Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Samma hårdvara sedan 2006. Och hårdvaran i en PC är absolut inte open source.
Du får söka upp en SPARC-maskin för att ha en opensource-cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Vad menar du? Samma hårdvara sedan 2006. Och hårdvaran i en PC är absolut inte open source.
Du får söka upp en SPARC-maskin för att ha en opensource-cpu.

Jag kan byta ut all min hårdvara i min pc som jag vill från vilken tillverkare som helst genom vilken fristående butik som helst... IBM släppte väl det rätt så fritt en gång i tiden, eller hur?

Hur uppgraderar man en MAC & hur många fristående butiker kan man välja mellan samt hur stort är utbudet på komponenter?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag kan byta ut all min hårdvara i min pc som jag vill från vilken tillverkare som helst genom vilken fristående butik som helst... IBM släppte väl det rätt så fritt en gång i tiden, eller hur?

Hur uppgraderar man en MAC & hur många fristående butiker kan man välja mellan samt hur stort är utbudet på komponenter?

Samma som i alla pc-laptops, minne och hårdisk går utmärkt att byta.
Köper du en pc-motsvarighet till iMac eller mac mini så är det rätt samma.
Så vad vill du ha sagt egentligen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Samma som i alla pc-laptops, minne och hårdisk går utmärkt att byta.

Minne, HDD, WLAN, BT (ibland i WLAN kortet), samt '3G kort' (om det finns plats) är lite av vad som brukar vara vanliga utbytbara komponenter i en laptop.

I några fall kan man byta processorn (dock normalt med mer pill). GPUn är i regel no-go om den inte råkar vara MXM; vilket är sällsynt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Minne, HDD, WLAN, BT (ibland i WLAN kortet), samt '3G kort' (om det finns plats) är lite av vad som brukar vara vanliga utbytbara komponenter i en laptop.

I några fall kan man byta processorn (dock normalt med mer pill). GPUn är i regel no-go om den inte råkar vara MXM; vilket är sällsynt som fan.

Allt det kan du byta i Apples laptops.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det man vill ha sagt är att man kan inte stoppa in vilken hårdvara som helst i en apple maskin, man kan inte häller bygga en apple dator själv om man så önskar efter som mjukvaran är endast anpassad till viss hårdvara.

Vad jag läst ska det ex vara ganska klöddigt att få till en Hackintosh?

Eller är det kanske så att Apple har bättrat sig på denna punkt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag tror att det man vill ha sagt är att man kan inte stoppa in vilken hårdvara som helst i en apple maskin, man kan inte häller bygga en apple dator själv om man så önskar efter som mjukvaran är endast anpassad till viss hårdvara.

Vad jag läst ska det ex vara ganska klöddigt att få till en Hackintosh?

Eller är det kanske så att Apple har bättrat sig på denna punkt?

Hackintosh är olika svårt beroende på vilken hårdvara du har.

Det kan ta allt från att bara installera OSX till att få pilla i flera veckor med att få rätt flags och bugfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Samma som i alla pc-laptops, minne och hårdisk går utmärkt att byta.
Köper du en pc-motsvarighet till iMac eller mac mini så är det rätt samma.
Så vad vill du ha sagt egentligen?

Att PC har bättre flexibilitet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Att PC har bättre flexibilitet...

Det där sades ju dock redan för ett år sedan (i den här tråden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Att PC har bättre flexibilitet...

Fast på laptops har både Mac och PC rätt dålig flexibilitet och är relativt likgiltiga vad gäller det.
Du kan inte köpa VILKET grafikkort som helst och stoppa i din HP bärbar.

När det kommer till stationärt så håller jag med dig.. fast ändå inte.

I en iMac kan du uppgradera rätt mycket. Sen får du tänka på att det inte finns många(om ens någon??) motsvarigheter till iMac på PC-sidan. Om det nu finns det så skulle jag gissa på att det är lika mycket pill att uppgradera någonting i den som på iMac:en.

En Mac Mini är också väldigt minimal och därav svår att uppgradera och byta ut komponenter. Även här vet jag inte om det finns någon motsvarighet på PC-sidan som är lika liten som Mac Mini men den skulle säkerligen vara lika svår att byta saker i också pga det lilla utrymmet.

