Uppdatera från 10.04 till 10.10

Permalänk
Medlem

Uppdatera från 10.04 till 10.10

Hej, nu var det hyffsat länge sedan jag använde min ubuntu installation. Anledningen är att jag har köpt en Mac och använder mest den.

Nu idag så startade jag i alla fall upp min gamla PC och tänkte uppdatera. Om jag minns rätt så har jag för mig att update managern automatisk erbjuder den nya versionen efter att den officiellt har släppts, men så verkar inte vara fallet nu. När det fortfarande har varit beta så har man väl kört updatemanager -a eller nåt liknande, men ska man behöva det nu?

Update managern hitta iofs en väldan massa uppdateringar, men jag såg inget om en upgrade.
Kerneln uppdaterades och jag ligger nu på 2.6.32-25.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

10.04 Är ju LTS, så den uppdaterar inte automatiskt till nästa version. Du kan köra ditt kommando i terminalen, annars går det att ställa in hur den ska uppdatera i pakethanterarens grafiska frontend.

Permalänk

Gå in i Update Manager sen inställningar - uppdateringar längst ner ser du "uppgradering av utgåva" ändra den till "vanliga utgåvor" då ska Ubuntu 10.10 dyka upp som ett uppgraderings alternativ.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nu har jag förstört hela installationen tydligen och jag tror att det är mitt eget fel. Jag körde update-manager -d och fick då valet att uppgradera. Valde att påbörja uppgraderingen och alla filer laddades hem riktigt snabbt eftersom jag sitter på 100Mbit.
Sen när den började själva uppgraderingen så beräknade den tiden till över en timme.

Jag tänkte, men då kollar jag på nåt avsnitt av någon tv-serie så länge och startartade en MKV fil från min Windows partition, men standardmediaspelaren verkar inte kunna spela upp MKV, så jag tänkte att då laddar jag ner VLC från software centre. Det gick inget vidare utan den fastnade och sa att paket var skadade. Tänkte direkt att det var säkert eftersom jag höll på att köra en uppgradering samtidigt.
SÅ jag stängde software centre, men noterade att update managern verkade ha stannat av helt. Efter ca en minut så kom det även där upp ett felmeddelande om att uppgraderingen inte kan fortsätta eftersom skadade paket fanns.

SÅ med andra ord så har software center fuckat upp hela min ubuntu installation? Varför kunde den inte istället ha meddelat mig att vänta tills uppgraderingen var klar? Istället pajjar den paket utan att upplysa mig om det först. Det stod något om att en recovery var tvungen att köras för att lösa det hela.

Jag startar då om datorn och in i Ubuntu igen, då står det att inställningarna för power savings har något fel och mus och tangentbord har slutat att fungera. Startar om igen och väljer samma kernel fast recovery mode från bootmenyn. Den försöker ett tag, men stannar sedan helt utan förändring på skärmen. Jag väntar i 5minuter, men inget har hänt överhuvudtaget, så jag startar om igen i normalt läge, men varken mus eller tangenbord fungerar. Några tips som kan lösa det här snabbare än att slänga in en CD och installera 10.10 från scratch?

Har inte direkt något viktigt att förlora och har jag det så ligger det i /home vilket jag kan lämna utan formatering.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Det går väldigt fort att installera på nytt faktiskt. Efter att man valt var man vill installera så startas installationen direkt och filer börjar kopieras. Undertiden som det görs så ställer man in de grundläggande inställningarna som tidszon, tangentbordslayout osv. Tar väl knappt 15 minuter totalt innan man är igång igen. (Har bara testat att installera från usb-minne och inte att installera från CD).

Vet inte om det finns någon lätt fix om du inte ens lyckas starta från återställningsläget. Jag hade nog valt att installera om. Det är ändå något man bör göra med något års mellanrum för att rensa ut gamla filer och paket som blivit kvarlämnade.