Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olmen:

Gud vilken skön tråd! Sweclockers kunde göra en fantastisk bok bara av de helt sinnessjuka kommentarerna som finns här

Själv arbetar jag med båda, plus flera linuxdistar och kan inte säga att någon är objektivt bättre än den andra. Men min iMac som jag köpte 2006 ser fortfarande riktigt slick ut och har haft mycket få problem. Någon där ute som fortfarande är nöjd med sin 5 år gammla PC? 'nuf said.

Är du seriös?

För det första beror det på vad du använder datorn till. Använder man den till spel så är man mer eller mindre tvungen att uppgradera och efterhand byta ut datorn för att hänga med och kunna lira de senaste spelen.

Använder man datorn till att surfa, skriva word, redigera lite foron så klarar man sig på en 5000:- dator i säkert upp till 10 år med få eller inga uppgraderingar beroende på setup.

Detta gäller oavsett plattform och jag kan tillägga att vi har flera stycken PC:s som är upp till 7 (!) år som fortfarande rullar på och det fint. Tar man hand om sina grejer så håller dom. Detta oavsett plattform.

Så ditt inlägg är helt irrelevant i förhållande till verkligheten då du endast utgår från dig själv.

Jag hatar mac men inser också att de som använder skiten ser fördelar, liksom de vettiga mac-användarna inser att det finns fördelar med PC.

Nuf said,

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Använder man datorn till att surfa, skriva word, redigera lite foron så klarar man sig på en 5000:- dator i säkert upp till 10 år med få eller inga uppgraderingar beroende på setup.

Det där tror jag inte riktigt på, åtminstone inte om man skall ha någorlunda modern mjukvara. En dator för 5 000:- år 2001 var knappast något fartmonster, om du skulle försöka slänga in Windows 7 på den skulle den, ja du...

Citat:

Detta gäller oavsett plattform och jag kan tillägga att vi har flera stycken PC:s som är upp till 7 (!) år som fortfarande rullar på och det fint. Tar man hand om sina grejer så håller dom. Detta oavsett plattform.

Vilka är "vi"? Och kör ni med aktuell mjukvara? Jag sitter t.ex. mindre än fem meter från en NT4-server som fram till för några månader sedan användes i produktion (numera är den utbytt mot en virtuell maskin som fortfarande kör NT4 p.g.a. att en disk i RAIDen och ena nätaggregatet dog). Men, den servern skulle aldrig klara modern mjukvara, den kör bara Windows NT4 och en applikation. Jag har även stött på företag som styrde robotar med PDP-11:or så sent som runt 2000-2001 och som än idag kör PC-DOS för att styra svarvar och andra maskiner (PDP-11:orna byttes ut mot rackmonterade NT4-maskiner med en PDP-11-emulator och speciella instickskort för att kunna kommunicera med utrustningen). Men, det är inte det vi talar om här, eller hur?

Citat:

Så ditt inlägg är helt irrelevant i förhållande till verkligheten då du endast utgår från dig själv.

Du verkar göra detsamma.

Citat:

Jag hatar mac men inser också att de som använder skiten ser fördelar, liksom de vettiga mac-användarna inser att det finns fördelar med PC.

Nuf said,

Varför hatar du Macar?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Det där tror jag inte riktigt på, åtminstone inte om man skall ha någorlunda modern mjukvara. En dator för 5 000:- år 2001 var knappast något fartmonster, om du skulle försöka slänga in Windows 7 på den skulle den, ja du...

Vilka är "vi"? Och kör ni med aktuell mjukvara? Jag sitter t.ex. mindre än fem meter från en NT4-server som fram till för några månader sedan användes i produktion (numera är den utbytt mot en virtuell maskin som fortfarande kör NT4 p.g.a. att en disk i RAIDen och ena nätaggregatet dog). Men, den servern skulle aldrig klara modern mjukvara, den kör bara Windows NT4 och en applikation. Jag har även stött på företag som styrde robotar med PDP-11:or så sent som runt 2000-2001 och som än idag kör PC-DOS för att styra svarvar och andra maskiner (PDP-11:orna byttes ut mot rackmonterade NT4-maskiner med en PDP-11-emulator och speciella instickskort för att kunna kommunicera med utrustningen). Men, det är inte det vi talar om här, eller hur?

Du verkar göra detsamma.

Varför hatar du Macar?

Vi är min familj. Och nej vi kör inte W7 på de gamla P4:orna, där är det XP men det som var poängen är att de funkar bra efter 7 år. Däremot har vi flera C2D med W7 som är 4 år gamla som rullar på hur fint som helst. Även spel, på två av dessa trots föråldrade grafikkort (8800GTX, GTX285)

Jag utgick ifrån mig själv för att möta hans argument ja.

Jag hatar mac för de priser Apple sätter. Att de ska ha betalt är självklart med varför kan Dell, Acer, Sony, Toshiba, Asus etc hålla så mycket lägre priser? För att inte tala om när man bygger själv? 1000:- för ett W7HP är ju kanonpris. De låser sitt förbannade OS deras datorer så de kan mjölka pengar. Det är ingen välgörenhet nej men detta anser jag är ren global jävla ocker. Varför är en i7 dubbelt vär bara för att den sitter i ett mac-chassi och styr ett iOSx eller vad det heter?

Att det är stabilt etc är inget jag lyssnar på längre, W7 har inte krånglat en sekund för mig. Däremot 3:e parts program/mjukvara men detta tror jag kan störa i en mac också.

Pratar vi företag så finns det säkert orsaker till varför de kör mac och när det gäller företags- och proffsanvändning kan jag inget så det lämnar jag därhän.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vi är min familj. Och nej vi kör inte W7 på de gamla P4:orna, där är det XP men det som var poängen är att de funkar bra efter 7 år.

Nu blir jag lite nyfiken! Jag minns när jag körde XP att jag fick installera om operativsystemet lite då och då för att hålla det fräscht. Kör ni med orginalinstallationerna på de gamla datorerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vi är min familj. Och nej vi kör inte W7 på de gamla P4:orna, där är det XP men det som var poängen är att de funkar bra efter 7 år. Däremot har vi flera C2D med W7 som är 4 år gamla som rullar på hur fint som helst. Även spel, på två av dessa trots föråldrade grafikkort (8800GTX, GTX285)

XP är tio år gammalt. Knappast aktuell mjukvara.

Citat:

Jag hatar mac för de priser Apple sätter. Att de ska ha betalt är självklart med varför kan Dell, Acer, Sony, Toshiba, Asus etc hålla så mycket lägre priser? För att inte tala om när man bygger själv? 1000:- för ett W7HP är ju kanonpris. De låser sitt förbannade OS deras datorer så de kan mjölka pengar. Det är ingen välgörenhet nej men detta anser jag är ren global jävla ocker. Varför är en i7 dubbelt vär bara för att den sitter i ett mac-chassi och styr ett iOSx eller vad det heter?

Det är väl ingen som tvingar dig att köpa Apples produkter? Hatar du Oracle också? Deras produkter kostar ju multum. Och har du sett priset på en System Z-maskin från IBM? Det är bäst att du hatar dem också.

Sen kan jag ju flika in att min jobbdator är en Dell Precision, inköpspriset låg över 20 000 kr och flera av drivrutinerna till den är minst sagt bristfälliga, Dells "ControlPoint"-mjukvara brukar ett par gånger i veckan haka upp sig och ockupera alla cykler på en processorkärna, färgen flagnade på de svartmålade metalldelarna redan efter någon månad, flera små plastbitar har lossnat helt utan provokation. Visst har Apples maskiner också brister men jag har då aldrig haft tillnärmelsevis lika mycket problem med Apple-datorer som jag haft med Toshiba-, Acer- och Dell-burkar (och även andra, kommer du ihåg Compaq? Packard Bell?).

Gällande Mac OS X så går det att köra på andra datorer, det finns för mig bara inte någon anledning då orsaken till att jag (och många andra inom IT och utveckling) kör Mac är just för att jag vill ha ett komplett UNIX-system med bra användarupplevelse som fungerar "out of the box".

Och när det gäller processorerna så undrar jag vad du pratar om, de senaste generationernas iMac med Core i7 har faktiskt varit väldigt prisvärda vid lansering jämfört med både hembyggen och färdiga maskiner från olika Wintel-OEM-tillverkare.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Så nu är alltså snabbare processor, högre upplösning, snäppet lägre vikt, 128 GB SSD istället för 20 GB SSD + 320 GB snurrande rost och Thunderbolt-port "[...] överlag än[sic] sämre dator [...]"?

Edit: Såg precis att enligt acers hemsida har den samma minneshastighet som Macbook Air (men flera jämförelser online påstår att den har långsammare).

Lite slarvligt formulerat, men sämre dator sett till prestande per krona. Sorry.

Dessutom skillnaden mellan processorerna är obetydlig för datorns användsningsområde, disken beror på om man är ute efter mer utrymme eller snabbare utrymme (oset ligger dock på SSDn även på Acern).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Nu har jag kanske missat något i diskussionen, men varför behöver det vara aktuell mjukvara? Det handlade väl om att han hade gamla PCs som han fortfarande var nöjd med. Sedan kan han självklart köra modern mjukvara på datorerna även fast operativsystemet är gammalt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mludd:

23 995 är det för modellen med en processor, men visst är den fortfarande dyrare.

Ja, där har vi väl Mac Pros största problem för tillfället, det är länge sedan Apple uppdaterade innehållet i den så den ligger en bra bit efter konkurrenterna och man får inte så mycket för pengarna jämfört med när den nyligen blivit uppdaterad.

Ja, räkarnas ja, 23995 ska det ju såklart vara!

Mjo, visst, det känns kanske lite för klent för en dator som de påstår ska vara i det övre prestandaskiktet.

Men ja, hela hackintosh-grejen är nog helt olika intressant för alla. För den som vill ha en färdig datorlösning med OS-X på är ju den enda möjligheten att köpa en färdig från Apple. Sedan har ju vissa macar en speciell design som säkert tilltalar vissa, exempelvis iMac, här är det ju ett köp direkt direkt från Apple också det enda alternativet.

Hackintosh tilltalar nog mest de som har ett intresse av att bygga och "krångla" lite med datorer i överlag. Eller de som ligger på en väldigt tajt budget(som mig till exempel som är student) men ändå vill pröva på OS-X och därtill också ha bra prestanda i datorn.
Samt att man inte får störa sig på att ha en dator med "traditionellt utseende", alltså en vanlig burk, skärm och så vidare.

Tillhör man denna kategorin kan man nog tilltalas av detta. Jag är mycket glad över att jag blev informerad om detta sätt, för mig har det bara varit intressant och kul.
På vissa verkar det dock sticka riktigt mycket i ögonen när man nämner hackintosh. Ofta blir det även lekstuga i diskussionerna med löjliga argument från både Windows och Mac-folket, kan faktiskt vara rätt underhållande

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Här är ett bra exempel på att specifikationer inte säger allt, Acers nya ultrabook. Ser vettig ut på pappret och har bra specs till priset. Men i verkligheten? Värdelöst tangentbord, plastig känsla och urusel batteritid. Sådant ser man inte i ett datablad ...

http://thisismynext.com/2011/10/14/acer-aspire-s3-ultrabook-r...

Med tanke på att en MBA troligtvis håller längre och garanterat har vansinnigt mycket bättre andrahandsvärde torde ändå kostnaden bli lägre för en MBA, så prisargumentet är ju egentligen värt så mycket.

Ser ut at vara Apple älskare bakom thisismynext, gamla engadged folk.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Fördelen med Mac är just det, du får ett enhetligt system där operativsystem och hårdvara är designade av samma företag och som är mer eller mindre garanterat att fungera direkt när du kör.

Fast Apple har knappast designat Intelplattformen själva. Köper du en OEM dator med Windwos fungerar den också direkt när du kör.

Skrivet av mludd:

Det är dessutom ett fullfjädrat UNIX-system.

Jaha...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Gällande Mac OS X så går det att köra på andra datorer...

Varför skriver du så? Jag trodde det var allmänt känt att Appel lagt in spärrar, och att det saknas drivrutiner till en hel drös hårdvara, så inte en chans att OS X fungerar out-of-the-box. Hävdar du motsattsen är du välkommen hem till mig att försöka, jag har nämligen gått bet och det tillsammans med riktiga mac-nördar (den typen som inte har flickvän ens). Lyckas du ska du få.... 500kr? Okey?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Avstängd

Jag har en mac bärbar och en Thinkpad. Thinkpaden är den datorn som känns bättre i kvalite. Ingen snack om den saken. Macen är den som ser mest söt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fast Apple har knappast designat Intelplattformen själva. Köper du en OEM dator med Windwos fungerar den också direkt när du kör.

Jag påstod inte det heller, däremot så är kombinationen av hårdvara utvald och DELVIS designad av Apple. Och mjukvaran i sin tur är skriven för att fungera ihop med denna hårdvara (jämför med MS Windows som är ett generiskt operativsystem som är menat att fungera på lite vad som helst och ofta skickas med OEM-burkar med minst sagt tvivelaktigt drivrutinsstöd, för att inte tala om när man skall bygga en maskin själv och måste vara beredd på dumheter som att ett moderkort inte fungerar särskilt bra med en annan tillverkares grafikkort p.g.a. något firmwarekrångel, visst kan man sätta sig in i alla dessa produktspecifika egenheter men jag har då bättre saker för mig nuförtiden, min tid är värd för mycket för mig för att jag ska orka med det på min huvudsakliga arbetsstation, det var roligt när man var 16, värt det när man var 20 och fattig student och i dagsläget så köper jag hellre ett UNIX-system som fungerar direkt).

Citat:

Jaha...?

Hitta en annan UNIX-arbetsstation på marknaden som ligger i samma prisklass (Nej, Linux-hemmabygge räknas inte).

Citat:

Varför skriver du så? Jag trodde det var allmänt känt att Appel lagt in spärrar, och att det saknas drivrutiner till en hel drös hårdvara, så inte en chans att OS X fungerar out-of-the-box. Hävdar du motsattsen är du välkommen hem till mig att försöka, jag har nämligen gått bet och det tillsammans med riktiga mac-nördar (den typen som inte har flickvän ens). Lyckas du ska du få.... 500kr? Okey?

Vilka spärrar är det? Att de inte skickar med drivrutiner till hårdvara som de inte har stöd för är ju knappast en spärr i sig. Men visst, vissa småfixar måste man ju tvunget göra om man vill köra mjukvaran på hårdvara som inte täcks av licensen för mjukvaran. Ungefär som att du inte kan räkna med att motorn till en Volvo 740 ska gå att stoppa in i en gammal Impala utan några som helst modifikationer, den var inte byggd för det. Anser du kanske att SGI också lade in "spärrar" i IRIX för att det endast gick att köra på MIPS? Eller för att DEC/Compaq inte hade en version av Tru64 till x86 med stöd för Vodoo-kort?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Nu blir jag lite nyfiken! Jag minns när jag körde XP att jag fick installera om operativsystemet lite då och då för att hålla det fräscht. Kör ni med orginalinstallationerna på de gamla datorerna?

