Jag har en hypotes som jag kallar WoW-syndromet:
Många var MMO-oskulder innan de började med WoW, och jag talar nog för de flesta i denna tråden när jag säger att de som jag varit fast i WoW ett par år. MMORPG, mer specifikt WoW, tog levlande, CO-OP, PvP och alla andra redan befintliga spelformer och gav det ytterligare MENING och TILLFREDSTÄLLELSE. Vi söker idag denna mening och tillfredställelse igen, men inget spel lyckas riktigt nå upp till den standarden.
Jag älskade traditionella RPG:n innan jag började spela WoW på grund av att det var TILLFREDSTÄLLANDE att gå upp i level och bli belönad. Meningen i exenpelvis Final Fantasy 9 var endast att klara spelet och ha kul medan man spelade igenom det. Det vi människor upplever som kul eller tillfredställande är utsöndringen av signalsubstanser och glädjeämnen i kroppen. Blizzard blev (och är) bäst på att framkalla dessa glädjeämnen genom belöning av av loot och levels i sina spel. Vid spelandet av WoW blev vi vana vid den höga utsöndringen av glädjeämnen, men precis som med riktiga droger blir man till slut tolerant. Därför tröttnade vi på WoW, inte för att spelet blev sämre (spelet blev och blir i själva verket hela tiden bättre) , men spelet lyckades helt enkelt inte rampa upp utsöndringen av glädjeämnen i den takt som vi önskade. För mig kom detta någon gång under slutet av TBC, fram tills dess kändes spelet bara bättre och bättre, men efter det kändes det som spelet dalade och blev tråkigare. Om jag nu går tillbaka och spelar traditionella RPG:n lyckas de flesta inte stilla mina höga begär.
Men varför floppar då Diablo 3? Spelet ger på många sätt den tillfredställelse som WoW gav genom levlande och loot, skillnaden är bara MENINGEN. WoW gav ytterligare mening med spelandet då en ny item eller högre level innebar bättre prestation i raid eller arenan när du spelade med andra människor. Det fick en social betydelse. Eftersom ens vänner och alla andra spelade spelet blev man socialt belönad om man blev bättre på spelet igenom loot, högre arena rating eller om man dödat en boss som ingen annan hade. Till råga på allt har WoW (och MMO:n generellt) inget slut. Även om man dödade Illidan visste man att det lönade sig att fortsätta spela eftersom man visste att efter Illidan kom en ny raid.
Varför floppar Diablo 3? Diablo 3 är socialt, men man är inte lika blottad, och blir inte lika socialt sågad om man inte hänger med i spelandet. Ingen annan ser eller bryr sig i lika stor omfattning om du klarat inferno eller inte. Att vara en rogue med legendary svärd i WoW gav långt mer status än vad en DH med Legendarys ger i Diablo 3. Och till vilken mening ska man fixa Legendarys i Diablo 3? För att klara inferno. Och sen? I och med att det inte finns så stor mening med att fortsätta jakten på gear blir hela erfarenheten sämre, och jämfört med det man kände när man spelade WoW blir det bara en piss i havet.
Likt många av er andra hoppas jag att SWTOR skulle ge samma mening och tillfredställande som WoW gav. Det gjorde det inte.
Likt många av er hoppas jag att Guild Wars 2 ska ge samma mening och tillfredställande som WoW gav. Hoppet är det sista som överger människan, men för att vara realist blir nog så inte fallet.
Jag tror att det enda som på riktigt kan ge samma mening och tillfredställelse som WoW är Blizzards nästa MMO. Den som väntar får se.
Slutligen vill jag säga att på grund av WoW, och alla andra underbara spel som kommit genom åren ökar hela tiden förväntningarna på kommande spel. De spelen vi inte förväntar oss något av kommer ha mycket större chans att imponera på oss, medan de vi tror ska förändra världen kommer troligen bli en besvikelse.