Permalänk
Medlem

Win 7 hänger & fläkten maxar

Jag har ett litet problem.
Jag byggde en dator, utan avsikt att överklocka, med följande konfiguration:

Core I5-760
Corsair XMS3 minne 4GB 1600Mhz
Gigabyte GA-H55M-UD2H
Cooler Master Hyper 212 Plus

Jag hade väldig problem med märkliga omstarter, vilket till sist visade sig bero på att minnena jag köpt krävde 1,65 V och inte som standard 1333Mhz 1,5V, när detta ändrades i BIOS så har det fungerat bra. Dock kör CPUn nu på 3,2Ghz.

Nu har jag upplevt att windows 7 hänger och att fläkten samtidigt maxar (eller iaf. ökar kraftigt), det fungerar inte med avstängningsknappen utan jag måste bryta strömmen på nätagget för att lyckas starta om. Jag tänkte då ändra klockningen frekvensen på minnena till 1333Mhz men då återkommer det tidigare omstartsproblemet. CPUn är inte alls särskillt varm, runt 35-40 grader.
Någon som har någon idé om vad som kan leda till de här hängningarna?

Jag får även upp "detekterat SMART fel" från hårddisken ibland.... vet inte om det kan vara orsaken, jag hittar ingenting i loggarna som kan kopplas till hängnignarna.

Permalänk
Medlem

Prova att köra ett par rundor med Memtest86+ och se om det blir något fel, samt bör du prova att koppla ur den hårddisken som visar SMART-error, det kan mycket möjligt vara det som gör att datorn hänger sig, men om du inte har mer än 1 hårddisk, börja med Memtest och se vad du hittar.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört Memtest86+ i snart 2 timmar (3 körningar) utan några fel alls. Ska man kanske misstänka hårddisken då? Det jag tycker är lite skumt är att fläkten varvar upp samtidigt.