Permalänk

vad är .NET?

Jag har sett detta på en massa saker men inte orkat brytt mig. Men nu då jag så smått börjat skriva i C++ så ser jag ju att det finns något som heter Microsoft C++.net eller VisuarBasic.NET.... va betyder det... är det bara ett sätt för M$ att tvinga programerare att välja komplimator som endast komplimerear Win32 apps, och som e "bättre" än "alla" andra komplimatorer...?

Permalänk
Medlem

.NET är en typ av plattform för att köra program på (plattformsober som jag förstått det). Ungefär som Java men antagligen lite mer optimerat för windows... Dock så kommer det att finnas fria implementationer av .NET också...

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan du läsa mera om det: http://www.microsoft.com/net/

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en sån där Code once, debug everywhere greja till...

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

.net verkar rätt lovande måste jag säga...

Man kompilerar sitt program till IL code som när användaren installerar det kompileras så att det funkar på just det systemet... Programmet funkar alltså överallt så länge klienten har framework-grejen...

Det är ju ett sätt för microsoft att sprida sina produkter till fler system

Till linux finns det nån grupp som håller på med en .net framework... mono kanske det heter... Har hört att microsoft (förutom till windows) också ska utveckla framework till bsd-osen...

Finns en rätt bra "artikel" på kuro5hin

Permalänk

OK, tack för alla svar. Ska läsa på nu

Permalänk

visst, det låter som en bra idé

-men jag gillar inte Microsoft och deras planer

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Det är en sån där Code once, debug everywhere greja till...

Helt klart den bästa förklaringen på vad .NET är

Permalänk
Medlem

coded once, optimized for everywhere (and anytime) är ju en annan version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirza
coded once, optimized for everywhere (and anytime) är ju en annan version

Var ju nästan så Sun sa om java.. och hur fan kan den optimera min kod? har jag skrivigt en bubble sort så kan den ju inte göra om det till en quicksort rakt av...

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Skämta lite ju...

http://www.kuro5hin.org/story/2002/10/2/43059/0319

Citat:

On top of this, we have the new Intel Itanium processors. These are Intel's next generation chips. They're backwardly compatible with x86 chips, but very badly. Any applications compiled for the x86 will run several times slower on them than on an x86. Code compiled for them, on the other hand, is apparently blindingly fast.
[...]
I think you can see where I'm going with this - by moving software to .NET, Microsoft frees themselves from the x86 pit. They need to compile the .NET framework for each platform they want to support, and they need to write the final compiler stage that converts the IL to machine code, and bingo your code runs on the new platform!
[...]
Microsoft wins, because they can scale up to higher end computers without you losing all the lovely software you like. Intel wins because you can use their lovely new chips. You win because you'll be using a version of Windows designed for your machine, not for one with a slightly different chip, because MS will be able to have the compiler be the efficient for the chip it's running on - so Athlons will have Athlon stuff enabled, P4s will have their speedups enabled, etc.
[...]
If you download an IL (.NET) applet, or install a .NET program, the installer can compile-from-IL upon installation. If chips get faster more rapidly than apps get large, then this is easily an overall win. (I nearly said a net win).

I guess Java could do this too, but for some reason the Java community is married to byte-code interpretation rather than compiling to machine code. (There are exceptions, I know).

Permalänk
Medlem
Citat:

Var ju nästan så Sun sa om java.. och hur fan kan den optimera min kod? har jag skrivigt en bubble sort så kan den ju inte göra om det till en quicksort rakt av...

Eller heapsort...

Permalänk
Medlem

ingen som har talat om att .NET faktiskt är ett os som släpps i december nån gång (planerat att göra det iaf)...

Visa signatur

DAW: CPU: C2D e6420@2,6 | Mobo: Asus P5B-plus | RAM 2Gb PC2-6400 800MHz | Grafik: Asus Extreme GeForce 7600GS | Powersupply: Corsair HX 520w | HD: 700Gb 7200rpm | Chassi: Antec P182 | Ljud: M-audio Delta Audiophile 192

Permalänk
Medlem

Ett OS? Från vem/vilka då om jag får fråga?? Aldrig hört talas om...

Permalänk
Medlem

Microsoft kanske Windows .NET tror jag det heter, lustigt nog

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Till linux finns det nån grupp som håller på med en .net framework... mono kanske det heter... Har hört att microsoft (förutom till windows) också ska utveckla framework till bsd-osen...

Studentrepresentanter för Microsoft på skolan (Chalmers, Göteborg) demonstrerade .NET i (nåt)BSD häromdagen. Som jag förstod det så var BSD-versionen klar men Linux-versionen dröjer lite till.

Citat:

ingen som har talat om att .NET faktiskt är ett os som släpps i december nån gång (planerat att göra det iaf)...

Det är serverversionerna av XP som döps till .NET, men som namnet antyder så är det lite mer i dom.

Tycker det är en liten miss av Microsoft att inte .NET-stödet inte fanns med i XP från början, det är lite trist att utveckla .NET-saker när folk måste ladda ner Runtime-modulerna först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Microsoft kanske Windows .NET tror jag det heter, lustigt nog

Smart jag känner mig nu då.. Det kunde man ju klurat ut rätt enkelt egentligen

Men det är ju inte ett helt nytt OS då om det bara är server versionen av XP, det är ju mera en grymt pachad version av XP kanske man kan säga?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag tror de menade att koden kompileras på maskinen den körs på och på så sätt "optimeras". Att det sen ändå blir jävligt långsamt är en annan femma

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu

Studentrepresentanter för Microsoft på skolan (Chalmers, Göteborg) demonstrerade .NET i (nåt)BSD häromdagen. Som jag förstod det så var BSD-versionen klar men Linux-versionen dröjer lite till.

Huh? Det enda jag känner till om unix och .NET är Mono och det har egentligen inget med Linux eller BSD att göra. Det är en implementation av .NET Framework för gnome.

Permalänk
Medlem

.net är bara ett steg mot att ms tar över all mjukvara i mobiler, handdatorer, pc, servrar osv
MSIL är helt enkelt java fast det kontrolleras av ms

det finns ju nått kallat dotGNU som jag tror är portning av dotnet

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Hedersmedlem

Yarrick: MSIL har inte mycket gemensamt med Java som språk. Det har en hel del gemensamt med Javas byte code, men fördelen med MSIL är att man kan kompilera flera olika språk till MSIL.

Permalänk
Medlem

Det heter Windows .NET server 2003 nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
...

Huh? Det enda jag känner till om unix och .NET är Mono och det har egentligen inget med Linux eller BSD att göra. Det är en implementation av .NET Framework för gnome.

http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?URL=/download...

Citat:

This implementation builds and runs on Windows XP and the FreeBSD operating system. It is released under a shared source initiative.

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Där ser man. Är det måntro det första som släpps under Microsofts "Shared Source"-licens?