Mediadator med hdmi och optiskut för 5,1. vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Mediadator med hdmi och optiskut för 5,1. vad ska jag välja?

Tjosan

Skulle vilja köpa mig en bärbar mediadator för fullhd film och musik.

Har egentligen bara några enkla krav.

1. Hyfsat snabb. Det ska inte ta evigheter att starta program eller dylikt på datorn.
2. Ganska tyst. Inte som en del minipc som låter som små damsugare så fort de blir belastade.
3. Digital ljudutgång för 5,1 ljud i filmer och dylikt.
4.Bra upplösning på skärmen och bra bild. Gärna full-hd om det går.
5. Hdmi ut.

Trevligt vore så klart om den hade bra grafik så man kan lira lite spel också. Är det inbyggda ljudet bra så är det också förstås trevligt.

Vad ska man ha helt enkelt? Jag är helt grön. Jag började med att sätta en budget på ca 6000kr. Men vad får man egentligen för den summan pengar?

Så vad skulle ni köpa? Eller har ni någon helt annan ide om vad man ska göra?

Budget är lite rörlig. Men så billigt som möjligt utan att det blir en dålig dator

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har någon ide om vad man borde välja?

Hur nöjd tror ni man blir om man går och köper en MSI GT660 GTX285?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Är det ingen som har någon ide om vad man borde välja?

Hur nöjd tror ni man blir om man går och köper en MSI GT660 GTX285?

Prestandamässigt blir du nog rätt nöjd till priset men jag tror knappast den räknas som tyst, är ju rätt kraftiga komponenter så

Tycker du ASUS G53 t.ex är för dyr?

Edit: såg precis dina krav, det kanske var lite overkill iofs

ASUS G51 kanske? http://www.inet.se/artikel/1969621/asus-g51jx

Visserligen är kortet lite svagare än GTX 285 men den har full hd skärm

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tror du den väsnas mkt vid filmspelande och musikspelande? Egentligen endast då den behöver vara riktigt tyst.

Asusen ser fin ut men den är som du säger dyrare och sämre grafik på. Sen verkar disken slöare.

Något jag faller för i Msin är att den verkar ha bra ljudkort vilket är trevligt.

Budget är som sagt rörlig. Så billigt som möjligt. Men får jag bara en riktigt bra motivation så kan jag sträcka mig något över 10000 om det behövs

Tanken är att kunna ha denna laptop några år. Den kommer säkerligen inte hänga med prestandamässigt om 3år men förhoppningsvis kanske den fortfarande fungerar iaf? hehe

Hur långt klarar man sig på ett ati radeon 5650 tror ni? Detta kort verkar vara vanligast i bärbara maskiner runt 7-8000. Är det avsevärt mycket sämre än exempelvis gtx285?

Använder notebookcheck som lite guide men det säger mig inte vrålmkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Tror du den väsnas mkt vid filmspelande och musikspelande? Egentligen endast då den behöver vara riktigt tyst.

Asusen ser fin ut men den är som du säger dyrare och sämre grafik på. Sen verkar disken slöare.

Något jag faller för i Msin är att den verkar ha bra ljudkort vilket är trevligt.

Budget är som sagt rörlig. Så billigt som möjligt. Men får jag bara en riktigt bra motivation så kan jag sträcka mig något över 10000 om det behövs

Tanken är att kunna ha denna laptop några år. Den kommer säkerligen inte hänga med prestandamässigt om 3år men förhoppningsvis kanske den fortfarande fungerar iaf? hehe

Hur långt klarar man sig på ett ati radeon 5650 tror ni? Detta kort verkar vara vanligast i bärbara maskiner runt 7-8000. Är det avsevärt mycket sämre än exempelvis gtx285?

Använder notebookcheck som lite guide men det säger mig inte vrålmkt

Svårt att säga, Vet faktiskt inte ljudnivån på G51an heller så.. Du får försöka googla recensioner...

Har goda erfarenheter av ASUS kvalitét har själv en äldre ASUS laptop också vid sidan om som är över 3år nu och har inte haft minsta problem med den iaf

G53 är riktigt tyst och väldigt prisvärd med sitt Geforce GTX 460m, 11300 tror jag den ligger på nu

Då har den hybrid SSD disk, full hd skärm, GTX 460m 1.5gb, o.s.v

Edit: du kan ju kolla förslagen i denna tråd också http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!