitch om mna vill koppla flera datorer.
Då Bredbansdbolaget endast delar ut 4 IP-Adresser i taget, så tänkte jag prova med en gigabitrouter, vips så fick jag flera än 4 IP adresser.
Däremot så blir det långsammare på varje lina med denna router men det är som sämst runt 200Mbit/s, beroende på vad de andra datorerna gör.
Den Router som jag köpte var till en början bara tänkt som 3G router för mobilt bredband, farsan hade en liten enportare hemma för att kunna koppla Skrivaren via WiFi till den bärbara datorn, men då hittade jag denna med fem portar, där jag kopplar en gigabitswitch efter routern och kan ha så många IP nummer som jag villdock med lite lägre hastighet, menn alltid över 200Mbit/s. om BBB felar så sätter jag bara i Domgeln i Routern och kör på den i nätverket, men då blir det bara ca 3Mbit/s men man är alldrig utan internet :).
Nu kan jag ha alla datorer på samtidigt, Tvn kopplad i nätverket, Grabbens Xbox, Dotterns Telefon (hon har inget innternetabonemang till den), ett par bärbara via WiFi både genom routern eller BBBs egenm samt IP-Telefon.
De vart mycket men det är roligt att allt funkar utan att behöva vänta på att ett IP-nummer ska tilldelas från BBB,

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är väl så att efter ett åsknedslag för ett par år sedan så buttes en Hubb eller nått i huset, den var gigabitanpassad,
Då vi har fiber dit så släpper den igenom den högre hastigheten i kombination med att det inte är så många lägenheter i varje port så finns det kapacitet över.
Bredbandsbolagets dekoder som man har i lägenheten är på 100Mbit/s, nån Xyxel eller vad den heter, den fher WiFi och fast telefonanslutning.
Men direkt från väggen kommer det över 400Mbit/s, men då får man använda en gigabitswitch om mna vill koppla flera datorer.
Då Bredbansdbolaget endast delar ut 4 IP-Adresser i taget, så tänkte jag prova med en gigabitrouter, vips så fick jag flera än 4 IP adresser.
Däremot så blir det långsammare på varje lina med denna router men det är som sämst runt 200Mbit/s, beroende på vad de andra datorerna gör.
Den Router som jag köpte var till en början bara tänkt som 3G router för mobilt bredband, farsan hade en liten enportare hemma för att kunna koppla Skrivaren via WiFi till den bärbara datorn, men då hittade jag denna med fem portar, där jag kopplar en gigabitswitch efter routern och kan ha så många IP nummer som jag villdock med lite lägre hastighet, menn alltid över 200Mbit/s. om BBB felar så sätter jag bara i Domgeln i Routern och kör på den i nätverket, men då blir det bara ca 3Mbit/s men man är alldrig utan internet :).
Nu kan jag ha alla datorer på samtidigt, Tvn kopplad i nätverket, Grabbens Xbox, Dotterns Telefon (hon har inget innternetabonemang till den), ett par bärbara via WiFi både genom routern eller BBBs egenm samt IP-Telefon.
De vart mycket men det är roligt att allt funkar utan att behöva vänta på att ett IP-nummer ska tilldelas från BBB,

Aaah, najs! hehe..

En fråga dock.. har inte routern inbyggd DHCP server? att man är bunden till 4st IP-adresser är ju rena rama idiotin? jag själv uppnår 4st IP-adresser själv ganska snabbt! (och jag har inte många datorer, men har iPhone och iPad) bara där ryker två IP-adresser?

Om man har DHCP server så borde ju routern dela ut lokala ip-adresser och sedan gör om dem till en IP adress? eller hur fan funkar detdär? (jag har grundläggande kunskaper inom nätverk så har inte så stor koll riktigt, kan höra med min kollega som verkar kunna allt om datorer annars )

Hur som helst kanske man ska välja bort BBB om man vill koppla in kylskåp, micro och ugnen i wifit hemma? (j/k)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Aaah, najs! hehe..

En fråga dock.. har inte routern inbyggd DHCP server? att man är bunden till 4st IP-adresser är ju rena rama idiotin? jag själv uppnår 4st IP-adresser själv ganska snabbt! (och jag har inte många datorer, men har iPhone och iPad) bara där ryker två IP-adresser?

Om man har DHCP server så borde ju routern dela ut lokala ip-adresser och sedan gör om dem till en IP adress? eller hur fan funkar detdär? (jag har grundläggande kunskaper inom nätverk så har inte så stor koll riktigt, kan höra med min kollega som verkar kunna allt om datorer annars )

Hur som helst kanske man ska välja bort BBB om man vill koppla in kylskåp, micro och ugnen i wifit hemma? (j/k)

Det är denna jag har http://www.inet.se/produkt/5401607/dovado-4gr-3g-router
Jo den delar ut en massa IP-adresser via eget DHCP.
Om hag får börja från början så har jag en sådan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316897 vid vägguttaget, då grabben inte vill vara med i nätverket, för han tycker det går för långsamt via routern där ryker ett IP-nummer, sedan kopplar jag in Dovado-routern, och drar en kabel till BBBs egen Switch med WiFi och fast telefoni, en IP till.
Samt att jag sedan kopplar in denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316897 sedan vidare till de aparater som kopplas via linan. på så sätt har jag två WIFI kanaler en via routern och en via BBB så det sinkar inte om man vill ha flera trådlösa i gång samtidigt.
Problemet för mig är att jag hatar manualer och försöker alltid lösa problemen utan manual, men det är jättekrångligt att få allt och klaffa. Vissa internetaplikationer kräver ju att man öppnar vissa portar mm i en router, men då kopplar jag bort den och kör direkt från väggen, men när tålamodet kommer tillbaks, så ska jag lära mig det oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Oh. Har du kvar ett Rage Fury Maxx .. Det är den _enda_datorpryl jag ångrat att jag sålt .. *snyft*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Oh. Har du kvar ett Rage Fury Maxx .. Det är den _enda_datorpryl jag ångrat att jag sålt .. *snyft*

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det kostade ''Bara'' 1495:- på Tandys i Väsby den 19/7 00. för 12 år sedan
Det är inte undra på att man gillar ATI/AMD sedan dess
Undrar vad det blir i dagens pris, med tanke på gnället att HD7970 är så dyrt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja, det kostade ''Bara'' 1495:- på Tandys i Väsby den 19/7 00. för 12 år sedan
Det är inte undra på att man gillar ATI/AMD sedan dess
Undrar vad det blir i dagens pris, med tanke på gnället att HD7970 är så dyrt.

Ironiskt nog är det det sista Ati/amd-kort jag haft.. ännu intressantare är att den satt ihop med en p3@1000mhz, och det var den sista intel processorn jag hade.. (tills jag köpte en 2600k för nån månad sen..)

Kommer inte ihåg vad jag betalade, men jag minns att jag köpte en hel dator i delar, och första generationens iPod, och det slutade på ungefär 30kkr..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ironiskt nog är det det sista Ati/amd-kort jag haft.. ännu intressantare är att den satt ihop med en p3@1000mhz, och det var den sista intel processorn jag hade.. (tills jag köpte en 2600k för nån månad sen..)

Kommer inte ihåg vad jag betalade, men jag minns att jag köpte en hel dator i delar, och första generationens iPod, och det slutade på ungefär 30kkr..

Skickades från m.sweclockers.com

30kkr...Det räcker till en hel del prylar idag.
Jag lämnar alldrig AMD, men det framgår väl

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Herrejäklar... själv sitter man på ett par slitna kopparkablar från 60-talet ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Herrejäklar... själv sitter man på ett par slitna kopparkablar från 60-talet ^^

Ja, fast den är lite lynnig, nu fick jag ''bara'' 140Mbit/s när jag testade
Upp ligger alltid på ca 12Mbit/s

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja, fast den är lite lynnig, nu fick jag ''bara'' 140Mbit/s när jag testade
Upp ligger alltid på ca 12Mbit/s

Tja eftersom du har ganska många modekort av gigabyte och asus som jag gillar och ingen har gått sönder så undrar jag vilka kort du tycker är stabilast? har någon av de märken gått sönder? Msi är något jag aldrig skulle köpa i allafall förr var det skräp det vet jag men hur det är idag vet jag dock inte.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Tja eftersom du har ganska många modekort av gigabyte och asus som jag gillar och ingen har gått sönder så undrar jag vilka kort du tycker är stabilast? har någon av de märken gått sönder? Msi är något jag aldrig skulle köpa i allafall förr var det skräp det vet jag men hur det är idag vet jag dock inte.

Har haft två Gigabyte kort som jag har fått lämna tillbaks,
Kommer inte exakt ihåg men jag tror det var ett från kompletts fyndhörna och ett från PC-Citys konkurs.
Det ena slutade bara fungera tvärt, och det andra med ''hjälp'' av ''lite'' överklockning, det var typ 770 kretsar på dom.
MSI K9A2 och K9A fungerar, men jag vågar inte köpa MSI mera, vet inte varför?
Körde länge bara på Gigabyte kort, Ett med intel 775, där de små j***a blecken på sockeln blev böjda
Har haft ett gäng Gigabyte kort med inbyggd grafik 7xxG/SB710-750 som har funkat superbra, nu sålda.
Har bara ett GA-880GMA-UD2H m-ATX kvar som funkar bra.
Jag köper mycket på kompletts fyndhörna så jag får skylla mig själv om det inte fungerar. men peppar, peppar....
Hade några ASUS AM2 kort oxå, men drivrutinerna strulade och det blev inte bra,
ASUS Crosshair IV formula har jag 4st, och dom är kanonbra och har alldrig krånglat, V formulan tykte jag inte om med 990FX/SB950 pga. UEFI Bioset.
Crosshair IV Extreme för 1500:- på Webbhallen har jag inte provat än .
Har ett ASUS F1A75-M PRO FM1 oxå men det har jag inte kört så mycket än.
Ett Stort plus för Gigabyte är att ju nyare moderkort som man köper, desto nyare är drivrutins skivan och den senaste till 990FXA kortet har alla uppdaterade drivisar till 7, 8 & 9xx kretsarna, så jag kunde lägga in färska drivisar på polarens gamla moderkort med 7xx seriens kretsar.
ASUS kräver rätt skiva till rätt kort

Där gick det mycket bokstäver, men Gigabyte korten med inbyggd grafik är kanon, och lätta att jobba med.
ASUS ROG kort är perfekta för överklockning, även om jag inte gillar V Formulan.
UEFI-Bios är bara skit än så länge, Jag gillar det blåa med gula bokstäver, enda gången som jag vill ha blåskärm

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hur många datorer har du sammanlagt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Tja eftersom du har ganska många modekort av gigabyte och asus som jag gillar och ingen har gått sönder så undrar jag vilka kort du tycker är stabilast? har någon av de märken gått sönder? Msi är något jag aldrig skulle köpa i allafall förr var det skräp det vet jag men hur det är idag vet jag dock inte.

MSi är fortfarande skräp för AMD moderkort

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDkenna:

Hur många datorer har du sammanlagt?

Skickades från m.sweclockers.com

16-17st tror jag
15 som är i gång eller på gång.
Ett par till som man kan sätta ihop med sunkdelar.
Jag flyttar om en hel del, när jag får något tokryck och köper någon nu del, så blir det omflyttningar igen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

16-17st tror jag
15 som är i gång eller på gång.
Ett par till som man kan sätta ihop med sunkdelar.
Jag flyttar om en hel del, när jag får något tokryck och köper någon nu del, så blir det omflyttningar igen

Hur kan du ha råd att ha 17 datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDkenna:

Hur kan du ha råd att ha 17 datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Kostar som en bra bil ungifär, jag har ju inte köpt allt på en gång.
Barnen (5) och andra nära släktingar får låna datorer av mig.
Dom får stå för kringutrustningen själva, Skärm, Mus/Tangentbord, högtalare mm.
Men jag kan kalla hem en dator när jag får en ny idé.
Men 5-6 stycken har jag själv, dock ''bara'' två på samtidigt, då jag bara har två bra skärmar lediga

Jag brukar ha en hyffsad dator för 4-6000:- på gång hela tiden, till försäljning, med delar som jag har dubbletter av eller som inte passar in i mina system.
Jag brukar alltid förlora ca 5000:- på en försäljning

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

är fel på bredbandskollen...det visar fel hastigheter för folk så du vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlinkeYYY:

är fel på bredbandskollen...det visar fel hastigheter för folk så du vet..

Hur vet man det då då?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Mest impad av farten på nätet, där går det undan!
Här ute på vischan ligger vi på runt 18mbit ned, 1mbit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Mest impad av farten på nätet, där går det undan!
Här ute på vischan ligger vi på runt 18mbit ned, 1mbit upp.

Det är fiber ända in i hubben i grannporten, sedan är det typ 20 lägenheter som delar, men många använder tv jacket
Då blit det fart över
Det ligger ett rikemans-bostadsoråde alldeles bröve, som bara har vischan uppkoppling än så länge
Det är ju ofta en fördel att bo i lägenhet, då det oftast satsas på internet och kabel-tv.
det var någon som påstod att Bredbandskollen inte alltid visar rätt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är fiber ända in i hubben i grannporten, sedan är det typ 20 lägenheter som delar, men många använder tv jacket
Då blit det fart över
Det ligger ett rikemans-bostadsoråde alldeles bröve, som bara har vischan uppkoppling än så länge
Det är ju ofta en fördel att bo i lägenhet, då det oftast satsas på internet och kabel-tv.
det var någon som påstod att Bredbandskollen inte alltid visar rätt

Aha på så vis

Körde nyss ett test på bredbanskollen, 20mbit ner, 2mbit upp, betalar för 24mbit så tycker det visar rätt ok iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Aha på så vis

Körde nyss ett test på bredbanskollen, 20mbit ner, 2mbit upp, betalar för 24mbit så tycker det visar rätt ok iaf.

394,64Mbit ner & 13,08Mbit upp nyss.
I TPTEST 5.0 fick jag 209,15Mbit/s i Bandbredd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Kanske en dum fråga, men hur kan bredbandskollen kolla din hastighet? Måste dem inte ha OTROLIGT högt bredband?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Kanske en dum fråga, men hur kan bredbandskollen kolla din hastighet? Måste dem inte ha OTROLIGT högt bredband?

Har ingen aaning, men dom räknar nog bara hur fort dom får svar från en dator.
Det står nog på deras hemsida, hur dom gör.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlinkeYYY:

är fel på bredbandskollen...det visar fel hastigheter för folk så du vet..

Jag skulle bra gärna vilja veta var du fått den här informationen ifrån eftersom den är helt inkorrekt
jämför man sin hastighet från bredbandbandskollen mot tex speedtest brukar den vara snarlik beroende på hur belastade servrarna är man testar på.

Skrivet av AMD_PERA:

Det är fiber ända in i hubben i grannporten, sedan är det typ 20 lägenheter som delar, men många använder tv jacket
Då blit det fart över
Det ligger ett rikemans-bostadsoråde alldeles bröve, som bara har vischan uppkoppling än så länge
Det är ju ofta en fördel att bo i lägenhet, då det oftast satsas på internet och kabel-tv.
det var någon som påstod att Bredbandskollen inte alltid visar rätt

Bor man i bostadsområde eller lägenhet så finns det ofta switchar insatta som fördelar fibern mellan lägenheterna, vissa gånger så begränsas inte hastigheten per port vilket gör att desto mindre internet andra använder desto mer kan man ta ut har varit med om få ut över 300mbit på en 10mbit lina.
Så detta är inget konstigt och med det där med att bredbandskollen inte visar rätt e bara bullshit den visar rätt enda gången då menar jag ändå gången den inte visar rätt är om du sitter på ett kommun när anslutet via lan direkt till stället där bredbandskollen servern står jag var med om de i stockholm när jag körde bredbandskollen på ownit och själva bredbandskollen servern lokalt på ownit man fick ut 10gbit för att det vara lokalt nätverk
för då mäter man inte längre internet hastighet utan lokal hastighet.
Men det brukar hända väldigt sällan du måste ofta sitta på en kommun eller på något sätt direkt ansluten till lan nätverket för en större operatör vilket är mindre sannolikt.

Skrivet av Swedishg33k95:

Kanske en dum fråga, men hur kan bredbandskollen kolla din hastighet? Måste dem inte ha OTROLIGT högt bredband?

Jo vad är de konstiga med otroligt högt bredband 10gbit barebone e inget konstigt idag

Jag har mätt mig både på 100mbit linor såväl som 1000mbit linor och 2000.mbit linor på ställen som speedtest.net samt tptest aka bredbandskollen och det har funkat hur bra som helst jag har fått ut snarlika resultat på båda
Så tjänster som bredbandskollen eller speedtest har ganska rejäla nätverk.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

du har inte lite datorer fan vill oxå pyssla så med en massa datorer! mer än halva nöjet är att pilla i dem och montera och dona på 5+

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

du har inte lite datorer fan vill oxå pyssla så med en massa datorer! mer än halva nöjet är att pilla i dem och montera och dona på 5+

Jag börjar få lite mycket delar nu
Det är kul att plannera ett bygge.
Jag använder Microsoft Excel, där jag har skapat en cell för varje del.
Om du vet hur Excel funkar så förstår du.
I den cellen finns alla data på delen samt länk till bla. komplett.se (dom har kvar alla delar i flera år i deras databas)
Sedan så kan jag flytta runt alla delar och ''bygga'' en dator i förväg.
Det är oxå ett bra sätt att hålla reda på alla delar.
Samt att inköpspriset summeras för varje bygge.
Ibland är det roligare att planera, än själva bygget.
Ibland så blandar jag runt delarna, så det blir mera användbart.
Då nästan alla delar passar till AM3 plattformen, så behöver jag inte ominstalera hårddiskarna varje gång, utan har ett par som funkar på flera datorer.
Om det dyker upp ''samma'' del i flera datorer så kan det bero på misstag, eller nydligen utbytt, eller som oftast att jag har dubbletter av vissa delar.

Min FX-8120 har jag haft kvar i plåtburken i flera veckor nu, samt FD Arc nr2 är oöppnad sedan i vintras, det gäller att inte riva upp paketen meddesamma
Men eftersom det inte går att ga flera än 99 bilder i galleriet så måste jag knoppa av lite.
Mitt ARC galleri är på gång och ett define kommer senare.
Det blir lite tomgång nu när AMD CPU inte presterar och AMD grafiken är så förbannat dyr
intel blir ju inget alternativ då jag måste byta användarnamn

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

fan vill ha BBB som fan

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)