En Mac Pro är däremot väldigt lätt att uppgradera. Bara öppna sidopanelen, dra ut CPU-tray och byta/lägga till minnen. Enkelt att byta CPU också. HDDs är hotswaps. De optiska enheterna är enkla att byta också. Den enda begränsning är väl logikkortet som gör att du är begränsad till en viss typ av CPUs och en viss typ av minnen. Men annars så är den hur "flexibel" att uppgradera som helst.

Skulle inte säga att PC är mera flexibla än Mac.

Permalänk
Medlem

Jag pratar inte om det bärbara segmentet utan om stationära, en bärbar är bara intressant om jag kan få den för en begagnad dvd brännare & knappast ens då!

I det stationära segmentet så är PC helt överlägsen.... Laptpops lämnar jag till sitt öde men även där så slår PC MAC på fingrarna framför allt när det kommer till att hitta små billiga laptops, billigt finns btw. inte i Apples vokabulär!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag pratar inte om det bärbara segmentet utan om stationära, en bärbar är bara intressant om jag kan få den för en begagnad dvd brännare & knappast ens då!

I det stationära segmentet så är PC helt överlägsen.... Laptpops lämnar jag till sitt öde men även där så slår PC MAC på fingrarna framför allt när det kommer till att hitta små billiga laptops, billigt finns btw. inte i Apples vokabulär!

Jag besvarade din fråga om stationära datorer i min förra post också. Var god läs igen och kom med ett vettigt motargument istället för bara "PC är överlägsen".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Skulle inte säga att PC är mera flexibla än Mac.

Det finns en anledning till att ett populärt företag som apple endast har ett par % av datormarknaden jämfört med PC. Flexibilitet kan man nog ganska säkert räkna in som en stor punkt till varför det är på detta vis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Det ni antyder är fel.

Hårdvaran i Apple-maskiner är nästan uteslutande "off the shelf"-komponenter, precis som i din Wintel-burk. Skillnaden är hur den är ihopsatt, moderkortets layout och liknande. Men hårdvaran i sig är varken mer eller mindre stängd (kryllar av Wintel-burkar som inte har (m/micro/whatever)(ATX/ITX)-moderkort och små customlösningar som gör att du inte bara kan beställa ett nytt moderkort från Dustin (och liknande påfund).

Gällande mjukvaran så har ni även där fel. Windows är mer eller mindre 100% proprietärt, Mac OS X är däremot till stora delar byggt på just öppen mjukvara, det underliggande UNIX-systemet är open source och källkoden kan hämtas från Apples hemsida. Apple använder även i väldigt stor utsträckning öppna standarder "under skalet" medan MS av tradition antingen uppfunnit egna protokoll och standarder eller kört på Embrace, Extend and Extinguish med öppna industristandarder (t.ex. Kerberos där de medvetet gjorde så att deras implementation av Kerberos ej fungerade med andra implementationer för att låsa in sina kunder helt till MS-lösningar).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Det finns en anledning till att ett populärt företag som apple endast har ett par % av datormarknaden jämfört med PC. Flexibilitet kan man nog ganska säkert räkna in som en stor punkt till varför det är på detta vis.

Och av samma anledning har samma företag en orimligt stor del av vinsten och råkar snudda på titeln som världens högst värderade (börs)bolag. Faktum är att iPaden, som är väldigt oflexibel enligt denna hårdvarudefinition, sålde för dubbelt så mycket som hela Dells PC-försäljning under årets första kvartal.

Ergo, folk i allmänhet skiter fullständigt i allt vad flexibilitet heter.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Och av samma anledning har samma företag en orimligt stor del av vinsten och råkar snudda på titeln som världens högst värderade (börs)bolag. Faktum är att iPaden, som är väldigt oflexibel enligt denna hårdvarudefinition, sålde för dubbelt så mycket som hela Dells PC-försäljning under årets första kvartal.

Ergo, folk i allmänhet skiter fullständigt i allt vad flexibilitet heter.

Hmm förklara för mig hur vi kom in på Ipad i denna tråden? Vi pratar om datorer oavsett hur dålig den marknaden är just nu. Att ett företag har stor vinst visar bara på att folket som köper deras produkter får mindre för mer pengar, det säger inte så väldigt mycket om andelar på marknaden(uppenbarligen).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag pratar inte om det bärbara segmentet utan om stationära, en bärbar är bara intressant om jag kan få den för en begagnad dvd brännare & knappast ens då!

