Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Är du seriös eller ironisk? Hur som helst - ja. bättre specs = bättre dator.
Man skulle kunna säga att det handlar om kvalité osv också, men pratar man om kvalité så kan man knappt nämna mac.

Till en viss del, men specifikationer är inte allting. Det finns fler saker som gör en dator bra.

Dålig kvalité på Mac? Om du säger det, så stämmer väl det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Är du seriös eller ironisk? Hur som helst - ja. bättre specs = bättre dator.
Man skulle kunna säga att det handlar om kvalité osv också, men pratar man om kvalité så kan man knappt nämna mac.

Innan jag köpte min MBP så höll jag med dig. Jag var också så naiv och outbildad så jag trodde att om datorn har bättre specifikationer så är datorn bättre. Att specifikationerna var allting. Ändå köpte jag MBP som kostade nästan 10k och hade inte mycket bättre specifikationer än en PC på Siba för 5k.

Nej det är inte bara specifikationerna som spelar roll. Att du lägger till kvalité spelar inte heller mycket större roll. Det är den mer generella känslan av när man använder datorn och jag har aldrig någonsin upplevt samma känsla som jag får när jag använder min MBP, när jag använder en PC - oavsett vilka "specs" den PCn har.

Visst är det jättekul att kunna skryta i olika benchmarks att man har en grym PC som klarar dom senaste spelen med högsta inställningarna. Men det klassar jag inte som en bättre dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Är du seriös eller ironisk? Hur som helst - ja. bättre specs = bättre dator.
Man skulle kunna säga att det handlar om kvalité osv också, men pratar man om kvalité så kan man knappt nämna mac.

För en ren speldator...Ja. Då är spec allt.

För oss som inte spelar eller inte har det som högsta prioritet så Nej. Visst är det fortfarande en viktig del i helheten men finns så många andra bitar att väga in i val av dator, flera som är viktigare än ett par Hz hit eller dit.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

För en ren speldator...Ja. Då är spec allt.

För oss som inte spelar eller inte har det som högsta prioritet så Nej. Visst är det fortfarande en viktig del i helheten men finns så många andra bitar att väga in i val av dator, flera som är viktigare än ett par Hz hit eller dit.

Skrivet av Tanax:

Innan jag köpte min MBP så höll jag med dig. Jag var också så naiv och outbildad så jag trodde att om datorn har bättre specifikationer så är datorn bättre. Att specifikationerna var allting. Ändå köpte jag MBP som kostade nästan 10k och hade inte mycket bättre specifikationer än en PC på Siba för 5k.

Nej det är inte bara specifikationerna som spelar roll. Att du lägger till kvalité spelar inte heller mycket större roll. Det är den mer generella känslan av när man använder datorn och jag har aldrig någonsin upplevt samma känsla som jag får när jag använder min MBP, när jag använder en PC - oavsett vilka "specs" den PCn har.

Visst är det jättekul att kunna skryta i olika benchmarks att man har en grym PC som klarar dom senaste spelen med högsta inställningarna. Men det klassar jag inte som en bättre dator.

Några processorkärnor hit eller dit, ett par ghz, någa gb RAM, vad gör det för skillnad egentligen?
Själv hatar jag fönsterhanteringen i OSX. Känsla är ju HELT individuellt, så det går inte att jämföra. Det som går att jämföra är specs och kvalitet. Om du personligen föredrar OSX eller W7, mus eller pekplatta hör inte hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Några processorkärnor hit eller dit, ett par ghz, någa gb RAM, vad gör det för skillnad egentligen?
Själv hatar jag fönsterhanteringen i OSX. Känsla är ju HELT individuellt, så det går inte att jämföra. Det som går att jämföra är specs och kvalitet. Om du personligen föredrar OSX eller W7, mus eller pekplatta hör inte hit.

Ja, vad spelar det för roll? Det är den upplevda känslan som är det viktiga, inte en siffra på ett papper.

