Rymdracer, vad vill ni kunna göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Detaljer, små detaljer ex voyager rymdsonderna

Små klurigheter i spelet, ett spel i spelet. typ pussel eller klurigheter som att hitta en gång eller lyfta på något för att ta sig framåt.

Underbart, gärna förslag på fler igenkänningsobjekt!
I utforskningsdelen av spelet (vi siktar på 50/50 med minispel och utforskning gentemot racing) lämpar det sig väldigt bra med tankenötter, gärna förslag på någorlunda "realistiska" rymdpussel om ni kommer på.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Man måste panga, mitt favorit racingspel är rock n roll racing till SNES. Ta gärna inspiration därifrån.
Lasrar (pew pew starwars-style, inga instant strålar som typ laserpekare), raketer osv borde finnas med. Lite dropmines osv vore hett med.
Sen tycker jag det borde finnas en marknad där spelare köper och säljer delar med varandra utöver vanlig shop.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

Kommer det finnas ett utforskarläge, om man får lust att göra annat än att racea? Så att man bara kan resa runt i rymden och kolla på alla vackra nebulosor, stjärnor, planeter etc? Så kan man dessutom prova sitt rymdskepp, ungefär som ett freestyle-läge. Dessutom så skulle man kunna hitta nya delar från kraschade farkoster och övergivna rymdstationer, som man i sin tur sedan kan bygga på på sitt rymdskepp. Lite i stil med spelen Spore och Bob came in pieces. Om ni överväger att man skall kunna använda vapen så skulle dessa fungera utmärkt för att spränga asteroider och på så vis hitta gömda delar.

Lite tankar som bara ploppade upp när jag såg skärmdumpar från spelet. Ska bli intressant att följa er och se hur slutresultatet blir

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

Intresant, detta projekt ska följas.

Är det meningen att det ska vara ett singleplayer spel eller kommer möjligheten att spela tillsammans X antal personer finnas? Har själv rätt dålig fantasi men nästan alla förslag som redan är sagda låter bra enligt mig.

Lite off-topic men vilket språk använder ni er utav? C++ med directx? Och kommer spelet endast finnas till PC? (tänker att det kanske görs i XNA)

Längtar redan tills man kan signa upp för beta, sen skulle det kanske vara roligare om sidan uppdaterades med lite nyare saker oftare, t.ex typ som en liten loggbok man kan följa.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Man måste panga, mitt favorit racingspel är rock n roll racing till SNES. Ta gärna inspiration därifrån.
Lasrar (pew pew starwars-style, inga instant strålar som typ laserpekare), raketer osv borde finnas med. Lite dropmines osv vore hett med.
Sen tycker jag det borde finnas en marknad där spelare köper och säljer delar med varandra utöver vanlig shop.

Många timmar av min barndom som försvann in i Rock n Roll Racing! Vi har lånat lite tankesätt faktiskt från det i några moment. Vi ska se vad som känns lämpligt att baka in vad gäller vapen eller verktyg, lasrar kommer vi nog utesluta då det är för mycket sci-fi över dem. Intressant med byteshandel, det kan vara något!

Skrivet av Erben:

Klatchiga fraser om något går galet eller blir bra,

Geat away from her you be*tch
I am your father !
I love the smell of napalms in the morning
I"l be back

Kanske skapa möjligheten att välja olika karaktärer som flyger skeppet

Huvudkaraktären man spelar är könlös och okänd så spelaren kommer kunna sätta sig in som sig själv, därmed kommer huvudpersonen inte att slänga sig med episka fraser - däremot lämpar det sig för motståndare och personer man möter. Vi kommer ha element som spelaren får skräddarsy efter eget tycke och smak, men kommer inte gå in i djupet på karaktären - mycket därför att vi vill lämna så mycket som möjligt till fantasin hos spelaren.

Skrivet av Rocky Scarlet*:

Kommer det finnas ett utforskarläge, om man får lust att göra annat än att racea? Så att man bara kan resa runt i rymden och kolla på alla vackra nebulosor, stjärnor, planeter etc? Så kan man dessutom prova sitt rymdskepp, ungefär som ett freestyle-läge. Dessutom så skulle man kunna hitta nya delar från kraschade farkoster och övergivna rymdstationer, som man i sin tur sedan kan bygga på på sitt rymdskepp. Lite i stil med spelen Spore och Bob came in pieces. Om ni överväger att man skall kunna använda vapen så skulle dessa fungera utmärkt för att spränga asteroider och på så vis hitta gömda delar.

Lite tankar som bara ploppade upp när jag såg skärmdumpar från spelet. Ska bli intressant att följa er och se hur slutresultatet blir

Japp! Vi försöker hålla det till 50/50 mellan utforskning och racing. Man kommer kunna utforska mycket i vårat solsystem och kraschade farkoster och rymdstationer kan du lita på att vi har. Det verkar som att vi får överväga våra tankar om vapen, det kan antagligen lämpa sig för vissa moment - vi ska se vad vi kommer fram till.
Kul att höra! Det lättaste sättet att följa oss är nog att gilla via Facebook så får du uppdateringar direkt från siten.

Skrivet av Twyzz:

Intresant, detta projekt ska följas.

Är det meningen att det ska vara ett singleplayer spel eller kommer möjligheten att spela tillsammans X antal personer finnas? Har själv rätt dålig fantasi men nästan alla förslag som redan är sagda låter bra enligt mig.

Lite off-topic men vilket språk använder ni er utav? C++ med directx? Och kommer spelet endast finnas till PC? (tänker att det kanske görs i XNA)

Längtar redan tills man kan signa upp för beta, sen skulle det kanske vara roligare om sidan uppdaterades med lite nyare saker oftare, t.ex typ som en liten loggbok man kan följa.

Tanken är att göra en stark singleplayer-upplevelse, därpå kunna köra alla racingbanor mot varandra i multiplayer med hänsyn till upplåsningar. Vi har inte påbörjat multiplayer men vi har det i åtanke under utvecklingen så vi inte springer in i en återvändsgränd när den dagen kommer.

Spelet utvecklas först mot PC och Mac, tanken är att när det är släppt portar vi det till Xbox360 och PS3. Plattformen vi använder oss av heter Unity, den bygger på Mono (.NET) och använder OpenGL. Där har vi även tekniker så som PhysX, Fmod och OC från Umbra. Väldigt smidigt med allt i ett och samma paket!

Vi ska försöka bli bättre på att uppdatera webbplatsen, i nuläget är det jag som står för uppdateringarna vilket blir knepigt att hinna med eftersom jag också sitter med all programmering, när jag inte gör det har jag ett företag att driva. Vår 3d-artist har just nu fullt upp med ett annat stort projekt som närmar sig deadline men efter att det lugnat ned sig så kommer uppdateringarna bli mer frekventa.

När det blir tid för beta kan jag skicka iväg ett mail till dig.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Längtar redan tills man kan signa upp för beta, sen skulle det kanske vara roligare om sidan uppdaterades med lite nyare saker oftare, t.ex typ som en liten loggbok man kan följa.

Nu har vi påbörjat en serie med utvecklingsmaterial där alla kan ta del av processen lite djupare, första artikeln finns här http://threadgame.com/2011/07/threadasaproject/

Tar gärna emot kritik på språket och innehållet, vad som tex saknas och kan göras bättre till nästa gång.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Har en kul idé... Olika race klasser för olika tidsperspektiv. Man börjar med hyffsat primitiva farkoster sen när man fått råd att uppgradera dessa tillräckligt kan man rejsa runt ett svart hål och på så sätt färdas in i framtiden (nästa level/klass på farkoster). Ett sätt att färdas in i framtiden som presenteras i "into the universe with stephen hawking". Kul om man förankrar spelet med teoretiska ideer inom fysiken. Albert Einstein i ett litet tefat borde va Bonus upplåsnings objekt ;p

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har en kul idé... Olika race klasser för olika tidsperspektiv. Man börjar med hyffsat primitiva farkoster sen när man fått råd att uppgradera dessa tillräckligt kan man rejsa runt ett svart hål och på så sätt färdas in i framtiden (nästa level/klass på farkoster). Ett sätt att färdas in i framtiden som presenteras i "into the universe with stephen hawking". Kul om man förankrar spelet med teoretiska ideer inom fysiken. Albert Einstein i ett litet tefat borde va Bonus upplåsnings objekt ;p

Det låter väldigt bra, det skulle gå att bygga en hel serie spel kring idéen. För oss kan det bli knepigt att tillämpa, Thread börjar på ett riktigt datum i framtiden då planeterna är i optimal omloppsbana för en interplanetarisk resa. Ett svart hål (och drömmen om att kunna resa snabbare än ljuset) skulle ge stora möjligheter, men för oss innebär det för mycket komplikationer. I och med att vi försöker hålla en fin balansgång mellan scifi och realism, med betoning på det sistnämnda, skulle ett svart hål inom solsystemet innebära mer av ett hot än att ge friheter. En av huvuduppgifterna för Thread är att inspirera människor om den rymd som omger oss och ge en slags introduktion till hur vår framtid ser ut, om de spådda framtidsutsikterna infrias.

