Ska tag och kolla på det senare. Men idén om att sänka kostnaderna för högre beräkningskraft hyser jag inga agg mot. Får bara hoppas dem får delat VRAM samt att steget för att utnyttja det blir lägre än vad det är för CFX/SLI idag.
Nvidia kommer kanske ha det jobbigt om AMD lyckas bra med detta, men jag ser det faktiskt inte som fulspel av AMD att kunna kostnads effektivisera sin produkt tillverkning. Idag när vi ligger på upp till 600mm^3 per krets så kostar det en mindre förmögenhet att få en bra krets av den storleken.
Jag ser däremot inte riktigt hur detta skulle försvåra allting för Nvidia utöver konkurrens. Jag ser följande scenarion:
AMD använder DX12/Vulkan Multi-GPU teknik, varav spelplanen är jämn. En större krets behöver ju inte simulera mindre kretsar.
AMD implementerar ett transparent skal i drivrutinen över en nuvarande API, Nvidia påverkas inte här heller. Denna lösningen har däremot rätt många brister men kan kanske erbjuda bakåtkompatibilitet.
AMD utökar en nuvarande API, resultat blir som en optional feature i exempelvis Dx12. Är svårt att avgöra om detta kommer påverka nvidia.
AMD utvecklar en egen API, här kan det bli jobbigt att ens porta ett spel byggt på det till intel/nvidia om det är en proprietär API. Är det en öppen standard så har intel/nvidia möjlighet att implementera en version för större kretsar som lär kunna utnyttja kretsen till fullo. Har väldigt svårt att se detta inträffa då AMD inte ens utvecklar drivrutinerna för denna generationens konsoler. Ännu svårare iom att AMD redan tryckt så hårt för vulkan.
Känner även att detta saknar lite sammanhang, för nvidia/amd kommer inte längre kunna optimera spelspecifika drivrutiner till samma grad som idag då det faller på utvecklaren iom Dx12/Vulka. Sedan måste man även tänka på att in-house motorer dör väldigt snabbt idag, det mesta byggs på större väletablerade motorer. Motorer som har råd att utveckla stöd för flera olika system.
Det är extremt sällan problem att porta till en större krets från flera mindre, det är motsatsen som är problemet. Har därför lite svårt att se hur Nvidia skulle kunna förstöras utav detta. Jag har till och med väldigt intresserad om man lyckas producera kort med sammanlagd kretsyta på över 600mm^3 för ett bra pris, tänk på all den GPGPU man skulle kunna genomföra då.