Vilken TV ska man välja? LED, Plasma, LCD??

Permalänk

Samsung har ju en hel del problem med clouding.
De har ju bara edge led vilket inte är att föredra...
Dock har den börjat med nå de kallar precision dimming men de är iaf bara edge led.
De är lite bättre men .

Däremot är plasma mycket sämre när det gäller som surfskärm..
Vist går det men jag skulle aldrig köpa en om jag surfade mycket.

LG PKxxx har ju fått kanonbra betyg runt om i världen på alla bra internetsidor + hemmabiotidningar.

Den enda tidning som brukar ge Slamsung full pott är tidningen M3

Permalänk
Skrivet av ale2:

Nej, jag anser mig inta vara kunnig, möjligtvis i jämförelse med någon brud men det räknas väl inte här.

Nej, men allvarligt talat. Märker man verkligen någon skillnad på bilden mellan LCD och Plasma om man är en vanlig människa ?

Enligt plasmonauterna på minhembio gör man det. Jag håller helt med vissa av dom.
I de principer att plasman har bättre flyt dock får man detta på priset av ojämnheter i pixlarna , det ser suddigt ut och ungefär som mitt quake2 såg ut med voodoo2 kortet för över 10 år sen när man kollar på nära håll.

I slutändand är det en smaksak och vad man ska ha tvn till. Fördelar och nackdelar med båda tekniker och bör anpassas efter behov.

T.ex är de mycket data golk här vilket gör LCD och LCD LED till de man ska ha om man gillar koppla ihop den med datorn etc. Och låt inte folk få dig att tro nått annat , inbränningar existerar i 2010 års plasma modeller ganska mycket samt ghosting. Och de är mycket värre i äldre so GO LCD

//Eric

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv sedan några år med en Pio 4270XA Plasma och och har inte ångrat mitt köp och tror att jag kommer att leva med min tv i många år till, ungarna däremot har fått leva med lite billigare LCD's. Inbränningar har jag inga och har inte haft men jag är säker på att om jag inte vetat att jag kunnat få så hade jag nog haft en snygg inbränning som dock hade kunnat tvättats bort ganska fort.

När det gäller ditt val så är det svårt, inte som äpplen och päron då de faktiskt presterar rätt lika. Fråga dig vad du ska ha tv'n till mest...film, tv-serier, dator eller nått annat mysko och hur är ljuset i rummet där den ska stå. Pratar vi kvalitets tv så gör sig filmer bäst på Plasma då färgåtergivningen är oslagbar och skillnader i gråskalor faktiskt är synbara och inte en gröt som vissa LCD tyvärr kan uppvisa. Ska du ha datorn uppkopplad mot tv för fps spel så brukar LCD överlag slå plasma på fingrarna då upplösningar och teknik redan mer eller mindre är anpassade för dem.

Ska du mest titta på tv och har hört hur grabbarna med LCD skryter över sin fina skärpa och hur plasma grabbarna hojtar om sina fina klara färger så kan du läsa i de flesta seriösa forum att man ledsnar fort på överdrifterna och sänker skärpan på LCD och ställer värmen på plasman mot mer naturliga färger.

Om du tänker kosta på dig en topp tv så tror jag att du blir lika nöjd med plasma som med LCD eftersom skillnaderna troligtvis bara skulle märkas om du ställde två tv'n bredvid varandra, det gjordes en blindtest för ett tag sedan med två tv'n bredvid varandra och plasman fick mest beröm men alla test ska tas med en nypa salt då inställningar efter miljö tar tid om man vill ha en perfekt bild och inte en ut ur kartongen bild.

Att du har svårt att veta vilken som är bäst är inte så svårt att förstå om du läser de olika svaren du fått här och de olika åsikterna som finns ute på proffsforumen, kom ihåg att i topp segmenten skiljer det sig lite så design kan faktiskt bli en avgörande faktor

De som pratar ghosting och inbränning i nya Plasma ska veta att i samma prisklass kan en fotboll i direktsändning se ut som en komet med lång svans på en LCD... Bra kvalitet kostar och du får vad du betalar för.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

Är det spel som är prio 1 så är Panasonic G20 en av de tvapparater som har lägst inputlag.
LG PKxxx ligger i mitten...Jag har dock inte märkt av lagg i mina spel..

På lcd sidan så är konstigt nog Philips riktigt snabba...Och även Sharp.

Sony ligger inte bland de bästa..

Sen ska man ha klart för sig att vissa lcd led i game mode inte har local dimming aktiverat och då har man mycket sämre svärta.

Grym läsning om både plasmaoch lcd inputlag...
Står även en massa info om hur man testar och testade ex

lcd
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1131464

plasma
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1166196

Är man en hardcore gamer som lirar fps på hög nivå så är ovanstående guld värt..
En vanlig soffgamer klarar sig ofta med lite högre inputlag

Permalänk
Medlem

Herregud så mycket okunnigt folk som bara spyr ur sig subjektiva åsikter i den här tråden... Så jävla värdelöst! Men å andra sidan kanske det inte är så konstigt då det här är ett jävligt dumt ämne att ens diskutera.

Här är lite faktum:

Varken LCD eller Plasma är perfekt. Båda har respektiva problem. Människor stör sig på olika saker, och det enda som är viktigt är vad den enskilda individen faktiskt upplever som minst störande (eller inte störande alls).
Oavsett teknik så finns det skräp överallt. Pratar vi om TV för 5k, så ska du se att den lider av alla möjliga barnsjukdomar, men vill du betala så får du också mer för pengarna.

Det finns jättefina LCD TV. Det finns jättefina Plasma TV.

En annan sak som kan vara intressant att poängtera är att LED-TV inte är en ny teknik, utan bara en annan typ av upplysning av LCD displayen. Det är dioder som sitter längs kanterna på skärmen (edge-lit) som lyser upp skärmen.
Det finns en hel drös med nackdelar. Du betalar helt enkelt mer för att få sämre bild, men smalare TV.
Det finns även back-lit LED, med dynamisk ljussättning. Det här får man pröjsa betydligt mer för och ger lite tjockare TV, men här är upplysningsmetoden väldigt bra och ger LCDn en trevlig skjuts på vissa saker, som tex svärta.

Mest prisvärt idag är nog Plasma. Du får oftast större bild och bättre bildkvalitet / krona, och hade jag obegränsat med resurser för att köpa TV idag så skulle jag lägga dem pengarna på en Panasonic VT20, eller vänta tills 2011 års modeller kommer. VT30 kommer vara vääldigt fin.

Det bästa tips jag kan ge är att försöka hitta till någon lite mindre hifi-butik som har demo rum, och faktiskt boka tid för demo visningar. Förklara för säljarna vad du har för behov och låt dem visa dig vad du får för pengarna och sen tar du din åsikt och går hem med en TV _DU_ är nöjd med. (Du måste givetvis inte handla där, prisjakt kan ofta ge en indikation på var du får bättre pris).
Anledningen till att det är väldigt svårt att avgöra på tex MediaMarkt eller någon annan el-lada som elgiganten siba onoff osv är att ljussättningen är oftast på tok för ljus och nästan alla TV apparater är inställda för att visa så skarpa och häftiga färger som möjligt för att locka ögat "Åhh titta vad fina färger och skarp bild!". Ofta åt det lite blåare tonerna.
Eftersom LCD fungerar lite bättre i ljusa miljöer än Plasma, brukar ofta LCD skärmarna se mkt finare ut när man står i butiken. Det här är otroligt missvisande eftersom det knappast representerar en korrekt inställd bild eller ens i vilken miljö TVn ska brukas i.

Kolla om du har Hifi-klubben http://www.hifiklubben.se/ där du bor och boka in en demo, det är värt tiden du lägger ner på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

En annan sak som kan vara intressant att poängtera är att LED-TV inte är en ny teknik, utan bara en annan typ av upplysning av LCD displayen. Det är dioder som sitter längs kanterna på skärmen (edge-lit) som lyser upp skärmen.
Det finns en hel drös med nackdelar. Du betalar helt enkelt mer för att få sämre bild, men smalare TV.
Det finns även back-lit LED, med dynamisk ljussättning. Det här får man pröjsa betydligt mer för och ger lite tjockare TV, men här är upplysningsmetoden väldigt bra och ger LCDn en trevlig skjuts på vissa saker, som tex svärta.

Detta är viktigt att ha i åtanke när man köper LED-skärmar. Edge-lit är i princip samma som billigare CCFL-skärmar (dvs ett "lysrör" på varsin sida om skärmen, mest troligt i antingen horizontellt eller vertikalt läge), förutom att man kan ha oturen att få väldigt ojämnt ljus över bilden (har en polare som fick ett rutnätsliknande bakgrundsljus över skärmen!).

Ifall man är ute efter det bästa med LED, så ska man ha full-array, dvs att dioderna sitter bakom lcdn och inte runtom. Kvaliteten på ljuset beror på hur många dioter tillverkaren klämt in. Man kan även få problem med att det blir en halo-effekt på skärmen ifall dioderna lyser igenom panelen och det är ju inte så bekvämt för ögonen.
Sen är naturligtvis local dimming ett bra funktion, då skärmen kan stänga av och slå på dioderna individuellt, dvs släcka ned dom som är i svarta områden, osv.
Dessa två varianter drar dock upp priset ganska ordentligt : \

Det finns även edge-lit med local dimming, men då drar den ned en hel rad eller kolumn, istället för ett mindre område, så det blir någon slags... 8-bitars grynings-/skymningseffekt eller vad man kan kalla det.

Far ut till butik och kolla. Kanske du fastnar för projektor innan dagens slut (108"-skärm, ja tack!).