Permissions för ubuntu användare

Permalänk

Permissions för ubuntu användare

Hmm jag har försökt att googla fram vad man ska ha för rättigheter så en vanlig användare ska kunna använda tabb-funktionen för att få fram kommandon utan att behöva vara "sudo" användare, men jag hittar inget.

Jag har två användare: apelsin, apple

apelsin är min "super" användare, som är medlem i sudo ... och kan göra allt.
Då kan man skriva tex "sam" och trycka tabb så kommer samba fram.

Men hur gör jag ett konto som inte ska kunna använda "sudo" men som även kan tabba fram kommandon som "apple" har tillåtelse att använda?

Just nu kan inte min "apple" användare göra det.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_eriksson:

Hmm jag har försökt att googla fram vad man ska ha för rättigheter så en vanlig användare ska kunna använda tabb-funktionen för att få fram kommandon utan att behöva vara "sudo" användare, men jag hittar inget.

Jag har två användare: apelsin, apple

apelsin är min "super" användare, som är medlem i sudo ... och kan göra allt.
Då kan man skriva tex "sam" och trycka tabb så kommer samba fram.

Men hur gör jag ett konto som inte ska kunna använda "sudo" men som även kan tabba fram kommandon som "apple" har tillåtelse att använda?

Just nu kan inte min "apple" användare göra det.

Öppna användarens .bashrc fil och lägg till följande:

if [ -f /etc/bash_completion ] && ! shopt -oq posix; then . /etc/bash_completion fi

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Du kan ju även ändra i /etc/bash.bashrc och se till så du har completion raderna ICKE bortkommenterade. Denna läses ju av alla användare

OT: Sedan har jag inte förstått varför man quotar om man svarar på inlägget som är direkt över? qoute är ju till för att få bättre sammanhang, inte smeta ner hela tråden med samma text 2 gånger i rad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Du kan ju även ändra i /etc/bash.bashrc och se till så du har completion raderna ICKE bortkommenterade. Denna läses ju av alla användare

OT: Sedan har jag inte förstått varför man quotar om man svarar på inlägget som är direkt över? qoute är ju till för att få bättre sammanhang, inte smeta ner hela tråden med samma text 2 gånger i rad?

För att TS ska få en notification att någon svarat.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Hmmm

if [ -f /etc/bash_completion ] && ! shopt -oq posix; then
. /etc/bash_completion
fi

Var redan där.
Men hmmm... måste användaren ha ett shell för att det skall fungera? Jag kan ha missat något när jag har skapat användare.
Någon som kan ge ett exempel på hur en standard användare skapas?

EDIT:
-----------------------------------------------
Jag löste det med:
sudo usermod -s /bin/bash apple

Är det korrket lösning?

Visa signatur

Mvh Emil