Testa diskdefragmentering

Skrivet av mludd:

Dock så släpptes SP3 2007, och det är lika mycket, om inte mer, skillnad mellan xp SP2 och 3, än det är mellan de olika versionerna av OSX.
Det är ju helt upp till apple om de vill ändra och lägga till nya saker osv i sina nya operativsystem, eller om de vill ändra på så lite som möjligt, så att de som sitter på sju år gamla datorer fortfarande ska tycka att det flyter på bra.

Permalänk
Skrivet av mludd:

Vilka spärrar är det? Att de inte skickar med drivrutiner till hårdvara som de inte har stöd för är ju knappast en spärr i sig. Men visst, vissa småfixar måste man ju tvunget göra om man vill köra mjukvaran på hårdvara som inte täcks av licensen för mjukvaran. Ungefär som att du inte kan räkna med att motorn till en Volvo 740 ska gå att stoppa in i en gammal Impala utan några som helst modifikationer, den var inte byggd för det. Anser du kanske att SGI också lade in "spärrar" i IRIX för att det endast gick att köra på MIPS? Eller för att DEC/Compaq inte hade en version av Tru64 till x86 med stöd för Vodoo-kort?

Det är klart att de inte skickar ut drivrutiner till hårdvara som de inte har stöd för. Problemet är att de inte har stöd för så mycket.
Jämför inte äpplen med päron! I en dator från till exempel ASUS, kan du stoppa in ett grafikkort från nästan vilken tillverkare som helst, det kan du inte i en dator från apple, och det har ingenting med bilar att göra.

Självklart har lägger apple in "spärrar". Till exempel så stod det ju här på swec för ett tag sedan att det inte längre går att byta hårddisk i en iMac själv. Visst, du kan lämna in den till någon apple-store eller vvad de heter, men det beror ju på hur många tusen du är beredd att betala för lite mer lagring / en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är klart att de inte skickar ut drivrutiner till hårdvara som de inte har stöd för. Problemet är att de inte har stöd för så mycket.
Jämför inte äpplen med päron! I en dator från till exempel ASUS, kan du stoppa in ett grafikkort från nästan vilken tillverkare som helst, det kan du inte i en dator från apple, och det har ingenting med bilar att göra.

Bilarna var en liknelse.

Och om du talar om en laptop från ASUS så nej, då går det inte att lätt lägga till "ett grafikkort från nästan vilken tillverkare som helst", för stationära datorer så gäller dock detta i högre grad om vi bortser från saker som formfaktor (inte helt ovanligt att OEM-burkar kommer i chassin som inte har nog med utrymme för många grafikkort då de inte är menade att expanderas med dessa, man har helt enkelt kompromissat bort vissa saker).

Och det här är ju inte en "spärr" så mycket som ett designval.

Citat:

Självklart har lägger apple in "spärrar". Till exempel så stod det ju här på swec för ett tag sedan att det inte längre går att byta hårddisk i en iMac själv. Visst, du kan lämna in den till någon apple-store eller vvad de heter, men det beror ju på hur många tusen du är beredd att betala för lite mer lagring / en SSD.

Du kanske borde ha granskat den "kabelchocken" (som Aftonbladet skulle ha kallat det) lite noggrannare. På amerikanska och brittiska forum så var det flera personer som berättade direkt efter "avslöjandet" att de visst kunde byta disk, däremot så krävdes det en adapterkabel (som dock redan fanns på marknaden då Apple inte var de första som kört med just den lösningen). Det bör även nämnas att de som kom med "avslöjandet" var ett företag som själva sysslar med just modifikationer av Apple-hårdvara mot betalning...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mludd:

Bilarna var en liknelse.

Och om du talar om en laptop från ASUS så nej, då går det inte att lätt lägga till "ett grafikkort från nästan vilken tillverkare som helst", för stationära datorer så gäller dock detta i högre grad om vi bortser från saker som formfaktor (inte helt ovanligt att OEM-burkar kommer i chassin som inte har nog med utrymme för många grafikkort då de inte är menade att expanderas med dessa, man har helt enkelt kompromissat bort vissa saker).

Och det här är ju inte en "spärr" så mycket som ett designval.

Du kanske borde ha granskat den "kabelchocken" (som Aftonbladet skulle ha kallat det) lite noggrannare. På amerikanska och brittiska forum så var det flera personer som berättade direkt efter "avslöjandet" att de visst kunde byta disk, däremot så krävdes det en adapterkabel (som dock redan fanns på marknaden då Apple inte var de första som kört med just den lösningen). Det bör även nämnas att de som kom med "avslöjandet" var ett företag som själva sysslar med just modifikationer av Apple-hårdvara mot betalning...

