Permalänk

Spotify med uPNP/DLNA/DAAP-stöd?

Jag har en FreeNAS-burk hemma, med hela mitt MP3-bibliotek utdelat via Samba. Min stationära och bärbara dator har båda tillgång till biblioteket via Spotify, och spelar musiken utan problem. När jag flyttar min bärbar dator utanför nätverket fungerar det dock, såklart, inte.

FreeNAS stöder både uPNP och DAAP, men jag tror inte Spotify stöder dessa protokoll. Så, finns det något sätt för mig att nå både Spotify-musiken samt mitt musikbibliotek, utanför mitt nätverk, på ett smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Sätt upp en vpn-server i ditt nät som du ansluter mot.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag har läst mig till att jag både kan installera en OpenVPN-server i min router och i min FreeNAS. Spelar det någon roll vart jag installerar servern, om jag vill kunna tunnla till andra enheter än bara min NAS på nätverket?

Permalänk
Medlem

Nej det spelar ingen roll, du kan uppnå samma resultat i båda scenarion. Jag skulle rekomendera att du gör installationen där den är lättast att administrera för dig rent praktiskt alltså, FreeNAS har väl ett fint GUI som är enkelt att klicka sig runt i så kanske börja där. Du kommer behöva göra en portforward till 1194 på den maskinen för att du skall kunna ansluta till OpenVPN.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Tack för era svar. Jag har nu installerat och konfigurerat OpenVPN på min router med hjälp av denna guide: http://blog.johnso.org/2009/08/how-to-setup-openvpn-in-tomato...

Installationen har gått bra, och jag ansluter till min router via connect.ovpn utan felmeddelanden. Än är jag fortfarande bara ansluten i mitt interna nätverk, men jag ska prova att ansluta utanför nätverket i morgon.