Tjena.
Den som finner felet på detta är inte dum, den saken är klar...!
Så här är det, för ca 2 veckor sedan så köpte jag ett XFX 6800 XT grafikkort att ersätta mitt gamla trovärdiga ATI 9600 XT med...
Fick hem kortet, avinstallerade dom gamla ati drivisarna, bootade om till felsäkert läge och körde drivercleaner, stängde av burken och satte in det nya...
...Startade upp windows, körde in senaste Nvidia drivisarna och bootade om.
Sedan verkade allt frid och fröjd, allt såg fint ut i windows osv tills jag körde upp något spel eller dyl.
Grafikfelen blev så klara som bajs, texturer saknades, var utdragna m.m (såg förjäkligt ut helt enkelt) så jag kontaktade Komplett.se om att få ett nytt, dom sa samma sak, kortet e kass så jag fick ett nytt, "göttebo" tänkte jag. Nu fasen ska det funka... IKKE!!
Körde in det nya kortet och PRECIS samma fel.
Tänkte för mig själv och kom fram till att chansen att få precis samma fel på två olika kort är näst intill noll så jag satte mig och pillade lite med div program för att se om jag kan hitta det exakta felet.
Efter lite pill i RivaTuner så lyckades jag att upptäcka att så fort någon 3D applikation ville använda sig av hårdvaru vertex shader 2.0 så får jag grafikfel...
Kör jag mjukvaru vertex shaders så funkar det dock bra, med kass prestanda förstås, shader 1.1 går också...
Eftersom felen är precis likadana på båda korten så måste det ju vara fel på vertex shader 2.0 funktionen på båda två, eller något annat knas...?
Har provat med 6 olika drivisar, bla dom senaste Nvidia, 77.20, dom som följde med kortet samt omegadrivers...
Fattar noll vad felet kan bero på, någon som har någon ide vore grymt tacksam (!)...
På länkarna nedan så kan ni se grafikfelen då jag tog kort på bildskärmen...
http://www.vgpaintball.se/error1.jpg
http://www.vgpaintball.se/error2.jpg
Kan tillägga att bilderna är ifrån 3Dmark03 "Mother Nature" test...
Tackar på förhand...!