I det stationära segmentet så är PC helt överlägsen.... Laptpops lämnar jag till sitt öde men även där så slår PC MAC på fingrarna framför allt när det kommer till att hitta små billiga laptops, billigt finns btw. inte i Apples vokabulär!

Så, Apple har inte produkten du vill ha, alltså är de dåliga?
Jämför man med motsvarande produkter på pc-sidan så är de rätt likvärdiga både vad gäller pris och uppgraderingsmöjligheter.
Jämför man med pelles hemmabyggda tower så är det såklart en annan sak, men då jämför man ju äpplen och potatisar helt plötsligt...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det finns en anledning till att ett populärt företag som apple endast har ett par % av datormarknaden jämfört med PC. Flexibilitet kan man nog ganska säkert räkna in som en stor punkt till varför det är på detta vis.

Fast fortfarande så är Mac inte mindre flexibla än motsvarande PC-lösningar. Hittar du en PC motsvarande iMac som är mera flexibel och där du kan byta grafikkort(och dessutom vilket grafikkort som helst) så länka gärna till den produkten.

Mac är lika flexibla som PCs motsvariga produkter.
Däremot finns det färre Mac-lösningar då du kan plocka ihop en PC från lösa delar vilket du inte kan med Mac men det betyder inte att de Mac-lösningar som redan finns är mindre flexibla än PCs motsvarigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Mac är lika flexibla som PCs motsvariga produkter.
Däremot finns det färre Mac-lösningar då du kan plocka ihop en PC från lösa delar vilket du inte kan med Mac men det betyder inte att de Mac-lösningar som redan finns är mindre flexibla än PCs motsvarigheter.

Du säger att det finns färre Mac-lösningar där man kan plocka ihop en dator från lösa delar, menar du att det faktiskt finns en sådan lösning alls? Så man kan alltså gå ut till godtycklig butik, köpa sig den hårdvara man vill ha för en rimlig slant och sen förvänta sig att det kommer fungera med OSX? När det gäller Windows så är det i 99% av fallen bara till att köra på.

Ja låt oss säga att vi köpt två likvärdiga datorer(en PC och en MAC), nu vill jag byta CPU i båda datorer, behöver jag kontrollera något? Ja jag behöver såklart kontrollera så att CPUn passar på modekortet men finns det något annat? Ja troligen får man kolla så att OSX stöder bytet, behöver du ens fundera på det med en Windows maskin? Säg vidare att du inte kan byta till CPUn du vill ha utan att byta modekort, åter igen behöver vi inte fundera något nämnvärt i Windows maskinen, de e bara till att byta, hur är det med Macen?

Det är bara en liten bit av flexibiliteten, Sen har vi mjukvaran, PC/Windows har en enormt mycket större marknad vilket betyder fler program och högst troligen därmed också mycket bredare användnings område. Vad gör du om du inte gillar en viss mjukvara på PC/Windows? Jo du letar upp något annat som är passar bättre, vad gör du på en Mac om inte ett program stöder ditt arbetsflöde? Risken är tyvärr större här att du inte har så mycket att välja på.

Jag säger dock inte att Mac är dåligt på något vis, jag säger bara att det går inte jämföra flexibiliteten som en PC/Windows maskin ger i dessa avseenden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du säger att det finns färre Mac-lösningar där man kan plocka ihop en dator från lösa delar, menar du att det faktiskt finns en sådan lösning alls? Så man kan alltså gå ut till godtycklig butik, köpa sig den hårdvara man vill ha för en rimlig slant och sen förvänta sig att det kommer fungera med OSX? När det gäller Windows så är det i 99% av fallen bara till att köra på.

Ja låt oss säga att vi köpt två likvärdiga datorer(en PC och en MAC), nu vill jag byta CPU i båda datorer, behöver jag kontrollera något? Ja jag behöver såklart kontrollera så att CPUn passar på modekortet men finns det något annat? Ja troligen får man kolla så att OSX stöder bytet, behöver du ens fundera på det med en Windows maskin? Säg vidare att du inte kan byta till CPUn du vill ha utan att byta modekort, åter igen behöver vi inte fundera något nämnvärt i Windows maskinen, de e bara till att byta, hur är det med Macen?

Det är bara en liten bit av flexibiliteten, Sen har vi mjukvaran, PC/Windows har en enormt mycket större marknad vilket betyder fler program och högst troligen därmed också mycket bredare användnings område. Vad gör du om du inte gillar en viss mjukvara på PC/Windows? Jo du letar upp något annat som är passar bättre, vad gör du på en Mac om inte ett program stöder ditt arbetsflöde? Risken är tyvärr större här att du inte har så mycket att välja på.

