Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fixa Serverdator (Hjälp)

Permalänk
Medlem

Fixa Serverdator (Hjälp)

Hejsan, vi har bestämt oss att ha en server dator på nätverket.
Vi har planerat att ha ungefärr 1-2TB.

Alltså den står ständigt på och ska kunna göra:
-Hosta FTP server & Webhost.
-Kunna dela ut hårdiskar på 1-2TB helst ska de som ansluter till servern använda lösenord & användarnamn.
så att inte vem som helst på nätverket kommer åt det. Tillexempel vissa mappar ska vara lösenords & användarnamnskyddade.

- Ska kunna dela ut en mängd bilder & musik & programvara.

Vilket operativsystem skulle vara lämpligast till detta? Samt vilka program? Jag är väldigt intresserad men kan inte direkt så mycket om en "Server Dator".

Alla datorer (kvittar operativsystem som ex Win 7 & Win xp! Ska kunna komma åt servern utan några problem.

Jag tackar för all hjälp jag kan få av er!
Mvh Max

Permalänk
Medlem

Testa Ubuntubaserat kanske? Inte speciellt svårt att sätta upp en filserver med SSH-login. Observera att du inte vill köra vanlig (okrypterad) FTP ifall du delar ut saker på din server som du inte vill att vem som helst ska kunna få reda på. Detta även ifall man måste logga in med lösenord etc.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

ClearOS skulle funka jättebra, och går att köpa supporterat om ni skulle vilja det till slut.

ClearOS hette förut Clark Connect och är en anpassad Red Hat med ett jättebra webbaserat konfigurationsverktyg. Enkelt att arbeta med, stabilt, och om man vill kan den göra precis vad som helst - mängder av funktioner redan i deras "grundprodukts" webbinterface, men det finns utökningar för i princip allt man kan tänkas vilja göra.

http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html

Finns även info om ClearOS den här tråden i http://www.sweclockers.com/forum/122-server/993950-mangsidiga... .

fanns ju redan i princip :)
Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

ClearOS skulle funka jättebra, och går att köpa supporterat om ni skulle vilja det till slut.

ClearOS hette förut Clark Connect och är en anpassad Red Hat med ett jättebra webbaserat konfigurationsverktyg. Enkelt att arbeta med, stabilt, och om man vill kan den göra precis vad som helst - mängder av funktioner redan i deras "grundprodukts" webbinterface, men det finns utökningar för i princip allt man kan tänkas vilja göra.

http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html

Finns även info om ClearOS den här tråden i http://www.sweclockers.com/forum/122-server/993950-mangsidiga... .

Okej, men kan detta program göra allt jag bad om?
Samt är det mycket komplicerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Okej, men kan detta program göra allt jag bad om?
Samt är det mycket komplicerat?

Nej, det är inte svårt. Givetvis - och det gäller ju alla konfigurationer för FTP, HTTP, Samba m m - så måste man ju veta lite om vad man gör. Det kommer man ju inte ifrån oavsett operativsystem eller verktyg.

Men prova länken som fanns i den andra tråden till deras online-demo. Där kan du se hur det ser ut för att konfigurera FTP, HTTP (Web) och utdelning (Samba).

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Jag gillar windows server 2008 r2. Ganska smidigt med DFS.

Eller en färdig NAS från typ Netgear?

Annars verkade ju ClearOS bra. FreeNAS är ett alternativ.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp, har installerat ClearOS nu..
Har startat flexshares nu, har två konton men man får ju ej välja lösenord till dem?

Men gick in på nätverk på min andra dator hittade själva "server"-datorn.
När jag försöker ansluta frågar den om användarnamn och lösenord?

är inte root + pw..

mvh Max