Nej, självklart snackar jag om deras (så kallade) stationära iMac, eller en mac pro. Byta grafikkort på en laptop är inget jag tänker ge mig in på
Det är inget designval att göra så att OSX nästan bara fungerar felfritt på deras egna datorer. Det är ett steg i att ge folk "anledning" att köpa deras datorer, fast du kan få en annan lika bra mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, självklart snackar jag om deras (så kallade) stationära iMac, eller en mac pro. Byta grafikkort på en laptop är inget jag tänker ge mig in på

Formfaktorn på en iMac gör det dock i det närmaste omöjligt att samtidigt göra den kompatibel med t.ex. ATX eller Mini-ITX.

Gällande Mac Pro så finns det en hel del tredjepartshårdvara för den och du kan utan problem byta diskar och minne i den. Däremot så är det faktiskt en maskin riktad mot "proffskunder" (d.v.s. i första hand företag) och de är sällan inne i burkarna och rotar annat än för att installera hårdvara som verkligen är behövd (exempelvis olika I/O-kort för kommunikation med annan, proprietär, hårdvara).

Citat:

Det är inget designval att göra så att OSX nästan bara fungerar felfritt på deras egna datorer. Det är ett steg i att ge folk "anledning" att köpa deras datorer, fast du kan få en annan lika bra mycket billigare.

Enligt samma resonemang så är var även Commodore "onda" (de "låste" ju AmigaOS till sina egna maskiner), Sun var onda så Solaris förr i praktiken endast gick att köra på deras egna hårdvara (och de tidigaste x86-versionerna hade miserabelt få drivrutiner), DEC var onda då det krävdes en Alpha-processor och hårdvara från DEC för att köra Tru64 och så förstås SGI där IRIX endast gick att köra på SGI-burkar (och hårdvaran dessutom var så pass hemlig att det i praktiken var omöjligt att köra andra operativsystem än just IRIX, senast jag aktivt använde en SGI-maskin så var det närmaste man kom att köra Linux på just den modellen att man med lite god vilja kunde installera och boota Linux på den men grafikkortet var helt otillgängligt, fungerade inte ens i textläge så det var serieportskonsoll eller nätverket som gällde för att komma åt maskinen).

Bara för att det finns en massa människor som är uppväxta i Wintel-världen så betyder det inte att allt som inte fungerar precis som Wintel-världen är fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag påstod inte det heller...

Semantik kanske, men jag tolkade i alla fall "...operativsystem och hårdvara är designade av samma företag (Apple)" som ett påstående. Att OEM datorer har tvivelaktigt drivrutinsstöd är lika sant som att OSX aldrig skulle ha några buggar.

Skrivet av mludd:

Hitta en annan UNIX-arbetsstation på marknaden som ligger i samma prisklass (Nej, Linux-hemmabygge räknas inte).

Jaha...?

Skrivet av mludd:

Vilka spärrar är det? Att de inte skickar med drivrutiner till hårdvara som de inte har stöd för är ju knappast en spärr i sig.

Spärren sitter i kernel och känner av vilken hårdvara du försöker starta operativsystemet på. Därav begreppet hackingtosh då kernel är hackat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Spärren sitter i kernel och känner av vilken hårdvara du försöker starta operativsystemet på. Därav begreppet hackingtosh då kernel är hackat.

Det gäller väl bara AMD?
Nu var det länge sen jag sneglade på det, men det verkar bara som man behöver en bootloader eftersom pc'n inte har EFI (eller åtminstone inte samma typ av EFI)?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Semantik kanske, men jag tolkade i alla fall "...operativsystem och hårdvara är designade av samma företag (Apple)" som ett påstående.

Betoning gjord av dig, inte av mig. Det är väldigt fult att i en citering på det sättet försöka tillskriva någon något som denna ej sagt. Hela systemet är sammansatt av Apple och moderkortslayout och en hel del annat är av Apple. Bara för att enskilda komponenter är designade och tillverkade av andra så betyder det inte att Apple inte varit inblandade i designen av systemet.

Citat:

Att OEM datorer har tvivelaktigt drivrutinsstöd är lika sant som att OSX aldrig skulle ha några buggar.

Fast många OEM-maskiner har tvivelaktigt drivrutinsstöd, mitt alltid så lysande exempel är min jobblaptop från Dell (en Precision för runt 25k, deras "portable workstation"-serie), drivrutinerna till den verkar vara en eftertanke ihopslängd av ett gäng glada amatörer och intresset för att fixa dessa verkar också vara väldigt lågt.

Citat:

Jaha...?

Uppenbarligen så tycker du att det där med annat än Windows är bara fjanterier (att döma av bygget du har länk till i din signatur där du enbart skriver om Windows som operativsystem till systemet). Bara för att vi inte alla älskar Windows så betyder det inte att du har rätt och vi andra har fel. Vissa av oss är mer bekväma med UNIX-system och ser ingen mening i att bygga själva för att spara några kronor (med potentiellt slöseri av otaliga timmar) för att sedan få nöjet att konfa upp valfri Linux-distribution och hoppas att all hårdvara fungerar och sen följa det med konfiguration av en skrivbordsmiljö så att den fungerar någorlunda vettigt. Det var roligt i tonåren (d.v.s. på 90-talet) men jag har bättre saker för mig, åtminstone när det gäller min huvudsakliga arbetsstation, den ska bara fungera.

Citat:

Nu har jag visserligen inte själv trixat med Hackintosh på ett tag men mig veterligen så rör det sig, som json skriver, om att det inte går att köra på AMD-processorer. Tidigare fanns det några andra spärrar men det huvudsakliga hindret för de flesta är att de behöver en bootloader som emulerar EFI eftersom deras Wintel-datorer har BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

På P4 har vi gjort en ominstallation efter jag skaffade mig virus efter surfat på tveksamma sidor Men det tog också 2-3 år Däremellan har jag bara underhållt OS:et med defrag, viruscheck etc. Faktiskt ingen register rensning, det har jag börjat med först på senare tid.

Skrivet av mludd:

Det är väl ingen som tvingar dig att köpa Apples produkter? Hatar du Oracle också? Deras produkter kostar ju multum. Och har du sett priset på en System Z-maskin från IBM? Det är bäst att du hatar dem också.

Sen kan jag ju flika in att min jobbdator är en Dell Precision, inköpspriset låg över 20 000 kr och flera av drivrutinerna till den är minst sagt bristfälliga, Dells "ControlPoint"-mjukvara brukar ett par gånger i veckan haka upp sig och ockupera alla cykler på en processorkärna, färgen flagnade på de svartmålade metalldelarna redan efter någon månad, flera små plastbitar har lossnat helt utan provokation. Visst har Apples maskiner också brister men jag har då aldrig haft tillnärmelsevis lika mycket problem med Apple-datorer som jag haft med Toshiba-, Acer- och Dell-burkar (och även andra, kommer du ihåg Compaq? Packard Bell?).

Gällande Mac OS X så går det att köra på andra datorer, det finns för mig bara inte någon anledning då orsaken till att jag (och många andra inom IT och utveckling) kör Mac är just för att jag vill ha ett komplett UNIX-system med bra användarupplevelse som fungerar "out of the box".

Och när det gäller processorerna så undrar jag vad du pratar om, de senaste generationernas iMac med Core i7 har faktiskt varit väldigt prisvärda vid lansering jämfört med både hembyggen och färdiga maskiner från olika Wintel-OEM-tillverkare.

Som jag sa så är det bara P4 som har XP kvar, 7 år gammal, resten som är 4-5 år gamla med C2D har jag kört både vista och W7 utan problem. Den ena står hemma hos lillebrorsan med W7 64-bit just nu. W7 är ju kanon OS!

Ang priset var jag nog otydlig. Jag menar mot privatkonsumenter, ej företag då jag inte jobbar med Apples datorer kan jag ej uttala mig om detta kontra exempelvis Dell. Det jag vet är att bygger jag själv, köper OEM-dator eller laptop så får jag mycket mer hårdvara för pengarna än om jag köper mac. Eftersom jag spelar så är hårdvaran viktig för mig. Visst kan man argumentera om byggkvalité etc men du har ju garanti på plastburkarna med. Och bygger du själv kan du välja chassie efter egen smak, du lär dig komponenterna, att ta hand om datorn.

Sen finns det PC alternativ som också kostar multum gentemot privatkunder men dessa är, som jag upplevt det, av hög kvalité och lite alu och skit som kan vara viktigt för några.

Om jag utgår från mig själv så kan jag inte bry mig minsre om det är plast eller alu som döljer min komponenter så länge den presterar som den ska utefter de pengar jag lagt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Betoning gjord av dig, inte av mig. Det är väldigt fult att i en citering på det sättet försöka tillskriva någon något som denna ej sagt. Hela systemet är sammansatt av Apple och moderkortslayout och en hel del annat är av Apple. Bara för att enskilda komponenter är designade och tillverkade av andra så betyder det inte att Apple inte varit inblandade i designen av systemet.

Fast många OEM-maskiner har tvivelaktigt drivrutinsstöd, mitt alltid så lysande exempel är min jobblaptop från Dell (en Precision för runt 25k, deras "portable workstation"-serie), drivrutinerna till den verkar vara en eftertanke ihopslängd av ett gäng glada amatörer och intresset för att fixa dessa verkar också vara väldigt lågt.

Uppenbarligen så tycker du att det där med annat än Windows är bara fjanterier (att döma av bygget du har länk till i din signatur där du enbart skriver om Windows som operativsystem till systemet). Bara för att vi inte alla älskar Windows så betyder det inte att du har rätt och vi andra har fel. Vissa av oss är mer bekväma med UNIX-system och ser ingen mening i att bygga själva för att spara några kronor (med potentiellt slöseri av otaliga timmar) för att sedan få nöjet att konfa upp valfri Linux-distribution och hoppas att all hårdvara fungerar och sen följa det med konfiguration av en skrivbordsmiljö så att den fungerar någorlunda vettigt. Det var roligt i tonåren (d.v.s. på 90-talet) men jag har bättre saker för mig, åtminstone när det gäller min huvudsakliga arbetsstation, den ska bara fungera.