Jag säger dock inte att Mac är dåligt på något vis, jag säger bara att det går inte jämföra flexibiliteten som en PC/Windows maskin ger i dessa avseenden.

Nej du uppfattade nog fel. Jag menar att det finns färre Mac-lösningar eftersom det finns oändligt många PC-lösningar då du kan plocka ihop PC-system utifrån lösa delar. Du kan inte det med Mac - därav färre Mac-lösningar. See my point? Och nej, du kan inte köpa vilka delar som helst och plocka ihop som PC. Du måste se till att moderkortet passar med CPUn och GPUn. Se till att chassis stöder moderkortets storlek. Etc. Skulle inte säga att det är 99% även ifall det är BETYDLIGT flera valmöjligheter när det gäller att sätta ihop ett datorsystem för PC än för Mac.

Eftersom du inte specifierar vilken Mac du vill jämföra med så blir det svårt för mig att komma med konkreta svar. Men låt oss säga Mac Pro vs en tower-PC. Byta CPU går superbra i båda förutsatt att den passar moderkortet. Att du skulle behöva kolla att OS X stödjer CPUn är bara bra i mina ögon, det betyder att OS X är optimerat för den CPUn. Men visst kan det vara en nackdel också. Dock ingen stor. Inte för mig.

I Mac Pro kan du byta logikkort(/moderkort) hyfsat enkelt, ja. Däremot så tror jag Mac Pro's logikkort stödjer samma sockel så du skulle inte tjäna på att byta logikkortet ifall den CPU du vill ha inte passar sockeln på logikkortet. Så ja, du är begränsad till en och samma sockel i detta fall.

Min tidigare post handlade inte om mjukvara i och för sig.. men att det finns färre program som stödjer Mac är inte en begränsning i OS X, det är en begränsning hos utvecklarna för programmen. Om dom inte vill stödja Mac är det deras val.

Ska dock bli intressant att se om Mac Pro får någon uppdatering nu när dom lanserar iPhone 5. Får se om dom erbjuder något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Eftersom du inte specifierar vilken Mac du vill jämföra med så blir det svårt för mig att komma med konkreta svar. Men låt oss säga Mac Pro vs en tower-PC. Byta CPU går superbra i båda förutsatt att den passar moderkortet. Att du skulle behöva kolla att OS X stödjer CPUn är bara bra i mina ögon, det betyder att OS X är optimerat för den CPUn. Men visst kan det vara en nackdel också. Dock ingen stor. Inte för mig.

Eftersom du inte specfierar vilken Mac Pro är det svårt att generalisera. Men låt oss säga att du har en 4.1 försök stoppa i en sexkärniga Xeon-processorer och minnen som arbetar i 1 333 megahertz istället för 1 066 megahertz så ska du få se på något roligt. Något som däremot går att göra på 5.1 och det har INGET med optimering av CPUn att göra (vad det nu innebär?), it's pure business. Visst det finns hack, men det är en annan historia.

Ledsen, men jag kunde inte låta bli när du lägger upp det så där

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Att ett företag har stor vinst visar bara på att folket som köper deras produkter får mindre för mer pengar, det säger inte så väldigt mycket om andelar på marknaden(uppenbarligen).

Att folk köper prylarna visar att de tydligen har något som konkurrenterna saknar. Och nej, kom nu inte med något gammalt om sekter, får och liknande.

Skrivet av ReZZiE:

Och Open Source?

Vilka open source-projekt är det du inte kan köra under mac (ja, det finns säkert jättemånga, men å andra sidan gäller även det omvända)? Några viktiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eftersom du inte specfierar vilken Mac Pro är det svårt att generalisera. Men låt oss säga att du har en 4.1 försök stoppa i en sexkärniga Xeon-processorer och minnen som arbetar i 1 333 megahertz istället för 1 066 megahertz så ska du få se på något roligt. Något som däremot går att göra på 5.1 och det har INGET med optimering av CPUn att göra (vad det nu innebär?), it's pure business. Visst det finns hack, men det är en annan historia.

Ledsen, men jag kunde inte låta bli när du lägger upp det så där

Som jag skrev;

Citat:

Förutsatt att den passar moderkortet

Observera, inte sockeln!
De sexkärniga processorerna passar alltså inte moderkortet, även ifall de i teorin skulle passa sockeln. Kanske märker jag ord men det du skriver är ju exakt det jag redan sagt.

Och som jag skrev i min första post:

Citat:

Den enda begränsning är väl logikkortet som gör att du är begränsad till en viss typ av CPUs och en viss typ av minnen.

så jag har även tagit med det om minnen.

Låt inte bli Alltid roligt. Har inga problem att bjuda på mig själv. Men försök läsa tidigare meddelanden innan du svarar på saker man redan skrivit om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att folk köper prylarna visar att de tydligen har något som konkurrenterna saknar. Och nej, kom nu inte med något gammalt om sekter, får och liknande.

Hehe sekter? Nä, men Apple tar ut mer pengar och därför ligger de också i topp som företag trotts att de har minimal marknad. Jag vill ju inte påstå att jag ser såvärst många som har Mac jämfört med PC, snarare tvärt om vilket stöder frågan om marknadsandelar.

De e bara till att inse att 90% av marknaden väljer hellre något annat än Apple uppenbarligen och visst måste det finnas anledningar förutom bara priser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe sekter? Nä, men Apple tar ut mer pengar och därför ligger de också i topp som företag trotts att de har minimal marknad. Jag vill ju inte påstå att jag ser såvärst många som har Mac jämfört med PC, snarare tvärt om vilket stöder frågan om marknadsandelar.

De e bara till att inse att 90% av marknaden väljer hellre något annat än Apple uppenbarligen och visst måste det finnas anledningar förutom bara priser.

Ja, Apple tar ut mera pengar för sina produkter. Sen kan man säga vad man vill om vad man får för priset och att det inte enbart är prestandan på hårdvaran utan byggkvalitén och produkten som helhet med OS X och allt vad det innebär som ingår i priset - det lämnar jag för en annan diskussion.

Men du kan inte säga att du inte ser så värst många Mac? Min lillebrors gymnasium(han pluggar media) har bytt ut en stor del av datorerna mot Mac. Ett annat media-gymnasium i Täby(Enskilda) ger ut Macbook Pro's till sina studenter(att låna givetvis) under perioden dom studerar där. Allt fler skolor byter till Mac och dom gör ju inte direkt små köp på 2-3 datorer utan det handlar om hela datorsalar. Mitt universitet använder Mac Pro i deras ljudstudio.

Det är bara till att inse att fler och fler väljer Apple's Mac och visst måste det säga en hel del eftersom priset ändå är ett premium-pris(à la Alienware-pris typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ja, Apple tar ut mera pengar för sina produkter. Sen kan man säga vad man vill om vad man får för priset och att det inte enbart är prestandan på hårdvaran utan byggkvalitén och produkten som helhet med OS X och allt vad det innebär som ingår i priset - det lämnar jag för en annan diskussion.

Men du kan inte säga att du inte ser så värst många Mac? Min lillebrors gymnasium(han pluggar media) har bytt ut en stor del av datorerna mot Mac. Ett annat media-gymnasium i Täby(Enskilda) ger ut Macbook Pro's till sina studenter(att låna givetvis) under perioden dom studerar där. Allt fler skolor byter till Mac och dom gör ju inte direkt små köp på 2-3 datorer utan det handlar om hela datorsalar. Mitt universitet använder Mac Pro i deras ljudstudio.

Det är bara till att inse att fler och fler väljer Apple's Mac och visst måste det säga en hel del eftersom priset ändå är ett premium-pris(à la Alienware-pris typ).

Varför tror du Apple går med enorma vinster? Jo för att deras kunder betalar mer för deras saker, d.v.s de har uppenbarligen rediga marginaler även om de sägs hålla god kvalité.

Det är möjligt att man på vissa skolor kör med Mac men de e troligen något stil med övriga marknaden d.v.s max 10%. Att man kör Mac för musik utbildningar är väll ändå inget konstigt, det är väll där Mac mer eller mindre har sina rötter? De körde Mac på musiklektionerna även där jag gick.

Vi får väll se de kommande åren om Apple lyckas öka sina marknadsandelar inom dator branschen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag kan byta ut all min hårdvara i min pc som jag vill från vilken tillverkare som helst genom vilken fristående butik som helst... IBM släppte väl det rätt så fritt en gång i tiden, eller hur?

Hur uppgraderar man en MAC & hur många fristående butiker kan man välja mellan samt hur stort är utbudet på komponenter?

Du har ingen som helst aning om vad open source betyder, så sluta släng dig med ord du inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Varför tror du Apple går med enorma vinster? Jo för att deras kunder betalar mer för deras saker, d.v.s de har uppenbarligen rediga marginaler även om de sägs hålla god kvalité.

Det är möjligt att man på vissa skolor kör med Mac men de e troligen något stil med övriga marknaden d.v.s max 10%. Att man kör Mac för musik utbildningar är väll ändå inget konstigt, det är väll där Mac mer eller mindre har sina rötter? De körde Mac på musiklektionerna även där jag gick.

Vi får väll se de kommande åren om Apple lyckas öka sina marknadsandelar inom dator branschen.

Uppenbarligen är folk villiga att betala mera av en anledning

Skrivet av ReZZiE:

Jag syftade på helheten och inte enbart Open Source för mjukvara... att man är lite mer låst. T.ex. MacBook Air/Pro, Mac mini och iMac är ju som redan nämnts många gånger om och om igen inte så föränderliga... finns några olika alternativ att välja på vid köpet såklart. Men efter det så har man inte några bra alternativ.

Men javisst... det här är ju givetvis inte några produkter som är riktade till den gruppen av köpare heller, och dessutom så är den här lösningen mer ekonomisk för Apple. Det handlar ju mest om pengar när det väl kommer till kritan.

I vilka PC laptops har du några större val? Och hur lätt är det i PC laptops att ändra saker i efterhand? Du kan byta RAM, HDD och diverse småsaker i både MBA och MBP. Mac Mini, finns det någon PC-motsvarighet till den? För annars kan man ju säga att Apple har en produkt-konfiguration PC INTE har. Och PC-motsvarigheten till iMac skulle jag också gärna vilja se. Och du kan byta diverse saker på både iMac och Mac Mini. Det är verkligen inte "efter det så har man inte några bra alternativ". Det är jättemånga som köper lägsta minnesvalet på Mac och sedan köper tredjeparts-minnen och uppgraderar själv. Inget bra val? Det är precis som på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

De sexkärniga processorerna passar alltså inte moderkortet, även ifall de i teorin skulle passa sockeln. Kanske märker jag ord men det du skriver är ju exakt det jag redan sagt.

Du skrev: "Byta CPU går superbra i båda förutsatt att den passar moderkortet", passar är precis vad processor och minne sägs göra - inte i teorin, utan i praktiken. Men det går knappast "superbra" eftersom Apple valt att låsa ute dessa av affärsmässiga orsaker. Ville bara sätta dit dit lite No big deal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe sekter? Nä, men Apple tar ut mer pengar och därför ligger de också i topp som företag trotts att de har minimal marknad. Jag vill ju inte påstå att jag ser såvärst många som har Mac jämfört med PC, snarare tvärt om vilket stöder frågan om marknadsandelar.

De e bara till att inse att 90% av marknaden väljer hellre något annat än Apple uppenbarligen och visst måste det finnas anledningar förutom bara priser.

Nja, visst vore det konstigt om det inte skulle finnas andra anledningar, men man kan väl inte dra så många slutsatser? Billiga produkter kommer alltid sälja (även om de utan tvekan är skräp kommer det alltid finnas folk som chansar, är nyfikna eller inte vet bättre (tänk på alla som köper billiga kinesiska surfplattor eller de billigaste datorerna på onoff)). Att sälja trots att man är dyrare än konkurrenterna kräver dock viss finess (ja, det finns säkert en och annan som vill vara värst, läser fel på prislappen/vad vet jag, men annars brukar väl folk vara rätt bra på att hålla i pengar?

Skrivet av ReZZiE:

Jag syftade på helheten och inte enbart Open Source för mjukvara... att man är lite mer låst. T.ex. MacBook Air/Pro, Mac mini och iMac är ju som redan nämnts många gånger om och om igen inte så föränderliga... finns några olika alternativ att välja på vid köpet såklart. Men efter det så har man inte några bra alternativ.

Säg det då. Open source (öppen källkod) betyder som sagt inte att man kan byta grafikkort som man vill; det innebär typiskt att man har tillgång till källkod så att man kan kompilera den aktuella mjukvaran för sin egen exotiska plattform.