Permalänk
Medlem

Råd om kylning (H50 inkl)

Har lite svårt att veta hur jag ska ha min kylning upplagd pga. H50 nu. men har gjort en skiss över hur jag tänkt mig ifall och undrar om det kan fungera. kommer ha det exhaust pga. att datorn är i ett hörn och det blir ganska varmt där bak...

det är 2st EVGA 460 1GB GFX.

namnls-11.jpg picture by c123t3 - Photobucket

Permalänk
Medlem

kan du ha H50 i taket? annars som på bilden, men ta luften utifrån lådan, så får du kallare luft som kyler CPUn.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Ja jag kan ha den på taket, men blir det inte för mycket intake i sådana fall? blir bara en som drar ut luft i sådana fall, bortsett ifrån gfx och PSUn. känns som det kan rubba hela kylningen

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm... går det inte att sätta H50'n på övre hårddiskburen så att den tar i kall luft framifrån, med filter dessutom? Eller blir det för tight med grafikkorten då? :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Provade att lägga den där men har svårt att få den att nå ända fram, det är en bit mellan procesor och framfläkt

Permalänk
Medlem

bra riktningar utom på h50 som du bör sätta så den drar in luft. att de bara är en fläkt som drar ut de gör inget. Övertryck är bara bra, då damm har svårare att stanna kvar i chassit

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

lyckades fixa så att radiatorn sitter vid framsidan istället, då jag tog en fläktram framsom "vindtunnel" och corsairs fläkt bakom som drar den kala luften genom den. hoppas dock det räcket är jag fåt mitt moderkort igen då det verkar vara väldigt tight just nu, annars får jag väl komma på något annat skoj.. satte en noctua där Radiatorn var innan.

Permalänk
Medlem

du har ju två grafikkort som hjälper till att forsla ut luft också.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

vet inte om detta jag gjort kommer att fungera, men gör det inte det får jag köpa två fläkar och ha push/pull fram, då vet jag ifall att det räcker med avståndet, då jag märkte nu att corsairs fläktsladd inte räcker fram...

Permalänk
Medlem

vilket dåliga förslag, även corsair säger att man ska ta luften från chassi och blåsa ut den
tänk att om värme från grafikkort och processor blåses ut direkt ut från chassi så skillnaden blir några grader mellan den inne i chassi och den på utsidan, ska du dra in luft från utsidan genom radiator så i chassi hamnar allt värme från processor vilket ger dig några grader mindre på cpu men samtidig mer på gpu, minne, moderkort, hårddiskar, dessutom genom att ha fläktfilter på fläkten till radiator tappar du luftflöde genom den och det blir igen högre temp så egentligen får du högre temp på allt i dator, sen det är bättre att ha övertryck i chassi för att bli av med damm (om alla intake fans har dammfilter) så att ha fler in än ut är en bra lösning men tänk att luft från radiator ska direkt ut från chassi, unless du har öppet chassi så det spelar ingen roll

men om man tittar på din skiss så du kan flytta topp fläkten till baksidan och vända den så att den blåser in luft (sätt fläktfilter på den) och ha en H50 i taket så att den blåser ut, alltså med tre fläktar så tar in luft blir det övertryck vilket ska hjälpa blåsa ut luften för grafikkort och H50, det ända nackdelen är att en del värme från grafikkort kan sugas igen i chassi genom den fläkt på baksidan (men det är bara lite då värme sprids sig och blandas med luft utanför chassi)

Permalänk
Medlem

Köpte två noctua fläktar precis och gjorde så här. satte radiatorn på framsidan av chassit.

<-fläkt<-radiator-fläkt<-vindtunnel-chassi.
vindtunneln är för att slangarna var för korta så lyckades göra en förlängning.

fläktarna ligger på 1300rpm, men skulle kunna dra ned dom vid behov. kommer bli övertryck i chassit antagligen, men av varmare luft. provade att sätta radiatorn på toppen men det gick inte pga. att det blev för trångt. så mitt val var att ha en fläkt om jag har den på baksidan eller två fläktar om jag har den på framsidan.

http://i174.photobucket.com/albums/w100/c123t3/namnls2.jpg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xieliand:

Köpte två noctua fläktar precis och gjorde så här. satte radiatorn på framsidan av chassit.

<-fläkt<-radiator-fläkt<-vindtunnel-chassi.
vindtunneln är för att slangarna var för korta så lyckades göra en förlängning.

fläktarna ligger på 1300rpm, men skulle kunna dra ned dom vid behov. kommer bli övertryck i chassit antagligen, men av varmare luft. provade att sätta radiatorn på toppen men det gick inte pga. att det blev för trångt. så mitt val var att ha en fläkt om jag har den på baksidan eller två fläktar om jag har den på framsidan.

http://i174.photobucket.com/albums/w100/c123t3/namnls2.jpg

Ser bra ut tycker jag. Det enda som skulle kunna göra det liiiiite bättre är ju om du sätter "tunneln" mellan fläkt och radiator, så att fläkten får lite avstånd till radden. På så vis bör du få bättre täckning av kylflänsarna i.o.m. att den kan trycka in mer luft precis under fläktens centrum.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Ser bra ut tycker jag. Det enda som skulle kunna göra det liiiiite bättre är ju om du sätter "tunneln" mellan fläkt och radiator, så att fläkten får lite avstånd till radden. På så vis bör du få bättre täckning av kylflänsarna i.o.m. att den kan trycka in mer luft precis under fläktens centrum.

jo, tänkte på det efer jag läst runt lite, det kommer förmodligen att minska ljudnivån lite med. men är lite orolig över hur det kan bli med luftflödet och det än, sätter nog en halv cm avståndskiva mellan "pull"fläkten med för att ge lite avstånd

Permalänk

köp dom nya Silverstone fläktarna som har Statiskt tryck som ger focuserad push av luften rakt fram istället för att luften åker runt, kommer dock inte ihåg vad dom heter ska se ifall jag hittar de.

Silverstone Air Penetrator AP121

även en film som visar hur dom funkar
YouTube - Air Penetrator AP121 demonstration

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]