Din idé håller, men i en miljö som tillåter science fiction att ta stor plats. Jag gillar framför allt tidsperspektivet där man kan böja tid och rum lite som det passar för en optimal spelupplevelse. I Thread har vi glimtar av dåtid i form av radiovågor, något som jag återkommer till vid passande tillfälle på siten.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Det här var helt klart intressant! Kommer absolut att följas.
Vet att frågan redan uppkommit, men finns det något planerat datum för beta-release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Det låter väldigt bra, det skulle gå att bygga en hel serie spel kring idéen. För oss kan det bli knepigt att tillämpa, Thread börjar på ett riktigt datum i framtiden då planeterna är i optimal omloppsbana för en interplanetarisk resa. Ett svart hål (och drömmen om att kunna resa snabbare än ljuset) skulle ge stora möjligheter, men för oss innebär det för mycket komplikationer. I och med att vi försöker hålla en fin balansgång mellan scifi och realism, med betoning på det sistnämnda, skulle ett svart hål inom solsystemet innebära mer av ett hot än att ge friheter. En av huvuduppgifterna för Thread är att inspirera människor om den rymd som omger oss och ge en slags introduktion till hur vår framtid ser ut, om de spådda framtidsutsikterna infrias.

Din idé håller, men i en miljö som tillåter science fiction att ta stor plats. Jag gillar framför allt tidsperspektivet där man kan böja tid och rum lite som det passar för en optimal spelupplevelse. I Thread har vi glimtar av dåtid i form av radiovågor, något som jag återkommer till vid passande tillfälle på siten.

Tjae, vi har ju ett supermassivt svart hål i mitten av vår galax. Tanken med att cirkulera runt ett svart hål utan att sugas in är ju att i kombination med hastighet och hög gravitation som böjer rymdtiden möjliggör i princip resor in i framtiden, dock kanske inte bara genom att rejsa runt ett varv eller två
Jag förstår iofs vart du vill komma, och förstår att spelet inte är fast i planerings stadiet. Kör på med det ni har, ska bli kul att följa som sagt (:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwullo:

Det här var helt klart intressant! Kommer absolut att följas.
Vet att frågan redan uppkommit, men finns det något planerat datum för beta-release?

Väldigt kul att höra! Det finns inget datum satt än i och med att vi inte kan satsa 100% på projektet ännu, men vi kommer vara väldigt tydliga på webbplatsen med när beta-stadiet uppnås och hur man kan delta.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Tjae, vi har ju ett supermassivt svart hål i mitten av vår galax. Tanken med att cirkulera runt ett svart hål utan att sugas in är ju att i kombination med hastighet och hög gravitation som böjer rymdtiden möjliggör i princip resor in i framtiden, dock kanske inte bara genom att rejsa runt ett varv eller två
Jag förstår iofs vart du vill komma, och förstår att spelet inte är fast i planerings stadiet. Kör på med det ni har, ska bli kul att följa som sagt (:

Alla idéer är av godo och nya infallsvinklar är aldrig fel att bejaka, så det är väldigt kul att höra andras tankar kring genren. Min, något förutfattade tanke, var att placera ett svart hål inom solsystemet, därav det korttänkta svaret. Detta kan absolut vara goda förutsättningar för en uppföljare, då vi kanske tar oss längre ut till nya områden. Kul att du vill hänga på utvecklingen, vi rockar vidare orbit-style.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

En mindre uppdatering om hur det går, för den som är nyfiken: http://threadgame.com/2011/08/let-there-be-light/
Det ser även ut som att teamet utökar i höst med talangfulla grafiker från branschen, vem vet detta kanske kan bli ett företag till slut. En alpha-demo är på gång för att beskriva konceptet tydligt, som det kommer dyka upp en del filmer från. Bästa sättet att få insidermaterial i framtiden är att hänga på facebookgruppen, där det även är fritt att diskutera förstås.
Vi är fortfarande öppna för idéer och önskemål och kommer vara det hela linan ut!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Detta är bara spontana tankar, har ej läst något av de tidigare inläggen (förutom första sidan), högst personliga. All ära till uppgraderingar till alla dess möjligheter men är det något som får människor att stanna vid ett spel är det antagligen för spelet berör dom på något plan. Det kan vara kärlek, humör eller något annat men så länge man kan relatera. Det kan även vara sjukt bra musik så det känns som en upplevelse.

Att köra speciella race med olika fordon med fetase ugrades är visserligen coolt men de tär bara coolt för stunden tills man vill köpa nästa upgrade. Men är det något som får en att stanna så är det hela grejen runt omkring, de små sakerna.

Som någon sa angående exempelvis Chuck Norris så är det sjukt kul om han var med, men det är bara roligt om man vet vem han är och förstår ironin med hela grejen. Så det gäller att täcka in stora områden som folk kan relatera till på något sätt, så lyckas man med det så får man en stor skara som tycker om ens spel. Det är en tuff utmaning att lyckas med och det är därför många tröttnar på spel snabbt eller spelar det bara för de måste se vad de kan få härnäst, de spelar inte för att de älskar spelet utan mer av tvång bara för att se vad de går miste om.

Som sagt, jag tror man lyckas med ett spel nr man kan få personer att relatera till händelser, känslor, personer osv. All ära som sagt me dmängder av uppgraderingar men vill man ha kvar spelaren i gamet mer än tvångstankar får man gå in på det personliga planet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTelefon:

Detta är bara spontana tankar, har ej läst något av de tidigare inläggen (förutom första sidan), högst personliga. All ära till uppgraderingar till alla dess möjligheter men är det något som får människor att stanna vid ett spel är det antagligen för spelet berör dom på något plan. Det kan vara kärlek, humör eller något annat men så länge man kan relatera. Det kan även vara sjukt bra musik så det känns som en upplevelse.

Att köra speciella race med olika fordon med fetase ugrades är visserligen coolt men de tär bara coolt för stunden tills man vill köpa nästa upgrade. Men är det något som får en att stanna så är det hela grejen runt omkring, de små sakerna.

Som någon sa angående exempelvis Chuck Norris så är det sjukt kul om han var med, men det är bara roligt om man vet vem han är och förstår ironin med hela grejen. Så det gäller att täcka in stora områden som folk kan relatera till på något sätt, så lyckas man med det så får man en stor skara som tycker om ens spel. Det är en tuff utmaning att lyckas med och det är därför många tröttnar på spel snabbt eller spelar det bara för de måste se vad de kan få härnäst, de spelar inte för att de älskar spelet utan mer av tvång bara för att se vad de går miste om.

Som sagt, jag tror man lyckas med ett spel nr man kan få personer att relatera till händelser, känslor, personer osv. All ära som sagt me dmängder av uppgraderingar men vill man ha kvar spelaren i gamet mer än tvångstankar får man gå in på det personliga planet!

En väldigt intressant aspekt av vad spel borde ta hänsyn till. Jag tycker punkterna du tar upp är extremt viktiga att bejaka som kreatör av, egentligen vad som helst - vare sig du jobbar som exempelvis landskapsarkitekt, konstnär eller utvecklare av digitala medier. Detta är något vi tar in i diskussionen av i princip allt vi gör, den ambienta "större" känslan av något är superviktig för det här projektet.

Den mänskliga faktorn kommer vara en av de röda trådarna genom världen där det finns en bakomliggande tanke till, i princip, varje 3d-modell som illustreras - hur den uppkommit, hur den använts tidigare och hur den används idag. Det är viktigt för oss att kunna knyta det till mycket av vår nutida forskning, varpå igenkänning kommer bli naturlig på ett plan.

Det handlar även om en känsla, som du säger till exempel kan återges lätt med hjälp av musik. Jag tror "förstorad realism" är en ganska bra beskrivning, där man återger ögonblick som även i verkligheten känns för stora att ta in. Det är en väldigt fin gräns mellan den verklighet vi har och en känsla av fantasy. Förhoppningsvis kan vi hålla oss nära den gränsen och på rätt sida av den, men det återstår att se och upp till gemene man att bedöma. Ofta behövs inget mer än verkligheten, speciellt när det handlar om platser och händelser som vi inte fått uppleva fysiskt (ännu).

Målet är inte till fullo att få spelaren att känna sig nöjd med sina prestationer, utan istället att få spelaren att känna. Även om det finns en morot för de flesta av prestationer så kommer fokus ligga på ett berättande av omvärlden rent visuellt, vilket görs i vår level design, i mekaniken och förstärks rent ambient med hjälp av dess effekter och inte minst musiken.

Jag hoppas det, åtminstone en aning, benar ut vad vi siktar på.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Hur vart det med detta spel? Några uppdateringar eller framsteg?

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Saker som sprängs i bitar,
CTF
möjlighet att bygga ett rymdskepp hade varit tufft:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Hur vart det med detta spel? Några uppdateringar eller framsteg?

Vi har en rejäl prototyp nu som vi har lagt på hyllan ett tag för att mogna, vidareutveckling kommer ske senare men projektet blev så stort att vårt team på dåvarande tre personer inte mäktade med. Vi vill verkligen skapa något fantastiskt kring den här genren som kan ses som någorlunda ny.

Just nu så kör vi igång spelföretaget, vi startar med några mindre titlar så får vi se var framtiden tar oss och om budget finns att skapa arbetstiteln Thread. Följ oss gärna om ni tycker det verkar intressant borta på http://www.bluekitestudios.com/ i och med att thread-sidan kommer plockas ned och arbetas om/nylanseras senare.

Återkommer till tråden så fort det blir fart i rymdraketerna igen!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Konsolgrävare

Kommer det komma en beta som man kommer få testa? detta låter riktigt trevligt! lycka till!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |