egen vattenkylning e mesigt. egen kompressor däremot!?

Permalänk
Medlem

egen vattenkylning e mesigt. egen kompressor däremot!?

aa! jag tänkte lite på det, å det kan itne vara alltför svårt, om man får rätt hjälp här. Vissa delar, de flesta, går lätt att skaffa in helt gratis. Det enda problemet är själva kondensatorn eller vafan den heter... som man stoppar på herr cpu.

Kompressor finsn i alla kylar å frysar, skroten..
radiator istället för feta gallret på frysen...
extra köldmedium kan man skaffa från flera frysar...
fläktar.. ja...
för det fungrear redan som ett kylsystem, bara att kondensatorn inte riktigt sitter på rätt sätt... så om man kan såga av den befintliga feta rörslängan, så fräsa till ett egen block, dra kylslang emellan... BAM! man har vapochill för billllig penning...

frågan e bara hur den delen ser ut... ska försöka hitta ritningen ännu mer, har sett den innan. om man sedan kan fixa en sån så borde det inte vara så svårt! kanske dubbla kompressorer i en stooor låda

hjälp mig gärna att lösa denna jobbiga uppgift! skulle va gott å få lite billigt å bra... inte jävla mainstream vatten

redan hittat bra sak:
By using a capillary tube (i.e. a tube with a small inner diameter) the same pressure drop can be obtained, before the refrigerant is being send into the evaporator.

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk

ja du.... denna länk har jag skickat många gånger...
http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?s=&threadid=6663...
(kompressor projekt)
lycka till

[EDIT]
vad ska du med kylblock till?! bygg så här!

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk

Låter intressant... Gör du det här och får det att funka så MÅSTE du lägga upp bilder

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

hehe, kylmediumet dunstar fort som fan... så det skulle vara roligt å veta hur du fyller systemet själv

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

äh, de funkar nog

jobbigt bara att hans bilder itne funkar :/

har kollat med asetek om man kan beställa reservdelar kanske kan fixa ett cpukit aslätt isåfall! om ajg får tillräcklgit emd info bygger jag skiten efter höstlovet, ska bort under det...

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk

en del funkar.... dom flesta funkar inte....... tråden e vell nått på 40 sidor lång så de tar en stund att läsa gemnom den men det lär löna sig i ditt fall....

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Medlem

har hittat flera hundra sidor nu, flera mkt bra! har hittat perfekta utförliga guider på allting, men vill fortfarande hitta nåt sätt att slippa sitta med en fet tub brevid datorn... vill ha ett helt slutet system! bra te å leta... för alla som vill ha lite info:

www.phase-change.com kolla i forumet där! wee!!!

nu ska man hitta kopparblock, sen nån som gillar att fräsa...

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

länken funkar jätte bra

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

As bra

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem

sådär ja, har fått mer info nu, krångligare än jag trodde, men jag ska fan inte ge mig!!

lycklig om jag bara får -10c för billig penning... bättre iaf än jävla vapochill för 3 papp!

ska kolla vad dom svarar på alla forum på mina frågor om köldmedium och tömming av system... ush va konstiga grejjor man ska tänka på! =D

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

ja har ett komplett fungerenad kylsystem te en frys.. frysen va på 230 liter.. så det e power i prylarna men vet inte hur ja ska få det att funka.. måste juh kopla och börja rör.. och fixa att block... men sen e det juh nästan inte nå mer.. nån som vet hur man gör?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

www.phase-change.com vet!
så att ni inte ska blanda ihop språken, condenser är kondensator, varm sak. evaporator kallar jag för förångare, för jag har inget bättre namn... den som ibland sitter på cpu, kall som satan... där tas massa energi upp!

jag tänkte på en annan, ofarlig lösning! Väldigt lätt å fixa också! Man fixar ett kylsystem från en frys, å tar ut hela kitet. så har man ett fungerande kylsystem, jobbigt bara att man måste fixa 2 st radiatorer också, större e bättre... sen tar man å kopplar loss den mesiga kondensatorn och förångarn å ersätter det med en radiator på varje ställe, man får även fylla på köldmedium för att fylla upp systemet tätt. lätt fixat...