Nu har jag visserligen inte själv trixat med Hackintosh på ett tag men mig veterligen så rör det sig, som json skriver, om att det inte går att köra på AMD-processorer. Tidigare fanns det några andra spärrar men det huvudsakliga hindret för de flesta är att de behöver en bootloader som emulerar EFI eftersom deras Wintel-datorer har BIOS.

Eftersom Apple stämt företag (Jag tänker på Psystar) som gjort produkter för Hackintosh kan man nog påstå att Apple spärrat OSX från at fungera på annan hårdavara.
Skrivet på min iMac i OSX Lion.

Källa
http://en.wikipedia.org/wiki/OSx86
"The Apple software license does not allow Mac OS X to be used on a computer that is not "Apple-branded".[2] The legality of this form of tying is disputed by companies such as Psystar, Bizon computer, PearC and MacPC who have attempted to release products using Mac OS on non Apple-machines. However, Apple claims the methods it uses to prevent Mac OS X from being installed on non-Apple hardware are protected by the DMCA, and in November 2009 won a summary judgement against Psystar on these grounds.[3]"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Eftersom Apple stämt företag (Jag tänker på Psystar) som gjort produkter för Hackintosh kan man nog påstå att Apple spärrat OSX från at fungera på annan hårdavara.
Skrivet på min iMac i OSX Lion.

Källa
http://en.wikipedia.org/wiki/OSx86
"The Apple software license does not allow Mac OS X to be used on a computer that is not "Apple-branded".[2] The legality of this form of tying is disputed by companies such as Psystar, Bizon computer, PearC and MacPC who have attempted to release products using Mac OS on non Apple-machines. However, Apple claims the methods it uses to prevent Mac OS X from being installed on non-Apple hardware are protected by the DMCA, and in November 2009 won a summary judgement against Psystar on these grounds.[3]"

Du talar om det juridiska, och det stämmer att på det planet så finns det begränsningar. När det gällde just Psystar så var det första de åkte dit på att de installerade Mac OS X på maskiner de sålde (vilket de inte fick enligt licensen), sen försökte de även att bara sälja Mac OS X och maskinerna separat men preppat så att man skulle kunna installera Mac OS X på Psystar-maskinerna utan problem (och med instruktioner för hur detta skulle göras vilket sammantaget också var otillåtet enligt licensen). Det som diskuterades här var dock inte det juridiska, det var rent tekniska begränsningar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Du talar om det juridiska, och det stämmer att på det planet så finns det begränsningar. När det gällde just Psystar så var det första de åkte dit på att de installerade Mac OS X på maskiner de sålde (vilket de inte fick enligt licensen), sen försökte de även att bara sälja Mac OS X och maskinerna separat men preppat så att man skulle kunna installera Mac OS X på Psystar-maskinerna utan problem (och med instruktioner för hur detta skulle göras vilket sammantaget också var otillåtet enligt licensen). Det som diskuterades här var dock inte det juridiska, det var rent tekniska begränsningar.

Det finns just tekniska begränsningar som kringgås (hack i hackintosh) med exempelvis iBoot/Multibeast eftersom Apple såväl tekniskt som juridiskt vill förhindra att OSX installeras på annan hårdvara än Apples.

Bara för att ett lås tekniskt kan dyrkas betyder det inte att dörren är öppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det finns just tekniska begränsningar som kringgås (hack i hackintosh) med exempelvis iBoot/Multibeast eftersom Apple såväl tekniskt som juridiskt vill förhindra att OSX installeras på annan hårdvara än Apples.

Bara för att ett lås tekniskt kan dyrkas betyder det inte att dörren är öppen.

Jovisst finns det begränsningar, merparten av dessa kan dock summeras som avsaknad av drivrutiner och Wintel-maskiner som har BIOS/EFI-boot som inte är kompatibla med OS X.

Och det börjar kännas lite off-topic om diskussionen handlar om "PC" (Wintel) eller Mac...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Betoning gjord av dig, inte av mig. Det är väldigt fult att i en citering på det sättet försöka tillskriva någon något som denna ej sagt.

Betoning gjord för att visa vad i ditt inlägg jag ursprungligen poängterade, och det ÄR dina egna. Och som jag redan förklarat så förstår jag nu vad du egentligen menar, så nog om den saken.

Skrivet av mludd:

...mitt alltid så lysande exempel är min jobblaptop från Dell (en Precision för runt 25k, deras "portable workstation"-serie), drivrutinerna till den verkar vara en eftertanke ihopslängd av ett gäng glada amatörer och intresset för att fixa dessa verkar också vara väldigt lågt.

Nu gör du en höna av en fjäder. Tänk om jag skulle döma ut alla Mac:ar på grund av en strulande serie. Glöm inte första generationens MBA med unibody och defekta grafikkort och nuvarande generation som brottades med rusande fläktar, det om något bevisar myten om att bara för att Apple är med är det ingen garanti för att det är felfritt.

Skrivet av mludd:

Uppenbarligen så tycker du att det där med annat än Windows är bara fjanterier (att döma av bygget du har länk till i din signatur där du enbart skriver om Windows som operativsystem till systemet). Bara för att vi inte alla älskar Windows så betyder det inte att du har rätt och vi andra har fel.

Hur var det nu med att tillskriva personer åsikter och egenskaper som de själva inte har gett uttryck för? Fult? Min hemsida är ovidkommande och har inget med diskussionen att göra.

Skrivet av mludd:

Kärnfrågan var om det går att installera OSX på vilken hårdvara som helst out-of-the box och det gör det inte. Sen att problematiken är mångbottnad med en kernel som samspelar med EFI och att Apple då och då släpper ny kernel för att försvåra Hackintosh, använder mer och mer instruktioner som inte stöds i äldre processorer som Pentium 4 och det faktum att min Intel Atom inte heller gillas av OSX är av akademisk art. Vill jag lösa det problemet startar jag en ny tråd. Men jag klarar mig bra med min MBA så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Betoning gjord för att visa vad i ditt inlägg jag ursprungligen poängterade, och det ÄR dina egna. Och som jag redan förklarat så förstår jag nu vad du egentligen menar, så nog om den saken.

Egna ord men betoningen påverkar hur läsaren uppfattar citatet. Så fortfarande ett fulknep.

Citat:

Nu gör du en höna av en fjäder. Tänk om jag skulle döma ut alla Mac:ar på grund av en strulande serie. Glöm inte första generationens MBA med unibody och defekta grafikkort och nuvarande generation som brottades med rusande fläktar, det om något bevisar myten om att bara för att Apple är med är det ingen garanti för att det är felfritt.

Jag har inte påstått att Apples produkter är felfria. Farligt nära att lägga ord i min mun här...

Citat:

Hur var det nu med att tillskriva personer åsikter och egenskaper som de själva inte har gett uttryck för? Fult? Min hemsida är ovidkommande och har inget med diskussionen att göra.

I det här fallet kan det ses som att ge igen med samma mynt. Och med tanke på att det utifrån dina inlägg verkar som att det enda du har att säga om att ha ett turnkey-UNIX-system out-of-the-box är "Jaha?" så är det svårt att inte tänka sig att du helt enkelt redan har bestämt dig för att Windows är bättre och därmed basta.

Citat:

Kärnfrågan var om det går att installera OSX på vilken hårdvara som helst out-of-the box och det gör det inte. Sen att problematiken är mångbottnad med en kernel som samspelar med EFI och att Apple då och då släpper ny kernel för att försvåra Hackintosh, använder mer och mer instruktioner som inte stöds i äldre processorer som Pentium 4 och det faktum att min Intel Atom inte heller gillas av OSX är av akademisk art. Vill jag lösa det problemet startar jag en ny tråd. Men jag klarar mig bra med min MBA så länge

Mjae, Hackintosh är en ganska rejält sidospår överlag i den här debatten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Jovisst finns det begränsningar, merparten av dessa kan dock summeras som avsaknad av drivrutiner och Wintel-maskiner som har BIOS/EFI-boot som inte är kompatibla med OS X.

Och det börjar kännas lite off-topic om diskussionen handlar om "PC" (Wintel) eller Mac...

Det är On-Topic enligt mig, jag är tvingad att äga en Mac för att kunna utveckla för samtliga mobila os (Android, iOS, Windows Phone). På den har jag såväl BootCamp som Parallels. Dvs vill man köra Mac OSX och Windows smidigt på samma burk är det Apple Original som gäller.

Så för mig är Apples hårdvara bäst (På fler sätt än BootCamp) men jag föredrar Windows, motsatsen till Hackintosh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det är On-Topic enligt mig, jag är tvingad att äga en Mac för att kunna utveckla för samtliga mobila os (Android, iOS, Windows Phone). På den har jag såväl BootCamp som Parallels. Dvs vill man köra Mac OSX och Windows smidigt på samma burk är det Apple Original som gäller.

Du är inte tvingad till något alls, du kan välja att inte utveckla för Apples iOS-plattform. Om du däremot vill ha tillgång till Apples mjukvara (som är till för Apples hårdvara då de säljer system, inte lösa komponenter) så sker det uppenbarligen på Apples villkor. Varför klagar du inte över att Visual Studio inte går att köra under Mac OS X? Och varför är inte Nintendos utvecklingskit för Wii gratis?

Jag skulle t.ex. gärna se Visual Studio under OS X, då skulle jag slippa Windows på min jobbdator och kunna ha en MBP eller MBA istället, men jag förstår att det är väldigt osannolikt.

Visa signatur