Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ännu en som letar efter bärbar spelmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Haj!
Enligt mig är det omöjligt att få en bärbar spelburk att hårdvarumässigt hålla i 5-7 år. Om du nu inte väljer att endast "finköra" med den typ 1-2 ggr i månaden, annars är det en utopi oavsett fabrikat. Främsta orsaken till detta är de värmeproblem som spelburkarna dras med och som får som konsekvens att de i förtid hamnar bland sina många kompisar "i de sälla speljaktmarkerna".... Syna en bärbar kritiskt, när du fällt upp skärmen har du max 40mm höjd kvar där all hårdvara ska samsas, blir inte mkt till luftväxling i det trånga utrymmet även om fläkt/ar snurrar på och gör så gott de kan för att få ut värmen..... En stationär spelburk med bra luftflöde alt vattenkylning är nåt helt annat, en sån kan du nog få att hålla i 5-7 år och enkelt uppdatera vid behov. Har dock svårt att tro med tanke på spelutvecklingen, att ens en stationär kan uppfylla dina önskemål....
P-V

Nej prestandamässigt inte men hållbarhet är inget problem..

Min 4år gamla laptop tuffar utan problem, och den har ingen fin uberkylning direkt Den har jag använt i stort sett varje dag sen dess.. Fujitsu Siemens ftw

G53 G73 har ju en väldigt bra kylning så den når inte högra temperaturer än en stationärs med normal kylning.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Gissa vem som köpt en dator(blink-blink)?????
Det blev en g53 för min del...
Har dock inte fått den än
men på lördag så ska jag åtminstonde ha den!

Visa signatur

Att leva är som att borsta tänderna,det ska göras varända j**la dag
-Krille Krokodil

Permalänk

Tänker dock inte stänga tråden ifall någon annan också vill ha en bärbar dator och har frågor om dom här datorerna.
Men till dom säger jag att dom borde läsa hela tråden innan dom frågar något.

Visa signatur

Att leva är som att borsta tänderna,det ska göras varända j**la dag
-Krille Krokodil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

2 år efter vet jag inte riktigt.. hittade på Youtube.. med 9800GX2 som var top of the line för 2 år sedan med SLI o hela köret

"ASUS P5E, Intel Core 2 Duo E8400 @ 4.0 Ghz (1.240v) (Incl. Scythe Mugen SCINF-1000), 2x 2048 OCZ ReaperX EB DDR2 890 Mhz (5-4-3-11), 2x Seagate's Barracuda 7200.11 500 GB RAID-0, EVGA Geforce 9800 GX2(GPU600/RAM2000/SHADER1500Mhz), Samsung Syncmaster T260 (1920x1200)"

Den fick 8000p i vantage.. ungefär samma som G53 benchar.. Men då var den stationära betydligt dyrare än en G53 är idag så går inte jämföra direkt

Så den var rätt maxad för den tiden + OC'ad på alla sätt

HUr lyckades du få in alla dom där delarna i en laptop?

EDIT: Ah jag läste inte hela ditt inlägg.
Jo för ca 2 år sen byggde jag min Q6600 och den gick på 11'000kr.
För 4000kr extra hade du kunnat köpa dig ett 4870x2 som är dubbelt så snabb som ett 9800GX.

Då hade du haft en dator för 16'000kr som motsvara en bärbar med Core i7 840QM och 6970M Crossfire.
Och att köpa en sån bärbar idag kostar dig ca 20'000kr utan frakt, moms och annat tjofläng.
http://web.eurocom.com/EC/ec_model_config1(1,214,0)

EDIT2: Jag får nog rätta mig. Laptops ligger närmare 3 år efter stationära när det gäller prestanda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimpim666:

HUr lyckades du få in alla dom där delarna i en laptop?

EDIT: Ah jag läste inte hela ditt inlägg.
Jo för ca 2 år sen byggde jag min Q6600 och den gick på 11'000kr.
För 4000kr extra hade du kunnat köpa dig ett 4870x2 som är dubbelt så snabb som ett 9800GX.

Då hade du haft en dator för 16'000kr som motsvara en bärbar med Core i7 840QM och 6970M Crossfire.
Och att köpa en sån bärbar idag kostar dig ca 20'000kr utan frakt, moms och annat tjofläng.
http://web.eurocom.com/EC/ec_model_config1(1,214,0)

Satt och kollade på 485M och dem är så sjukt bra... Dock så är ju
Min Msi för 10 papp och 5870 inte fel... Hänger med bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Satt och kollade på 485M och dem är så sjukt bra... Dock så är ju
Min Msi för 10 papp och 5870 inte fel... Hänger med bra

Kul med 485M. Grym prestanda! Hoppas Asus klämmer i ett sånt i en framtida modell. Jag är fetnöjd med G53JW för stunden, men kommer det en modell med Sandy Bridge och 485M så får det nog bli en uppgradering sen.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Kul med 485M. Grym prestanda! Hoppas Asus klämmer i ett sånt i en framtida modell. Jag är fetnöjd med G53JW för stunden, men kommer det en modell med Sandy Bridge och 485M så får det nog bli en uppgradering sen.

Ja det är ju frågan... 485 är ju som 6970... Väldigt dyra och ovanliga... Tror bara det är extrema märken som släpper den... Snart borde det ju komma 470 eller 480 dock... Msin kör ju redan med 6870 på sin GX 680...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

HUr lyckades du få in alla dom där delarna i en laptop?

EDIT: Ah jag läste inte hela ditt inlägg.
Jo för ca 2 år sen byggde jag min Q6600 och den gick på 11'000kr.
För 4000kr extra hade du kunnat köpa dig ett 4870x2 som är dubbelt så snabb som ett 9800GX.

Då hade du haft en dator för 16'000kr som motsvara en bärbar med Core i7 840QM och 6970M Crossfire.
Och att köpa en sån bärbar idag kostar dig ca 20'000kr utan frakt, moms och annat tjofläng.
http://web.eurocom.com/EC/ec_model_config1(1,214,0)

EDIT2: Jag får nog rätta mig. Laptops ligger närmare 3 år efter stationära när det gäller prestanda.

Det jag menar är att du kan inte jämföra en stationär burk utan skärm, tbord mus för 16k mot en komplett laptop för 10k

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Det jag menar är att du kan inte jämföra en stationär burk utan skärm, tbord mus för 16k mot en komplett laptop för 10k

Glöm inte högtalare

Permalänk

Jag skulle gärna se ett test med GTX 485M och Radeon 6970M, som innehåller temperatur-mätningar och mäter den exakta strömförbrukningen. Men det kommer kanske framöver?

Undrar om den nya G73SW, har Optimus-tekniken?

Hur som helst, i will find out today. Jag får min G73SW idag, den med 120Hz 3-D skärm.

Jag återkommer med ett utförligare test och analys av den, i ett separt inlägg.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det jag menar är att du kan inte jämföra en stationär burk utan skärm, tbord mus för 16k mot en komplett laptop för 10k

Bygger du en stationär idag för 10k kommer den vara betydligt bättre än en laptop för 10k.
Det vi jämförde var en dator för 16k för 2-3 år sedan mot en laptop idag för över 20k.

Men det är sant jag la ut 7000kr skärmen så det drar upp priset rejält. Men då är den också rejalt mycket bättre än min bärbara och alla bärbara skärmar jag sett.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ali3nPredator:

Jag skulle gärna se ett test med GTX 485M och Radeon 6970M, som innehåller temperatur-mätningar och mäter den exakta strömförbrukningen. Men det kommer kanske framöver?

Undrar om den nya G73SW, har Optimus-tekniken?

Hur som helst, i will find out today. Jag får min G73SW idag, den med 120Hz 3-D skärm.

Jag återkommer med ett utförligare test och analys av den, i ett separt inlägg.

/AP

Temperaturen varierar ju beroende på vilken dator det är... Men 485 är ju bäst just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Bygger du en stationär idag för 10k kommer den vara betydligt bättre än en laptop för 10k.
Det vi jämförde var en dator för 16k för 2-3 år sedan mot en laptop idag för över 20k.

Men det är sant jag la ut 7000kr skärmen så det drar upp priset rejält. Men då är den också rejalt mycket bättre än min bärbara och alla bärbara skärmar jag sett.

Jao en laptop kommer alltid (förmodligen) vara dyrare än en stationär sett till prestandan såklart.. Men det är värt det! Skönaste när man smålanar nån gång.. bara ta laptopen i väskan och dra på 1minut..

Vänner med stationära kämpar med sladdtrassel, grendosor och så vidare

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Temperaturen varierar ju beroende på vilken dator det är... Men 485 är ju bäst just nu!

F'låt, jag satt i mina egna tankar. Men det står att dom är till för riktigt stora Laptop,s tex Clevo X8100.

Det måste vara riktigt bra kylning, till dessa grafikkort. Jag glömde att ta med nya GeForce GTX 580M.

Det jag hade i tankarna, var hur en Asus G73SW skulle klara den biffen, med någon av dessa grafikkort.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ali3nPredator:

F'låt, jag satt i mina egna tankar. Men det står att dom är till för riktigt stora Laptop,s tex Clevo X8100.

Det måste vara riktigt bra kylning, till dessa grafikkort. Jag glömde att ta med nya GeForce GTX 580M.

Det jag hade i tankarna, var hur en Asus G73SW skulle klara den biffen, med någon av dessa grafikkort.

/AP

Skulle den nog... Så länge man har kraftig kylning som Msi, Asus eller AlienWare så...

Permalänk

Joo, nu har jag hämtat min G73SW-91058V Det är inte så mkt som skiljer mellan den och min andra G73JH-TZ178V.

Det som skiljer är, att några tangenter som är omplacerade. Samt att den har lite fler program som tex Asus Vibe Fun Center och att den har ljudsystemet Creative EAX 5.0 mot 4.0 på den "gamla". Vidare så har den givetvis 120Hz skärm med 3D stöd för spel och filmer + 3D glasögon.

Det finns en ljussymbol som tänds när 3D används eller när den känner stöd för det. Givetvis är det den nya i7 SB processorn (2630QM) och ett GTX 460M 1.5GB, mot den bättre Radeon 5870M i den "gamla". Sen har den ju en extra HD Hybrid på 500GB (7200rpm) och en 4GB SSD enhet (Seagate Momentus XT)

Jag upplever skärmen som mkt bättre och den har en ljusare kontrast, om man väljer den högsta ljussättnings-inställningen. Minus är förstås, att den inte levereras med en Blu-ray combo eller med en ryggsäck och en gamingmus.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ali3nPredator:

Joo, nu har jag hämtat min G73SW-91058V Det är inte så mkt som skiljer mellan den och min andra G73JH-TZ178V.

Det som skiljer är, att några tangenter som är omplacerade. Samt att den har lite fler program som tex Asus Vibe Fun Center och att den har ljudsystemet Creative EAX 5.0 mot 4.0 på den "gamla". Vidare så har den givetvis 120Hz skärm med 3D stöd för spel och filmer + 3D glasögon.

Det finns en ljussymbol som tänds när 3D används eller när den känner stöd för det. Givetvis är det den nya i7 SB processorn (2630QM) och ett GTX 460M 1.5GB, mot den bättre Radeon 5870M i den "gamla". Sen har den ju en extra HD Hybrid på 500GB (7200rpm) och en 4GB SSD enhet (Seagate Momentus XT)

Jag upplever skärmen som mkt bättre och den har en ljusare kontrast, om man väljer den högsta ljussättnings-inställningen. Minus är förstås, att den inte levereras med en Blu-ray combo eller med en ryggsäck och en gamingmus.

/AP

Stör mig på att 5870n utgår medans den "sämre" 460M kommer in... Är nog för att den är nyare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Stör mig på att 5870n utgår medans den "sämre" 460M kommer in... Är nog för att den är nyare...

Stör mig ännu mer på att Asus slänger i en fet 2630QM och sen snålar in på ett kraftigt underdiminsionerat grafikkort...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Stör mig ännu mer på att Asus slänger i en fet 2630QM och sen snålar in på ett kraftigt underdiminsionerat grafikkort...

Håller med... Räker gott med en i5a till 460 och 5870.... Men dem kunde ju iaf slängt i ett Gtx 470/480 som matchar processorn...

Permalänk
Medlem

Ja, eller varför inte hållt ut lite och piffat upp burken med 485M. Det hade varit mumma. Kunde jag lätt batalat 20k för (om jag på köpet fick 3D och bluray iaf).

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Ja, eller varför inte hållt ut lite och piffat upp burken med 485M. Det hade varit mumma. Kunde jag lätt batalat 20k för (om jag på köpet fick 3D och bluray iaf).

Tyvärr tror jag varken Msi eller Asus hör till värsta gaming klassen... Så det tar nog ett tag... Fast dem var ändå snabba att skaffa 5870 till deras nya modeller... Vem vet...

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Ja, eller varför inte hållt ut lite och piffat upp burken med 485M. Det hade varit mumma. Kunde jag lätt batalat 20k för (om jag på köpet fick 3D och bluray iaf).

Vi kommer nog att få se, ett annat grafikkort lite senare. De som köper en sådan här maskin, är ju inte vem som helst. Det är gameplayers och de som vill ha en riktigt bra multimediamaskin. Det kommer Asus att få påpekat för sig. Men då kommer säkerligen G73SW, en redan dyr bärbar att kosta ett per tusenlappar till !

Jag kommer att uppdatera mina bärbara i varje fall. Jag har redan köpt en i7 920XM och när i7 2929XM Extreme ED kommer ut, så blir det en sådan istället på den nya, + en del andra uppdateringar:p

"PS" Jag köpte en ny i7 920XM på Ebay för 2900 kr, här hemma går de på över 10K.

http://cgi.ebay.com/New-Intel-Core-i7-920XM-920-8M-3-2GHz-133...

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel