Test: HP DV7-5090eo (sandybridge i7)

Permalänk
Hedersmedlem

Test: HP DV7-5090eo (sandybridge i7)

Har varit sugen på att köpa en ny laptop ganska länge, och för ett par veckor sedan blev det av! Köpte en HP DV7-5090eo för 10.000. Kom hem med den och upptäckte givetvis all bloatware. Brydde mig dock inte speciellt mycket då jag har en vanlig Windows 7 skiva hemma. Slängde dessutom i en OCZ 60GB SSD disk. Datorn blev mycket piggare och nu märkte man av att man hade en snabb dator. HP:n har ju ganska bra specs:

Sandybridge 2630QM 2.0ghz 4 kärnig i7 cpu, 4gb ram, 17" skärm och ett hyfsat 6570 grafikkort.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c02685857

Tyvärr har den även den absolut sämsta pekplattan jag någonsin har testat!

1# Pekplattan och knapparna är i ett. Detta är mycket störande och gör även knapptryckningarna ganska tröga.
2# Pekplattan är dessutom en sk. multitouch, men absolut inte i närheten av en mobiltelefon. Därför missar man ganska ofta när man tex. vill scrolla upp/ner, zooma och markera.
3# I standardkonfigurationen kan även knapparna användas för att flytta markören. Detta är grymt dumt då man ofta hinner flytta på pilen innan man har klickat klart. Detta och mycket annat kan man konfigurera, men det blir aldrig bra. Scrollfunktionen är och blir värdelös oavsett hur man ställer in den.

Tangentbordet är ganska kasst med. Tex. måste man trycka ganska hårt och exakt på mellanslags tangenten om den ska reagera varje gång. Har testat en del DV7 i butiken och alla har samma fel. Jag skriver inte speciellt snabbt, men skrev en text på ett par hundra ord. Efter ungefär varje 3 ord saknades ett mellanslag.

Skärmen är sjukt dålig. Fick sitta och vinkla den hela tiden för att få vettig kontrast. Min 5 år gamla HP laptop är betydligt bättre än denna. Dessutom verkar den inte riktigt skarp heller. Jo, den är inte högupplöst, men även med det i tanke, är den inte bra.

Den är ganska tyst så länge man inte belastar den. Börjar man att spela eller köra nåt tungt program är den inte så tyst längre.

Byggkvalité/finish/design: Helt ok design och finish. Är ganska diskret, men tyvärr har den en HP-logo lampa på baksidan, som lyser ganska rejält. Byggkvalitén är däremot inte så bra. Varenda gång man lyfter den känns det som DVD brännaren håller på att gå sönder eller öppnas.
Tyvärr har den även en rak anslutningssladd vilket är ett otyg när den ska sitta i sidan på datorn.

Ljudet är inte speciellt bra, men ingen katastrof heller. De är bättre än de gamla Antec Lansing högtalare iaf.... De är placerad längst framme vilket gör att man lätt råkar blockera högtalarna.

Positivt:
Snabb CPU
Hyfsat minne 4GB 1333mhz
Stor hårddisk på 640GB dock lite slö. 5400 varv
Helt ok grafikkort. Den låga upplösningen på skärmen gör ju att det funkar ok.
Ganska snygg
esata och USB 3.0
HDMI
Plats för 2 hårddiskar (endast en HHD vagga och ett kabel, se negativt)

Negativt:
Skärmen
Tangentbordet
Pekplattan
Byggkvalitén
Högtalarnas placering och till dels ljudet. Man hör iaf. inte att det finns en subwoofer.
Låter en del under belastning
Hårddiskvaggan och mini-sata kabeln är sjukt dyra. Räkna med ca en tusenlapp för dessa. (går dock att fuska så att SSD disken sitter utan vagga, men kabeln måste du ha. ca 450 kr)

Som tur var kunde jag lämna tillbaka skiten och köpa en Asus G73 istället......... Har dock inte riktigt hunnit testa denna än......Fortsättning följer.......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!