Kärnkraft för eller emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag förbarmar mig själv över varje gång jag försöker köra sarkasm utan smileys. Trodde superstrålning och superfarlig var nog.

Tyvärr finns det ju folk som går på det ja. Jag tror den videon är väldigt effektiv på folk i allmänhet då den spelar på känslor, barn, lycka byts ut mot panik osv. Greenpeace är helt klart duktiga på att sprida okunskap.

Men ska vi gå tillbaks till en vettig diskussion får vi väl kasta ut något att tala om.

Läste häromdan i Metro att fler folks behövs till sveriges kärnkraftindustri. Är det lönt att utbilda sig inom området om inga fler reaktorer skall byggas som det ser ut nu?

Ja greenpeace är snarare del av problemet om sådant skräp är vad de har att komma med. Skrämmas först och sen, fakta, behövde greenpeace presentera fakta, nä...

Det var väll aldrig tal om att bygga fler på utan att ersätta de som finns när de tjänat ut. Något som vore en bra idé då dagens kraftverk i Sverige till stor del består av kokvattenreaktorer från runt 70-talet. Det var något tal om max tio reaktorer på svensk mark så yrkesmöjligheter inom området lär det antagligen finnas i framtiden.

Finns artiklar från tidningarna om hur riksdagen röstade men ja blev det som sagt.

Permalänk
Medlem

Sattsa mer på fusion. Vill ha det i min livstid. Billig och nästintill oändlig energi. Det skulle nog vara största steget framåt sen människan upptäckte elden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Ja greenpeace är snarare del av problemet om sådant skräp är vad de har att komma med. Skrämmas först och sen, fakta, behövde greenpeace presentera fakta, nä...

Är inte greenpeace en av organisationerna som försöker få oss att minska på energislöseriet? Jag har fått för mig att de är inblandade i lobbyverksamheten att förbjuda det här ytterst onödiga standby läget vi har på diverse hushållsapparater.
lite offtopic.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Är inte greenpeace en av organisationerna som försöker få oss att minska på energislöseriet? Jag har fått för mig att de är inblandade i lobbyverksamheten att förbjuda det här ytterst onödiga standby läget vi har på diverse hushållsapparater.

Om det ändå vore så väl att de bara fokuserade på "energislöseri".

Deras motstånd mot GMO och kärnkraft tycker jag är det värsta om man kan säga så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Är inte greenpeace en av organisationerna som försöker få oss att minska på energislöseriet? Jag har fått för mig att de är inblandade i lobbyverksamheten att förbjuda det här ytterst onödiga standby läget vi har på diverse hushållsapparater.

Vilket iofs oftast är positivt. Man ska inte spara sig ur energiproblem men detta är något bra.
Förutsatt att vi inte talar om apparater hos pensionärer med rörelsehinder, hårdvara som drar mycket energi när de startas upp eller kärnkraftverk som försvinner vid 4000 Celsius om de står i standbyläge som i Чорнобиль.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Ja, "kampen mot" stanby-strömmar kan även jag engagera mig för. AT äger ATX, men motstånd mot kärnkraft och GMO är bara irrationellt och hopplöst. Båda kommer vara en viktig del av vår framtid. Det spelar ingen roll om vi så gråter när vi bygger nya kärnkraftverk, vi kommer att göra det.

Edit: Är det bara jag som tycker det är märkligt att fånerier som "EnergyStar" och TCO-märkning började dyka upp i samband med att apparater slutade vara avstägningsbara? Världens standbyströmmar motsvarar f.ö. ett antal kärnreaktorer momentant.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam

171 000 dödades i olyckan direkt samt indirekt.

Drygt 6 miljoner byggnader kolappsade samt 11 miljoner personer påverkades av den olyckan. Lägg till hur mycket naturlivet runt omkring påverkas av dammarna. Varför gnäller inte folk lika mycket om dom för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

http://en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam

171000 dödades i olyckan direkt samt indirekt.

Drygt 6 miljoner byggnader kolappsade samt 11 miljoner personer påverkades av den olyckan. Lägg till hur mycket naturlivet runt omkring påverkas av dammarna. Varför gnäller inte folk lika mycket om dom för?

... Måste vara ärlig och säga att jag aldrig hört talas om den olyckan förens i den här tråden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Haha. Jag ser framför mig hur en av mina gamla medarbetare gråtandes placerar element till de djupa bassängerna när man bygger ett nytt Forsmark. Flera månaders arbete, bassängerna fylles med saltvatten redan innan komplexet ens fått tak över huvudet.
Well, förutsatt att bassänger används..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Ja, den dammolyckan och t.ex. olyckan i Bhopal var mycket dödligare än någon kärnolycka. Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Bhopal_disaster

Det hela handlar om medialogik. Kärnkraften är lite för säker för sitt eget bästa. Om det gick 25 år mellan bilolyckorna skulle media ifrågasätta bilars säkerhet varje gång. T.o.m. flygolyckor är tillräckligt "vanliga" för att flyget som företeelse inte ska vara ifrågasatt, även om det givetvis får uppmärksamhet.

F.ö. är det en smärre miljökatastrof i Japan i och med att oljeraffinaderier brinner och andra tekniska industrier som hanterar väldigt otrevliga material. Förutom de tiotusentals döda i själva naturkatastrofen som i sin tur riskerar att trigga epidemier och följd-skador i insatser och på grund av nedsatt infrastruktur. Detta är i nuläget det stora problemet.

Låt oss låtsas att det inte funnits några kärnreaktorer, men i stället ett hus med hundratals människor som sakta, sakta höll på att rasa men ingen kunde nå. Då hade det varit en evig cliffhanger i media just nu.

"If it is in the news, don't worry"

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vet att mby inte behöver någon som talar för hans sak. Men nu får du ge dig. Jag vet inte vad det är som gör att du går i klinch med så många här på forumet men det du gör är ju precis tväremot vad god etik innefattar. Jag misstänker att du troligen är ny på internetforum men det är ingen förklaring än annat bortförklaring. Förstå att du är här för att du vill dela åsikter med likasinnade och försök samtidigt att bidra till det som gör sweclockers till ett av de trevligare forumen här på webzonen.

Nu till länken. Det är många kan, kanske, ifall att i nyheten. Vi får hoppas att de inte har rätt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Ja? Vadådå? Vad är nytt?

Förtydliga detta i stället och svara på frågorna:

Skrivet av Hamzta:

Sprider sig radioaktivitet över hela japan så blir dom väl tvungna att evakuera? Precis som vid Chernobyl?

Skrivet av Hamzta:

Om nu en radioaktivitet kan spridas ända till USA med en nivå upp till 750RAD så kan det väl täckas över hela Japan, eller? Dom hittade ju spår av radioaktivitet i Tokyo igår.

Menar du att du tror/undrar att hela Japan måste evakueras om "radioaktivitet sprider sig över hela Japan"? Och vad är det som har/håller/får/utsätts för 750 rad?

Det låter som du har stora svårigheter att sätta dig in i händelsernas storlek, omfattning och implikationer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Varför rikta detta mot MBY? Ingen kan väl ha förutspått utvecklingen?

Det som diskuterades tidigare i tråden var ju just det som skedde då..

Och som talaren ovan, så får vi hoppas på att alla "kan" inte förverkligas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Jag vet att mby inte behöver någon som talar för hans sak. Men nu får du ge dig. Jag vet inte vad det är som gör att du går i klinch med så många här på forumet men det du gör är ju precis tväremot vad god etik innefattar. Jag misstänker att du troligen är ny på internetforum men det är ingen förklaring än annat bortförklaring. Förstå att du är här för att du vill dela åsikter med likasinnade och försök samtidigt att bidra till det som gör sweclockers till ett av de trevligare forumen här på webzonen.

Nu till länken. Det är många kan, kanske, ifall att i nyheten. Vi får hoppas att de inte har rätt.

Faktiskt tvärtom.
SweC är bland dom mer otrevligare forumen, finns många extremt arroganta "I am better than you minion" användare här, tur nog är en av dom bannade.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Faktiskt tvärtom.
SweC är bland dom mer otrevligare forumen, finns många extremt arroganta "I am better than you minion" användare här, tur nog är en av dom bannade.

Jag förstår inte hur du tänker. Du är tagen med byxorna nere med att inte läsa/förstå vad andra skriver. Du vrider på saker och tappar bort ditt eget sammanhang, sedan skyller du på andra. Jag tog mig friheten att söka i andra trådar och såg liknande beteende i en SSD-tråd. Jag upplever det som att du är otroligt arrogant, så till den grad att du inte ens behöver läsa vad andra skriver. Det står dig fritt att misstolka och skita i vad du själv skrivit. Vi andra försöker bara på mer eller mindre misslyckade sätt att hantera dig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Jag förstår inte hur du tänker. Du är tagen med byxorna nere med att inte läsa/förstå vad andra skriver. Du vrider på saker och tappar bort ditt eget sammanhang, sedan skyller du på andra. Jag tog mig friheten att söka i andra trådar och såg liknande beteende i en SSD-tråd. Jag upplever det som att du är otroligt arrogant, så till den grad att du inte ens behöver läsa vad andra skriver. Det står dig fritt att misstolka och skita i vad du själv skrivit. Vi andra försöker bara på mer eller mindre misslyckade sätt att hantera dig.

Har du inget annat att göra än att stalka användare på internet?
Ingen kom ju med något realtids exempel för SSD vs Mekanisk, klart man fortsätter.

Och det är du som inte kan släppa saker, inte jag.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd

Du är ju knäpp! Detta skrev du för bara en liten stund sedan...

...relaterandes till en diskussion som började sidan två och som du inte kan släppa.

Sedan, angående en diskussion jag inte ens varit involverad i, skriver du:

Skrivet av Hamzta:

Och det är du som inte kan släppa saker, inte jag.

Är du på riktigt?

Snälla, _kan_ du inte bara ta och diskutera topic i stället? Kan du ge någon sorts indikation på att du förstått något som någon annan skrivit?

Menar du att du tror/undrar att hela Japan måste evakueras om "radioaktivitet sprider sig"? Och vad är det som har/håller/får/ger 750 rad? Vad är det för sprängrisk som är 100% vid 4000c? För att kunna ha en vettig diskussion med dig så måste vi ju få veta vad din bild av det hela är. Förstår du det?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY: Ge upp. Du måste väl ändå inse att du kommer inte få ur Hamzta några vettiga svar på de frågor du har ställt?

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Du är ju knäpp! Detta skrev du för bara en liten stund sedan...

...relaterandes till en diskussion som började sidan två och som du inte kan släppa.

Sedan, angående en diskussion jag inte ens varit involverad i, skriver du:

Är du på riktigt?

Snälla, _kan_ du inte bara ta och diskutera topic i stället? Kan du ge någon sorts indikation på att du förstått något som någon annan skrivit?

Menar du att du tror/undrar att hela Japan måste evakueras om "radioaktivitet sprider sig"? Och vad är det som har/håller/får/ger 750 rad? Vad är det för sprängrisk som är 100% vid 4000c? För att kunna ha en vettig diskussion med dig så måste vi ju få veta vad din bild av det hela är. Förstår du det?

Du är kul du.

Skrivet av Samus:

MBY: Ge upp. Du måste väl ändå inse att du kommer inte få ur Hamzta några vettiga svar på de frågor du har ställt?

Redan svarat på hans frågor. Han är väl bara för bakom för att förstå dom.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Du är kul du.

Redan svarat på hans frågor. Han är väl bara för bakom för att förstå dom.

Vad *tror* du kommer hända? Vad är *din bild* av det hela? Hur tolkar *du själv* t.ex. "strålning upp till 750 rad kan spridas till USA"?

Hur vill du att *jag* ska tolka att Japan kanske försvinner (dvs måste evakueras) på samma sätt som Tjernobyl, som ju är ett kraftverk?

Hur tycker du att *vi* ska uppfatta vad du har förstått av de beskrivningar av härdsmälta du fått?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Redan svarat på hans frågor.

Jag har läst hela tråden flera gånger och kan inte se att du gett ett enda vettigt svar faktiskt. Om du har möjlighet får du gärna, kortfattat om du vill, skriva ner vad du svarat en gång till.

Citat:

Han är väl bara för bakom för att förstå dom.

Utan att känna dig så tycker jag att det verkar som att det är du som har väldigt dålig koll på ämnet men inte vill erkänna det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Hamzta, har du inget vettigt att tillägga så behöver du inte göra det. Jag skulle hellre vilja att du förklarade lite mer ingående varför du är emot kärnkraft.

Skrivet av Hamzta:

Är emot.
http://i.imgur.com/yQGkS.jpg < En reaktor i Japan 13 Mars 2011.
Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA.

Konstigt at det inte finns nån tråd öht om Japans jordbävningar, evakueringen för kärnkraftsverket i Daichi.

Ditt argument tolkar jag som följande: Du är emot kärnkraft för att i japan var det en jorbävning, den största uppmätta i japans moderna historia som slog ut reaktorenas kylsystem. Därför anser du att kärnkraft ska förbjudas i hela välden även i Sverige, där vi aldrig kommer att få en sådan jordbävning. Om inte en jätte asteroid slår ner på oss, men då har vi nog annat att oroa oss för än lite gammastrålning. Är det av den anledningen du är emot kärnkraft i Sverige så håller inte ditt argument tycker jag.

Jag har inte någon slags önskan att få dig att tycka som mig, men sitter du inne på ett forum där man debatterar om ett ämne och du lägger dig i debatten, så får man ju vara beredd på att ta lite kritik och motargument. Om du tycker att det är jobbigt så kanske du ska hålla dig undan debatter, tills du har lärt dig att inte ta allt personligt. Det är ingen här som är ute efter att trycka ner dig på något sätt.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Faktiskt tvärtom.
SweC är bland dom mer otrevligare forumen, finns många extremt arroganta "I am better than you minion" användare här, tur nog är en av dom bannade.

För att inte tala om trollen som vägrar att acceptera att de har fel och börjar att argumentera utan något som helst stöd istället, bara för att vinna argumentet

Permalänk
Avstängd

För att mycket enkelt sammanfatta läget vid Fukushima I:
De allvarligaste problemen har man vid reaktor 3 och 4. Rent konkret vid reaktor 4, men reaktor 3 är potentiellt farligare.
Reaktor 3: Reaktorbyggnaden skadad av vätgasexplosion. Reaktorn kan vara skadad men håller tätt och tryck just nu. Kör på MOX-bränsle vilket gör att en spridning av radioaktivt material innehåller långlivade och farliga isotoper, inte minst plutonium. Plutonium är dock tungt och kommer kontaminera ett mindre område, men kontamineringen blir desto värre.
Reaktor 4: Här är det inte själva reaktorn som vållar problem utan "spent fuel pool", alltså uppläggningsplatsen för begagnat bränsle. Bränslet ligger i en bassäng och behöver kylas. Det har brunnit eller brinner häromkring. Först ansågs det vara en "vanlig" brand i olja, etc i utrustningen, men det kan vara bränsle som brinner och vatten som kokar bort. Detta kan betyda två saker: Dels kan man då ha misskött hanteringen av begagnat bränsle (för tätt packat, för mycket) och dels kan bränslet gå kritiskt och alltså upprätthålla en fission. Det är inte riktigt så allvarligt som det låter (ingen atombomb givetvis, men inte heller någon massiv plym av dödspartiklar), men ändå mycket allvarligt då röken och ångorna kommer vara väldigt kontaminerade och i praktiken rätt knepigt att stoppa. Dessutom utgör det en fara för arbetarna på anläggningen. Det blir lite moment 22 över att komma så nära att man kan stoppa skedet (vilket i princip inte är så svårt), men man måste stoppa det för att kunna komma nära. Hmm, Japan är världens robottätaste land, sägs det. Även vid Tjernobyl användes en robotbulldoser. Var är alla robotarbetare som tål strålning?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_I_nuclear_accidents

Det är fortfarande inte tal om något i tjernobylklass. Men det finns en del andra jokrar i leken, t.ex. en upparbetningsplats som också har problem på något annat håll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Faktiskt tvärtom.
SweC är bland dom mer otrevligare forumen, finns många extremt arroganta "I am better than you minion" användare här, tur nog är en av dom bannade.

Efter att ha följt hela diskussionen så skriker det arrogans om dig. Vem som helst kan se det. Lär dig ämnet innan du uttalar dig om saker du inte har någon som helst kunskap om, och framför allt; acceptera kritik.
Underhållande läsning dock!

OnT: Är inte så insatt i det här, men är självklart för kärnkraft då det är det effektivaste vi har idag. Kommer ta ett bra tag innan bättre alternativ, såsom att utvinna solenergi, verkligen kan ersätta kärnkraft. Forska mer inom kärnkraft!

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte först låta det vara, men här har vi ju något kategoriskt som är osakligt igen:

Skrivet av Hamzta:

Chernobyl har fortfarande dödliga områden och radioaktiviteten stannar ju kvar i ett par... 10000 år?
Så nejtack.
Är ju många djur där som får missbildningar, sjukdomar, tappar hår etc eller helt enkelt dör.

Få eller inga områden är direkt "dödliga" kring Tjernobyl eller Pripjat, däremot ska man kanske inte bosätta sig där och leva av "närproducerat". Besöka går bra och folk arbetar fortfarande i Tjernobyl.

Förutom fåglar som lägger onormalt små ägg eller med viss förekomst av albinism så vet vi överhuvudtaget rätt lite om djurlivet där, men det finns ett ökande intresse att undersöka. Gnagare, rävar, fåglar och annat verkar till det yttre vara normala och de finns och lever kring Tjernobyl. Djurlivet verkar på det hela taget vara normalt även om bakgrundsstrålningen är uppemot 100 ggr högre än normalt.

Områdena som är olämpliga att vistas länge i minskar ju med tiden. Några 10 000-tals år är det inte frågan om, snarare en handfull hundratal år. Det som kontaminerar områdena är Jod-131, Cesium-137 och Strontium-90. De faller sönder med beta- och gamma-sönderfall och vad som är farligt beror på vad du gör, äter eller vistas.

Å andra sidan har jag aldrig riktigt förstås "10 000"-årsargumentet (eller likande). Det luktar mer retoriskt. Det finns gott om områden som människor inte bott i/kring/vid under än längre perioder. Att sanera området är en fråga om ekonomi, inte bara handfallenhet. Kemiska utsläpp eller vanliga naturkatastrofer skulle kunna orsaka liknande saker och göra stora områden obeboeliga för några generationer. Om vi _verkligen_ skulle vilja göra något där (varför?) så skulle man i princip kunna sanera. Men det skulle naturligtvis kosta olidligt mycket.

Problemen kring Tjernobyl är allvarliga, men det är knappast något skäl att basunera ut undergångsretorik. Man får besöka Pripjat som turist t.o.m. (man måste som jag förstått saken ansöka om en guide).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Problemen kring Tjernobyl är allvarliga, men det är knappast något skäl att basunera ut undergångsretorik. Man får besöka Pripjat som turist t.o.m. (man måste som jag förstått saken ansöka om en guide).

Kostar cirka 1800kr om man är ett gäng på 8 pers.. Vi hade tänkte åka ditt när vi var i Ukraina 2009 men fick aldrig tid till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det blir lite moment 22 över att komma så nära att man kan stoppa skedet (vilket i princip inte är så svårt), men man måste stoppa det för att kunna komma nära. Hmm, Japan är världens robottätaste land, sägs det. Även vid Tjernobyl användes en robotbulldoser. Var är alla robotarbetare som tål strålning?

Vid Tjernobyl så gav robotarna upp efter ett tag p.g.a strålningen, elektroniken pallade den inte. Istället gick man över till det man kallade "bio-robotar", d.v.s arméreservister. Kanske blir så Japan också får göra, 4 man kutar in och jobbar i 90 sekunder och kutar i säkerhets sen :ninja:.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Är emot.
http://i.imgur.com/yQGkS.jpg < En reaktor i Japan 13 Mars 2011.
Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA.

Konstigt at det inte finns nån tråd öht om Japans jordbävningar, evakueringen för kärnkraftsverket i Daichi.

Jag tycker att vi går tillbaka till det här inlägget som tycks vara roten till bråket. Jag antar att du med "försvinner" menar att de japanska öarna ska bli obeboeliga och Japan som nation därmed ska upphöra att existera. När du säger att det räcker med en härdsmälta för att detta ska inträffa är det både rätt och fel. Vilken härdsmälta som helst orsakar inte någon katastrof av denna magnitud, men man kan tänka sig en hypotetisk, väldigt osannolik härdsmälta som gör det. Det är som att säga att ett sår räcker för att döda en människa. Det stämmer om det är ett stort sår i hjärtat men knappast om det är ett litet sår på fingertoppen.

Skulle vi nu kunna fortsätta diskussionen på en litet mer saklig nivå?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com