Inlägg

Inlägg som Holck har skrivit i forumet
Av Holck

Här är ett par klipp med 25mm f/1.4 för under 200:-. Underbar sidooskärpa.
Dock missade jag fokus ibland då dess infinity verkar ligga 150m bort

http://www.youtube.com/watch?v=afS6V2ohJZQ

En av anledningarna till fokusmissar är att kameran tolkar bokehringarna som fokus med detta objektiv...

Av Holck
Skrivet av ronnylov:

Det är väl en smaksak vilken stil man gillar och jag förstår att övermättade färger och nivåer så att de klipps redan vid inspelningen i kameran inte är särskilt bra (då sabbar man ju rådata). Förstår också att man inte vill ha överskärpt video ifrån kameran så man får fula konturer o.s.v. Men slutresultatet vill jag ska se "verkligt" ut med naturliga färger (varken underdrivna eller överdrivna) och utan pålagda onaturliga färgtoner. För egen del känner jag mig främmande till att lägga på en konstlad färgton som inte upplevdes i verkligheten när man befann sig på platsen. Men om kameran skapar naturligt resultat "out of the box" så slipper man ju lägga ner timmar på att fixa till färgerna efteråt.

Det händer att jag lägger ner timmar på att få färgerna se naturliga ut, men det är mest när jag försöker reparera misslyckade videor. Exempelvis gamla VHS-inspelningar. Men det gör ont i mig när man i onödan förstör videon för att det ska se konstnärligt ut.

Skräckexempel från serien Bron på SVT:
http://www.svt.se/cachable_image/1368187371/svts/article12124...

Här har man lagt på blådaskig "hinna" över alltihopa. Det kan ju inte varit skymmning hela tiden i alla avsnitt av serien? Visst det kan väl vara OK i skymmningsscenerna men inte hela tiden tycker jag.

Bilden på frun är helt OK tycker jag. Man får känslan av en mulen höstdag vilket det kanske också var i verkligheten.

Nej jag har inte tänkt köpa den där Sonykameran. Kanske köper mig något objektiv till min GH2 om jag lyckas spara ihop pengar till det någon gång (blir sällan pengar över till hobbyn efter att räkningarna är betalda).

Det är en mulen dag. Det var häromdagen i Paris.

Bron är inspelad med Arri Alexa. De har utrymme för färgkorrigeringar.. Dock gillar jag stilen.. men ja, den är ganska dassig.

// A

Av Holck

Här är ett par klipp med 25mm f/1.4. Underbar sidooskärpa.
Dock missade jag fokus ibland då dess infinity verkar ligga 150m bort

http://www.youtube.com/watch?v=afS6V2ohJZQ

En av anledningarna till fokusmissar är att kameran tolkar bokehringarna som fokus med detta objektiv...

Av Holck

Har 25 och 35mm av dessa smågluggar. Skitroliga att leka med.

På full bländare ger de ett magiskt blur på sidorna och hyfsad skärpa i mitten.. Kan dra ut ett klipp och visa..

Av Holck
Skrivet av ronnylov:

Jag tyckte den filmade snyggt med riktiga kontraster, färger och skärpa och inte sådant där grådaskigt skit som är så populärt nu för tiden hos de "konstnärliga" filmarna. Jag vill att slutresultatet ska se "video ut" men om det kräver lite redigering för att åstadkomma det så får man ta det. Men ibland kan det vara trevligt med en kamera som ger rätta looken "out of the box". Den hade nog passat mig. Jag är nog en "ordinarie pillare"...

Nae, populärt just nu är det inte - det är nog för att dessa saker har kommit ned lite till prosumernivå i pengar..
Sedan jag började filma mer "kontrollerat" var när jag köpte min 5D mk2 2009. Det var samma nivå då.

Viktigt är att poängtera att grading med starka färger absolut passar in i många scener.. Men hur skulle det se ut med kraftigt gröna växter och
grymt blå vacker himmel i en skräckfilm?

Jag gillar att ha blåton + orange/röd-tint i mina rullar. Tänk dig att rullen är filmad i en öken. Dessa dassiga rullar osv - njae, inte direkt min stil.

Jag ser inget fel i att man vill att det ska se video ut. Bara att köra på! Det jag menade med "ordinarie pillare" är alltså de som lägger mer tid i editeringen
och klippning etc än i att grejja i timmar med färgerna innan editeringen.

Här är ett exempel på en frame ur ett klipp jag tog på frugan i Paris:

http://holck.se/mobilepic/gradefrugan.jpg

// A

Av Holck
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja det var några ställen som codecen störde mig lite. Sen var det (på min ipad iallafall) ganska så "video", även mer än en rx-100. Men det kan ju beror på hur det var filmat.

BTW, i bmpcc tråden kan du se min CCTV-glugg, tack för tipset

Det var mycket video men enligt specifikationen står det "CinemaTone: Ja" vilket man kan tolka som man vill.
Betänk att det är VI, OSS, gradenördar som gillar flata profiler för att grejja själva.

Ordinarie pillare älskar övermättade färger och därför visas videon så.

Titta utanför ditt hus, folk går runt och oshynnesfotar med dslr i autoläge. Folk bryr sig inte sålänge det ser grymt ut i form av färger.

Men i slutändan är det ju de lite "torrare" bilderna som gör succén.

Jag vill ha rawmaterial för att leka med. Tror på denna.. 60Mbit i 4K. 50Mbit HD. Nedskalat blir de fint

// A

Av Holck
Av Holck

Den där Sonykameran gav en otäck skärpa.

Noterade att den har ganska elak codec på fåren som var utanför fokus.

Denna kamera kan absolut bli en semesterkamera då jag är gnuttan trött på att gå runt med en väska fylld med objektiv.

Såg flera fördelar utöver det självklara:

* Manuell
* ND
* T/F 2.8

Mars sade de.. Ja, vi får se. En review eller två hade inte skadat.
Dock ersätter inte en camcorder en C100 för min del.. bara... en till
Sen att den enligt uppgift kan göra 60p gör att man kan ha den till speciella ögonblick.
Hittar någon rawfootage från den som jag kan grada för att se hur anpassningsbart det är så säg för guds skull till
Tjejen i filmen svarade på frågan om codecen att man kunde ta materialet direkt till sin editor.. vilket inte exakt är det enda jag vill göra....

// A

Av Holck
Skrivet av Punchdrunk:

Holck, där fick jag lära mig en del om upplösning på bio faktiskt. Tack för det!

Personligen tycker jag c100 presterar rätt ok när det gäller dynamiskt omfång. Men jag har aldrig arbetat med raw-kameror utan jämför med andra videokameror. Går ju också anpassa profil i kameran och det går snabbt och enkelt att komma åt och ändra bildprofiler. Också en av fördelarna, tryck på en knapp på kameran och slippa bläddra i menyer.

Du blir säkert nöjd iaf!

Min största oro har varit att jag inte kan pusha så hårt i gradingen som jag vill. Men, jag fick tag på lite råmaterial från C100 som jag pillade med.
Var faktiskt inte så illa som jag trodde om AVCHD.

Jag skjuter inte raw särskilt ofta själv. Dock är jag mer inne på Prores 422. Det går att lösa på C100 dock.

http://www.youtube.com/watch?v=dqKZQRzHcP8

Där är ett litet test på hur jag fixade till lite av C100-material.

Av Holck
Skrivet av Punchdrunk:

@Holck

Låter ju inte som att c100 är en så dum kamera för dig ändå. Bröllop t.ex. (och andra okontrollerade) situationer är den ju väldigt passande för. Med ninjan skulle jag även känna mig trygg att plåta ofinansierad spelfilm och finansierad dokumentärfilm på högre nivå, typ tv och filmfestivaler.

Du såg att de sänker priset på c100 va så köp inte riktigt nu om du ska köpa. Canon har ju nyligen annonserat att de sänker priset och det kanske tar en stund innan svenska butiker ändrar sina priser. Efter prissänkningen är kanske i inte bara c100 en bra kamera utan en rätt prisvärd också.

Sen om man glömmer specs för en stund är ju c100 en kamera som faktiskt är gjord att kunna arbeta med som en riktig videokamera. Lätt att sjunka in i specar där många andra kameror känns feta men de är inte alltid optimerade att faktiskt arbeta med. Tycker det är minst lika viktigt med ergonomi och för min del passar det bättre att kunna välja mellan avchd och prores/dnxhd (med ninjan) än raw.

Sen pratar du om filmfestivaler osv. Det är ju 1920x1080 upplösning men upplevelsen av upplösning och faktiskt upplösning behöver ju inte alltid helt gå hand i hand. C100 har ju bättre detaljrikedom än många andra kameror, speciellt dslr-kamerotr vars sensorer är optimerade för stillbild. Det påverkar givetvis upplevelsen på stor duk.

Hej, jo, jag tror den passar mig bra den där. Jag hoppas på att det ska bli finemang.

Jo, jag såg prissänkningen. För ca 1 vecka sedan kikade jag på BH Photo och såg att den kostade $4999 där.. Vilket den verkar göra än.
Så, jag är inte helt säker på att prissänkningen blir såpass stor som jag hoppas på. Den kostar 50k medelst Ninja 2 inkl. moms på Scandinavian.
Frågan är hur mycket den i så fall kommer gå ned...

I övrigt,

Jag har suttit och läst på rätt mycket kring upplösningar. Som bekant visas biofilm mätt i horisontellt medan tv mäts i vertikal upplösning.
Varför 4K inte mäts så vet jag inte men bio och tv-4K är inte samma sak.

I Sverige är det inte jättemånga salonger som har högre än 2K, dvs strax högre än HD.
Man brukar säga att de salonger som tar 500+ pers kan eventuellt erbjuda 4K.

Glöm inte att Avatar spelades in i HD. Om jag inte missminner mig var det Sony FS100, två st / enhet för 3D.

Film spelas in i anamorphic 2K (16:9) som pressas samman till 2:35:1 för fyrkantiga pixlar.
Vet ej upplösningen men vad jag kan läsa mig till ligger den på mellan 8 och 900.

Så, vitsen med 4K verkar hyfsat avlägsen och jag tror kameror IDAG börjar bli skarpa nog för 1080p. Dvs, 1920x1080 pixlar som rör sig, inte en interpolerad
upplösning på 1920x1080.

Därför känner jag att C100 räcker utmärkt för mina behov. Med Ninja 2 blir det ungefär samma sak som C300. C500 är prismässigt utanför allas budget
om vi inte pratar riktig produktion.

Upplösningen är av mindre vikt men Dynamiska omfånget är viktigare. Där briljerar ju BMCC/BMPCC för kameror under 50k.
Strax under, tror det är en halv f-stop kommer C100. Highlight clippings hanteras dock bättre på C100 så där det blir helvitt på en BMPCC blir det
iaf liten möjlighet för arbete på en C100.

Edit:

Det var Sony HDC-F950 HD och inte FS100.

Av Holck
Skrivet av Punchdrunk:

Välkommen Holck, härligt med en till videonörd!

Jag äger en c100 själv. Svårt att svara på om den är bra som a-kamera eftersom jag inte vet vad du filmar. Jag skulle nog säga att den är bra för oss som filmar dokumentärfilm, tv, och informationsfilm. Där kanske smidighetsfaktorn är viktigare än tunga raw-format och behov av massa tillbehör.

Raw-filer går t.ex. bort för mig, jag måste kunna filma en hel dag och sen faktiskt kunna hantera allt material på ett smidigt sätt. Dessutom har jag inte tid att krångla med separata ljudlösningar. Kameran ska funka snabbt och det är viktigt att jag inte får missa en händelse för att det tog för lång tid att koppla ihop all utrustning.

Skulle jag däremot enbart göra film som eget intresse, då jag faktiskt har massor tid till att fixa mer, både inför tagningar och efter i post skulle jag välja en billigare lösning än c100.

Nu har du ju redan rätt bra utrustning, är det något specifikt du saknar idag som är svårt att göra med den utrustning du har?

Vad är det du tänker att du vill filma , dokumentär, kortfilm, spelfilm, musikvideos?

Tackar.
Fick tipset av Herr Tuta att prata med dig just då du hade en C100
Jag filmar allt från short till dokumenteringar, bröllop osv, dvs en salig mix av okontrollerade former till kontrollerade.
Rawhanteringen är sjukt jobbig att hantera så jag använder den inte. Eller jo, till kniviga situationer. Inte något mer än så.
Prores 422 HQ är ju riktigt lättjobbad och går fort att använda så jag är nöjd med den codecen, sånär som filstorleken.

Problemet med BMPCC är att man kan göra sjukt mycket men det kommer till priset att den är svår att använda de gånger man vill göra lätt för sig.
Jag är nöjd med min 5D mk2 när jag fotar. Vill inte uppgradera. Däremot på videosidan är den omsprungen av massor av andra maskiner.
Den är helt enkelt inte skarp nog och att lösa detta i post blir inte riktigt bra. Den är lite småsvår utan extern monitor för fokus peaking.
Visst, bara att rita upp på follow focusen hur man ska ha det hela men det har hänt att man kommit hem och sätt på filmer där fokusen varit
95%...

BMPCC ÄR trevlig men jag vill hellre ha en kamera som kan prestera ordentlig vidvinkel (max x1.6 crop), bra batteri, inte för tung men bra tyngd då
BMPCC är för lätt för min steadicam. Jag föredrar att ha en ljus bild jag kan göra mörk när det är mörkt istället för att som bäst återfå mörkt som det var...

Jag tror att C100 är en bra allaroundkamera. Den skulle lätt grejja en biofilm, den duger åt youtube/vimeofilmer samt att den har stor sensor.
Jag har inte filmat något direkt jätteseriöst med min BMPCC än. Var på Tutan en gång om vi skulle göra en rulle ihop ett gäng, typ en produktion...

Just nu ligger siktet på kortfilmer för min del.

// A

Av Holck

Hej mina vänner!

Efter att ha läst exakt ALLA inlägg i denna tråd fick jag naturligtvis tonvis med frågor, input samt egna svar på andras frågor.
För att presentera mig själv ytterst kort:

* Anders
* Tekniknörd, unix, assembler, C, mobila nätverk, ethernet, atm.
* Fotografering
* Video

Sista biten passar ju alldeles utmärkt in i denna tråden.

Jag besitter 50D ML, 5D mk2, BlackMagic Pocket Cinema Camera, 400D, Steadicam Merlin, 12' JIB, stark PC, Macbook Pro 2013, flera kg objektiv för EF,
matteboxar och allt annat trams man behöver. Jag har tillgång till octocopter för 2-3KG kamera.

På inköpslistan står:

* C100 alt. C300 (C100 gäller, C300 om jag skulle råka ramla över en till 10% av nypriset, typ...)
* Ninja 2

Jag vill göra den till min A-kamera med BMPCC som B-kamera. Vad tror Ni om den kombon?

Är C100 med eller utan Ninja 2 värd som A-kamera?

Jag tittade på 4K men är lite besviken på mina egna tester när jag skalade ned 4K till 1080p. Sämre än vad jag tycker C100/300 presterar.
Skulle vilja blåsa upp dem till 4K och se vad som står sig bäst. 4K verkar dessutom lida av IR-problem utan att ND används.

Vad är era synpunkter på vad jag skrivit?
Jag har redan bänkat C100 vs. BMPCC men är C100 värd för en person som jag som sitter idélös men gärna vill komma igång med något?

// Anders