Kärnkraft för eller emot?

Permalänk

Kärnkraft för eller emot?

Tänkte bara kolla här med tanke på händelserna i Japan nu om folk fortfarande är FÖR mer kärnkraft!
Min personliga åsikt är att vi borde ha kommit så långt nu med teknik etc. att vi kan lösa strömförsörjningen på något annat sätt än med kärnkraft.

Det är en sådan här gång man ser att vi människor inte har så mycket att säga till om när det sker naturkatastrofer därför är det livsfarligt med kärnkraft!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr har vi inte kommit långt nog med att kunna ersätta det riktigt än.
Om vi skulle stänga de 10 reaktorer vi har idag så hade vår basindustri fått slå igen på grund av elpriset som hade blivit av det. Då hade höstens priser varit väldigt låga i jämförelse, och då var det 3 reaktorer som strulade.

Så ja tycker man ska uppgradeara dom vi har till generation 3+, liknande den som byggs i finnland. Mycket högre säkerhet och liknande jämfört med 40år gamla reaktorer.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Kärnkraft ftw! Iaf i brist på bättre alternativ.

Däremot ska säkerheten kontrolleras noggrant av oberoende part. Om jag har fattat det rätt så har Tepco fuskat lite i olika avseenden och är väldigt illa omtyckt i Japan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Går i åsikten där emellan. Kärnkraften kan få vara kvar tills vi hittat en bättre lösning, men vi ska inte göra oss för bekväma med den så att ingen utveckling till alternativ sker. Tycker man borde satsa enorma mängder pengar på att forska i fusionskraft. Tyvärr så spenderas det inte tillräckligt i det området, så det går trögt. Sen kanske man kan se över om det är värt att bygga om nuvarande kraftverk till att hantera thorium istället för uran.

I slutändan kommer väl Sverige och Finland (plus några andra länder) få ta hand om slutförvaret av världens kärnkraft. Pengar till oss förmodar jag, men då ska de se till att det är 101% säkert att transportera hit också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Går i åsikten där emellan. Kärnkraften kan få vara kvar tills vi hittat en bättre lösning, men vi ska inte göra oss för bekväma med den så att ingen utveckling till alternativ sker. Tycker man borde satsa enorma mängder pengar på att forska i fusionskraft. Tyvärr så spenderas det inte tillräckligt i det området, så det går trögt. Sen kanske man kan se över om det är värt att bygga om nuvarande kraftverk till att hantera thorium istället för uran.

I slutändan kommer väl Sverige och Finland (plus några andra länder) få ta hand om slutförvaret av världens kärnkraft. Pengar till oss förmodar jag, men då ska de se till att det är 101% säkert att transportera hit också.

I sverige hade vi forskningsförbud på kärnkraft tills ganska nyligen så tyvärr har ju forskningen stått stilla där, vilket jag tycker var idioti. Europa kör ju lite projekt på fusionsreaktorer men tror dom har väldigt många år kvar innan det går att köra dem, hört folk säga 50år kvar men kan inte direkt styrka dessa uppgifterna. Det som borde göras är lägga mer energi på generation 4, vilket är mer bränsleeffektivt och högre säkerhet.

Personligen tycker jag sverige skulle utöka till att köra 20 reaktorer. Bygga om/nytt till generation 3+ på 1500MW styck, och sen sälja el ner till europa. Det skulle då gå att sälja utsläppsrätter dessutom och få fina pengar till sverige. Som norge med oljan lite. Sen att det även skulle kunna ersätta lite fosilabyggen är ju väldigt positivt. För dom tycker ja verkligen ska bort, kol och olja. Och sen även ta tillvara på spillvärmen som går ut i haven idag. Trotts allt 2/3djedelar av energin går ut i havet så otroliga mängder fjärrvärme där som kan användas. Dock är det ganska saftiga summor som detta kostar Men på sikt tror ja det skulle vara värt det.

Kärnkraft får väldigt dålig publicitet, i all rätt med för det är farligt, men jämför hur många som dött på grund av olja i diverse krig och även hur mycket som smutsats ner av oljekatastrofer och i avgaser. Båda är dåliga, men ja föredrar kärnkraft för elproduktion, med hårdare regler och kontroller så dom klarar av jordbävningar och liknande.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Just idag är Kärnkraftverk ett utav dom "renaste" och producerar mer el än vad ett vatten eller vindkraftverk gör.
Så Kärnkraftverk är bra i min åsikt. Men behövs utvecklas till att bli mer effektivare. Idag går ca 2/3 av Uranets kraft bort. Är rätt mycket EL man kan få utav dom.
Kanske Sverige ska investera i Bridreaktorer. Som är dom mest effektivaste idag.

Men det stora minuset är just om katastrofer som i Japan händer så blir risken stor.
Även avfallet tar ju som mest 100 000 år innan dom har avtagit.
Det värsta är ju Tjernobyl olyckan. Som tur är används inte dom reaktorer längre pga den olyckan.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Anyhow, vi berhöver utveckla. Som det ser ut nu så hamnar vi efter Finland i utvecklingen och vill vi verkligen det?
Japanerna råkar ut för jordbävning storlek jättestor och än så länge är det för tidigt att säga om kärnkraften i Japan orsakat ens ett enda direkt dödsfall. Tråden kommer säkerligen få en direkt positiv vändning om japsen klarar upp detta och en direkt negativ om allvarligare incidenter sker.
Hittills ställer jag mig positiv till kärnkraft, relativt våra alternativ. Likt Holic ser jag hellre smutsig kärnkraft än smutsig kolkraft o.dy, med varianten att jag hellre ser utbyggnad av våra vindkraftparker från de eventuella besparingar man gör med kärnkraft. Vi strävar ju efter ren och självständig el, eller hur?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Definitivt FÖR kärnkraftverk även om riskerna är mycket större.

Tror inte en olycka som i Japan kommer ske i här i sverige (inte på länge)

Permalänk
Medlem

Även om kärnkraft suger är jag för i nuläget tills alternativen är 100% kapabla att ersätta dessa fult ut. Där är vi inte ännu. Vatten, sol och vind bör utnyttjas till max när där det går, nackdelen är att människan inte styr vädret så om industrin är så pigg på att enbart förlita sig på dessa finns det rimligt tvivel till. Men det finns fortfarande ingen anledning till att en svensson med villa idag ska ha ett förbannat dyrt pappershelvete att hantera bara för att han vill ha solceller på taket. Eller för den delen småföretag. Mindre byråkrati runt alternativa källor för gemene man så kanske man även kan dra ner på reaktorer en vacker dag ju fler som nyttjar dessa i samhället.

Tills dess får nog Oskarshamn, Ringhals och Forsmark tuffa vidare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag är för kärnkraft. Dock kanske inte just i jordbävningsdrabbade områden...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför suger kärnkraften?

Lite dåligt formulerat av mig men det är inte som kraftkälla den suger utan allt runtomkring. Uranbrytningen och dess konsekvenser, förvaringen, det radikala och inobjektiva för/emot käbblet, mänskliga faktorn vid olyckor, pressens osakliga hantering av diverse olyckor.

Pålitlig kraftkälla visst, men det är mer runtom det än bara det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mor5ives:

Lite dåligt formulerat av mig men det är inte som kraftkälla den suger utan allt runtomkring. Uranbrytningen och dess konsekvenser, förvaringen, det radikala och inobjektiva för/emot käbblet, mänskliga faktorn vid olyckor, pressens osakliga hantering av diverse olyckor.

Pålitlig kraftkälla visst, men det är mer runtom det än bara det.

Ville bara ha en bättre formulering

Jo det är klart. Mycket omkring som du skriver, det är inte bara skovla uran och få det att funka.
Nånting jag också är för är just solceller, funkar skitbra på sommaren eller i mer exotiska länder, ja sålänge det är soligt ute annars får ackumulatorer lagra det.

Permalänk
Medlem

Helt klart för. Tills att man har utvecklat vattenkraft, vindkraft och ev. vågkraft till att producera mycket mer energi än de gör idag, vill jag se att man avverkar kolkraften och andra generatorer som förbränner för att generera energi, till fördel för kärnkraften.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swenorth1:

Tänkte bara kolla här med tanke på händelserna i Japan nu om folk fortfarande är FÖR mer kärnkraft!
Min personliga åsikt är att vi borde ha kommit så långt nu med teknik etc. att vi kan lösa strömförsörjningen på något annat sätt än med kärnkraft.

Det är en sådan här gång man ser att vi människor inte har så mycket att säga till om när det sker naturkatastrofer därför är det livsfarligt med kärnkraft!

Ja, för dammolyckor kan ju aldrig förknippas med jordbävningar...

Snälla, innan du visat att kärnkraft har fler döda och skadade per producerad kilowattimme har vi ju inte ens något att diskutera. Ditt inlägg är ju mer ett känsloutbrott med tomma påståenden än en saklig frågeställning eller argument.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag är motståndare till (både stark och svag) kärnkraft, samt elektromagnetisk kraft och gravitation.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, för dammolyckor kan ju aldrig förknippas med jordbävningar...

Snälla, innan du visat att kärnkraft har fler döda och skadade per producerad kilowattimme har vi ju inte ens något att diskutera. Ditt inlägg är ju mer ett känsloutbrott med tomma påståenden än en saklig frågeställning eller argument.

Här har vi fenomenet att klustring av dödsfall har en större inverkan på det kollektiva psyket än när folk dör några i taget. Rökning dödar årligen fler människor än alla kärnkraftsolyckor genom historien gjort tillsammans (äpplen och päron, jag vet). Ändå ger "Tjernobyl" upphov till fler obehagliga associationer än "Marlboro".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag är motståndare till (både stark och svag) kärnkraft, samt elektromagnetisk kraft och gravitation.

Riktigt kraftfull post. De ska veta hut!

Permalänk
Medlem

För! Är inte så insatt men ibland känns det som att man kanske kunde välja lite mer strategiska platser att ha verken på. Kanske försöka placera dom lite mer isolerat än va t.ex. Ringhals ligger i dag. Kan ju vara många faktorer som påverkar var det är lämpligt att ha dem men det är bara en spontan tanke för att kanske kunna minimera antal offer vid en olycka.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

För, men man tycker att det vara standardiserat med backup för kylningen. Visst är där skydd i reaktorerna som förhindrar en invånare att bli alltför utsatt av strålningen under längre tid men tänker man på dem som arbetar på kärnkraftverken så är det mer synd om dem. Man borde isolera mer av den mänskliga faktorn, göra mer automatiserat och ha backup-lösningar.

Jordbävningen var väl lita att ta bli tagen på sängen, så dem lär förbättra bygget i och runtom.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är väl inte emot kärnkraften i sig, ser det däremot som idioti att Sverige t ex öppnade upp för nybyggen istället för att satsa på alternativa energikällor och styra utvecklingen mot en avveckling av kärnkraften.

Det är i längden ingen hållbar energikälla om vi nu antar att det de närmaste tiden inte upptäcks ett sätt att hantera det radioaktiva avfallet som skapas.

Permalänk

Ja till kärnkraft för barnens skull! Vi lever i ett glesbebyggt ganska ogästvänligt klimat utan större risk för stora naturkatastrofer, så det är praktisk att bygga kärnkraftverk här och motivera industrin att göra detsamma p.g.a. billig ström.

Skrivet av swenorth1:

Min personliga åsikt är att vi borde ha kommit så långt nu med teknik etc. att vi kan lösa strömförsörjningen på något annat sätt än med kärnkraft.

Utveckla. Jag tycker det generellt finns en övertro på att teknikutvecklingen går snabbare framåt än vad den gör, mig veterligen finns det inget vettigt alternativ till kärnkraft, då mer än att förbruka mindre ström och ta konsekvenserna av detta. Visst köpa el från andra länder med kärnkraft är ett alternativ, men då gäller det att vi annars ligger så mycket på plus.

Skrivet av Ilja:

Jag är motståndare till (både stark och svag) kärnkraft, samt elektromagnetisk kraft och gravitation.

Ja gravitation borde vi förbjuda, så mycket lättare livet hade varit då. Undra vad lagstiftande tänkte på när de införde gravitationslagen? De gjorde det också säkerligen utan folkligt stöd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Här har vi fenomenet att klustring av dödsfall har en större inverkan på det kollektiva psyket än när folk dör några i taget. Rökning dödar årligen fler människor än alla kärnkraftsolyckor genom historien gjort tillsammans (äpplen och päron, jag vet). Ändå ger "Tjernobyl" upphov till fler obehagliga associationer än "Marlboro".

Skrivet av MBY:

Ja, för dammolyckor kan ju aldrig förknippas med jordbävningar...

Snälla, innan du visat att kärnkraft har fler döda och skadade per producerad kilowattimme har vi ju inte ens något att diskutera. Ditt inlägg är ju mer ett känsloutbrott med tomma påståenden än en saklig frågeställning eller argument.

Räkna in tid. Om dödsfall sker under en längre tid hinner möjligtvis populationen reproducera sig mer effektivt jämfört plötsligt bortfall av mindre del av population.
Alltså:
10 population
3 tid
a. 1 dödsfall per tid
b. och 2 dödsfall innan första tid
förökning 20%

Scenario a: 13,824 slutpopulation
Scenario b: 12,912 slutpopulation

Vad det nu har med känslor att göra

Per kilowattimme är mer intressant. Smäller två reaktorer med fåtal tusentals döda under snabbt förlopp så kommer kärnkraftens dödsfall per kilowattimme jämfört kolkraftens dödsfall per kilowattimme att jämna ut sig med över 1%, med påbörjad räkning sedan 1 januari 00:00 1965.

Yay, gissningar utan några som helst data :3

Skrivet av Ilja:

Jag är motståndare till (både stark och svag) kärnkraft, samt elektromagnetisk kraft och gravitation.

Gravitationen kan jag förstå. Men vad har elektromagnetiska kraften gjort oss för ont (förutom AoS-aggregat)? Det är ju den magnetiska kraften som förser oss med tjejer.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är hög tid att starta R4:an/Marviken.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

För, men man tycker att det vara standardiserat med backup för kylningen. Visst är där skydd i reaktorerna som förhindrar en invånare att bli alltför utsatt av strålningen under längre tid men tänker man på dem som arbetar på kärnkraftverken så är det mer synd om dem. Man borde isolera mer av den mänskliga faktorn, göra mer automatiserat och ha backup-lösningar.

Jordbävningen var väl lita att ta bli tagen på sängen, så dem lär förbättra bygget i och runtom.

Det är standardiserat med backup för kylningen, saken är ju att dom hade en enorm otur och en tsunami slog ut alla dieselgeneratorerna. Det är inte mycket man kan göra åt det isf. Det är bara frågan vad man ska dimensionera efter. Har läst någonstans att dom var ändå skyddade emot en 6-7m tsunami, men denna var ju större tyvärr.

Inte exakt insatt på hur det ser ut på deras stationer men tror inte det skiljer mycket jämfört med svenska. Och här har man 4 "subar" A-D som var och en försig klarar av att sköta anläggningen till säker avställning. Men om alla dom 4 slås ut så ja, då har man ju problem. Men inte helt olösliga iom mobila dieselaggregat och nyare reaktorer med bättre funktioner i sig. Det är här vissa typer av generation4 reaktorer kommer in och har enormt mkt högre säkrehet på just saker som detta.

EDIT: Snälla, då ja är intresserad av detta så kan vi inte hålla tråden ifrån pajkastning och omogna inlägg?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag vandrar oxå i gränslandet, blickar man 50 år framåt hoppas jag innerligt att kärnkraft är ersatt med alternativ energikälla. Sol/vind/hav är ju naturligt, sen såklart fusion hoppas jag att dom får till storskaligt inom ett antal år.
Tycker dock att det är horribelt ignorant av Japan att satsa på kärnkraft när dom är såpass drabbade av naturkatastrofer som dom är. Alla där VET ju att det kommer ständiga jordbävningar och tsunamis, dom väntar sig ju dessutom monsterskalv som lär vara värre än det i fredags, varje fall enligt den omtalade Tokyo 150-årscykeln.
Så vad tycker jag,
Sverige: JA, måste väl betraktas som ett relativt "säkert" land att ha kärnkraft i, tills bra alternativ finns. Vad är största risken här? Terroristdåd? Naturkatastrofer borde vi inte behöva oroa oss för.
Japan: NEJ! Vansinne enligt mig, måste vara ett av de sämsta länder att ha kärnkraft i. Har inte bra koll, men visst borde väl dom 10% som kärnkraftverken i Japan framställer, kunna importeras från "säkrare" länder ist, eller ersättas med annat?

Hur är det förresten med Generation 4 av kärnkraftverk? Har för mig jag läst för längesen om att de både ska bli otroligt mycket säkrare, samt kunna använda bränslet mycket mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Jag vandrar oxå i gränslandet, blickar man 50 år framåt hoppas jag innerligt att kärnkraft är ersatt med alternativ energikälla. Sol/vind/hav är ju naturligt, sen såklart fusion hoppas jag att dom får till storskaligt inom ett antal år.
Tycker dock att det är horribelt ignorant av Japan att satsa på kärnkraft när dom är såpass drabbade av naturkatastrofer som dom är. Alla där VET ju att det kommer ständiga jordbävningar och tsunamis, dom väntar sig ju dessutom monsterskalv som lär vara värre än det i fredags, varje fall enligt den omtalade Tokyo 150-årscykeln.
Så vad tycker jag,
Sverige: JA, måste väl betraktas som ett relativt "säkert" land att ha kärnkraft i, tills bra alternativ finns. Vad är största risken här? Terroristdåd? Naturkatastrofer borde vi inte behöva oroa oss för.
Japan: NEJ! Vansinne enligt mig, måste vara ett av de sämsta länder att ha kärnkraft i. Har inte bra koll, men visst borde väl dom 10% som kärnkraftverken i Japan framställer, kunna importeras från "säkrare" länder ist, eller ersättas med annat?

Hur är det förresten med Generation 4 av kärnkraftverk? Har för mig jag läst för längesen om att de både ska bli otroligt mycket säkrare, samt kunna använda bränslet mycket mera.

Gen4 är som du säger enormt mkt bättre, tror det finns 6 olika typer av dem och som bland annat inte kan hamna i denna situationen då kylningen inte sköts av pumpar ens. Jag kan inte exakta detaljerna men det går att ta reda på. Men kort och gott, dom är säkrare.

Problemet med gen4 är precis som för fusionsreaktorn. Dom är i framtiden, speciellt fusion.
Gen4 byggs testreaktorer nu, men ja tror inte att "boomen" för dem kommer att komma förens om ca20 år eftersom det fortfarande krävs endel forskning. Så det är generation 3+ som gäller nu, vilket ja tror att de flesta nya reaktorerna som projekteras och börjar byggas idag är. Så dom kommer stå för basen av alla kärnkraftverk om säg 20-30år.

EDIT: Hitta lite info iaf som kan vara nyttigt att läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför det som hänt i Japan skulle ändra min uppfattning om ifall Sverige skall ha kärnkraft...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Gen4 är som du säger enormt mkt bättre, tror det finns 6 olika typer av dem och som bland annat inte kan hamna i denna situationen då kylningen inte sköts av pumpar ens. Jag kan inte exakta detaljerna men det går att ta reda på. Men kort och gott, dom är säkrare.

Problemet med gen4 är precis som för fusionsreaktorn. Dom är i framtiden, speciellt fusion.
Gen4 byggs testreaktorer nu, men ja tror inte att "boomen" för dem kommer att komma förens om ca20 år eftersom det fortfarande krävs endel forskning. Så det är generation 3+ som gäller nu, vilket ja tror att de flesta nya reaktorerna som projekteras och börjar byggas idag är. Så dom kommer stå för basen av alla kärnkraftverk om säg 20-30år.

EDIT: Hitta lite info iaf som kan vara nyttigt att läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor

Ja precis, läste bara lite snabbt för jag håller på och pluggar
Men det här sammanfattar väl rätt bra vilka fantastiska fördelar det är med G4.

Nuclear waste that lasts decades instead of millennia.
100-300 times more energy yield from the same amount of nuclear fuel.
The ability to consume existing nuclear waste in the production of electricity.
Improved operating safety

Det ändrar dock inte min uppfattning om att utsatta länder, typ Japan ska hålla sig ifrån kärnkraft, oavsett generation.