Permalänk
Medlem

Fel på Grafikkortet?

tja,
när jag spelar så brukar det bli något fel på mitt grafikkort, efter typ 8 timmar så blir skärmen rosa och eller grön. Inte helt färgad utan mera sträck överallt. Jag måste då starta om datorn när det händer. och jag hör ett brus i mitt headset och dom jag pratar med försvinner.

Bilder:

http://s1220.photobucket.com/albums/dd442/Joachim95/?action=v...

http://s1220.photobucket.com/albums/dd442/Joachim95/?action=v...

http://s1220.photobucket.com/albums/dd442/Joachim95/?action=v...

Vad kan det vara för fel? snabba svar tack

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Ser ut att kunna bero på överhettning av någon komponent på grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Värmeproblem som sagt! Är det ett Geforce 8xxx eller ett 9xxx kort vi snackar om?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är ett Geforce 9800 GT. jag har börjat köra fläkten på 98-100% på senare tid och det har inte hjälp. förut var fläkten bara på 4%.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joachim1:

Det är ett Geforce 9800 GT. jag har börjat köra fläkten på 98-100% på senare tid och det har inte hjälp. förut var fläkten bara på 4%.

Har du garanti kvar så byt det, annars kan du testa att baka det i ugn!
Finns trådar om detta i forat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Annars så kan jag önska mig ett nytt grafikkort när jag fyller år, vet att jag kommer få något sånt till datorn,
är XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 ett bra kort för 1179:- ? är det bättre än mitt nuvarande?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Fick själv baka mitt 8800GT efter att det konstant visade artefakter. Artefakterna försvann, men jag hade inget annat än de begagnade värmepadsen att ta till när jag skulle återmontera kylaren. Har fått bekymmer med att, ihop med avslut av spel/viss flashgrafik etc, låser sig bilden på skärmen intermittent och skapar frysningar allt från 1-50 sek och gör så att jag måste hård-resetta datorn.

Misstänker att det är någon komponent på grafikkortet som går varmt, min 100%-iga fläktinställning till trots. Har ändå ett nytt grafikkort på intågande, gtx570, så orkar inte mecka med det. Men tänkte bidra med lite reflektioner iaf

Min bakning bestod av 10 minuters 200-gradig värme. Gjorde susen.

Permalänk
Medlem

ja det är bättre och det är mer värt att köpa ett nytt än baka det i ungen eller fixa det

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Hedersmedlem

Visserligen ett 8800GT men de är liknande i prestanda ditt och det: http://www.anandtech.com/bench/Product/172?vs=178

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok, Jag vill inte försöka baka mitt kort då jag inte har ett nytt och det skulle skita sig.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

ja det är bättre och det är mer värt att köpa ett nytt än baka det i ungen eller fixa det

Nja, ingreppet kostar ju inget och fixar det biffen har man ju förlängt livslängden på kortet, så ovärt är det ju inte att prova. Dock är det ingen garanti att ingreppet fungerar, men värt ett försök är det ju.

Kolla marknaden här inne, finns en del svagare modeller i 57xx och 58xx familjen som går för rätt överkomliga pengar, annars är ett 5770 en uppgradering från ditt kort till en rimlig peng ja. Vet inte hur de svagare korten i 68xx serien står sig mot dem dock, kanske värt att kolla lite tester och charts innan du bestämmer dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joachim1:

ok, Jag vill inte försöka baka mitt kort då jag inte har ett nytt och det skulle skita sig.

Om det ändå inte funkar, vad har du att förlora?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det funkar men som sagt så blir det olika färger på skärmen.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Har du inget reservkort eller uttag på moderkortet kan det ju vara dumt. Tror dock inte att du skulle förvärra saken om du inte ställer till med något, men man kan ju aldrig vara säker. Bara att gilla läget och skaffa nytt kort då.

Edit: Det här skulle vara en schysst "bang for the buck"-uppgradering för dig. http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=2776289&hbx...

Misco är dessutom pålitliga och bra att ha och göra med.

Permalänk
Medlem

klarar det kortet av alla dagens spel utan lagg på högsta? vad betyder "bang for the buck"?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

klarar det kortet av alla dagens spel utan lagg på högsta? vad betyder "bang for the buck"?

Ska du spela laggfritt på högsta får man betala många, många pengar Beroende på spel såklart. Köra Metro 2033 på "högsta" är inte möjligt mig veterligen.

Men det kortet är tillräckligt mycket bättre än 5770 för att vara värt ett par hundra extra.

Bang for the buck är synonymt med pris/prestanda - du får helt enkelt bra prestanda till ett bra pris. Dubblar du priset på grafikkortet men bara får 10% mer fps så är det ju inte riktigt lika bra "bang for the buck"

Du kan med ett 6850 ställa upp grafiken hyfsat, kanske inte fläska på med full AA/AF, men ett par pinnhål där orkar det allt med.

EDIT: http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Där har du test med olika grafikkort. Tänk nu på att de skruvat upp AA/AF vilket ger mjuka och fina linjer, men kapar fps'en ordentligt. Ett 5770 ser ut att ligga på 37 fps där ett 6850 iallafall ligger på 50, så där är prestandavinsten helt klart värd pengarna. Du kan även bläddra i testet och jämföra i andra spel/tester.

Permalänk
Medlem

jag vill kunna spela:
dom flesta skjut spel och simulator spel så som MP på farming simulator 2011.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

jag vill kunna spela:
dom flesta skjut spel och simulator spel så som MP på farming simulator 2011.

Det duger fint till det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

nu verkar det som om problemet har försvunnit då datorn har varit igång i 16 timmar utan att den har startats om. fast det spelar ingen roll nu, har köpt ett nytt kort som kommer på tisdag

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.