Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Som jag har förstått det är det bäst att:
1. Stänga av nätaggregatet med den lilla knappen i bak och dra ut strömkabeln.
2. Sätta fast krokodilklämman från ESD-armbandet i en metalldel på chassit (och självklart ha ESD-armbandet runt handleden).

1) Stäng av strömmen med knappen men låt apparatsladden sitta kvar så blir chassit jordat per automatik.
2) Det räcker bara för att utjämna potentialen mellan chassit och kroppen. För att nolla den krävs jordning, se punkt 1.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Alltid lika roligt med dessa dumma trådar för vissa personer försöker framhäva exakt vad som är bra och vad som är livsfarligt. Ett par inlägg längre ner kommer en ny idiot fram med samma/liknande fråga och 'tror sig veta' att de går lika bra att ha en kopparkabel runt handen när man bygger.. suck.. sen en 3dje som säger att de minsann har byggt flertalet datorer utan ESD armband och att de fungerar utan problem etc.

Suck!!
En Eloge till de som har lite vett innan för pannbenet och försöker lära andra men tråkigt nog blir de sällan hörda

Det handlar om samma potential mellan sig själv och grejerna man pillar på.

Att ta i ett element och sen bygge lika är meningslöst.. hehe. man blir väl uppladdad runt en 5 000 - 10 000Volt bara genom att sitta på stolen i princip av statisk elektricitet.

Att dra en kabel från ett av stiften på vägguttagen eller elementet är klassat som livsfarligt.

Att lägga komponenten på mattan eller sängen är väl inte så jävla smart men det är ju personer som kör med en kopparkabel runt handen så förhoppningsvis kommer de blir färre av sånt folk

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om du sitter på en ebonitstol så glöm inte att ta av dig kattskinnskalsongerna... Men seriöst så bör man även undvika att ha typ fleece på sig... Jag brukar alltid strunta i esd-armband, köra elementtricket och försöka att ta på "rätt" ställe på komponenterna.

Ett annat trick är att låta 220 sladden sitta kvar i nätagget om man har jordade uttag. (gissar att jag blir hårt flamad för den här kommentaren snart

Permalänk
Hedersmedlem

Blir lite smått förbannad. Alle dessa ljushuvuden som tror istället för att veta.

Finns säkert många som har mekat med datorn utan armband och "det har aldrig hänt nåt" Kanske inte, men du kanske inte såg nåt samband när grafikkortet dog 5 mdr senare....
ESD är verkligt. Varför tror ni annars man har lödkolvar som är ESD säkrad, armband, mattor och mycket annat för att undvika det?

Ni som svarar på el-frågor bör verkligen veta vad ni pratar om.

Skrivet av IvP:

Ett annat trick är att låta 220 sladden sitta kvar i nätagget om man har jordade uttag. (gissar att jag blir hårt flamad för den här kommentaren snart

We don't need no water let the motherf*cker burn.
ESD problemet kvarstår ju??? Dessutom kan det vara livsfarligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

ESD armand funkar visst, men enligt mig räcket det att ta i ett eluttag/element lite då och då
att hålla foten mot det hela tiden könns lite överdrivet

Eluttag kan det finnas bakspänning i så det är inte bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

...
Att dra en kabel från ett av stiften på vägguttagen eller elementet är klassat som livsfarligt.
...

Varför är det farligt? Motivera gärna det!
Så länge datorn inte är inkopplad i eluttaget så har jag lite svårt att se varför det skulle vara farligt.

Permalänk
Medlem

Det räcker att du tar i chassit då och då.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av QuinnoX:

Det räcker att du tar i chassit då och då.

Here we go again.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Here we go again.....

Ehm, ett tips om du inte håller med om vad folk skriver, och har andra åsikter eller liknande så är det en fördel att faktiskt berätta för dom. Istället för att klaga.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferrell:

Oj, tack för alla snabba svar!
Jag kommer nog hålla mig till elementen i så fall! :3

Varför lyssnar du inte på dom som kan? Att du jordar dig i elementen kan till och med göra mer skada än nytta. Ge fan i elementen och jorda dig i chassit som man ska göra...

Permalänk
Medlem

Då ja bygger tar jag bara i chassiet då och då, eller elementet

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ehm, ett tips om du inte håller med om vad folk skriver, och har andra åsikter eller liknande så är det en fördel att faktiskt berätta för dom. Istället för att klaga.

Helt rätt! Jag tänkte dock att man kanske hade läst mitt förra inlägg.....

Skrivet av screamin-daemon:

Blir lite smått förbannad. Alle dessa ljushuvuden som tror istället för att veta.

Finns säkert många som har mekat med datorn utan armband och "det har aldrig hänt nåt" Kanske inte, men du kanske inte såg nåt samband när grafikkortet dog 5 mdr senare....
ESD är verkligt. Varför tror ni annars man har lödkolvar som är ESD säkrad, armband, mattor och mycket annat för att undvika det?

Ni som svarar på el-frågor bör verkligen veta vad ni pratar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Ni som svarar på el-frågor bör verkligen veta vad ni pratar om.

Kloka ord. Världen vore mycket bättre om alla som vet med sig att de egentligen inte vet lät bli att ge dåliga råd. Dessutom har det här ämnet redan avhandlats i dussintals trådar.
*låst*