så nu har man en gigantisk TEC kan man säga, en varm å en kall sida... den kalla sidan stoppar du sedan i tanken på ditt vattenkylsystem, och den varma nån annan stans... sen kn du lista ut vad som händer! energin från vattnet som har lite över rumstemp tas upp av förångaren som ligger i vattnet och transporteras till kondensatorn, där den tas bort jätteeffektivigast! så vattnet som ligger i din tank (som bör vara väldigt isolerad) blir kaallt, runt -20. helt dugligt, för du använder dig bara av vanlig vattenkylning ändå... fast det får en å undra, varför inte TEC?

har man stor tank bli också temparna lägre, eftersom mer energi kan tas upp ur vattnet, och du har mer vatten i systemet... som alltid...

vill man ha -50* så kör man med förångarn på coren istället som i prometia etc. men då får man fixa ett sånt block, inte direkt lätt... åsså måste man räkna ut kappilärtubernas längd å diameter, å måste fixa massa slangar... å isolering... jobbigt! så man tar å slänger skiten i vattnet istället å kör med den vanliga kylningen. kostar dig kanske 200:- å du får lite låga haxxortemps man kan ju köra kondensatorn utomhus också, så blir dä kallt!

en som lyckats bra:
http://www.phase-change.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9

fåse om jag orkar

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

gäller att vattnet inte stannar upp bara för då fryser väl hela skiten hihi

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna gå till en kylfirma och få lite tips? De om någon borde veta hur det funkar.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Har själv byggt ett kylsystem med kompressor, men får det inte att fungera riktigt. Kör med propan (R290). Problemet är att kylefekten avtar efter ca 30min , får ca -45 på några minuter men sedan efter ca 30min blir kompressorn skitvarm och kyleffekten avtar helt. Kan det vara kompressorn som är för klen eller trasig?

Visa signatur

XP 1700+@3119MHz=2:a i OC% SM JIUHB 0311 VPMW 2.2v direkt-die kompressorkyld - ABIT NF7s 2.0 - 2x256mb DDR TwinMOS - Radeon 9500np@9700pro@440/718MHz vattenkylt - 2*IBM 40gb raid0 - Lian-Li PC76 med homevapo REV 4 :::Kompressorkylningsguide

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som har testat när ni fyller osv?
Vad kör ni för gas? propan körde ju Asker iaf (har läst fler som kör med det)

Hur mycket kostar propanen? (he he kanske funkar med gasol? det är vell blandning av propan och butan?)

Nu på vintern så behöver man ju det inte men på sommaren så vill man ju gärna ha vattnet kallare än ute temp.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
El-nisse

Frågan är ju om kompressorn klarar av att kyla, den är ju byggd för intermittent drift?

iaf, Keep up the good work!

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
Frågan är ju om kompressorn klarar av att kyla, den är ju byggd för intermittent drift?

iaf, Keep up the good work!

Den kommer aldrig att orka.. Skaffa en prometia pummla och byt styrchipp så kommer ni att hamna på -60C

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Den kommer aldrig att orka.. Skaffa en prometia pummla och byt styrchipp så kommer ni att hamna på -60C

Har sätt många bygge som klarar det. Det gäller ju att ha aktiv kylning på kondensorn med mera. Sen finns det säkert olika typer. Jag tror inte att en kompressor från en kyl är gjord för att går 24/7 precis..

Permalänk

Prometia gör iof inte -60 på CPU:n , evaporatorn ligger på ungefär -40 och cpu:n ligger runt 0 sträcket.
Problemet man får med kompressor kylning är att man får en is bildning runt CPU:n ( beror förstås på vad man kör på för medium ) i en radie på runt 1-5 cm runt. Man får räkna med MYCKET kondens och kondens isolering!
Sen en grej är att ( vad jag har läst ) är att om man kör Athlon under -40 sträcket har C2 minnet en tendens att helt sluta fungera.
En viktig sak när man bygger är att få rätt längd och diameter på kapilärröret, för litet får man dålig effekt och det skadar kompressorn, för långt så får man hög effekt men skadar också kompressorn för att den måste arbeta på högtryck. ett bra sätt att undvika detta är att hitta ett komplett system som suttit i tex ett kylskåp och ta kapilärröet och kompressorn och sedan bara lägga till en evaporator ( beroende på om man ska direct-die )
Jag ska snart börja på mitt projekt, ska köra direct-die med en Danfoss kompressor och härdad slang istället för kopparör och svarva ut ett eget block ( har antagligen tillgång till silver så blocket blir nog silver eller koppar ) och det ska gå på R134.
Pics kommer sen när jag börjat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Euronymus
Prometia gör iof inte -60 på CPU:n , evaporatorn ligger på ungefär -40 och cpu:n ligger runt 0 sträcket.
Problemet man får med kompressor kylning är att man får en is bildning runt CPU:n ( beror förstås på vad man kör på för medium ) i en radie på runt 1-5 cm runt. Man får räkna med MYCKET kondens och kondens isolering!
Sen en grej är att ( vad jag har läst ) är att om man kör Athlon under -40 sträcket har C2 minnet en tendens att helt sluta fungera.
En viktig sak när man bygger är att få rätt längd och diameter på kapilärröret, för litet får man dålig effekt och det skadar kompressorn, för långt så får man hög effekt men skadar också kompressorn för att den måste arbeta på högtryck. ett bra sätt att undvika detta är att hitta ett komplett system som suttit i tex ett kylskåp och ta kapilärröet och kompressorn och sedan bara lägga till en evaporator ( beroende på om man ska direct-die )
Jag ska snart börja på mitt projekt, ska köra direct-die med en Danfoss kompressor och härdad slang istället för kopparör och svarva ut ett eget block ( har antagligen tillgång till silver så blocket blir nog silver eller koppar ) och det ska gå på R134.
Pics kommer sen när jag börjat

Prometian gör då bra mkt bättre än 0C orginal.. Det jag sa var att det går att "trimma" kompressorn.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
Frågan är ju om kompressorn klarar av att kyla, den är ju byggd för intermittent drift?

iaf, Keep up the good work!

kompressorn klarar 24/7 utan problem, men i ett kylskåp så är condenseraren mycket underdimesionerad för kompressorn går bara i korta stunder i ett kylskåp.
Har fixat problemet och nu fungerar allt perfekt får ca -14*c i fulload. Fixar bilder när jag får tag på kamera.

Visa signatur

XP 1700+@3119MHz=2:a i OC% SM JIUHB 0311 VPMW 2.2v direkt-die kompressorkyld - ABIT NF7s 2.0 - 2x256mb DDR TwinMOS - Radeon 9500np@9700pro@440/718MHz vattenkylt - 2*IBM 40gb raid0 - Lian-Li PC76 med homevapo REV 4 :::Kompressorkylningsguide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Hur gör ni som har testat när ni fyller osv?
Vad kör ni för gas? propan körde ju Asker iaf (har läst fler som kör med det)

Hur mycket kostar propanen? (he he kanske funkar med gasol? det är vell blandning av propan och butan?)

Nu på vintern så behöver man ju det inte men på sommaren så vill man ju gärna ha vattnet kallare än ute temp.

Kör med en stor 20L behållare med gasol (99% propan, max 1% butan) vet ej vad det kostar...

Visa signatur

XP 1700+@3119MHz=2:a i OC% SM JIUHB 0311 VPMW 2.2v direkt-die kompressorkyld - ABIT NF7s 2.0 - 2x256mb DDR TwinMOS - Radeon 9500np@9700pro@440/718MHz vattenkylt - 2*IBM 40gb raid0 - Lian-Li PC76 med homevapo REV 4 :::Kompressorkylningsguide

Permalänk
Medlem

Gasol har jag ju hemma. Så det är ju inge problem isf.

Är det ngn som orkar beskriva tillvägagångssättet vid fyllning?
Behövs speciella "armaturer" vid fyllning?

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Har sätt många bygge som klarar det. Det gäller ju att ha aktiv kylning på kondensorn med mera. Sen finns det säkert olika typer. Jag tror inte att en kompressor från en kyl är gjord för att går 24/7 precis..

Kan man inte ha tre st och göra så de körs i perioder?

Permalänk
Medlem

den e gjort för drift 24/7, sålänge man inte skaffar nån som e från -76 eller så!

just nu sitter jag i malaysia å handlar, måste juh ha nåt å kyla ner! har även luskat utt antal bra ideer som kommer att prövas hemma.

