Många hårddiskar på samma strömkabel, dålig prestanda?!

Permalänk
Medlem

Många hårddiskar på samma strömkabel, dålig prestanda?!

Eftersom att detta för mig är helt nytt så tänkte jag höra med er övriga sweclockare om det är något ni kände till. Ni har kanske sett min tråd om dålig diskprestanda på mina Samsung F4EG, lösningen var konstigt nog att byta strömkabel till diskarna. Kör jag dem ensamma på varsin strömkabel från nätagget så får jag bäst prestanda, kör jag båda på samma får jag katastrofala resultat. Kör jag 2st andra diskar tillsammans med en Samsung får jag något sämre prestanda, men acceptabel.

Tycker själv detta är helt sjukt, dessa diskar ska ju vara väldigt strömsnåla, och jag har ett kraftig agg (Fractal Design Newton 1kW). Det som är ännu konstigare är att det är bara SKRIV prestandan som påverkas, inte läs hastigheten.

Har ni några förklaringar eller teorier ang. detta?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Det låter ju mer troligt att det är agget som inte levererar helt korrekt försörjning till diskarna, alt fel på SATA kablar eller MB.
Testat diskarna i en helt annan dator?

Permalänk
Medlem

Eftersom att de nu presterar helt normalt så utesluter jag SATA-kablar och MB. Hur dålig strömförsörjning kan påverka SKRIV hastigheten är för mig en gåta. Agget driver ju övrig hårdvara utan problem, och jag har ju ett hyffsat krävande system effektmässigt (i7@4Ghz, HD6970).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har skrivit några inlägg om just detta för ett tag sedan. Vad jag minns hade jag absolut störst problem med Samsung (några dog t o m pga sunkigt nätagg vid annat tillfälle, men WD och Seagate överlevde) och dessutom blev det ännu värre om jag hade fläktar som störde på samma kabel. Min rekommendation då var att inte ha fläktar, eller för många diskar på samma kabel. Om jag minns rätt.
Känns som om Samsung kanske har klen strömreglering på sina diskar.

Hittade detta: #9594333

Du bör dock fundera på om ditt Newton inte ripplar för mycket. Just det dödar Samsung enligt min tidigare erfarenhet. Att det blir bättre med en disk/kabel kan ändå innebära att nätagget ripplar över gränserna eftersom störningarna ackumuleras och med flera diskar som stör varandra kommer du över den gränsen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jaha du... det var ju inte roliga uppgifter. Jag har dock en Samsung Spinpoint F1 i burken som jag länge har kört tillsamans med mitt Newton och den har inte krånglat något ännu (ca 2 år). Jag kommer dock att dra om kablarna lite nu och inte köra så många saker på samma kabel. Sjukt egentligen att man ska behöva göra det. Hade ju vart kul om man hade ett annat nätagg att testa med dock...

Tack för ditt svar MultiMan

EDIT: På mitt nätagg har jag 4st +12V linor, varav en är "reserverad" för moderkort & CPU (går ej att koppla in sig på). Testade igår att koppla om lite och testade att sätta de båda F4EG diskarna på samma +12V lina (men med varsin sata-strömkabel) resultatet blev: BSOD vid Crystalmark testning. Detta är såklart en katastrof.

Jag hade fått för mig att Fractal Design gjorde bra grejer? De är väll föredetta Cooltek? Deras 600W agg fick ju oförskämt bra betyg i swecs tester. Tror ni man kan reklamera agget för det här felet?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”