Rymdracer, vad vill ni kunna göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

Rymdracer, vad vill ni kunna göra?

Håller på att utveckla ett litet racingspel som utspelar sig i rymden. För att inte begränsa önskemålen och era tankar så lämnar jag det gärna fritt, hypotetiskt är vad som helst möjligt. Vad skulle ni önska fanns med?

Edit: Produktionen har nått ljushastighet och kan läsas mer om här http://threadgame.com/

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Tefat.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av save:

Håller på att utveckla ett litet racingspel som utspelar sig i rymden. För att inte begränsa önskemålen och era tankar så lämnar jag det gärna fritt, hypotetiskt är vad som helst möjligt. Vad skulle ni önska fanns med?

Dock spelar det rätt stor roll om det är 2D eller 3D, så?

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2010

Några olika sorters vapen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Jag tror det vore roligt om man fick pengar när man vann så man kan köpa bättre rymdskepp och trimma/pimpa den man har
Kanske köpa vapen som man kan skjuta motståndarna med också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007

Mycket uppgraderingar för skeppet! Kanske Vapen, motor, armor/shields, någon slags inblandning av action vore också roligt!

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljusdal
Registrerad
Jan 2006

Fick en ovanlig men kanske ganska kul grej. Dock kanske man måste fixa vissa rättigheter för det...

Tänkte om man kunde köpa speciella upgrades. Typ som att Chuck Norris är din co-pilot och sparkar bort motståndare med en round-kick. Eller att Jack Black saktar ner motståndarna när han spelar på sitt "pick of destiny". Jag tycker det är för lite humor i dagens spel, så vore underbart om det kom ett spel med lite komiska inslag sådär.

Nätverk, datorer och F1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dock spelar det rätt stor roll om det är 2D eller 3D, så?

Det har du förstås rätt i, öppen värld i 3d är det just nu.
Kul att ni kommer med förslag. Vad vill tefaten?

Uppgraderingar är inte dumt, eller copilots heller för den delen. Ju fler belöningar efter utförd prestation desto bättre antar jag.

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

svävare med diverse grejer som står i vägen, några alternativa vägar kanske om det finns flera som tävlar och det blir trångt in i tunneln nån slags powerslide man kan utnyttja i snäva kurvor eller nån slags nitro boost... kanske kan skjuta iväg något som kan sabba balansen för motståndare samt öppna stängda vägar, stora metalldörrar med stor lysande knapp som man ska träffa.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av save:

Det har du förstås rätt i, öppen värld i 3d är det just nu.
Kul att ni kommer med förslag. Vad vill tefaten?

Uppgraderingar är inte dumt, eller copilots heller för den delen. Ju fler belöningar efter utförd prestation desto bättre antar jag.

Tefaten vill sväva fort som fan och snurra. Tefaten vill också ha en jättecool lasershow.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av save:

Vad vill tefaten?

De vill heller inte ha så bra "väghållning", så att de kan sladda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Ett snyggare och mer polerat extrem g hade varit fint

http://www.gamespot.com/n64/driving/extremeg/index.html

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå
Registrerad
Okt 2004

Planeter/solar som påverkar med sin gravitation och kan vara till ens fördel/nackdel.
Äh..
Se Stargate SG1: Season 7, Episode 8 Space Race för fler tips.

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
oderljunga
Registrerad
Apr 2009

någon form av spioner som kan göra en massa saker mot motståndarna. sabba skeppen.sno pengar. koppla om styrningen så de blir bakvänt mm

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Aug 2006

Skulle vara coolt ifall armourn man "köper" har olika fördelar och nackdelar t.ex. bra mot eld och dåligt mot vatten eller så, och så får man köra co-op och då måste man använda nån swap-ability som gör att man byter plats med en motsåndare eller sin co-op partner, så att man alltid kommer på det som ens sköld tål bra.
Har inte tänkt igenom idén så mycket men nått i den stilen vore coolt

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || EVGA NVIDIA GTX 1080 8GB @ 2,0Ghz || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || EK-CoolStream PE 120 & 240, Radiatorer || EK-DDC 3.2 PWM, Pump || EK-Supremacy MX & EK-FC1080 GTX, Vattenblock || 3x BenQ 24", Skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2006

Rymdnazister skulle vara trevligt. Allt blir bättre med nazister.
Planeter att sladda runt (googla på gravity slingshot) för snabbare kursändring.
Om man sen flyger för nära en planet eller annat hinder och kraschar ska den enormt irriterande texten från Skyroads(?) dyka upp. Ni vet den som sa "letar du efter kaninhål?".
Som flera föregående sagt, tjäna pengar att spendera på sitt rymdskepp med diverse trimprylar, motorer, sköldar, vapen, chuck norris som copilot, osv. Eller köpa ett nytt och bättre skepp.
Kunna muta folk (mekaniker?) att sabba motspelares skepp.

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Kolla in spelet Rumble Racing till PS2 för lite inspiration. Dock ska det vara som en "karriär" med upgrades osv på farkosten!

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Efter att precis ha sett Top Gear kan jag inte annat än nämna den här.

vore awesome!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

Kommer följa den här tråden.

Vad använder du för bibliotek osv?

Citera för att jag ska hitta tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2009

Köra "the kessel run under twelwe parsecs"
http://starwars.wikia.com/wiki/Kessel_Run
Smuggla grejer via olika möjliga vägar med olika svårigheter och olika motstånd medan varelser skjuter på en eller försöker bordra måste ju vara askul.

It´s-a me! Mario!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Det måste vara visuell feedback (tänk Bulletstorm)

Alltså när man gör häftiga saker tex;

Träffar en fiende på första skottet
Skjuter ner 2, 5, 10.... Fiender på rad med kort mellanrum

Så bör det dyka upp nån text med tex "MASTER BLAAAASTER!" och låta häftigt i högtalarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Gravity slingshot låter fint tycker jag. Man börjar vid planeten närmast solen för att sen köra en slingshot till nästa planet som kan vara typ en checkpoint. Sen svischar man förbi allt möjligt i solsystem så som rymdstationer, asteroidbälten, minfält, junkyards, gasjättarnas månar, npc fiender osv. Skulle nästan kunna bli lite som en rymdracer-rymdshooter mix. Målet borde ju vara att solsystemen inte känns allt för tomma. (Dock lär ju inte restiden bli speciellt verklighetstrogen, men det behövs ju inte om det blir cartoon-stuk på de hela. Solsystemen kan ju vara mindre än verklighetens solsystem.)

Musiken måste ju vara peppande i ett sånt här spel också. Skulle nog vara bra om det kunde vara något i denna stilen.

Gigabyte GA-Z97X-SLI, Intel Core i5 4460 3.2GHz, 128GB Samsung 850 PRO, Corsair 8GB, Gigabyte GeForce GTX 750ti, EVGA Supernova G2 750W
Min GitHub: https://github.com/lassekongo83

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

Grymt kul att ni kommer in med förslag! Tack för tips till inspiration sj6, felxi och thomas67lundberg. Jag skulle gärna vilja visa er utvecklingen så här långt men eftersom vi i teamet siktar på en spelbar demo innan vi går ut publikt med produkten så får jag helt enkelt hålla mig. Kan dock avslöja att det är mycket som aldrig tidigare gjorts i ett spel och att det redan nu i ett tidigt stadie ser väldigt bra ut visuellt och i dess mekanik. Lovar att återkomma med material när vi närmar oss första delmålet som spelbar demo och vi har planerna klara för huruvida vi kommer publicera produkten.

Skrivet av Sephinator:

Kommer följa den här tråden.

Vad använder du för bibliotek osv?

Kul! Hoppas kunna bidra med mer information snart. Vi har Unity som plattform (som bygger på .NETs avstickare Mono).

Skrivet av Xerbee:

Efter att precis ha sett Top Gear kan jag inte annat än nämna den här.
http://palscience.com/wp-content/uploads/2009/05/nasae28099s-...
vore awesome!

Haha absolut! Kan tipsa om NASA-utställningen som pågår just nu på Tekniska museet i Stockholm. Även om det inte gav så mycket inspiration till utvecklingen så var det kul att se rymdskrot och få prata med personer från Prisma.

Skrivet av lassekongo83:

Gravity slingshot låter fint tycker jag. Man börjar vid planeten närmast solen för att sen köra en slingshot till nästa planet som kan vara typ en checkpoint. Sen svischar man förbi allt möjligt i solsystem så som rymdstationer, asteroidbälten, minfält, junkyards, gasjättarnas månar, npc fiender osv. Skulle nästan kunna bli lite som en rymdracer-rymdshooter mix. Målet borde ju vara att solsystemen inte känns allt för tomma. (Dock lär ju inte restiden bli speciellt verklighetstrogen, men det behövs ju inte om det blir cartoon-stuk på de hela. Solsystemen kan ju vara mindre än verklighetens solsystem.)

Musiken måste ju vara peppande i ett sånt här spel också. Skulle nog vara bra om det kunde vara något i denna stilen.

Får se vilka twists and turns utvecklingen tar, det är en väldigt kul idé. Vi har en duktig kille på ljud och han har alltid galna idéer, musiken kommer antagligen landa mycket inom ambient.

Skrivet av Killbom:

Det måste vara visuell feedback (tänk Bulletstorm)

Alltså när man gör häftiga saker tex;

Träffar en fiende på första skottet
Skjuter ner 2, 5, 10.... Fiender på rad med kort mellanrum

Så bör det dyka upp nån text med tex "MASTER BLAAAASTER!" och låta häftigt i högtalarna

Visuell feedback är det gott om och vi försöker hålla ner GUI till så lite som möjligt.

Ledsen att jag inte hinner svara er alla, uppskattar alla idéer och inspiration ni kommer in med.

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av save:

Håller på att utveckla ett litet racingspel som utspelar sig i rymden. För att inte begränsa önskemålen och era tankar så lämnar jag det gärna fritt, hypotetiskt är vad som helst möjligt. Vad skulle ni önska fanns med?

En gubbe med rymdhjälm som sitter på en flygande matta bestyckad med raketmotorer.
LAN-stöd utan att behöva vara uppkopplad mot nätet! Det saknar jag.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Jag vill ha en rymdracer i grafik som EVE och med realism som i Orbiter.
Försten från Mars till Phobos. Marathon innebär försten från Mars till Io. Experter kör Marathon Merkurius till Pluto. Inga konventionella vapen tillåtna. Planeternas position och t.o.m. väder bestäms av GMT och dagsaktuella förhållanden. Realtid, ingen snabbspolning, alltså att resa till Mars från Jorden tar veckor och månader beroende på farkost.

I expansionen, eller version 2.0 så uppmuntras man att bygga nya farskoster i ett modulsystem.
I version 3.0 så kan man bilda lag, där man går ihop för att styra sin farkost genom ett fåtal piloter och en markbaserad bas.
I version 4.0 så kan varje lag bygga sin egen bas och pengar introduceras, där man använder sitt kapital för att utbyggnad av baser och farkoster. Naturligtvis kostar det som i verkligheten miljarder.
I version 5.0 så är systemet utvecklat med handel och marknad, liknande den i EVE.
I version 6.0 så har piloter och crew enskilda liv, där man blir gammal och dör och har begåvning som skall utnyttjas och där psykologisk hälsa spelar in.
I version 7.0 så introduceras ett nytt forskningsläge, där man genom ultrarealistiska förhållanden samarbetar med NASA och ESA för att undersöka billiga, optimala och mänskligt genomförbara resor i vårt solsystem.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

FLAMETHROWERS... IN SPACE!!!

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Thomaseron:

En gubbe med rymdhjälm som sitter på en flygande matta bestyckad med raketmotorer.
LAN-stöd utan att behöva vara uppkopplad mot nätet! Det saknar jag.

Haha kanske som easteregg. "Unlock Ture Sventon-mode".
Vi hoppas kunna ha möjlighet att för spelaren sätta upp egna master-servrar i slutändan.

Skrivet av Alakai:

Jag vill ha en rymdracer i grafik som EVE och med realism som i Orbiter.
Försten från Mars till Phobos. Marathon innebär försten från Mars till Io. Experter kör Marathon Merkurius till Pluto. Inga konventionella vapen tillåtna. Planeternas position och t.o.m. väder bestäms av GMT och dagsaktuella förhållanden. Realtid, ingen snabbspolning, alltså att resa till Mars från Jorden tar veckor och månader beroende på farkost.

I expansionen, eller version 2.0 så uppmuntras man att bygga nya farskoster i ett modulsystem.
I version 3.0 så kan man bilda lag, där man går ihop för att styra sin farkost genom ett fåtal piloter och en markbaserad bas.
I version 4.0 så kan varje lag bygga sin egen bas och pengar introduceras, där man använder sitt kapital för att utbyggnad av baser och farkoster. Naturligtvis kostar det som i verkligheten miljarder.
I version 5.0 så är systemet utvecklat med handel och marknad, liknande den i EVE.
I version 6.0 så har piloter och crew enskilda liv, där man blir gammal och dör och har begåvning som skall utnyttjas och där psykologisk hälsa spelar in.
I version 7.0 så introduceras ett nytt forskningsläge, där man genom ultrarealistiska förhållanden samarbetar med NASA och ESA för att undersöka billiga, optimala och mänskligt genomförbara resor i vårt solsystem.

Låter väldigt kul, det är stora chanser att mycket du nämner kommer uppfyllas av Infinity. Risken är dock att många tappar intresse av ett sånt micromanagementbaserat spel du föreslår i och med att inlärningströskeln kommer vara väldigt hög, personligen skulle jag säkert älska det. Orbiter är helt galet, har försökt att docka med IIS några gånger men det slutar alltid med att jag hamnar i en helt annan omloppsbana.

Skrivet av flashen:

FLAMETHROWERS... IN SPACE!!!

Oh no you didnt!

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Men alla spel blir ju bättre med eldkastare :3

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Okt 2010

Tänk gärna lite på fysiken. Avfyrar du något vapen frammåt kommer du att minska din egen hastighet framåt. Dvs det blir en avvägning om man ska avfyra sin jättearsenal för att ev. träffa en motståndare, eller falla efter i racet. Ev. kan man ju då även "gasa" med hjälp av sina vapen

Intel i5 760, Noctua NH-U12P SE2, ASRock P55 Extreme, GTX960 Strix, 1TB Samsung Spinpoint F3, Corsair 4x2 GB 1600 MHz, Corsair 750 W, Fractal Design Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av StarLife:

Tänk gärna lite på fysiken. Avfyrar du något vapen frammåt kommer du att minska din egen hastighet framåt. Dvs det blir en avvägning om man ska avfyra sin jättearsenal för att ev. träffa en motståndare, eller falla efter i racet. Ev. kan man ju då även "gasa" med hjälp av sina vapen

Detta, och det skulle vara bra om man kunde välja vilket håll vapnet ska avfyras som StarLife skriver också