Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Den förlorade basisten.

Jag har länge gått och funderat över det här. Och det är vad en basist igentligen tillför i ett band.

Man använder sig mer och mer utav tunga ljudmattor, trummor, synthar och elgitarrer. Hör man längre en basist, eller är det bara ett spel för galleriorna ? Att han eller hon bara finns där. För hörs, det gör han eller hon ju inte. Inte i mina öron sätt endå.

Eller gör hon eller han det ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet inte om du menar allvar här..men ja, basisten är skitviktig annars låter det tunt och tråkigt vill jag lova

Permalänk
Medlem

Basisten är väldigt viktig för att binda upp trummorna med övriga instrument.

Här: http://www.youtube.com/watch?v=r28LLqyXBKs

Speciellt vid 5:51, där är basen viktig!

Permalänk
Medlem

Beror väl på basisten. I många band så spelar han samma sak som gitarrerna och då tänker man inte så mycket på det men om du sett en live-spelning av något rockband och basisten slutar spela så låter det ofta fördjävligt.
Annars finns det ju låtar där basisten uttrycker sig mer med vilket i regel låter riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En duktig basist är ett måste om det ska låta bra.
Jag har fått för mig att basisten är en av de viktigaste pjäserna i ett rock/metalband?
Interpol är ett bra exempel på ett band som hade fallerat totalt utan basist. Lyssna noga på deras låtar så hör du bas-slingorna ganska tydligt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Försök själv att göra några blip-blop-låtar i något trevligt musiklekarprogram typ FL. En bra beat, skön tung basgång, en medföljande melodi till basen och se en lead som delas upp i chords och en egen melodi, typ ett synthpiano. Ta sen bort basen alternativt gör den rakare.
Det nya soundet eller låter det skit?

Själv börjar jag alltid med basgången när jag gör något, av fullständigt naturliga skäl.

EDIT: Bara för att göra det själv så gjorde jag det. En något orättvis jämförelse kanske, då jag medvetet hamprat den mer mekaniska basen. Anyhow, första fyra takterna låter som som ett online RPG i skogen medan sista fyra låter som samma RPG fast till PlayStation och i singleplayer

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Victor Wooten!
http://www.youtube.com/watch?v=_TDnzSCvvII
http://www.youtube.com/watch?v=PA-ZKDOoBnk
(kanske inte riktigt svarar på din fråga men ah well)

Sen om inte annat kanske man ska fråga sig vilken jävla skit musik man lyssnar på.
(självklart är smaken på musik och vad man tycker ''är bra musik'' mycket individuellt)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Skulle vilja påstå att en bra bassist är den viktigaste komponenten i ett bra band!
Det är ju han som står för drivet och svänget.. Visst man kan inte hör eller lägger märke till basslingan lika markant som tex, gitarr eller klaviatur men undermedvetet så är han A och O!
Finns många band som kan definieras av sin tokbra bassist som annars inte vore hälften av vad dom är idag tex. Red hot chili peppers, Beatles...and the list goes on and on!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

För att inte tala om hur märkligt levande ett band är som utgörs av en sångande basist. Resten av bandet kan uppföra sig som fulla gorillor men det låter ändå helt bra och genuint.
Något man minns är en gammal 50-årsfest för hundra år sedan, då just detta skedde. Det småduggade, trummisen satt bakom och under pressening och verkade mest fördriva tiden med att försöka svettas ihjäl. Gitarristen åmade sig och lekte rockstjärna. Men basisten höll ihop och skrålade glatt medan stackars basens halls sakta dränktes av änglapisset. det låt bra, på något märkligt sätt.
Något år senare imponerade en klasskamrat genom att spendera en vecka åt sin bas, då det musiklektionerna därefter gick förvånansvärt smidigt och då jag inte ens behövde mörka. Helt plötsligt spelade vi soul, och blues, och bra rock.

Anyhow. Precis som varje projektgrupp behöver sin ledare så behöver den även sin sekreterare, och inget band klarar sig utan vare sig lead, komp eller slag (med miljoner undantag).

Men idag då? De moderna ljudmattorna, den autonoma blippande basen till Robyns senaste schlagerdänga och all denna trans och teckno? Har vi lyckats ersätta själva basisten med färdiga samplingar och finurliga funtioner från fruity flopps?
Eller har basisten kanske lyckats erövra ännu ett område och flyttat från dansbandsgolvet till studion? Skedde inte det någon gång under 1920-talet? 1920, eller snarare den klassiska tidiga jazzen (och ännu tidigare ända till 1900-talets första början), är väl något av startskottet för vår moderna basist som vi känner idag.

Jag tror att för att fullständigt förstå basisten eviga roll så får man ta sig an att spela som basist. Du behöver inte greppa din Yamaha för det, utan det räcker med att försöka göra något så kallat enkelt som att skapa en trance-låt. Eller varför inte house? Eller modern schlager? Det kommer låta skit, tills du behärskar basen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Inget utesluter det andra. En dålig basist hörs tydligare än en dålig gitarrist, visst. Men har man en riktigt duktig trummis, basist och gitarrist så kan man inte ta bort något av det.

Försök tänka dig den låten utan bas.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Som sagt, basen behövs för att knyta ihop säcken om man säger. Samt att det är ett bra tempokompliment till trummorna (tycker jag iaf).

OT:

Skrivet av Cloudstone:

Det är bra, var musiktråd behöver sin PF låt.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

När jag läste denna tråd kom jag att tänka på ett band jag såg spela på Sticky Fingers för ett tag sedan. Bandet började som förväntat spela men efter kanske en till två minuter smyger en sån där scennisse fram till basisten och kopplar in kabeln till basen.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Ta bort basen skulle döda den här, här sitter hela "draget" i basen

http://www.youtube.com/watch?v=kx6FV2qR2TY

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Där har vi den förlorade basisten himself.

Vad skulle denna låt vara utan Matt Freemans basslingor och solot som kommer vid 1:00?

Permalänk
Medlem

Utan basister skulle rocken och allt vad som är besläktat med den dö och det vill vi inte!

Permalänk
Medlem

finns vissa låtar helt utan bassist men det kan låta tunt och konstigt, vet ett band som jag gjorde en tråd om för några dagar sen som kör utan bas...band och band kanske man inte ska säga då det är en kille som gör egna rock låtar utan sång.

har nog aldrig hört ett riktigt band utan bassist.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.