Mac:ar håller alldeles utmärkt prestanda för vad jag och de flesta andra använder datorer till, hemma och på jobbet. Att de inte klarar de tyngsta grafiska spelen är för mig helt irrelevant, precis som OS X må vara för dig. Personligen värderar jag mjukvaran, byggkvalité, smidigt format, smarta lösningar som magsafe, underbar touchpad betydligt mer än vilket grafikkort som sitter i sålänge det är tillräckligt kraftfullt för att ge en bra upplevelse.

Du tar för givet att alla har samma prioritet som du om vad som är viktigt i valet av dator, så är inte fallet. Så nej, bättre spec betyder inte bättre dator.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Ja, vad spelar det för roll? Det är den upplevda känslan som är det viktiga, inte en siffra på ett papper.

Mac:ar håller alldeles utmärkt prestanda för vad jag och de flesta andra använder datorer till, hemma och på jobbet. Att de inte klarar de tyngsta grafiska spelen är för mig helt irrelevant, precis som OS X må vara för dig. Personligen värderar jag mjukvaran, byggkvalité, smidigt format, smarta lösningar som magsafe, underbar touchpad betydligt mer än vilket grafikkort som sitter i sålänge det är tillräckligt kraftfullt för att ge en bra upplevelse.

Du tar för givet att alla har samma prioritet som du om vad som är viktigt i valet av dator, så är inte fallet. Så nej, bättre spec betyder inte bättre dator.

Nej det gör jag inte. Jag har en macbook 2010. Magsafen funkade utmärkt tills det fastnade lite damm i den så det går bara in till hälften. Touchpaden funkade bra tills den fastnade intryckt. Det finns betydligt med och bättre mjukvara till windows.

Byggkvalitet ska vi inte prata om. Vill ju inte att någon ska bli rädd.

Permalänk
Medlem

Jag har påtvingats en Macbook Pro på jobbet och är ständigt irriterad när jag använder den. Jag har bett om att få köpa in en billig netbook att använda istället, men fått nej på det än så länge. Så upplevelsen av att använda en produkt är väldigt subjektiv, några gillar det ena, andra gillar det andra. Det enda vi kan enas om är väl att Apple har väldigt mycket högre påslag / marginaler på sina produkter. Jag kommer förmodligen att köpa en Win8 slate när de kommer ut så jag slipper alla de problem jag har med min nuvarande jobbdator.
För övrigt, för andra som "påtvingats" mac och som känner sig mest hemma i Unix-världen: Det går att skippa det grafiska gränssnittet och använda X10, då blir den betydligt mer användarvänlig när man skall göra stora filjobb och vill kunna automatisera saker ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej det gör jag inte. Jag har en macbook 2010. Magsafen funkade utmärkt tills det fastnade lite damm i den så det går bara in till hälften. Touchpaden funkade bra tills den fastnade intryckt. Det finns betydligt med och bättre mjukvara till windows.

Byggkvalitet ska vi inte prata om. Vill ju inte att någon ska bli rädd.

Det är ju precis vad du gör när du säger att bättre spec automatiskt betyder bättre dator. Det är ju din högst personliga åsikt, inte fakta.

Du ser inte mig säga att en mac är en bättre dator för att den kör OSX. Jag vet att inte alla tycker det, utan det är min personliga åsikt.

Skrivet av _MmattiasS_:

Byggkvalitet ska vi inte prata om. Vill ju inte att någon ska bli rädd.

Tror du att din begränsade erfarenhet säger något? Själv har jag aldrig upplevt något av det du nämner på varken mina privata eller på jobbmac:ar. Däremot har jag dåliga erfarenheter av HP:s elite workstations (som förövrigt kostade mer än en 17" MBP) men inte sågar jag samtliga HPs datorer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Några processorkärnor hit eller dit, ett par ghz, någa gb RAM, vad gör det för skillnad egentligen?
Själv hatar jag fönsterhanteringen i OSX. Känsla är ju HELT individuellt, så det går inte att jämföra. Det som går att jämföra är specs och kvalitet. Om du personligen föredrar OSX eller W7, mus eller pekplatta hör inte hit.

Precis det jag ville få fram! Specs spelar alltså ingen roll eftersom det är känslan som avgör och eftersom känslan är helt individuell går det således inte att säga vilken dator som är "bättre" för en specifik person då specifikationerna bara är en enda faktor i det hela.

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Precis det jag ville få fram! Specs spelar alltså ingen roll eftersom det är känslan som avgör och eftersom känslan är helt individuell går det således inte att säga vilken dator som är "bättre" för en specifik person då specifikationerna bara är en enda faktor i det hela.

Precis. Det enda man kan jämföra är specs och kvalitét, och där vinner de flesta stationära PC's lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Precis. Det enda man kan jämföra är specs och kvalitét, och där vinner de flesta stationära PC's lätt

Fast eftersom specifikationerna och kvalitén inte är allt så är det helt orelevant och därmed så kan ingen av varken Mac eller PC "vinna" eftersom det är helt och hållet upp till användaren. Du kan jämföra specifikationer och kvalité hur mycket du vill, det spelar ändå ingen roll.

Ta dagens MBP. Grundmodellen har en i5 dual core, 4GB RAM, 320GB HDD(5400rpm), inget grafikkort(använder det inbyggda HD 3000 i i5:an), ingen HDMI-utgång, enbart audio-out(ingen mic-in), etc. Den kostar 10k. Du kan hitta bärbara PC med dom specifikationerna för mindre än halva priset. Så varför köper då folk MBP ifall du kan få en likgiltig PC med samma "specifikationer" som den? För att specifikationerna spelar absolut ingen roll alls. Okej, lite. Men mindre roll.

Personligen - alltså min åsikt - så spöar min MBP skiten ur någon plastig bärbar PC med samma specifikationer. Har haft 2 bärbara PC och båda 2 har varit fula, tunga, snabbt blivit otroligt sega, den ena gick sönder 2 gånger, etc. Måste erkänna att jag också var orolig inför att köpa en MBP för 10k men den har hängt med mig nu i 2 år och fortfarande så är den riktigt bra, har inte haft några nämnvärda problem med den och den har bara rakt igenom skrikit kvalité och hållbarhet -- även ifall det finns likgiltiga PC för en bråkdel av priset jag betalade.

Min poäng är att även ifall du rent "konkret" kan jämföra specifikationer, i den mening att dator X har XYZ mera RAM och GHz på processor(eller dylikt), så har det i slutändan ingen betydelse ifall dator X får XYZ mera poäng i något benchmark jämfört med dator Y eftersom dator Y tilltalar mig mera.

Permalänk
Medlem

Observera att den har ljud ut och in i samma port. Dessutom kan displayporten utdata ljud och bild bättre än HDMI. Apple var igen en early adopter... Först nu börjar det bli vanligt med grafikkort som har Displayport. En annan sak som är viktig att komma ihåg är att apple använder delar av relativt hög kvalité och anpassar deras OS efter deras hårdvara: därför såelar min brors fe mrå gamla macbook up 1080p medans farsans 17" Asus som är knappa tre år gammal laggar. Den hade HDMI port också... Kanske om man betalar för nvidias software som använder GPUn för att räkna så kunde filmen flyta på som den ska.

Skrivet av Tanax:

Fast eftersom specifikationerna och kvalitén inte är allt så är det helt orelevant och därmed så kan ingen av varken Mac eller PC "vinna" eftersom det är helt och hållet upp till användaren. Du kan jämföra specifikationer och kvalité hur mycket du vill, det spelar ändå ingen roll.

Ta dagens MBP. Grundmodellen har en i5 dual core, 4GB RAM, 320GB HDD(5400rpm), inget grafikkort(använder det inbyggda HD 3000 i i5:an), ingen HDMI-utgång, enbart audio-out(ingen mic-in), etc. Den kostar 10k. Du kan hitta bärbara PC med dom specifikationerna för mindre än halva priset. Så varför köper då folk MBP ifall du kan få en likgiltig PC med samma "specifikationer" som den? För att specifikationerna spelar absolut ingen roll alls. Okej, lite. Men mindre roll.

Personligen - alltså min åsikt - så spöar min MBP skiten ur någon plastig bärbar PC med samma specifikationer. Har haft 2 bärbara PC och båda 2 har varit fula, tunga, snabbt blivit otroligt sega, den ena gick sönder 2 gånger, etc. Måste erkänna att jag också var orolig inför att köpa en MBP för 10k men den har hängt med mig nu i 2 år och fortfarande så är den riktigt bra, har inte haft några nämnvärda problem med den och den har bara rakt igenom skrikit kvalité och hållbarhet -- även ifall det finns likgiltiga PC för en bråkdel av priset jag betalade.

Min poäng är att även ifall du rent "konkret" kan jämföra specifikationer, i den mening att dator X har XYZ mera RAM och GHz på processor(eller dylikt), så har det i slutändan ingen betydelse ifall dator X får XYZ mera poäng i något benchmark jämfört med dator Y eftersom dator Y tilltalar mig mera.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Precis. Det enda man kan jämföra är specs och kvalitét, och där vinner de flesta stationära PC's lätt

Och då var vi tillbaks till äpplen och päron. Eller snarare äpplen och något som inte ens är en frukt.
Generellt när man pratar macar så pratar man om bärbara datorer.
Och då finns det genast väldigt mycket mer än prestanda som är viktigt.
Batteritid, vikt och touchpad kan vara ljusår viktigare än prestanda i det fallet.

Det finns väl ingen som säger emot att en stationär (särskilt hemmabyggd) pc utklassar en mac i prestanda per krona?
Men det finns andra värden som kan vara nog så viktiga.

Även i fallet imac så handlar det om en kompromiss med prestanda, smidighet och design. Givetvis kommer även här en hemmabyggd pc vinna i prestanda per krona, men det kanske inte är det viktigaste?

Mac pro bör inte jämföras mot hemmabygga pc eftersom den inte riktas inte mot samma marknad. Gång på gång så kan man visa på att jämfört med andra workstations från de stora tillverkarna så är prisskillnaden liten.

Och till sist, gillar man inte OS X, varför diskuterar man ens macar? Då kan man väl vara nöjd med windows och låta andra vara nöjda med OS X / linux / vilket OS man nu tycker passar en själv bäst?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ifall man bara spelar Blizzard spel.
Så rekommenderar jag en Macbook air/pro
Själv tycker jag att Mac har de bästa laptopsen i marknaden just nu, skulle aldrig tänka mig köpa en laptop för gaming utan mer för media samt surfning, något Mac vinner med draglängder. Att allting är integrerat samt låst har sina fördelar men bidrar också med några nackdelar.
Själv äger jag ingen mac, men efter 9000 trådar om PC vs Mac så bestämde jag mig för att testa en hos någon som har en.
Blev faktiskt förvånad och mina åsikter om Mac förändrades totalt
Otroligt snabbt uppstart och allt flyter på fint, som om man hade en stationär dator för 10k, blev jävligt förvånad över att det var en laptop som var så snabb.
Skit bra batteritid, man kunde spela spel hela vägen ner till tjeckien
Har faktiskt stöd för ganska många populära spel som råkar vara de spel jag spelar t.ex Starcraft 2.
Ultra portabel och väldigt skön att ha i knäna
Designen tycker jag är ful, men själv bryr jag mig inte eftersom i mina ögon så är alla laptops fula.
Sedan passade jag på att testa en Imac, visst det var stilrent med att det bara stack ut en kabel ur skärmen men tycker dock att jag skulle köpa en riktig stationär istället för Imac.
Nästa gång jag köper laptop så blir det mackbook air 13" helt enkelt, ska vänta och kolla hur Ultrabook kommer att vara men har helt enkelt haft för lite tid för att lära känna hur operativsystemet fungerar men allt flöt riktigt bra. Förr så var jag också en sådan naiv och oerfaren kille som kastade paj på apple varje dag, idag är det något helt annnat

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Felet du gör är att missförstå vem de där datorerna är menade för; motsvarande pc-varianter är inte billigare (eller i alla fall inte mycket). Se här: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1029681-jisses...

Även om Mac Pro är menad för företag så är den väldigt dyr.
En motsvarade server med samma processorer, dock ett HD6850 1gb, en 1TB hdd med 64mb cache (istället för 32 som Mac Pro har) och även inkluderat Microsoft Server 2008, kostar 10.000kr mindre.

Denna dator innehåller:
2st Xeon 2.4ghz 12mb L3 cache processorer
1st Intel Workstation board
6gb DDR3 ECC minnen
Radeon HD6850 1gb grafikkort
1TB 7200rpm 64mb cache
Plockade ut det stilrenaste chassit enligt mig hos Misco som hade stöd för utökad ATX, Corsair Obsidian Series 700D
Fläskade på med ett 1000w nätaggregat
Bluray spelare samt DVD-brännare
Microsoft Server 2008 (inte precis ett måste, finns ju linux distar också och dra av då 6301kr från slutsumman, likaväl är det inte ett måste med att köra server överhuvudtaget om det är en arbetstation).

Slutsumman bara hos Misco blev max 23.909kr exkl. frakt.
Det här är samma pris som för Quad core Mac pro i grundläge, den billigaste...

Motsvarade Mac Pro med:
2st Xeon 2.4ghz 12mb L3 cache processor
okänt moderkort
6gb DDR3 ECC minnen
Radeon HD5770 1gb
1TB 7200rpm 32mb cache
Apples chassi
okänt nätagg
DVD-brännare
vanliga OSX (inte server)

Slutsumma hos Apple blev 33.995kr inkl. frakt.

Dessa datorer är snarlika, enda som skiljer åt är operativsystemet och plocke-pin-datorn har även snabbare hårddisk, bluray samt bättre grafikkort (om det nu spelar roll). Tar man bort operativsystemet från plocke-pin-datorn blir slutsumman 17.608kr exkl. frakt, det enda nu som skiljer denna dator från Mac Pro är just operativsystemet och utseendet vilket ger ett prisskillnad på 16.387kr, stor skillnad för priset av ett Apple chassi och OSX...
Väljer vi att denna arbetsstation ska kunna köra t.ex. specifik programvara som kräver Windows så lägger vi till Windows 7 ultimate 64-bit för 2720kr och får en slutsumma på 20.328kr exkl. frakt.

Sen skiter jag fulla fan i den här "livscykeln" som alla pratar om, detta är Apples priser idag, är dem inte intresserade och justera priserna efter marknaden så får dem ta denna skit från folk som mig. Jag jämför vad som finns idag, inte imorgon...

Fördelen är när man köper en från Apple så får du direkt support för hela datorn. Plockar man ihop en dator så här så är det support del för del som gäller. Dock så finns det alltid företag som ger helhetssupport på dessa typer av datorer, vilket är bra, men har oftast då ett lite högre pris (ibland lägre om man handlar mycket från dem).

Edit: La även till hos Misco en tjänst där dem sätter ihop server datorn man valt och installerar operativsystemet åt en för 1811kr, så klart. datorn är klar för att köras när den kommer, som en Mac Pro...

Edit2: En HP workstation med samma specifkationer som Mac pron jag nämnde ovanför men saknar någon större grafikdel men med 2gb mer DDR3 minne, kostar 25.688kr hos Misco, dyrare än plocke-pin-datorn, men billigare än Mac Pro.

Edit3: Plus, HPn ger en 3 års garanti (på plats) medan Apple erbjuder 1års garanti, vilket är även stort plus för ett företag. Plocke-pin-datorn har från 2 år till minst 5 år på delarna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

En HP workstation med samma specifkationer som Mac pron jag nämnde ovanför men saknar någon större grafikdel men med 2gb mer DDR3 minne, kostar 25.688kr hos Misco, dyrare än plocke-pin-datorn, men billigare än Mac Pro.

Jo, det var väl ungefär samma situation i dell-fallet; apple är dyrare, men inte väldigt mycket i sammanhanget (och som sagt blir nog prestanda/krona bättre när nya mac pro kommer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Massor med snack om priser

Företag bryr sig sällan särskilt mycket om priset, och de som köper arbetsstationer är överlag företag. Visst, ska de köpa in en hel hög så tänker de sig säkert för lite men priset i sig är inte tillnärmelsevis lika viktigt som det är för "Danne, 17" som sitter på pojkrummet och försöker klämma ut så hög framerate som möjligt i det senaste FPS-spelet.

Och bara för att du inte bryr dig om vart i produktens livscykel vi befinner oss så betyder inte det att det är irrelevant.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Företag bryr sig sällan särskilt mycket om priset, och de som köper arbetsstationer är överlag företag. Visst, ska de köpa in en hel hög så tänker de sig säkert för lite men priset i sig är inte tillnärmelsevis lika viktigt som det är för "Danne, 17" som sitter på pojkrummet och försöker klämma ut så hög framerate som möjligt i det senaste FPS-spelet.

Och bara för att du inte bryr dig om vart i produktens livscykel vi befinner oss så betyder inte det att det är irrelevant.

Vad har det med saken och göra? Vi pratar nu om priset mellan Mac Pro och andra datorer med samma komponenter, inga hypotetiska gissningar om vad företag gör eller inte gör...

Livscykeln är irrelevant, om ett företag måste köpa nya datorer idag, ska dem vänta tills Apple bestämt sig för att uppgradera Mac Pron eller köpa den versionen som finns idag till överpris? för att sen om några månader känna sig grundlurade när en ny version med bättre komponenter finns ute men för samma pris?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Har detta varit uppe i tråden tidigare...?

Rätt intressant i alla fall.

Mac OS X Lion bättre än Windows 7
http://feber.se/mac/art/222571/mac_os_x_lion_bttre_n_windows_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Har detta varit uppe i tråden tidigare...?

Rätt intressant i alla fall.

Mac OS X Lion bättre än Windows 7
http://feber.se/mac/art/222571/mac_os_x_lion_bttre_n_windows_...

Citat:

En rätt bra genomgång tycker jag som visar att olika människor med olika förutsättningar inte alltid ska ha samma saker.

Vettig slutsat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Har detta varit uppe i tråden tidigare...?

Rätt intressant i alla fall.

Mac OS X Lion bättre än Windows 7
http://feber.se/mac/art/222571/mac_os_x_lion_bttre_n_windows_...

Helt och hållet off-topic men gud vilken söt unge!
Blir ju glad bara man ser henne

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

... de har även låst ute möjligheten till att transportera ljud via displayport.

Lustigt, jag och min sambo slutade just kolla på en film som vi spelade upp från min MBP kopplad till TV:n medelst DP > HDMI. Jag hörde ljud i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Lustigt, jag och min sambo slutade just kolla på en film som vi spelade upp från min MBP kopplad till TV:n medelst DP > HDMI. Jag hörde ljud i alla fall.

Du har ingen aning om vad du svara på va? Diskussionen gällde Mac Pro 4.1.
http://arstechnica.com/apple/news/2011/05/firmware-hack-can-t...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har ingen aning om vad du svara på va? Diskussionen gällde Mac Pro 4.1.
http://arstechnica.com/apple/news/2011/05/firmware-hack-can-t...

Oj då, så förargligt, jag orkade inte läsa all din mumbojumbo och knasiga argmuentation. Nåväl; detta är ju något som säkerligen kommer i kommande modell av Mac Pro. Jag förstår att det är jobbigt för dig som presumtiv kund av Apples datorer att vänta; vill man ha produkter av företag med få produktserier så får man ibland vänta och ge sig till tåls.

Under tiden du väntar kan du ju fundera på hur det funkar för företag som satsar på allt annat än kvantitet i sin produktkatalog. Det funkar ju inte att uppdatera sina modeller var och varannan månad; det borde till och med den mest fanatiska Apple-hataren inse och då är det ju självklart att du också inser det, för du är väl inte fanatisk?

Permalänk
Medlem

Jaha, så för att du inte orkar läsa vad jag skriver och känner dig dum när du får svar på tal så är det alltså fritt fram för dig att i nedlåtande ordalag göra antaganden om innehållet och om mig som person? Hur var det nu med att vara saklig?

Jag är inte presumtiv, jag är redan kund hos Apple.
Ja, det gällde som sagt Mac Pro 4.1, inte 5.1 som är ute nu. Det är alltså redan åtgärdat (men det hjälper som sagt inte min 4.1).
HP uppgraderar sin hårdvara varje kvartal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Ja, vad spelar det för roll? Det är den upplevda känslan som är det viktiga, inte en siffra på ett papper.

Mac:ar håller alldeles utmärkt prestanda för vad jag och de flesta andra använder datorer till, hemma och på jobbet. Att de inte klarar de tyngsta grafiska spelen är för mig helt irrelevant, precis som OS X må vara för dig. Personligen värderar jag mjukvaran, byggkvalité, smidigt format, smarta lösningar som magsafe, underbar touchpad betydligt mer än vilket grafikkort som sitter i sålänge det är tillräckligt kraftfullt för att ge en bra upplevelse.

Du tar för givet att alla har samma prioritet som du om vad som är viktigt i valet av dator, så är inte fallet. Så nej, bättre spec betyder inte bättre dator.

Du vet väll att specs är allt som ingår i datorn? Då inkluderas tuchpad och val av material till "chassit". Sen att säga att mjukvaran är bättre så menar du väll bara appels egna då va? För till och med win7 mosar osx när det kommer till multiplattforms program. Sen vilka smarta lösningar finns på mac som inte finns på pc? Det exluderar multituchen som är helt onödig och som inte har någon funktion som snabbar på arbetet enligt mig. Det som är skillnaden mellan osx och win7 är att användaren får veta vad som går snett på win7, medans osx bara hänger sig och inte talar om vad som är fel. Fördumning av användare är resultatet och detta gör så att apple folk inte klarar av andra os längre. Därför ökar produktförsäljningen och detta kommer växa lika fort som fördumningen sker.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

OSX är värdelöst på att multitaska med, satt häromdagen med en MBP och hade Word igång, för att starta ett annat program måste man först minimera programmet till dockan och sen starta det nya, helt sjukt dåligt, så där var det med Windows 3.11 början 90-talet.

Blev helt vansinnig på skiten, för att inte prata om Finder, är det nån kvarleva sen OS9 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

OSX är värdelöst på att multitaska med, satt häromdagen med en MBP och hade Word igång, för att starta ett annat program måste man först minimera programmet till dockan och sen starta det nya, helt sjukt dåligt, så där var det med Windows 3.11 början 90-talet.

Blev helt vansinnig på skiten, för att inte prata om Finder, är det nån kvarleva sen OS9 eller?

Fast det problem som du beskriver finns nog snarare nånstans mellan stolen och skärmen än i OSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Du vet väll att specs är allt som ingår i datorn? Då inkluderas tuchpad och val av material till "chassit". Sen att säga att mjukvaran är bättre så menar du väll bara appels egna då va? För till och med win7 mosar osx när det kommer till multiplattforms program. Sen vilka smarta lösningar finns på mac som inte finns på pc? Det exluderar multituchen som är helt onödig och som inte har någon funktion som snabbar på arbetet enligt mig. Det som är skillnaden mellan osx och win7 är att användaren får veta vad som går snett på win7, medans osx bara hänger sig och inte talar om vad som är fel. Fördumning av användare är resultatet och detta gör så att apple folk inte klarar av andra os längre. Därför ökar produktförsäljningen och detta kommer växa lika fort som fördumningen sker.

För de allra flesta så står det rätt klart att när man pratar hårdvaruspecar oftast menar just komponenterna i produkten. Men visst, jag borde vara tydligare för sådana som vill märka ord...

Med mjukvara menar jag operativsystemet. Vad gäller övrig mjukvara i mitt jobb använder jag flera av de utvecklingsverktyg jag använde när jag körde Window (som exempelvis intellij idea). Det fungerar precis lika bra som det gjorde på i Windows miljö, samt att jag slipper viss annan mjukvara jag behövde tidigare i och med att OSX är baserat på unix. Detta är även ett plus för mig då det gör min lokala utvecklingsmiljö mer lik vår test-/prodmiljön som kör linux.

Att OS X skulle fördumma är så löjligt att det inte är värt att kommenterna...

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Att OS X skulle fördumma är så löjligt att det inte är värt att kommenterna...

Sluta försöka verka smart när du ändå inte kan ge några argument.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |