Snabbare processorer från AMD mot slutet av året

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Semjonov:

Uh, en AMD x6 håller ju i bästa fall jämna steg med en Intel x4, och blir totalt slaktade av en Intel x6.

Det slängs kanske lite siffror hit och dit här, men eftersom AMD X6 ger Intel i7 quad core en match i flera tyngre arbetsapplikationer, är det inte dåligt eftersom den då faktiskt även ställs mot två- till tredubbelt dyrare processorer. Ifall du börjar ta in Intels hexa cores i jämförelsen är den billigaste utmanaren mer än 3 gånger så dyr som AMDs X6 1090T. Nu vet jag inte hur många här på Sweclockers som verkligen lägger 8 000 kr på bara processorn för att verkligen hamna i toppen, men jag skulle inte tro att det är särskilt många. För mig som inte är en gamer, och i min användning, ger AMDs hexa cores mer prestanda för pengarna. Vi får se när Intel presenterar hexa cores i ett mer lönsamt prissegment.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Det slängs kanske lite siffror hit och dit här, men eftersom AMD X6 ger Intel i7 quad core en match i flera tyngre arbetsapplikationer, är det inte dåligt eftersom den då faktiskt även ställs mot två- till tredubbelt dyrare processorer. Ifall du börjar ta in Intels hexa cores i jämförelsen är den billigaste utmanaren mer än 3 gånger så dyr som AMDs X6 1090T. Nu vet jag inte hur många här på Sweclockers som verkligen lägger 8 000 kr på bara processorn för att verkligen hamna i toppen, men jag skulle inte tro att det är särskilt många. För mig som inte är en gamer, och i min användning, ger AMDs hexa cores mer prestanda för pengarna. Vi får se när Intel presenterar hexa cores i ett mer lönsamt prissegment.

+1

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det slängs kanske lite siffror hit och dit här, men eftersom AMD X6 ger Intel i7 quad core en match i flera tyngre arbetsapplikationer, är det inte dåligt eftersom den då faktiskt även ställs mot två- till tredubbelt dyrare processorer. Ifall du börjar ta in Intels hexa cores i jämförelsen är den billigaste utmanaren mer än 3 gånger så dyr som AMDs X6 1090T. Nu vet jag inte hur många här på Sweclockers som verkligen lägger 8 000 kr på bara processorn för att verkligen hamna i toppen, men jag skulle inte tro att det är särskilt många. För mig som inte är en gamer, och i min användning, ger AMDs hexa cores mer prestanda för pengarna. Vi får se när Intel presenterar hexa cores i ett mer lönsamt prissegment.

Gulftown har ett artificiellt högt pris och "bang for the bucks" jämförelser känns inte värst meningsfulla. Inte minst med tanke på att du för samma pris (nästan) kan skaffa dig ett dubbel-CPU system.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ På den punkten är vi överens. Det artificiella priset är för oss som kunder lika reellt som alla andra priser.

Permalänk

Hoppas x4cores blir billigare fram till jul, x2cores borde inte få existera längre..de är onda (ta mitt ord för det).

Kommer x8cores våren 2011?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberjanne:

Hoppas x4cores blir billigare fram till jul, x2cores borde inte få existera längre..de är onda (ta mitt ord för det).

Kommer x8cores våren 2011?

Sommaren 2011 förmodligen...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det finns X8 redan men för servrar.
Finns även 12-kärniga.
Opteron 6100 Serie 8 eller 12-Core sockel G34