1:
Man går te tippen, hittar en fin stor frys som ser ut å må ganska bra, man får räkna med att något är fel med den dock... sen ha man med sig 2st dunkar för att tömma kylmedieumet i. Troligtvis kommer stora mängder försvinna, men har man ltie så ska man vara nöjd... för man måste ändå kapa loss det feta passiva kylelementet på baksidan av frysen... såvida man itne hittar nån som redan har ett bra system... sen ska man ta bort andra änden också, där man får göra samma sak, kapa skiten å försök fånga upp lite köldmedium. kappilärröret behåller man, filtret och kompressorn med.. (duh!)

sen får man svetsa på en fet radiator istället för kondensatorn, å sen kyla den aktivt så att man kan bibehålla låga temps! som kondensator för man göra ett eget block, itne så lätt att köpa... har försökt... gäller bara att man har tillräckligt stor yta så att man kan "ta tillvara" all den energin som förångarn kan ta upp. har läst om ett par som ahr för liten, och det kan skilja uppemot 30* om man har bra eller dåligt block...

komemr gå lös på tippen när jag kommer hem å se om jag kan lyckas med nåt iaf... burk köper jag iaf här, en p4 2.66 med abit it7-max 2 och corsair 3500 cas2 minne... kommer nog kunna göra sitt med en kompressorkylning =D

nä, nu ska jag ut i värmen igen! (33*C)

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woody
As bra

http://www.skrivihop.nu

Visa signatur

kristnjov, AMMM honorary bat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^bot
den e gjort för drift 24/7, sålänge man inte skaffar nån som e från -76 eller så!

just nu sitter jag i malaysia å handlar, måste juh ha nåt å kyla ner! har även luskat utt antal bra ideer som kommer att prövas hemma.

1:
Man går te tippen, hittar en fin stor frys som ser ut å må ganska bra, man får räkna med att något är fel med den dock... sen ha man med sig 2st dunkar för att tömma kylmedieumet i. Troligtvis kommer stora mängder försvinna, men har man ltie så ska man vara nöjd... för man måste ändå kapa loss det feta passiva kylelementet på baksidan av frysen... såvida man itne hittar nån som redan har ett bra system... sen ska man ta bort andra änden också, där man får göra samma sak, kapa skiten å försök fånga upp lite köldmedium. kappilärröret behåller man, filtret och kompressorn med.. (duh!)

sen får man svetsa på en fet radiator istället för kondensatorn, å sen kyla den aktivt så att man kan bibehålla låga temps! som kondensator för man göra ett eget block, itne så lätt att köpa... har försökt... gäller bara att man har tillräckligt stor yta så att man kan "ta tillvara" all den energin som förångarn kan ta upp. har läst om ett par som ahr för liten, och det kan skilja uppemot 30* om man har bra eller dåligt block...

komemr gå lös på tippen när jag kommer hem å se om jag kan lyckas med nåt iaf... burk köper jag iaf här, en p4 2.66 med abit it7-max 2 och corsair 3500 cas2 minne... kommer nog kunna göra sitt med en kompressorkylning =D

nä, nu ska jag ut i värmen igen! (33*C)

Släppa ut kylmedium tycker jag inte att du ska göra!!!

Det är inte nyttigt för ozonskiktet, det kan du inte ha undgått att höra.

Du kanske bara tror att det gäller gamla frysar som innehåller "freon", men det är fel. Även nyare frysar innehåller freon men av en annan typ som inte är lika farlig. Men den är knappast nyttig! Inte för vår jord, och inte för dig. Den nya freonen är mycket farligare för människor än den gamla (har jag för mig).

Edit: Sterilitet är en trevlig sak man kan drabbas av.

Visa signatur

Why be politically correct, when you can be right?

Permalänk
Medlem

Hmm om jag inte har fått allt bakom foten så kokar vell dom fl´ästa ämnena man använder i kylsystemen vid typ -40*c.
Mao. så kommer du behöva ha det typ -50*c när du skall till tippen o kapa

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Lägg in hela jävla datorn i frysen istället.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield